Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt


Alternes..

Recommended Posts

Hei.

 

som jeg har lagt merke til så er det mange i dag som har latt seg lure av myndighetenes miljøbløff, og er blitt bitt av firetakts basillen. men hvor mye bedre er en firetakter egentlig? jeg har selv hatt både fire og to-taktsmotorer men faller alltid tilbake til den gode gammle to-taktsteknologien. den er etter min mening vesentlig mer holdbar og driftsikker en firetakter. den bråker kanskje litt mer, og bruker vel litt mere bensin men til syvende og sist så taper vi på firetakteren. da levetiden på denne motortypen i de fleste tilfeller ligger 10-15 år under levetiden til en to-takter.

 

Dette er veldokumentert. det er bare å gå inn på fks finn og prøve å finne firaktere fra 80 tallet som fortsatt fungerer, det finnes det minimalt av! rett og slett fordi firetakt ikke holder mål på sjøen!

 

Noen som har noen motforestillinger mot mine påstander??

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

jeg har også fortsatt litt tro på to takt som enklere og mulig mer holdbar konstruksjon.

 

Men denne dokumentasjonen din må du glemme.

hvor mange fire taktere fantes det på 80 tallet da?

Yamaha hadde 2 9,9 hk og ellers hadde Honda noen motorer.

Ellers var alt totaktere.

 

Det er årsaken til at du ikke finner like mange brukte 4takt

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

naturlig nok finnes det ikke like mange av nevnte årsaker.men det burde ha fantes en del, da honda baserte seg på firetaktsteknologi allerede på 70 tallet. jeg har en gammel to takt johnson fra 1944 som fungerer optimalt den dag i dag. tror du dagens firetaktere som for det meste består av plastikk og dårlig galvanisert gjenvunnet skrapmetall vil fungere like godt om 66 år?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Flere av de store bilfabrikkene som har testet to-taktere i bil.

Har vel en vekt fordel og vekt kan spare bensin .

Nye to taktere er vel ikke dyrere å bruke en en fire takter .

 

Og all støy kan dempes om man har plass til dempe matrialer.

 

To-taktere er mye mer solide i konstruksjonen en en vanlig firetakter.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

den argumentasjonen i første post er henger ikke på greip nei..

 

jeg ville gått for 2 takt, myye bedre gassrespons/aks, samt at en e-tec f.eks (innsprøyt) 2 takt bruker ikke noe mer enn en 4-.takt. Kjørte en 40hk evinrude e-tec på full gass på en skjærgårdsjeep 17 fot på 11 liter i timen/22 knop. Det må sies å være bra.

Link to post
Share on other sites

ja jeg tror de fleste av oss med litt motor erfaring vil holde på to-takteren i mange år fremover fremdeles. synd de ikke selges med forgasser lengre. men det er fortsatt et ørlite lys i tunellen for de som vil sikre seg en ordinær to takter uten insprøytning. kina er untatt forbudet da det er et utviklingsland!! :flag: fks hidea og phelp får du kjøpt!!men du må bestille. og prisen er kun 10 000 for en 9.9

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig liker 2 takter bedre :thumbsup: Bråker mere

Det sier vel litt om din alder kanskje :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja det er vel ikke akkurat lyden som er avgjørende når man velger motor. det er vel heller det at to-takts konstruksjonen er gjennomgående bedre kvalitet. men ikke vær for rask å dømme. jeg må inrømme at jeg selv synes at det er litt artig at min gammle mercury 7.5 hk fra 70 tallet høres mer ut som en v8 en en tisvarende firetakt 250 hk v6 :giggle:

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare erfaring fra 60 hk mercury 4t å synes dette er slappe saker. Det går greit når du er alene men med en gang du får 1 eller 2 stykker til i båten så er det nesten så båten stopper opp...

Jeg har nå en 75hk evinrude å er veldig fornøyd med den. Jeg kan liksom laste alt mulig i båten å mister bare 3-4 knop.

Link to post
Share on other sites

Men nå synes jeg at vi har sporet litt av med synsing og selvdigging av egne motorer.

 

jeg er heller ute etter å høre om spesefikke gode/dårlige erfaringer med firetaktere kontra to-taktsmotorer. vi vet jo alle sammen at to-takteren har en overlegen gass respons, og sansyneligvis består av en mer holdbar grunnkonstruksjon. jeg vil høre litt mere om hvorfor det er slik, utalelser fra mekanisk kyndige om erfaringer over et lengere tidsperspektiv osv.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Nye Honda 60 er jo sprekest i 60 hk-klassen for tiden, men den koster jo deretter.

Så at 4-takt nødvendigvis må være slappe greier stemmer ikke helt.

 

Min Honda 90D har VTEC og BLAST, fine ord som hjelper på akselerasjon og toppeffekt siden vekt og volum ikke er størst i klassen. Og motorgangen på tomgang og opp til 5200 rpm (der VTEC kobler inn) er jo en nytelse.

 

Men nå synes jeg at vi har sporet litt av med synsing og selvdigging av egne motorer.

Sorry :tongue:

 

 

Vedr. 2-takt så er Evinrude E-tec 90 ikke av de sprekeste i 90 hk klassen (pga. mindre sylindervolum enn konkurrentene), men den er rimelig i innkjøp og drift og veier lite, og for mange er jo det viktige momenter.

E-tec 115 derimot er en av de sprekeste i 115-klassen, og E-tec 115 H.O. (som yter 125-130 hk) kan faktisk være et alternativ til tunge 140-150 hk 4-takt i mange tilfeller.

 

Konklusjonen fra meg er at man kan bli like fornøyd med 2-takt som med 4-takt og omvendt, det gjelder iallefall meg som har prøvd begge deler (Honda BF50, Suzuki DF70, Evinrude E-tec 50 og Honda BF90D).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

E-tec 115 H.O. (som yter 125-130 hk)

 

jaha...hva er dette for tøysepåstand :flag_sw:

Den er ikkje den raskeste 115 hk i noen test samt 130 hesteren er meget kraftigere i flg vimenn test. Og hvorfor har de i det hele tatt en 130 hk om 115HO sku være 130hk..

Hvordan vil du da forklare den yter 130 hk? dummeste eg har hørt

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forståelig. du kan nok sammenligne din 60 hk men en 35-40 hk to takt.

Hvis du leser den store testen Båtmagasinet nylig hadde av div. 60hk.(2010mod.),så var Evinrudes 60 to-takter den desidert mest tørste og høylytte motoren av dem alle. Når det gjaldt toppfart så var Honda 60 best, og ikke minst når det gjaldt akselrasjon så var Suzuki 60 raskest. Dette sier vel litt om dagens fire-taktere kontra to-takterne i 2010.

Link to post
Share on other sites

jaha...hva er dette for tøysepåstand

Det er nok ingen tøysepåstand. Det er fakta :thumbsup:

 

"Det er også en ny 115 hk og 130 hk Evinrude E-TEC. Førstnevnte med modellbetegnelsen H.O. som står for High Output. De to motorene er også identiske, bortsett fra dekor og at 115-hesteren er justert ned noen få hestekrefter, og holder seg innenfor den internasjonale ICOMIA-standarden som gir et slingringsmonn på ± 10 prosent. 115-hesteren yter ikke 115 hestekrefter, men 126 hk., men er likevel lovlig på båter godkjent for 115 hk. ifølge ICOMIA-standarden."

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/D89BBF23B54AF380C125761800482A2E?OpenDocument

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hvor mange hk yter da 130 hesteren siden den drar i fra så det koster etter? Og hvor mange hk yter konkurrentene sine 115 hk når de drar i fra 115 HO utgaven.

 

"lovlig på båter godkjent for osv" man kan ha så stor motor man bare vil på hvilken som helst båt uten det er noen som kan hindre deg

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...