Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt


Alternes..

Recommended Posts

teerex, som ekte 2T entusiast, så syns jeg du bør kvitte deg med Phazeren, og heller erstatte den med en 600cc 2T med f.eks Boondockers Turbo 

Faktisk så er phazeren solgt, i går faktisk. Men den fusket visst litt så kjøper begynte å bli kranglete.. men ingen fare, jeg har kjent ham i over 10 år.

Meningen var å bruke pengene på båt båt båt, men blir det en gang noe til overs så blir det naturligvis en E-tec skuter, i form av Lynx Boondocker X E-tec 800R :wink:

Totakt turbo tror jeg derimot er langt fram for min del.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette har godt fra å være en seriøs tråd til å bli en krangle tråd :discuss: så jeg velger å ikke skrive noe mer her. jeg har sagt det jeg mener og andre har fått ytre sine synspunkter. så da ønsker jeg alle eiere av utenbordsmotorer på forumet lykke til med sine motorer uavhengig av takt :yesnod:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Dette har godt fra å være en seriøs tråd til å bli en krangle tråd :discuss:   :yesnod:

 

 

 

:lol: Tror de fleste oppfattet dette som en ren fyretråd. Så om ikke du fikk de svarene du ville ha, så er det ingen grunn til å furte for det :cheers:  

 

mvh en 2T fan som også liker 4T 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Myndighetene har ingen ting i mot en moderne 2T som oppfyller milijøkravene,kun de gamle tradisjonelle.

Men at Evinrude prøver å fremstille E-Tec som en enkel konstruksjon er direkte latterlig,motorblokken ja den er tradisjonell

2T.Men der slutter enkelheten,ta foreksempel oljesmørings systemet et virvarr av slanger som går i fra en computer styrt olje pumpe som fører oljen til kritiske punkt i blokken,alt dette ligger utenpå motorblokken,motoren krever en svært kraftig

generator for å drive de strømkrevende injektorene(en betydelig mere komplisert sak en det 4T har)Så på toppen av kransekaken er det en ECU som har en kapasitet på 8 milioner kalkulasjoner/operasjoner pr sekund for og få denne "enkle" 2T

motoren til å fungere.

Joda den gode gamle 2T var enkel og pålitelig,men denne er historie.

Link to post
Share on other sites

Denne testen fra 2006 er verd å lese: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/ABD727DA2C6709BFC1257618004826FA?OpenDocument

 

E-tec 150 er den letteste og billigste motoren i testen, samtidig som den har 2 sylindre mere enn konkurrentene.

Og den kom ganske godt ut av sammenligningen kan man si.

 

"Med hele 44,7 knop ble nye Evinrude E-TEC 150 den raskeste i testen. Også akselerasjonen er svært god, og ligger ikke langt etter kompressormatede Mercury Verado 150."

 

"Vi gjennomførte også forbruksmålinger i lav fart med et par av motorene. Gjerrigst her var Evinrude E-TEC 150, som drar kun 0,43 liter pr nautisk mil i 4,5 knops fart. Det er et resultat vi også har sett tidligere med andre direkteinnsprøytede totaktere. I turtall under 1.500 o/min har denne motortypen svært lavt forbruk. "

 

"Noen klar testvinner er ikke lett å utpeke i denne samlingen av svært interessante og teknisk avanserte 150-hestere. Honda BF 150 vinner i forbruk, Evinrude 150 E-TEC i fart og Mercury Verado 150 i akselerasjon og standardutstyr. Suzuki DF 150 og Yamaha F150 har begge et mer allroundpreg over seg i denne klassen, med gode farts, forbruks- og støyverdier."

 

"Nye Evinrude E-TEC 150 er den eneste 6-sylindrede motoren og den eneste totakteren i vår test. Motorens nye totaktsteknologi fikk nylig en miljøpris av EPA i USA, landets miljøvernmyndighet. Med denne motoren har fabrikken redusert drivstofforbruk og utslipp kraftig, spesielt i lav og middels fart. "

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

)Så på toppen av kransekaken er det en ECU som har en kapasitet på 8 milioner kalkulasjoner/operasjoner pr sekund for og få denne "enkle" 2T

motoren til å fungere.

Joda den gode gamle 2T var enkel og pålitelig,men denne er historie.

At datateknologien har gjort kvantesprang de siste 10-15 årene er jo positivt, og da er det jo bare naturlig at man kan bruke datakraften til avansertmotorstyring også. E-tec har vannavkjølt computer, ikke high-tec det da, men funker jo greit på vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, men som Yonnyrude sier så faller vel argumentet om at nye 2-takt er så mye enklere i konstruksjon bort.

 

Og i testen som du linket er E-teck 0,4knop raskere en Yamaha 4-takt på toppfart.. synes ikke det er så imponerende heller jeg.

Jeg har bestandigt vert glad i 2-takt, men da skal de ryke godt.2-takteren brenner jo smøreoljen sin, og at de nå må programmere inn i ecu hvilken olje du bruker finner jeg ikke betryggende.

Ikke nytter det å gi den en ekstra klunk olje i bensintanken lenger heller, som man kunne med forgassermotorene.

Link to post
Share on other sites

De fleste syns nok ikke det er så kjempesjarmerende i lengden med rykende stinkende gamle totaktere.

Til fest og ustillingsbruk er det nok nostalgisk og sentimentalt men i daglig bruk en pest og en plage for de fleste :saint:

 

Å brenne opp smøreoljen sin i unødvendig store mengder er liksom ikke 2010 :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er enig i at det ikke er så stas med denne eksosen inn i båten i lengden.

Den største gleden da jeg gikk fra 2-takt til 4-takt var at miljøet i båten ble bedre, særlig på lav fart da eksosen hadde en tendens til å dra inn i båten.

Men siden folk sier de nye 2-takterene ikke lukter lenger, så må det jo vere minimalt med olje som forbrukes?

Det jeg lurer på er hvordan dette systemet vil fungere når det får 15-20 år på nakken hvis det er så presist at det gir akkurat nok olje når motoren er forholdsvis ny?.

Link to post
Share on other sites

Systemet passer nok på seg selv, så hvis det oppdager at oljemengden skulle bli for liten eller for stor så vil det registreres og lagres som en feilmelding som kan avleses med diagnoseprogrammet.

Så da må man jo skaffe seg en PC-kabel og programvaren (jeg fant den nedlastbar på nett).

Spørsmålet er jo da om det finnes PC'er om 15-20 år eller om man må ta godt vare på de man har :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Systemet passer nok på seg selv, så hvis det oppdager at oljemengden skulle bli for liten eller for stor så vil det registreres og lagres som en feilmelding som kan avleses med diagnoseprogrammet.

Så da må man jo skaffe seg en PC-kabel og programvaren (jeg fant den nedlastbar på nett).

Spørsmålet er jo da om det finnes PC'er om 15-20 år eller

om man må ta godt vare på de man har :saint:

 

 

Hvor får jeg laste ned programvaren? Har du fått tak i pc kabel også?

Link to post
Share on other sites

så jeg velger å ikke skrive noe mer her. jeg har sagt det jeg mener og andre har fått ytre sine synspunkter.

Tror dette var en meget klok beslutning av deg, som støttes fullt ut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Koker ikke dette ned til smak og bahag da? Noen liker et lydbilde og noen et annet. Jeg liker å cruise på 3200 omdreininger mens naboen synes 2950 er det optimale. Jeg driver med vannsport og naboen dorger etter ørreten.........naboen har ei blondine og jeg ei brunette, men begge gjør jobben....... Når det er sagt, har alltid hatt påhenger, så det og gå over til 2 Volvo dieseler har vært en ut av seg sjæl opplevelse. Med påhengerne var det 1 dag på høsten og en på våren.......nå er det et eller annet på "to do" listen hele tiden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Koker ikke dette ned til smak og bahag da? Noen liker et lydbilde og noen et annet. Jeg liker å cruise på 3200 omdreininger mens naboen synes 2950 er det optimale. Jeg driver med vannsport og naboen dorger etter ørreten.........naboen har ei blondine og jeg ei brunette, men begge gjør jobben....... Når det er sagt, har alltid hatt påhenger, så det og gå over til 2 Volvo dieseler har vært en ut av seg sjæl opplevelse. Med påhengerne var det 1 dag på høsten og en på våren.......nå er det et eller annet på "to do" listen hele tiden :smiley:

 

 

Godt sagt,en frisk debatt er godt for kropp og sjel :thumbsup: mye konstruktivt kan komme fram i slike debatter,selv om

temperaturen kan stige litt.Intet er feilfritt selv om det går på 2-4 eller 10 takter(10 takter er vel å ta litt i) :giggle: .

Link to post
Share on other sites

Hvor får jeg laste ned programvaren? Har du fått tak i pc kabel også?.

Husker ikke i farten hvor jeg fant den, men fila heter nå Evinrude diag 2012.zip samt oppdateringsfil evd_4.2_Std_Update.exe.

Jeg mener jeg fant linken her en plass http://www.etecownersgroup.com/post?id=2951710&trail=15

Kabel fant jeg på ebay men den hadde feil pinner i ene enden så måtte improvosere litt.

Kunne nesten like godt ha laget noe selv, det ligger instruksjoner for å lage kabel der også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Koker ikke dette ned til smak og bahag da? ...naboen har ei blondine og jeg ei brunette, men begge gjør jobben......

Jo, smak og behag. Men ikke hipp som happ, for det er vesentlige forskjeller. En økonomisk forskjell er at den ene kan være dyrere i drift enn den andre, kanskje den stopper helt opp i blant. En kan lage en del støy, spesielt på lave turtall, mens den andre kan være tilnærmet støyfri. En kan også vibrere noe under bruk, dette kan som jeg har lest av enkelte oppleves som en fordel. At noen liker at det kommer litt røyk fra en er mer vanskelig å forstå.

 

Dessuten kan en være raskere å få i plan, mens den andre trenger lit mer tid, men når den først er i plan så glir den silkemykt avgårde. En har også den ulempen at den krever en del ekstra smørning etter en viss tid.

 

Så om begge gjør jobben så er det altså vesentlige forskjeller.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

hehe....tøfft innlegg :smiley: Synes bare det innimellom må være rom for å synes noe bare fordi man rett og slett mener det er "fett" uten at det er forankret i fornuft. Skulle jeg bruke fornuften i denne tråden hadde jeg byttet ut begge KAD,ene med 2 x 50 hk diesel fordi jeg opp mot 90% av tiden kjører i 7 knop og fornuftsmessig burde akseptere å kjøre sakte også de 10 siste prosentene. Men jeg gjør det ikke, rett og slett fordi jeg aksepterer merkostnaden med å kunne kjøre i 40 knop rett og slett fordi jeg synes det er digg! :smiley: (selvom jeg da teknisk sett er et miljøsvin som belaster fellesskapet med unødvendig forurensning for å ha de 10 "fete" unødvendige prosentene!)

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes bare det innimellom må være rom for å synes noe bare fordi man rett og slett mener det er "fett" uten at det er forankret i fornuft.

 

Det er det da, men forutsetter at man sier akkurat det i all enkelhet og ikke gjør et forsøk på å forklare følelser utfra rasjonelle begrunnelser.

Selv er jeg meget tydelig på at fire-takter er tingen for meg samtidig som jeg elsker både lyden og lukten (lyd og lukt gir herlig assosiasjon til sommer!)av den ene to-takteren jeg fortsatt har, en Tohatsu 18hk med rorkult som gjør at hånden rister resten av dagen som om jeg har fått Parkinson etter en halvtimes tur på fjorden med denne.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....for ikke å snakke om Johnson 225 fra 1986 som røykla hele havnen under oppstart.......men du verden, finnes ikke noe vakrere lyd en en snerrende V6 2T med alle seks forgassersplellene i full åpning!!! At den på full gass pøste 25 liter ren bensin rett i sjøen for å skylle sylindrene var på den tiden ikketema!

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så på toppen av kransekaken er det en ECU som har en kapasitet på 8 milioner kalkulasjoner/operasjoner pr sekund for og få denne "enkle" 2T

motoren til å fungere.

Joda den gode gamle 2T var enkel og pålitelig,men denne er historie.

 

Det er riktig det er mye elektronikk på en moderne 2-T, men det er like mye på en moderne 4-T.

Om jeg f-eks fjerner ECU på en 4 takt som kanskje bare gjør 100 kalkulasjoner i sekundet, tror du motoren går da? Det er nok at bare en enkelt sensor eller chip ryker, da er både 2-T og 4-T akkurat like død. Så spørsmålet her er ikke hvor mange kalkulasjoner pr sekund ECU gjør, men hvor god kvalitet det er på den.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg i dette, poenget jeg vil frem til er at en moderne 2T IKKE er noen enkel primitiv innretning som aldri svikter slik som enkelte ynder å fremstille 2T motorene som (les produsenter og andre).

Faktisk er elektronikken noe av det mest pålitelige på hele motoren.Men dette råkjøret som enkelte 2T produsenter retter

i mot 4T motorer om ventiler,kamakslinger,registerremmer/kjeder som faller i fra hverandre for et godt ord er reinspikket

tøv.Det er heller et uttrykk for desperasjon da dei observerer at det er nesten ingen som satser på 2T lenger,de som

forsatt har 2T motorer varsler utfasing av desse i fremtiden. :smiley:

Link to post
Share on other sites

.Det er heller et uttrykk for desperasjon da dei observerer at det er nesten ingen som satser på 2T lenger,de som

forsatt har 2T motorer varsler utfasing av desse i fremtiden. :smiley:

 

Mener du at flyprodusenten ( Widerøe bruker) som produserer Evenrude E-TEC ikke har noe framtid ?

 

 

Etter snat 10 år med denne teknologien må jo dette begynne og bli meget bra/driftsikkert ??

Hører mer og mer lovord om disse maskinene.... samt de har 3 år for hver service og 5 års garanti.

http://www.evinrude.com/en-CA/

Link to post
Share on other sites

Påhenger har jeg ikke filla peiling på. Men i våres fikk jeg testet den ifølge kompiser ubrukelige "nye" 4takts parsun påhengeren min. Han ene hadde tilogmed fått trimmet sin johnson til 15 hk med å fjærne en blombe , og gledet seg veldig til å raukjøre meg med gummijolla si.

Jeg kan ikke få sagt å morro det var å fremtvinge gjeiper på disse 2 takts fantomene , når jeg dro glatt ifra dem med en knop eller to på toppfarten. Jada vet at propeller osv har mye å si , men i fjor lå vi i lik fart med hans da 9,9 og min totakts 9,9 tohatsu.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...