Oggie Startet 16.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2010 Hei, igjen er båten endelig av hengeren og plassert på de bukkene den skal stå på gjennom vinteren. Plundret mye som vanlig. Derfor lurer jeg på om noen har gode råd i denne sammenhengen. Det jeg plundrer med er at når båten er plassert på den bakerste bukken, så "henger" den fortsatt i hengeren. Den bakerste bukken kan heller ikke være lavere, for da tar motoren i bakken, når jeg tilter den helt inn. Jeg bruker en vanlig garasje jekk for å jekke opp baugen, men det innebærer stor fare for at det hele rauser ned under jekkingen. Jeg brukte en Brenderup 8220 henger i år. Noen som har gode knep i denne sammenhengen ? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 La den stå på to bukker bak, så trekker du hengeren fremover, og like før båten triller av den siste rulla på hengeren setter du en bukk/kloss/isopor under kjølen, langt fremme. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Oggie Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Ja det er det jeg forsøker, men for å få den til å slippe hengeren må jeg jekke den opp i baugen. Noe som er veldig pludrete. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Hvis bukken du har bak på båten har fire trallehjul og et godt underlag, Da går jobben mye lettere :) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Hvorfor må du jekke den opp foran ? Ruller den ikke på kjølrullene, mer eller mindre ? Ev kan du binde fast båten i noe bak slik at du hindrer den å bli med hengeren når du trekker den forover. eller få noen til å hjelpe deg til å holde igjen båten. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
RSL Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Om du fester båten i noe bak, kast ut dreggen eller bind den fast i noe,Så kan du kjøre bil og henger fremover uten at båten "Henger". Ikke så lett å få til om man er alene, men det går på et vis. Har man hjelp av et par stykker, er det en smal sak. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Arvid.65 Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Med fare å virke litt useriøs: Enkleste måten er å rygge til der du skal ha båten, binde den godt fast i noe holdbart, med litt slakk i stroppen. Inn med 4wd, og peise på fremover. Så kan du jo legge en madrass under så du ikke ødelegger gulvet i garasjen. På igjen går greit hvis du har vinsj. (kunne ikke helt dy meg ) Men litt mer seriøst. Hvis du har 2 krybber, kan du lage ei hengekøye med en kraftig jekkestropp. jekke den opp og kjøre ut. Noen som har prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Her er oppskriften jeg bruker etter mange års erfaring i handtering av båt på henger: 1. Sørg for at kjølrullene ruller LETT. I år fikk jeg den gode ideen å smøre opp hylsene (rullene har stålhylse, og er festet vha. et rør som kan rotere i festene). Det ble umiddelbar suksess, noe jeg jo EGENTLIG burde tenkt på før. Alt blir så mye bedre om hylsene er smurte... 2. Snurr ut 1 meter slak på wiren/stroppa på vinsjen, slå inn knepperten (retursperra) 3. Om hengeren ikke er koblet til bilen, ta spenntak i hengerfestet og skyv båten bakover. Smurte kjølruller er En God Ting. 4. Gjenta til båten er så langt bak at den akkurat balanserer - altså at så langt bak at du kan løfte draget på hengeren veldig enkelt. Du kan nå manøvrere trøskværket i posisjon. 5. Løft opp hengeren til båten setter rævva nedi krybba bak. 6. Sveiv ut litt mer wire/bånd, 20-30 cm er nok. 7. Skyv båten (dersom den ikke sklir av selv) bakover slik at den henger på krybba / stativet. Du skal nå kunne "trekke løs" hengeren ved å slippe ut en meter eller to av wire/bånd, og dra hengeren forover. Når du nærmer deg baugen med bakerste rulle, senker du draget helt ned. Dermed kan du senke baugen kontrollert av hengeren. Dette er utprøvd med stort hell på en 17" rana DC med motoren i ytterste trimposisjon (å løfte den helt opp er naturligvis en løsning om bakkeklaringen er noe mangelfull). På vår gamle rana 15 DC kunne jeg få båten både på og av hengeren uten å anstrenge meg i det hele tatt. Om du først får båten til å balansere slik at du ikke må løfte mer enn 5-10 kilo på draget, kan du plassere hekken eksakt der du ønsker. En annen løsning: bind båten fast i et eller anna bak. Løsne vinsj-båndet/wiren og fest i et eller annet foran hengeren. Vinsj hengeren fram under båten. Husk å stoppe en meter bak baugen slik at du kan flytte vinsjbåndet/wiren tilbake til båten og trekke hengeren fram manuelt, ellers risikerer at hengeren skytes ut som en champagnekork og baugen knaller i bakken. Med mindre du liker å reparere plastbåter da... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Etter mitt syn så er løsningen å ha egen henger og heller jekke denn opp, med båten på, for å avlaste fjæring og hjul. Minder jobb både høst og vår, samt koster ikke mere enn hva det koster å leie en henger to ganger i året med det plunderet det også innebærer. Sikkert ikke svar på spørsmålet, men et forslag til en mye enklere løsning og ikke dyrere heller så sant man ikke har tilgang til å låne en henger gratis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellbonden Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Støtter RSL`s løsning. Har prøvd dette selv med 2,5 tonn båt og Brenderup 3500ettellerannet. Brukte lastestropper og bare kjørte hengeren unna og la under kjølen når jeg kom så langt. På igjen ble litt mer tidkrevende, men vekselvis rygging og vinsjing fungerte bra. Rullene på Brenderup blir flate og ruller dårlig pga sin lille diameter og store friksjon. Mye bedre med større luftfylte hjul med hjullager. Sitér dette innlegget Link to post
Oggie Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Takker for mange gode råd så langt. I og med at det er en utleie henger jeg har plundret med så kan det tenkes at rullene ikke fungerer helt ok. Skal tenke på det med større luftfyllte hjul til neste gang. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Rullene på Brenderup blir flate og ruller dårlig pga sin lille diameter og store friksjon. Mye bedre med større luftfylte hjul med hjullager. Har selv en Brenderup 8220 med superruller og aldri opplevd dette som noe problem. Har hatt Fogelsta med luftfyllte hjul, men såpass små hjul blir lett flate/mister luft og må byttes med noen års mellomrom - dyrt! Fine når de funker, men noen klare ulemper og opplevde aldri en vår uten at minst et av hjulene var blitt flate. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid_A Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Jeg benyttet også "RSL-metoden" da vi hadde hengerbåt, og når den av en eller annen grunn måtte av hengeren hjemme. Når båten skulle på hengeren igjen, rygget jeg bare hengeren (påmontert bilen) til bakre kjølrulle kom inn under baugen på båten, satte bilen i fri, huket på vinsj-kroken, og vinsjet bil/henger bakover. Båten kom da rullende fint inn på hengeren igjen. For at dette skal gå bra, må man selvfølgelig rette inn bil og henger slik at disse står på linje med lengderetningen til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Har selv en Brenderup 8220 med superruller og aldri opplevd dette som noe problem. Noe skal det alltid være. Kan det være at de nye blå rullene er mer formfaste enn de sorte? Husker at det var en risikosport å dytte båten og passe på sveiva samtidig. Måtte dra ut litt slakk, sette på sperre og så dytte en ny omdreining på rullene. Dette selv ved relativt bratte ramper. Skulle jeg trailet båt i dag, skulle jeg hatt el vinsj med fjernkontroll! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Kan det være at de nye blå rullene er mer formfaste enn de sorte? Skulle jeg trailet båt i dag, skulle jeg hatt el vinsj med fjernkontroll! De blå superrullene, som de kaller det, funker bra, og ja, jeg har fått montert en skikkelig el-vinsj noe jeg anbefaler alle som gidder å høre på meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Eventuelt så kan du lage deg en slik bil.... http://www.youtube.com/watch?v=p5Se36147wc Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Oggie Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 He-he. Må jo si at når det sto på som verst, og det nordnorske vokabularet nærmet seg slutten (selv om det jo er utenkelig) så streifet tanken på noe sånt som dette meg. Hadde det ikke vært for dialekten på han i filmen, skulle en tro ideen kom fra Østfold Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Jeg festa båten i et tre og kjørte hengern fram Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.