Superkul Startet 17.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2010 (redigert) vurderer å selge yamaha 200 hk 2T og kjøpe litt mindre 4T grunnen er rett og slett bensin utgifter og "gromlyden" har den på en 22 skjærgårdsjep og innbiller meg at jeg fint kan gå ned til vertfall 150 i 4t har ikke behov for 50 knop hadde klart meg med 35 knop ........ noen sier jeg er klin gæern hvis jeg fks henger på en 115 hk - men prismessig og driftkostnader teller mere for meg - hva er mistekravet for motor her tror dere?? har ikke peiling på vekta men det er en power craft fra 96 Redigert 17.Oktober.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Alternes.. Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 ja vis du er ute etter å spare inn på bensinutgiftene så ville jeg jo absolutt anbefale deg en firetakter. eller e-tec er jo også et godt alternativ i så måte. 115 hk firetakter vil du kunne sammenligne med en 90 hk 2 takt men går du opp til 150 firetakt er sikkert dette et godt alternativ. jeg personelig liker bedre 2 taktsmotorer men firetakteren har jo absolutt sine fordeler denne også. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 115 hk firetakter vil du kunne sammenligne med en 90 hk 2 takt .... Begynner å bli aldri så lite hakk i den plata di. Hvilket belegg har du egentlig for disse gjentatte påstandene dine om to-takter versus fire-takter? Mener du virkelig at en fire-takter må være 30% kraftigere for å kunne sammenlignes med hva du får i en to-takter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Alternes.. Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Begynner å bli aldri så lite hakk i den plata di. Hvilket belegg har du egentlig for disse gjentatte påstandene dine om to-takter versus fire-takter? Mener du virkelig at en fire-takter må være 30% kraftigere for å kunne sammenlignes med hva du får i en to-takter? Kommentar fra moderator: upassende personangrep slettet jeg har snakket med flere mekanikere som har gitt meg informasjon tilsvarende overnevnte ytringer. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
tkb Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Det har vist seg gjennom tester at støyen lurer folk som tror 2t er kjappere enn 4t. Når det gjelder effekt,er det ikke store forskjeller å lese om,det bikker begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Kjenner folk som har byttet fra 90hk 2T til 80hk 4T på gamle Buster XL, her fungerte båten vel så bra med en tyngre og 10hk svakere 4T på hekken. Så hva som passer og fungerer best avhenger også av båten. Yamaha's 2T 90hk er en flott motor - men jeg ville aldri byttet ut min F115 med en sånn på min Yamarin 5940. (Da hadde nok 90hk'en passet mye bedre på Weslingen min) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Jeg vil si "Jarle B" at du skal satse på å bruke en god og seriøs forhandler i distriktet ditt når du skal kjøpe en motor,det er viktigere en hva slags motormerke du velger. Men på en 22 ft båt ville jeg ikke gå noe lavere enn 150 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Fordi om 2 mekanikere har sagt noe, så er det ikke dermed sikkert at det er sånn.... Alt av tester viser noe annet enn det du påstår, og da må du tåle å bli motsagt på det..! Du skrev jo i et tidligere innlegg at du har hatt både 2T og 4T - hva er dine egne erfaringer? Redigert 17.Oktober.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes.. Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Takk for fornuftig spørsmål. jeg hadde en 14 fot åpen båt med 6 hk suzuki firetakt i fjor som jeg bruke relativt mye til småfiske. mine personelige erfaringer med denne er bare gode! og som jeg før har vært inne på så ville jeg overhode ikke ha hatt 2 takt under 10 hk. da det ikke er fart og akslerasjon jeg har vært ute etter på mine mindre båter. den har fungert optimalt og jeg var meget fornøyd med å slippe å få all denne stinkende 2 takts eksosen i fleisen ved dorging. så jeg tror nok noen har misforstått meg om de tror at jeg er hatsk i mot firetakt. det kan godt være at mine to mekanikere ikke innehar all universiell motorkunskap, men jeg syntes å få dette bekreftet ved mitt kjøp av 25 hk firetakt kontra min eldre 25 hk 2 takt. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Hansi Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hvis mulig hadde jeg nok gått for en 150 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 i motorstørrelsene 9.9 og 20-25hk , så har jeg inntrykk av at 2T jevnt over er litt sprekere hk for hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Superkul Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 hei hei hei gutter !!!!!!!!! ikke krangle uten meg a nå snakker vi ikke om kremvisper og dorgemotorer hehe jeg vil vite hvor langt jeg kan gå ned og hva kan man spare hører noen påstår at 2t bruker mindre hvis man kjører pent /eller omvendt i forhold til 4t også og seffern kommer det store spørsmålet hvor mange ganger går jeg av med døden før jeg har tjent det inn / vs får igjen ved salg??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
andersb Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 du har vel en gammel forgasser 2takt? da er valgene moderne 4takt med efi, eller e-tec/optimax. begge bruker vesentlig mindre, på full gass, er 150hk 150hk, og vil kreve fuel uavhengig av valg, men lavere i registerene, henter man mye på moderne teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 det er forgassere ja men dæven den er spreeeeeeeeeek Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Brodern Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Litt ot Jarle B, men hva kan du forvente å få igjen for den motoren du har ? Og hva vil det koste å kjøpe en tilsvarende 4takt ? Antagelig vil du jo kunne kjøpe en ganske mange liter bensin for mellomlegget ? Men 4takt er litt ok da. Jeg har begge deler, flere 2takt og flere 4takt. Og etter ei uke med 4takter blir jeg litt bortskjemt med den med tanke på forbruk og støy, men også momentet. De er sterke. er selv på jakt etter en 140-200hk, og det blir vel 2takt pga vekta. Når motorene blir så store så veier vel 4takt en del mer ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
andersb Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 som brodern nevner, spm er her er jo kostnad, og hv adu får igjen, hvor lenge du skal ha båten osv. mange faktorer spiller inn. ja, 4takt er tunge, avhengig av produsent varierer vekten veldig, men generelt er de tunge, så en båt laget for 200hk 2takt, kan bli litt sigen med 4takt, men pleier gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Honda BF150 VTEC er en gjennomprøvd kvalitetsmotor med lavt forbruk som du bør vurdere. Med rett båt så går det skikkelig bra unna Ho dama der må da være ganske kortvokst Redigert 17.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Når det gjelder vekt, så er Evinrude 150 E-Tec omtrendt like tung som din gamle Yamaha 200. For 4-takt 150hk kan du legge på ca 20-25 kg, så du kan jo se hvordan vannlinjen blir med litt vekt på motorlokket før du bestemmer deg. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 (redigert) innbiller meg 150 hk hadde holdt lenge ja her er et bilde av båten så var det hva man får for den gamle .... motoren er meget bra stand og har hatt gleden av å bli brukt serdeles lite den ble overhalt i 96 -så ble båten stjålet og sto bortimot 10 år på lager før kjeltringene satte den ut på finn.no hehe Redigert 18.Oktober.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 er selv på jakt etter en 140-200hk, og det blir vel 2takt pga vekta. bare å legge inn bud på min det hehe - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Jeg ville vurdert en nyere Suzuki 140 fire-takter og her finner du en test på Suzukis 90/115/140hk på en 23 fots skjærgårdsjeep som kan være relevant. Har vært solgt en del 140Suzuki til gunstig penge siste årene, også nye, men tror dette er paralellimporterte motorer uten at det nødvendigvis har noen betydning når motoren har blitt noen få år gammel? Har søkt litt på nettet på denne motoren og kan vanskelig finne noe negativt om denne det være seg på tester som er gjort eller båtfora i utlandet. Er vel også flere her på forumet som har denne motoren og som snakker pent om sin motor, det samme gjør min nabo nede på kysten som fikk sin i våres bakpå en Ibiza 20 Touring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 (redigert) Det er "kjempestor" forskjell på suzuki 140 og de andre 150 hesterne (inkl. suzuki 150) hvis man monterer den på en relativt tung båt iallefall. Pga. lavere sylindervolum. Redigert 18.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Superkul Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Begynner å bli aldri så lite hakk i den plata di. Hvilket belegg har du egentlig for disse gjentatte påstandene dine om to-takter versus fire-takter? Mener du virkelig at en fire-takter må være 30% kraftigere for å kunne sammenlignes med hva du får i en to-takter? hehehehe jeg trodde 1hk var 1hk og 100 var 100 - sånn grovt sett Redigert 21.Oktober.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 En tidligere sjef jeg hadde var skipsingeniør med utdannelse fra MIT i USA og han hevdet akkurat det. Hans påstand ble fremsatt i forbindelse med en diskusjon om at en dieselbil med 120hk var mye sterkere enn en bensinbil med 120hk, men ikke vet jeg om han vet hva han snakket om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Turbodieselbiler/båter kan gires/proppes anderledes dvs. høyere enn tilsvarende bensinbiler pga. det høyere dreiemomentet. Hvilket medfører fordeler m.h.t. lavere turtall/forbruk evt. høyere toppfart. Turbodieselhestene kan dermed oppfattes som sterkere enn tilsvarende bensinhester. Redigert 21.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.