Jump to content

vurderer 4t istedet for 200hk 2t


Superkul

Recommended Posts

Her er en 2 år gammel test av e-tec 115 HO og 130 http://www.klikk.no/motor/baat/article432102.ece

Mulig at de hadde forskjellig propell siden turtallet var forskjellig.

"Konklusjon;

Evinrude E-tec 115 H.O. og 130 leverer varene i denne motorklassen. De går pent og relativt nøysomt, samtidig som fartsressurssene og akselerasjonen er i toppklasse. Enkelt vedlikehold og lange serviceintervaller kommer som en bonus."

 

En nyere test viser at de to versjonene har ca samme ytelse, så noen endringer har det kanskje vært.

Det er jo i utgangspunktet samme motoren. 115 HO skal yte 126-127 hk. Altså innenfor 10% margin fra "motordekselytelse".

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CEIQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.seilas.no%2Fphotoalbum%2Fview2%2FP3NpemU9b3JnJmlkPTMxOTg4Ng&rct=j&q=e-tec%20115%20H.O.%20130&ei=PNRgTdTVO9SH4QaUi-nHCQ&usg=AFQjCNE-kb--5_Vk-eU5dhC5WQbmTTUkLw

 

Uansett, 1727 2-takts kubikk har ingen problemer med å hamle opp med 2044 4-taktskubikk. Like mange sylindre men dobbelt så mange forbrenningsimpulser pr. omdreining :thumbsup:

 

Jeg har forøvrig hatt både Suzuki DF70 og E-tec 50, og var fornøyd med begge selv om eierskapet bare varte et år hver.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tvertimot.. tester viser at E-tec støyer mindre enn de fleste 4-takterne. Om ikke så mye i målt desibel så isteden i opplevd støybilde (mere bass, mindre diskant på en måte).

Siden innsprøytningsprosessen er datastyrt, og stemplet ikke trenger å overføre like mye energi pr. forbrenning som 4-takterne så blir E-tec 2-takteren ikke lengre støyende slik som tradisjonell 2-taktstteknologi.

4-takterne har mere mekanikk i bevegelse med ventiler og kamakslinger og gjerne litt høyere toppturtall som ikke er gunstig for støybildet.

 

På tomgang er nok 4-takterne stillest ja, men ikke når man har det travelt :wink:

 

Her et klipp fra en tråd her inne:

"Jeg hentet min nyanskaffede Suzuki DF140 i går, så nå er jeg spent: er den stille eller bråker den noe alldeles forferdelig

Nei, er vel ikke så redd for det, hørte på den før jeg kjøpte og i MINE øyne(ører) var den meget stillegående. Men når alt kommer til alt så er det kanskje ikke så stor forskjell på disse motorene? Jeg har hørt på både e-tec(115) og optimax(115) og synes disse var imponerende stillegående med et behagelig lydbilde. Har også lånt øre til en Optimax 135 og er enig i at denne hadde et helt annet lydbilde (mere rått/heftig enn behagelig ). SYnes imidlertid at både yamaha 115 og suzuki 115 støyer merkbart mindre i 5-6 knops fart(= nesten lydløs). DET var det som ga utslaget for mitt kjøp." https://baatplassen.no/i/topic/39149-test-av-115-hk-outboard/page__st__50

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Rakk akkurat å redigere inn et punkt til etter at du postet :wink:

 

Mere stoff:

"What is suzuki df 140 true horsepower? 125-130 is about all it will put out according to a dyno chart I saw."

Men hvorfor ikke et eksakt tall hvis den var kjørt i benk?

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/139769-what-suzuki-df-140-true-horsepower.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hmm gjør den nå det? 1.7 liter v4 både 115 og 130 hk. Forøvrig brukte E-tec 115 41 liter på full pinne mens Suzuki sin 140 brukte 42 l/time på fullt og enda bedre tall i favør suzuki ved lavere turtall. I forhold til E-tec 115 ! så veit no ikkje...

Det fine med E-tecen er nå at den er 3 års/ 300 time serviceintervall samt 3 års uavkortet garanti.

Kjøp Rude men bytt den hvert 3. år? :tongue:

Link to post
Share on other sites

"I tilegg leveres alle nye Evinrude E-TEC motorer selvfølgelig med 5 års garanti" http://www.fischemarine.com/default.aspx?Cat=36&Id=66

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om Suzuki har hentet ut mer hester på 140 hkèren kontra 115 hkèren ved å øke turtallsområdet. I praksis vil ikke 140 h.èren være noe spesielt sterkere enn 115 hkèren på lavere turtall. Jeg ville valgt en 150 hkèr til alle båter over 20". Mye sterkere motor på lavt turtall. I min båt på 22" merker jeg ikke forskjell på om vi er 2 eller 5 voksne i båten. Drar seg raskt opp i plan og jobber hele tiden lett.

Tror nok det høye turtallet på 140hkèren vil redusere levetiden noe.

Link to post
Share on other sites

De har økt volumet litt på DF140, derav lettere vekt enn DF115 (mindre metall kanskje).

Men f.eks. en Honda 115 ville sannsynligvis fungere bedre på en båt over 20 fot enn DF140 da den har 300 kubikk ekstra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

egne betingelser gjelder

Ingen garantier er uforbeholdne :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

3 års/300 timer reklameres med å være uforbeholden. eit ikkje hvorfor det reklameres så kraftig for denne E-tecen her , den har hverken vist seg spesielt bra, elr noe spess på noe plan. Grei nok. Om det absolutt skal pushes så push nå noe med litt tyngde bak som Yamaha elr honda

Link to post
Share on other sites

E-tec'en er vel den eneste som er spesiell blant dagens litt kjedelige motorer :wink:

Ingen av de andre produsentene har noe lignende eller tør å prøve seg på det (direkte-innsprøytningssystemet som OMC/BRP/Rotax har utviklet i løpet av de siste 15 årene til noe som faktisk fungerer veldig bra.

Kort sagt genialt.

2-taktssystemet til Tohatsu/Mercury (Orbital/optimax) funker jo også, men ikke like raffinert som E-tec.

 

Når det er sagt så kjører jeg Honda etter å ha hatt Honda, Suzuki, Tohatsu og E-tec. Men det er bare tilfeldig.

Skulle aller helst ha hatt en E-tec 115 da. Men hovedsaken er at man har noe som funker uansett hvem som står bak.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette med 3 års vedlikeholds intervaller er en sannhet med store modifikasjoner når det gjelder E-TEC,skal denne motoren brukes i saltvann så er det

 

en del ting som skal gjøres minst 1 gang i året,så som smøring av en del komponenter er påkrevet i følge manualen.

 

Så denne halleluja stemningen når det gjelder service behovet på en E-TEC er betydelig overdrevet.Alle motorer må ha et minimums vedlikehold for å

 

fungere. Og dette tullpratet som Evinrude snakker om som ventiler ,kamakslinger ,registerremmer/kjeder som går i stykker eller må justeres nærmest

 

flere ganger i året er usannheter.95% av verdens motorer er 4T,alt i fra gressklippere til supertankere.

 

Jeg kan nevne at bla Merc Verado Aldrig behøver å få justert ventilene de er selvjusterende.Dei fleste 4T motorer krever kun et oljeskift/filter

 

samt gearolje skift i året,og hvert 3 år et impellerskifte. Så dette enorme servicebehovet på en 4T som Evinrude ynder å fremstille er ikke riktig.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha ventiler når man kan greie seg uten? :giggle:

 

Nei nå har vi vel kommet litt ut av sporet her...

 

Her er den rette motoren iallefall for en 22-foter http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=24525626

Ekte Evinrude V-6 power i moderne innpakning :smiley:

Denne yter vel ca 170 hk reelt.

26_885658372.jpg32_1252595686.jpg

 

Eller denne hvis man ikke trenger de ekstra hestene http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=25258932

Og evt. denne hvis man vil spare litt kroner, iallefall hvis man får en form for garanti; http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26641601 :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

'støynivå på høyde med 4 takt' det var nå en merkelig ting å skrive :giggle:

 

170 h k reelt du? jaha og hvor kommer dette våset fra. Samme hvor eg snur og vender meg er det folk som hevder at både ditt og datt har flere hk enn som står på lokket og legger en sammen dette så ser en at joda alle motorer har mer hestekrefter enn de andre.. :worry:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo altså konseptet HO står for High Output, hvilket innebærer at produsenten "lover" å holde seg på +10% (godt og vel) av nominell ytelse på de motorene som er merket med HO. Det er innenfor godkjente "feilmarginer".

 

Som kjent er 175-hesteren samme blokka som 150-hesteren. Så det er jo ikke vanskelig for dem å få litt ekstra futt i 150-hesteren da når folk betaler litt ekstra for det. Mulig jeg skulle ha moderert meg til 165 hk men har lest en eller annen plass at bortimot 170 hk var reelt. Uten at det har så enorm betydning kanskje :wink:

 

Og de burde vel ha skrevet "støybilde på nivå med 4-takt" kanskje.. eller noe slikt ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok men hvorfor gir da E-tec 130 betydelig meir skyv enn sin mindre bror E-tec 115 HO basert på samme motor. HO er keiserens nye klær virker det til? Nei ikkje bare.-Ser at båtmagasinet skriver om desse 10% og presterer å skrive det gir 10% fartsøkning :crazy: Når ga 10% effektøkning 10% fartsøkning? :lipseal: Nåvel, men det de også skriver er at noen av HO modellene har større sylindervolum enn sine brødre med samme hk på lokket og slankere girhus samt lavere vanninntak for å kunne heise mere. Dette derimot gir mening og kan godtas som en HO om det er korrekt. Men når bare dekoren er endret som det da tydeligvis er på noen HO modeller så blir det bare tøvete.

Nuuvel når kommer 15 hestern da? :clap:

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testen fra Båtliv nr 3/2010 viser jo at 115 HO gir samme skyv som 130, og altså mere enn standard 115.

Lastes ned her som pdf http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CEIQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.seilas.no%2Fphotoalbum%2Fview2%2FP3NpemU9b3JnJmlkPTMxOTg4Ng&rct=j&q=e-tec%20115%20H.O.%20130&ei=PNRgTdTVO9SH4QaUi-nHCQ&usg=AFQjCNE-kb--5_Vk-eU5dhC5WQbmTTUkLw

Kanskje du burde lese det som står der før du uttaler deg så bastant og negativt :lol:

 

"Jeg vil påstå at 115 HO og 130 er så like som to motorer

kan bli. Bare betegnelsen på motordekselet synes å være

forskjellig. Jeg ville bli forbauset om man fant en eneste del,

innstilling eller programmering som skiller de to motorene om

man plukker dem fra hverandre. Begge motorene presterer

ikke bare samme topphastighet ved samme turtall, det er også

marginale forskjeller hva gjelder drivstoff-forbruket, akselerasjon

og lydnivå. Min konklusjon er enkel og ukomplisert:

Kjøp en 115 HO i stedet for en 130 og spar 5000 kroner!"

 

På 200+ hesterne er det større tekniske forskjeller mellom HO og ikke HO. Det er bare slik det er.

Du får klage til ledelsen :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men som sagt, om da HO modellen har større syllindervolum enn sin 'like'- en motors samlede kraft er omdreininger x moment så gir det absolutt mening. Da kraften motoren leverer blir større siden momentet er større og turtallet det samme. Og at de legger seg opp mot 10% regelen på kwfronten hjelper også på sjølvsagt og er vel knapt til å unngå.

At Evinrude har en 115 og en 130, begge nye som yter det samme tror eg ikkje noe på.

HO er for spesielt lettdrevne og hurtiggående båter og anbefales ikkje til 'vanlige' båter type styrehusbåter, weekender osv. da motoren må løftes skikkelig og propell deretter må monteres skal man få uttelling. Det er motor for de spesielt interesserte.

 

Har ikkje noe med å være negativ å gjøre. Det har med at det selges HO modeller som ikkje er HO men stort sett bare har andre klistremerker. Du sier jo det sjøl i sitatet ditt med tvilen om en eneste del som er forskjellig.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tester som omhandler E-TEC skrevet i bladet Båtliv tar jeg med en MEGET stor klype salt. Når det gjelder HO modellene til Evinrude er det ikke alle

 

som yter 10% mer en standard modellen.Jeg har hatt en 150 HO og den var ikke ett hakk vassere enn en 150 Yamaha 4T.

 

Forresten så kutter Evinrude ut L2(Lightning)gearkassen på flere av HO modellene fordi den tåler ikke dreiemomentet til motoren. Dessuten er ikke

 

HO modeller noe som kun Evinrude har,Yamaha,Mercury,Suzuki har sine høyytelse modeller,så dette er ikke noe særfenomen.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å oppsummere:

 

Den som vil ha 130 hk kjøper 130 hk.

Den som vil ha 115 hk kjøper 115 hk og sparer penger. Det er samme motorn som 130 hk men elektronisk nedjustert fra fabrikken.

Den som vil ha noe spesielt og samtidig er litt smart kjøper 115 HO og får [hvis han er heldig] ca samme effekt som han som kjøpte 130, og sparer også litt penger.

 

Om man da kaller HO-motoren for en opptrimmet 115 eller for en 130 i forkledning, ja det blir det samme for meg.

Gøy er det iallefall :lol:

 

Ta en båt som f.eks. Nordkapp Enduro 600. Den kan leveres med 115, 115 HO, 130, 150, 150 HO osv.... Fritt valg. De som velger E-tec 90 er dumme :lipseal:

 

Man ser forresten av ovenstående bilder at undervannshuset på 150 og 150 HO er forskjellig (bortsett fra at de har forskjellig stammelengde da på bildene).

 

Men her er E-tec 15 HO !

 

evinrude-e-tec-15.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mangt og meget som bør taes med en klype salt. Spesielt Evinrudes egen reklame for å vinne tilbake det de tapte på Ficht. At E-tecen er det nye gullet er ingen grunn for å hevde. Evinrude har alltid hatt meget varierende kvalitet mens japanske motorer er meget jevnere. Dette er ikkje til å komme utenom og vises igjen på pris på bruktmarkedet. At en firtakt er noe særlig latere er også heilt modellbasert, noen bedre noen latere.

Skulle eg kjøpt påhengs så ville eg absolutt kjøpt Honda elr Yamaha rett og slett fordi de holder seg best i pris og er bunnsolide maskiner. Sjøl har eg aldri hatt Evinrude men annet amerikansk merke i svart rett og slett fordi det var billigere å kjøpe enn Japs. Men det viste seg for å bli dyrere likevel...

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har mye rett i det du sier "Plutonium" men husk at den sorte (Mercury) har hatt en formidabel kvalitetsøkning i de siste 6-7 årene.

 

Men det kan ikke Evinrude påberope seg i samme grad,etter min mening sliter de med manglende styring når det kommer til kvalitetskontroll.

Link to post
Share on other sites

Det er nå 7 år siden E-tec utgaven av Ficht/DI-motorene kom ut på markedet.

Jeg hadde en 2004-modell E-tec 40 som jeg bygget om til 50. Veldig bra motor.

Noen av modellene hadde noen barnesykdommer ja.

Jeg mener at BRP i løpet av de siste 2-3 årene har hevet kvaliteten betraktelig over hele linja, slik at de derfor nå har utvidet garantien til 5 år.

Men det er jo mulig det gjelder kun i Norge da, pga. våre særnorske forbrukerkjøpsrettigheter....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...