Jump to content

vurderer 4t istedet for 200hk 2t


Superkul

Recommended Posts

det har vel mer med hvor man henter disse hestekreftene vel...

1 hk ved 2000 rpm fungerer nok bedre enn 1 hk ved 5000 rpm

bensin er ofte sistnevnte og diesel førstnevnte.

 

Ved påhengsmotor er jo hk stort sett ved 5500 omdr alle sammen.

Men likevel har forskjellige motorer forskjellige momentkurver og vil derfor oppleves forskjellig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Turbodieselbiler/båter kan gires/proppes anderledes dvs. høyere enn tilsvarende bensinbiler pga. det høyere dreiemomentet.

Hvilket medfører fordeler m.h.t. lavere turtall/forbruk evt. høyere toppfart.

Turbodieselhestene kan dermed oppfattes som sterkere enn tilsvarende bensinhester.

Det er nok riktig. På den annen side så er ofte diesel treg i starten på lave turtall, og bensin tilsvarende kjapp de første meterne.

 

Litt av det samme gjelder nok også 2-takt vs. 4-takt utenbordsmotor, selv om begge er bensin. En 2-takt kan nok oppleves som kjappere i starten, men 4-takt har flere andre fordeler. Dreiemomentet har også sammenheng med slagvolum, så slik sett vil nok en 150hk Suzuki oppleves som mer enn 10hk kraftigere enn 140hk Suzuki. Dette vil gi størst utslag på en tyngre båt. Men å påstå at en 90hk 2-takt tilsvarer 115hk 4-takt blir selvsagt tull.

 

Til Jarle B's bruk vil jeg tro en Honda eller Suzuki 150hk vil være et utmerket valg.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Og da passer: Hestekrefter er det du skryter av, moment er det du bruker:-)

 

En 125ccm banesykkel kan yte over 50hk på bakhjulet, dette er da 2-takter. Er ikke store momente i den men se på en 50hk 2-takt til båt, hvor mange ccm er den på? Og momente?

 

En moderne diselbil kan ha tre (eller to da) ganger så mye moment enn en bensinbil med samme hk.

Link to post
Share on other sites

folk er gjerrige. vi kjøpte en 16 foter, med 70hk 4-takt ny, eneste i norge noen sinne tror jeg, av den typen, med så stor motor, og med 6 i båten trenger du virkelig de hestene, må faktisk trimme kraftig negativt for å komme i plan, men 1-2 er det igjen som en rakett ut av vannet.

 

jeg går generelt alltid for maks motorisering, om det er bil, båt osv, så ikke nødvendigvis representativ

 

anbefalt motor = planer etterhvert med 2-3.

Link to post
Share on other sites

da er vi så langt ....... men hvorfor ser jeg stadig 20-22 fotere med 90 - 115 hk 4T og er det undermotorisert så det holder??? tenker på innkjøp også - en 150 hk koster skjorta ........

Vil tro at 90-115hk er det vanlige på daycruisere 20-22 fot. Har selv en 22 fots med 115hk. Til vårt bruk er den utmerket. Toppfart litt over 30 knop, men har nesten alltid en marsjfart på rundt 20, dvs. gunstig turtall, lite støy og lavt forbruk.

 

Når du blir anbefalt 150hk har vel det mest sammenheng med at du går fra 200hk. Kan bli en liten kulturkollisjon å halvere motorkraften.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

min egen tommelfingerregel for båt med V-bunn:

 

båtvekt u/motor 500-600 kg: minimum 90-100 hk. helst 115 hk

båtvekt u/motor 700-800 kg: minimum 115 hk. helst 130-150 hk.

båtvekt u/motor 900-1000 kg: minimum 140-150 hk. gjerne 175-200 hk (f.eks. E-tec 150 H.O.)

osv..

 

Marsjfart under 30 knop er uaktuellt... 35 knop helt kurant.

 

Jeg er litt på grensa med min 18-foter på 550 kg (tørrvekt uten motor) og Honda BF90D.

Men marsjfart på 30-32 knop er ved behagelig turtall og støynivå iallefall (37 knop max).

Båt planer med 50hk og er godkjent for 140 hk. 50hk er jo uholdbart og 70hk funker bare med lett båt. 140 hk er for de modige :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

en båt jeg nå har solgt til en venn, men fortsatt da får kjøre, har 225kg vekt uten motor, er 20 fot, og 280hk motor... det er eneste båt noen sinne jeg kan si er overmotorisert

Kan man fiske i den? :fishing:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

da er vi så langt ....... men hvorfor ser jeg stadig 20-22 fotere med 90 - 115 hk 4T og er det undermotorisert så det holder??? tenker på innkjøp også - en 150 hk koster skjorta ........

 

Det finnes et uttall av tråder her om hvordan få gull ut av gråstein, eller rettere sagt; "hvordan trimmer jeg en x til å bli en y"? Aldri sett en tråd om det motsatte. Tror fortsatt at du vil klare deg med en 140hk Suzuki og komme nogenlunde greit ut av det økonomisk og bruksmessig. Som du ser av den testen jeg la ut så gjør da den 23 fotern som er omtalt 37/38 knop med den motoren og en marsjfart på rundt 30 knop er plenty nok for de fleste.

Etter det jeg kan huske av denne båttypen (eller det jeg kan se av annonsen din) så er den hverken spesielt tung, smal eller utpreget dyp v-bunn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det finnes et uttall av tråder her om hvordan få gull ut av gråstein, eller rettere sagt; "hvordan trimmer jeg en x til å bli en y"? Aldri sett en tråd om det motsatte. Tror fortsatt at du vil klare deg med en 140hk Suzuki og komme nogenlunde greit ut av det økonomisk og bruksmessig. Som du ser av den testen jeg la ut så gjør da den 23 fotern som er omtalt 37/38 knop med den motoren og en marsjfart på rundt 30 knop er plenty nok for de fleste.

Etter det jeg kan huske av denne båttypen (eller det jeg kan se av annonsen din) så er den hverken spesielt tung, smal eller utpreget dyp v-bunn?

er ikke helt racing typen på sjøen - syntes 30-35 knop er mer en nok men dæven døtte det er gøy og henge etter rattet ved fullt pådrag i aks - men det koster ......

Link to post
Share on other sites

Apropos goldfish og fart 82 knop :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og angående den båten der. Hva i alle dager er dette. "Båten ble først satt på vannet 2007, og er kun brukt i 07/08 og 2010. Motoren ble totalt overhalt vinteren 2010" Tekst som dette ser man til stadighet og en kan undre hva det betyr. Totaloverhalt etter 3 sesonger :worry:

Ikkje kan eg sjå noe 750 hk motor på Brunswick sine nettsider heller. Hva ?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 much power? http://mercuryracing.com/sterndrives/hp1350/specs.php

"At 1350 hp, this is the fastest, most powerful engine Mercury Racing has ever introduced" :eek:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg gikk for 175hk på 22 fotern. Hadde opprinnelig planlagt å kjøpe DF150, men så fant jeg ut at DF175 er samme motor som DF150 men med variable ventilstyring. Dette gjør at den både får bedre dreimomentkurve og større toppeffekt. Ofte er det jo bare større toppeffekt en oppnår med den største motoren som bygger på samme konstruksjon, men her er det stor forskjell også på dreimomentkurva.

 

Hadde ikke kjøpt DF140, dette er en "trimmet" DF115, blir lite lite dreimoment for tyngre båter med denne. Vet også at en del har hatt problemer med disse motorene mens DF90/DF115 er tilnærmet problemfrie.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Apropos DF140 2010 modell :thumbsup:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26233125

Båten kan jo selges.. 140 er 50 hk over det anbefalte til båten :clap:

 

Men denne er nesten like sterk men stort sett bedre. 5 års garanti er vel noe nytt? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26881614

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Apropos DF140 2010 modell :thumbsup:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26233125

Båten kan jo selges.. 140 er 50 hk over det anbefalte til båten :clap:

 

Men denne er nesten like sterk men stort sett bedre. 5 års garanti er vel noe nytt? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26881614

 

E-TEC`n stort sett bedre ?????? :giggle::giggle: .

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ville definitivt heller ha valgt E-tec 115 HO foran DF140.

Ikke bare er den lettere, krever mindre vedlikehold, ser penere ut, bruker mindre bensin osv.

DF140 er vel heller ikke kjent som en motor som yter HK-tallet sitt fullt ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg tror ikke at du vil få 40 knop men 35-36 140 suzuki er vel stort sett samme motor som 115 hk suzuki litt trimet, men en bedre tilt løsning.har heller tatt 150 hk suzuki over 3000 kubikk 140 bare 2044 kubikk har 115 hk suzuki selv meget bra motor har kjørt 5 problem frie sesonger ca 180 timer.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Selv nye Honda 115 har 2,4 liters motor. Samme blokk som 135 og 150 forøvrig.

DF140 2,1 liter passer ikke på så tunge båter. Nye DF150 har jo 2,7 liters motor men i en annen prisklasse så klart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...