Jump to content

vurderer 4t istedet for 200hk 2t


Superkul

Recommended Posts

Det var veldig enkelt å selge min 2004 E-tec 50 i fjor på finn. Ingen mangel på forespørsler der i gården.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke funnet noen konkrete salgstall. Men kan sikkert finne det hvis jeg gidder å lete :wink:

 

BRP (evinrude) leker jo ikke butikk.. og alle skjønnner at for å drive økonomisk og utvikle stadig nye modeller og forbedre eksisterende så kreves det at man selger noen hundre tusen motorer på verdensbasis.

 

Her er interessant info om undersøkelse av kundetilfedshet fra 2009: http://businesscenter.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2009023

 

"Evinrude, Honda, PCM and Volvo Penta Each Rank Highest In Marine Engine Customer Satisfaction in Their Respective Segments"

 

Honda best på 4-takt er jo ingen bombe.

E-tec best på 2-takt er for meg heller ingen bombe.

 

PCM Marine engines var noe nytt for meg: http://www.pcmengines.com/engines.php

 

Volvo Penta liksom.. enkelt å skjønne at undersøkelsen ikke er foretatt i Norge :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt rart å henvise til salgstall når du ikkje har noen men men. PCM ja, det ser en svæært ofte på Utuben i vannskibåter. Er nå samme greia som Merc og VP sine bensinmotorer bare de har utrustet den sjøl. Ja også er Ford flittigere brukt som utgangspunkt enn hos de to andre.

Nei eg hadde ikkje hatt noen betenkeligheter med å kjøpe E-tec ny om eg bare skulle ha den i 3 år - i den altomfattende garantitiden. Men å kjøpe en 5 år gammel slik, meget skeptisk når eg samtidig veit der er andre merker fra Japan som har bevist sin kvalitet gjennom tiår. Alt er jp bra når det virker - spørsmålet blir hvor ofte det ikkje virker og Evinrude har alltid hatt svært varierende kvalitet.

Mange tenker allerede på salgsverdien idet de kjøper noe og når en kjøper/selger noe så følger også ryktet, bra elr dårlig med på kjøpet og prisen vil da bli deretter uavhengig av faktisk kvalitet

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var var med et nødskrik at E-TEC vant i 2009 i 2T segmentet, Optimax har vunnet 3 år på rad 2006-07-08, men les denne konklusjonen som JD Power sier i samme artikkel.

 

 

In terms of satisfaction, it is a dead heat between two-stroke DI and four-stroke EFI outboard engines, said Markusic. However, from a quality standpoint, EFIs clearly have fewer reported problems. In general, owners of EFI outboards tend to have fewer issues with the engine running rough or hesitating, unusual engine noises and fuel system leaks than do owners of DI engines.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jo ikke henvist til konkrete salgstall.

Men enhver oppegående person som har fulgt med i båtmiljøet de siste 7 årene har vel lagt merke til et ikke ubetydelig og voksende antall E-tec motorer på både det norske og hjemmemarkedet (Canada/USA). Samt flere båtmerker som leveres med E-tec motorer som standard.

Om de nå har produsert/solgt f.eks. 100.000 eller 300.000 motorer i løpet av et år eller over en tidsperiode og har x antall % markedsandel her eller der betyr vel ikke all verden, men klarer sikkert å finne noen tall etterhvert :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=msPxf7AsO-8



ser ut som suzukien holder mer en nok for meg .......
jeg har egentlig ikke råd til den en gang men med tanke på at den gamle 200hk enda lever og jeg kan få en 40-45000??? for den blir det et regnestykke på bla drivstoff og komfort og pålitlighet

kom gjerne med synspunkt på hva en yamaha 200 hk 90 mod som er hel og pen og hva man kan få for den - Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt rart å henvise til salgstall når du ikkje har noen men men

Å finne konkrete salgstall er visstnok litt av en detektivjobb da ingen produsenter visstnok offentliggjør hverken produsert antall eller verdi eller markedsandel eller segmentering.

Etter litt googling kan man vel trygt si at Yamaha og Mercury er på topp i verdiskapning, mens tohatsu trolig produserer størst antall motorer på verdensbasis.

Suzuki, Evinrude og Honda følger så med litt mere beskjedne markedsandeler.

 

Det som videre hevdes er at Evinrude er et av de mest populære merkene i løssalg for "repowering" av eldre båter. Iallefall i USA.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av de gode gamle Skandinaviske båtprodusentene leverer E-TEC som standard,se på Ryds,Uttern,Ørnvik,Cresent,Yamarin,Finnmaster,Bella,Buster,

AMT,Tehri,Silver,Anytech,Skibsplast,Rana,Hansvik,Askeladden,

Ibiza,Gh,osv Ingen leverer E-TEC som standard, hmm, underlig hva ?. :rolleyes:

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordkapp gjør. Og flere andre. Kommer bare ikke på alle i farten.. svenske Micore bl.a.

 

Forøvrig ikke så underlig. Mange kompaniskap mellom båt og motorprodusent ble vel inngått rundt årtusenskiftet da dette med 2-taktere hadde en litt usikker framtid og E-tec teknologien ennå ikke var ferdig utviklet.

 

Mange av de andre båtprodusentene er jo helt eller delvis eid av Brunswick/Mercury eller har inngått samarbeid med større importører som Erling-sande.

Ville jo forøvrig ha vært veldig rart om Yamarin ble levert med noe annet enn Yamaha motorer :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har glemt hva slags prisklasse det var vi opererte i nå :wink:

Men jeg ville nå ha sjekket ut denne ubrukte E-tec 150 som er mye sterkere enn DF140 men har samme vekt http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26641601

Det er jo egentlig en "nedchippet" 200 hk V6 på hele 2,6 liter. Med så lavt effektuttak skal det jo være en bombesikker motor.

 

Ville ha sjekket hvorfor den er ubrukt (overligger), hvor lenge garantien gjelder, og ikke minst prutningsmonn :wink: Med den prisen må det jo være en viss garantitid på den. Men uansett noen tusenlapper for dyr. Nypris idag hos Bakken Motor er jo rundt 150 lapper.

En splitter ny Verado 135 koster tross alt ikke noe mere (kr 1000/hk) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26698992 men den er jo 40 kg tyngre da (pga. kompressoren og siden det egentlig er en nedchippet 175 hk).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men det kommer alltid til å gnage i underbevisstheten om du kunne ha fått en mye sterkere E-tec kanskje for bare 10 lapper mere :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

haha :giggle: du må være e tech selger :lol: provisjon :lol::lol:

 

det hadde nok gnaget mere i underbevisstheten om injektorer etc som kødder og blir skjærings - har som sagt blitt sterkt frarådet evinrude - mercury osv i hel tatt nye typer med masse elektronikk etc - og dette er folk som jobber på marinaer o.l - men det er sikkert ikke helt riktig det heller :giggle:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida jeg bare liker motorene, og en frisk diskusjon :lol:

Prøver jo å forsvare E-tec mot all rettferdig og urettferdig kritikk.

Hva skulle vi ha gjort uten E-tec (og optimax)? Skulle alle ha kjørt 4-takt liksom?

 

Jeg var jo i nesten samme situasjon som deg i fjor.

Hadde en DF140 overligger på hånden som jeg ville ha siden det var max. motor for båten (E-tec 115 HO og 130 ble for dyr da jeg var for sen til overliggerne).

Men syns egentlig den var i tyngste laget og bestemte meg så for en E-tec 115 (hvit farge så klart).

Men så grep fornuften inn og jeg havnet på pent brukt Honda 90. Og brukte "ufornuftig" nok resten av pengene jeg allikevel ikke hadde på veteranmotorsykkel til jul :lipseal:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En side-kommentar til J.D. Power-undersøkelsene:

Som alle slags overflatiske tester bør disse undersøkelsene tas med noen bøtter salt. Faktisk bør man lese kriteriene.

Selv oppfatter jeg bil-undersøkelsene som en ganske forskjøvet virkelighetsforståelse av hva som er viktig.

Når kriterier om aske-koppen er riktig utformet/god å bruke er vektlagt nær like mye som pålitelighetsfaktorer så....

 

Her er tallene på en 1000-skala for 2-taktere i et gitt år:

Mercury: 892, Evinrude: 890, SNITT: 889.

Altså INGEN signifikant forskjell.

 

I tillegg kommer "psykologiske" forskjeller, f.eks kan en kjøper av et bestemt merke med god rykte og evt høyere pris også forvente mer.

Dette kan slå negativt ut på undersøkelsen.

 

Et morsomt/fælt utsagn fra en utenbordsmotor-kunde på en avansert motor:

"It had more ghosts than a Steven king novel.

I will not buy another."

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Småbåtentusiasten påstår at disse "overflatiske" testene ikke skal takest seriøst,jo du har rett i det,det er ufattelig

mye rask som blir presentert når det gjelder "tester" av forskjellige ting. Men når det gjelder JD Power så er dette noe

av det bedre som blir presentert for publikum.Det stå faktisk mye mer enn den tabellen/poengsummen du viser til,leser du videre vil du se dette.

 

In terms of satisfaction, it is a dead heat between two-stroke DI and four-stroke EFI outboard engines,” said Markusic. “However, from a quality standpoint, EFIs clearly have fewer reported problems. In general, owners of EFI outboards tend to have fewer issues with the engine running rough or hesitating, unusual engine noises and fuel system leaks than do owners of DI engines.”

 

Dette viser en klar forskjell i hvordan folk oppfatter dei forskjellige motortypene når det kommer til pålitelighet osv.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har jeg lest resten.

Poenget er at konklusjonene gis uten særlig innsikt i bakgrunnsmaterialet. Du viser til noe mer generelt enn merker, nemlig motor-typer.

 

At J.D. Powers er stor gir ingen garanti i seg selv for uhildethet eller kvalitet. F.eks: Mektige GM antas å ha sine påvirkninger langt inn i mange amerikanske administrasjoner.

 

Det kan være ganske store forskjeller i hva forskjellige kulturer er opptatt av. Så kan vi f.eks vurdere om det er større likhet i hva som vektlegges innen båtkultur enn bilkultur?

 

Amerikanerne henger gjerne doble påhengere (eller flere) bakpå, mange bruker "trolling"-motor (for fiske) og slår av de store motorene.

Mange har lange veier til havsfiske, bensinprisen er/var lav osv, osv.

Stor (over)motorisering gir helt andre perspektiver enn en motor som "holder såvidt" til bruket.

 

For all del, les J.D. Powers også, men "Keep the differences in mind."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...