Jump to content

vurderer 4t istedet for 200hk 2t


Superkul

Recommended Posts

Problemet er vel at 4-taktsmotoren har vært på markedet i over 100 år, mens E-tec har vært på markedet i 7.

Så det er jo naturlig nok en forskjell der. Japser er jo kjent for å lage bra saker, men amerikanerne lagde tross alt atombomba og var først på månen.

Så når de først gjør noe så gjør de det ikke på enkleste og billigste måte :wink:

De to tingene er vel fortsatt de to dyreste enkeltprosjektene som menneskeheten har opplevd.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er rart man kan reise til månen men samtidig ikkje greier å lage en påhengsmotor som fungerer utover garantitiden. Kansje fordi det ikkje er NASA som spesifiserer påhengsere? Amerikanere er vel nettopp kjent for å gjøre det på enkleste og billigste og mest gammeldagse måte spør du meg. Men klart hadde en slik motor kostet det samme her som over there så vel og bra.

 

Der var 15 hesteren ja. Hva koster moroa da, fant den på Triex sine sider men ingen pris?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Påhengerne fra 70-90 tallet var vel relativt slitesterke.

Men så kom miljøkrav og økte bensinpriser og da vet vi jo alle hva som skjedde.

 

Den 15-hestern er jo en tung sak. ikke noe man henger på hvilken pram som helst :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Problemet er vel at 4-taktsmotoren har vært på markedet i over 100 år, mens E-tec har vært på markedet i 7.

Så det er jo naturlig nok en forskjell der. Japser er jo kjent for å lage bra saker, men amerikanerne lagde tross alt atombomba og var først på månen.

Så når de først gjør noe så gjør de det ikke på enkleste og billigste måte :wink:

De to tingene er vel fortsatt de to dyreste enkeltprosjektene som menneskeheten har opplevd.

 

E-TEC bygger også på 100 år gammel teknikk,der er intet nytt konstruksjonsmessig i en Evinrude,det eneste er innsprøytnings

 

systemet som de sliter med påliteligheten av selv 7 år etter introduksjonen. Ikke tåler systemet det minste snev av vann =

 

defekt injektor,eller det minste rusk som kommer forbi filterene i drivstoff tillførselen betyr tilstoppet injektor som fører

 

til en katastrofal mager blanding (les: høy sylindertempratur)og resultatet er gitt, full skjæring i en sylinder.

Link to post

Like fullt er forventet levetid iallefall et par tusen timer og noen begynner allerede å nærme seg det uten å ha hatt problemer underveis.

7 års utvidet garanti kan man også lese om her http://www.thehulltruth.com/boating-forum/260562-high-hours-e-tec.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Like fullt er forventet levetid iallefall et par tusen timer og noen begynner allerede å nærme seg det uten å ha hatt problemer underveis.

7 års utvidet garanti kan man også lese om her http://www.thehulltruth.com/boating-forum/260562-high-hours-e-tec.html

 

 

Scarabcris og Floridarob er gjenngangere på dette Amerikanske forumet,de messer ut det samme budskapet til det kjedsommelige,

 

gang etter gang.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ja hvorfor la egentlig Yamaha HPDI på hylla når BRP har hatt suksess med E-tec?

 

V6 totakter med direkteinnsprøytning er kjekke saker :wink:

Denne var jo billig, for den som ikke har nerver :wink:

 

HER er jo drømmemotoren :clap: Men 25" stamme da.

 

Rettelse: HER er drømmemotoren :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg tenker og tenker og faller hele tiden tilbake på suzuki DF 140 - til 116.000 (overligger fra 2010)

e teck er det så mange som fraråder meg - kjenner en del folk som jobber på div marinaer og alle kaller e teck for drit - for mye sjanse og ta i forhold til evnt ras med injektorer osv -som dem sier: er for mye mikk makk og drit .

om suzukien ikke leverer mer en de 150 burde det holde og jeg holder lizzom en knapp på honda yamaha og evnt suzuki - det blir vertfall det billigste alternativet og en 115 e teck med så lite volum blir helt uaktuelt - en 130 e teck blir litt vel dyr i fohold

yamaha blir dessverre alt for dyrt

kom med utsagn - skyt på

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post

E-tec 115 og 130 har samme volum.

 

Jeg tror folk er skeptiske til e-tec av gammel vane.. en ny e-tec med 5 års garanti er neppe risikosport.

Hvordan skulle det være mulig å selge så mange motorer i løpet av 7 år dersom det var møkkamotorer?

 

Vedr. DF140 så er det ikke bare utelukkende skryt å lese om den heller.

 

Forøvrig, i motsetning til japsene så kjører Evinrude på sex sylindre fra 150 hk og opp :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

e teck blir enkelt for dyrt - ikke så må jeg ned i 115 e tecken og det strider i mot selv om det skulle gå oppimot like bra som en 140 suzuki - tanken på salg senere og bare det at det står 115 byr litt i mot :giggle:

e teck er nok bra men som det blir sagt over om evnt full skjærings osv så enkelt blir for meg sjansespill så e teck er foreløpig ut - jeg vil nok ha 4 takter :sweat:

Link to post

Det er jo alltid mange meninger og mye synsing når man diskuterer hva som er bra og ikke. Man må vel generelt kunne si at alle motorer i dag er bra, men det er jo blitt mye mer avansert teknologi for å få ned forbruk og avgass. Om en velger to eller fire takt avhenger mye av hva man vektlegger. Kjøper man nytt så er det jo heller ikke dumt å se på hvor mange års garanti som gis for motoren.

 

Ulempen med to takter. Få merker å velge i, og man må fore den med totaktsolje. Fordelen er lite vedlikehold og at det har høyt dreiemoment på lavt turtall der du trenger det mest når du skal i plan, bare ta en titt på videoer på youtube Evindrude versus yamaha. Evinrude sliter vel litt med dårlig rykte etter mye problemer med de første fight modellene. Var vel en og annen feil på de første E-tec også, men jeg kjenner mange som har Evinrude motorer, og samtlige har gått feilfritt i flere år nå.

 

For firetakt så er jo det kjempefine motorer, og mye å velge i. Slipper totaktsoljen, men får årlig oljeskift. Og registerrem må byttes, og ventiler justeres med jevne mellomrom.

 

Bensinforbruk forskjell mellom Evinrude og firetaktere er det jo i realiteten ikke, og støybildet er ganske likt. Så det blir jo mest et regnestykke på service, vedlikehold, totaktsolje og hva man liker best selv.

Link to post

Begge motor teknologiene fungerer, ingen tvil om det.Men når Evinrude kaster ut påstander i reklamer om hvor ufattelig bra og nærmest latterliggjør

konkurentene,viser etter min mening hvor "desperate" de er.

Ingen andre motorprodusenter kjører en slik reklamekampanje som BRP gjør.Evinrude må finne seg i at feilaktige påstander blir stilt spørsmål ved.

bla vedlikeholds kostnadene 4T kontra 2T. Men det viktigeste er ikke motormerke men en god lokal forhandler. :smiley:

Link to post

Å bruke salgstall som et stempel på kvalitet er bare så latterlig usaklig at det henger ikkje på greip

Litt på greip henger det vel.

I vår moderne tid med internett og slike diskusjonsfora (forum i flertall :wink: ) så tror ikke jeg det er mulig å selge såpass stort antall av en produktserie på verdensbasis over såpass mange år dersom produktet overhodet ikke holder mål.

Nå er det jo eksempler på E-tec motorer som allerede har gått både 1000 og 2000 timer. Det skulle jo holde lenge for fritidsbruk iallefall.

Og med 3-5 års garanti så betyr det iallefall at produsenten tar ansvar for at produktet skal fungere.

Det er jo godt mulig at E-tec teknologien fortsatt har noen prosentpoeng mere feil enn de beste merkene (Tohatsu/Honda/Yamaha?).

Sjansen for feil om man velger E-tec er neppe spesiellt større enn om man velger f.eks. Audi isteden for Toyota.

 

Og E-tec er fortsatt eneste motor der man kan velge farge :yesnod:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...