Jump to content

Hvordan "blinde" skroggjennomføringer over vannlinjen?


Lars H.

Recommended Posts

prisen velter vel forhåpentlig ikke båtbudgettet... :thumbsup:

Nei, ikke helt, men hele jobben kostet jo litt mer. I tillegg til blindmutteren til kr.25, kom det jo en ny syrefast gjennomføring til 130, 1m avløpslange 50, silikon 30, 22mm hullsag 120 og holder for hullsag 150. Da ble det kr.475 totalt, nesten en halv båtpenge! Men nå slipper vi i hvert fall å slippe det feite oppvaskvannet inn på flytebryggen når vi ligger kailangs fortøyd.

 

Både gass og batteri trenger utluftinger. Alternativ?

En utlufting for gass (som vi ikke har ombord, og aldri skal ha) helt oppe under dollboardet er vel til ingen nytte da gass er tyngre enn luft. Og ikke "rålader" jeg batteriene slik at jeg har brydd meg om egen lufting fra de.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men nå slipper vi i hvert fall å slippe det feite oppvaskvannet inn på flytebryggen når vi ligger kailangs fortøyd.

 

 

Lars H.

 

Kjære LarsH.

 

Hadde det ikke vært enklere å snu båten, så hadde oppvaskvannet gått i sjøen!!!! :confused::rolleyes:

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste hadde vel vært å ikke gjøre noen endring og ikke brydd seg om de småungene som lå på magen og kikket ned i sjøen mellom bryggen og båten. Litt såpevann ned på ryggen deres hadde vel ikke vært så farlig? :lol::giggle::confused:

Lars H. :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Du har vel en utvendig gjenge der, da er det jo egentlig så enkelt som å hampe på en kappe..

 

Det var mange Petter Smart-løsninger over her, men når man har gjengen, bruker man vel bare den...?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme utfordringen på Biam´en min: Tre hull under som det i dag står gamle skroggjennomføringer i og som helst skulle vært blindet. Aller helst skulle det selvsagt vært støpt igjen med epoxy, glassfiber og gelcoat og det hele, men for det første så er det ting jeg ikke kan noe med og for det andre så har jeg allerede i overkant mye som skal gjøres før sjøsetting...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Guest Avmønstret#

Drar opp denne tråden for andre gang på ti år. Noen som har sett om blindplugger har blitt tilgjengelig i løpet av de siste ti årene?

 

Har noen gamle gjennomføringer over vannlinja som er plugget på innsiden, men ville gjerne blendet de helt i stedet. Har forsåvidt noen under vannlinja jeg ville ha blendet også.... 

 

Pussig dette ikke finnes på hylla hos noen, eller gjør det det? :-)

--------

Og ja, hva kan "blindplugg" hete på utenlandsk tro?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støp det igjen og du er ferdig med det. Seriøst, selv jeg fikk dette noenlunde greit da jeg tok hull for eksosen for lavt ned og måtte flytte det høyere opp ved neste vårpuss.

Slip kon, støp med glassfiber på begge sider og finn en gelcoatsparkel i noenlunde korrekt farge. Slip/poler og det blir så bra så...
(naturligvis snakker jeg da om brukte båter som man ikke skal speile seg i)
 

2067214311_2018-07-0613_29_44.jpg.b39cbf10efb75f98803616b6871009ec.jpg

 

329054375_2018-07-0614_44_01.jpg.0aae3629b266b25ad1cd60807b3d0010.jpg

 

2003227630_2018-07-0720_25_25.jpg.5804a11da455936885b7e099a28b10a7.jpg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...