Jump to content

Hvordan "blinde" skroggjennomføringer over vannlinjen?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Så var vi hjemme etter en fantastisk fin helg på Oscarsborg. Men som vanlig er det en ting som irriterer meg når vi har anledning til å ligge kailangs ved en flytebrygge. Utløpet fra vasken i pantryet er montert alt for høyt oppe, slik at når en slipper ut det feite oppvaskvannet havner det på bryggen. Utløpet fra vasken på toalettet er imidlertid plassert fornuftig mye lavere.

 

Så jeg har tenkt å lage et nytt utløp under "flytebryggehøyde", men så var det den gamle gjennomføringen da. Jeg kan selvfølgelig gå løs med epoxy/glassfiber/gelcoat ol., men det hadde vært enklere med en blindplugg lignende den jeg har antydet på bildet under, gjerne forkrommet eller i syrefast.(manipulert bilde av gjennomføring)

 

Er det noen som har sett noe slikt i noen båtutstyrskatalog el.?

 

blindplugg.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Så jeg har tenkt å lage et nytt utløp under "flytebryggehøyde", men så var det den gamle gjennomføringen da.

 

 

Kan du sette på en krane og stenge den, på den gjennomføringen du ikke skal bruk mer? :yesnod:

Jeg har igrunnen samme problem :headbang:

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er det noen som har sett noe slikt i noen båtutstyrskatalog el.?

blindplugg.jpg

Lars H.

 

Nei en slik har jeg ikke sett.

Plugge med sølvlodd og polere eller stålplast og male den.

 

Denne??

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4185&groupkey=006003073

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kikket etter det samme, men ikke funnet noe ferdig.

Kvina har kanskje noe du kan bruke? http://www.kosas.no/

Man kan lage en selv av en gummiplugg, passende skive i rustfritt eller plast på hver side og en skrue igjennom. Med forsenket skrue på yttersiden blir det vel ganske pent.

Edit: Biltema og andre har diverse småplugger, men de er ikke akkurat beregnet til å få det pent utvendig. De kan sikkert bygges om, hvis du finner riktig dimensjon.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Adeneos forslag kan med første øyekast virke som en spøk. Men jeg har litt sans for dette. Du har en gjennomføring som du ikke vil bruke lengre. OK, så tar du av ventilen, fyller gjennomføringen med ett eller annet stoff som holder noen år, gjerne kork. Så setter du på ventilen igjen, eller blinder med noe annet. Der er jo allerede gjenger, så det må finnes noe å blinde med.

 

Rag

Redigert av rag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var utsatt for samme problem i våres. Jeg skulle flytte sjøvansinntaket til dass, og fikk behov for å blinde det gamle. Jeg fant imidlertid ikke det produktet jeg ønsket meg i butikkene, så jeg lagde meg en variant av det du viser. Merkelig egentlig, det kan jo umulig være så spesielt behov :confused:

 

Her er et bilde av den blindpluggen jeg lagde meg

skroggjennomfoering02.jpg

Nå la jeg ikke så mye i finishen siden den er under vann og ikke synlig uansett. Send meg en IM hvis du trenger hjelp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her var det jo flere gode ideer. Joda, det er jo gjenger fra før (må bare sage av stussen slangen er tredd inn på), og finner jeg en blindmutter som passer, kan jeg jo sette den på innsiden. At det da ser ut som det fremdeles er en gjennomføring fra utsiden, ser jo egentlig helt greit ut. Idéen med plast/gummi/tre-plugg fra innsiden, er jo også en svært enkel løsning, og sikkert mer enn god nok da dette er langt over vannlinjen.

 

blindmutter.jpgblindgummiplugg.jpg

 

Hadde jeg hatt dreiebenk, kunne jeg jo laget noe slikt som Komodo viste, men dreiebenk har jeg ikke. Så med tanke på å blinde åpninger under vannlinjen, er jeg og sikkert andre også fremdeles på utkikk for leverandør av noe slikt:

 

blindplugg.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Og tilgjengelig i mange dimensjoner. En gang i oldtiden blindet jeg et hull i bilskjermen etter en antenne med en lignede sak, men den tror jeg bare var til å klemme inn med noen spinkle fjæranordninger. Men det var altså for over 40 år siden!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hvor får en tak i slike "blindskiver"? Takk for sist forresten, det var ikke ille med en helg på Oscarsborg i det været vi hadde vel?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Går det å bruke dekkbrikke fra bilytstyrsfor.. Slike som før i tiden ble brukt på antenne hull o.l.. Har brukt en sånn midlertidig på tredje året, da jeg flyttet lufting fra septikktank.

 

Den var i krommet plast. Kjøpte min på en bensinstasjon, ser ut til å være maken til den hos Biltema.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Styling/Dekkbrikker-forkrommet-2-stk/

Link to post
Share on other sites

Hva brukes under vannlinjen?

Burde vel kunne løses med en "plugg av en sak" her også så man slipper å ha stående stengekraner og eller annedre metall gjennomføringer som ikke benyttes og som kan tæres. eller finnes dette?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Går det å bruke dekkbrikke fra bilytstyrsfor. Slike som før i tiden ble brukt på antenne hull o.l.http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Styling/Dekkbrikker-forkrommet-2-stk/

 

Disse så jo ikke så helgalne ut, men de er av plast og tåler vel ikke all verden. Men høyt over vannlinjen er det jo ikke så katastrofalt om en slik sak svikter. Skal ta en tur innom Biltema og kikke, har BT 5min gangvei unna der jeg bor. Det som kanskje er tvilsomt er gummipakningen. Tåler den polering og også vaselinolje om vinteren uten å sverte? Men prisen var grei, under 20 kroner. Men dimmensjonene var kanskje for små, finnes i 12, 22 og 32mm diameter.

 

Nå er det forresten slutt på båtsesongen for oss for i år. Neste uke blir det en tur i stroppene fra trucken for 5 md. på land! Uhææ!

 

blinddeksel_bt.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...