Jump to content

Hvordan "blinde" skroggjennomføringer over vannlinjen?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Diameteren på hullet har jeg ikke i hodet, og båten er 7 mil unna, men diameteren på hullet er nok mellom 15 og 20mm et sted, kanskje noe mer. Tykkelsen på glassfiberen vet jeg heller ikke, men det er en Saga 27 som er solid bygd.

 

Jeg var nettopp innom BT og da fikk jeg med meg det største blinddekslet på 32mm. Egentlig noe ræl, og er det noe særlig tykkelse på skroget, vil det ikke funke. Men kanskje det ikke er så ille likevel. Dersom jeg fjerner den svarte plastskiven og smører på med epoxy/Sika/Tech 7 eller noe lignende under den blanke kappen og fyller opp hullet i skroget, tror jeg faktisk det skulle bli en brukbar løsning! Den blanke delen er ganske tynn og bygger lite opp på utsiden, så direkte stygt blir det ikke.

 

Ellers er jo løsningen til Brodern genialt enkelt i mitt tilfelle!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det Mekke Fredrik, men jeg klarer meg med en røyk og en boks pils når tingene går meg imot. Men for å være litt mer seriøs, så har alltid redningsskøytene godt med margarin ombord, et utmerket middel til å tette hull i båten etter landkjenning. Så kanskje tyggis (stavangersk for tyggegummi)også kan brukes?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet du diameteren på slangen som går inn på nippelen?
Aner ikke, har ikke sett på dette noen gang siden båten var ny i -86 bortsett fra i våres da slangen datt av nippelen under vasken og oppvaskvannet havnet i kjølsvinet. Men da ble bare slangen tredd på og slangeklemmen strammet. Men nå skal jeg i hvert fall i løpet av vinterdepresjonen få utløpet lavere slik at ikke oppvaskvannet havner på bryggen! Skal måle opp alt sånn etter hvert.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

få utløpet lavere slik at ikke oppvaskvannet havner på bryggen!

Godt det ikke er septik luftinga !

Noen båter har en idiotisk plassering også av den.

Hadde den rett under fenderlista på en tidligere båt, hadde glemt å tømme tanken, spruten traff nesten blink

på noen på gjestebrygga. :sweat:

Heldigvis gikk det bra. Luftinga ble plassert nede omgående.

 

 

Link to post
Share on other sites

Få deg en septiktankmåler, det utløpet er ikke et utløp, men et inntak for luft til de bakteriene som ikke lager lukt og bryter ned mannsjitten til tynn luktfri suppe!

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Braaaa! Og når en tømmer dritten ved første anledning og ikke reiser rundt med en bombe full av piss og mannsjitt, er det godt å leve (også for nabobåten). Nå må jeg bare få øst ut de siste litrene fra septiktanken før båten går i opplag neste onsdag. Gummihansker og øsekar er en god oppfinnelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke det blir penere å bare la gjennomføringen være ubrukt med et blindlokk eller kuleventil på innsiden? Ser for meg at det er penere med en gjennomføring enn ved å sette på noe blankt og iøyenfallende på utsiden.

 

Har forøvrig samme sak selv: i) et gammelt eksosutløp til et aggregat som innvendig kun er kledd med en slange opp en drøy halvmeter, og så møtes et par ekstra slanger fra lensepumper hverandre oppi den store slangen (ville vel ikke gjort det helt slik selv), og ii) et eksos-utløp til en gammel dieselvarmer av ukurrant størrelse og gjenger - også denne med en slange som stiger opp et stykke.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, du sier noe der. Da er jo løsningen fra Brodern ganske nær.

 

Lars H.

Test av mitt live true videowebcam her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å sette inn noen forkromete plastgreier fra bilstylingsverden blir bare harry.

Uhm, hadde det vært bedre med en blank blindplugg i syrefast fra Maritim eller en eller annen annerkjent boatshop sånn rent harry-messig?

 

Lars H.

nå på vei ut med tur med skipshunden

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt bedre, Lars - etter min mening.

 

Jeg hadde plastet igjen. Nå når båten uansett skal på land er det jo lett å komme til fra begge sider. Man kan også varme opp fra innsiden så lenge man jobber fra utsiden og omvendt.

 

For veldig lenge siden hadde jeg et sted her beskrevet hvordan jeg gjorde det, men ingen av søkemåtene nå finner igjen tråden selv om jeg kjenner navn til et bilde som forekommer der :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Uhm, hadde det vært bedre med en blank blindplugg i syrefast fra Maritim eller en eller annen annerkjent boatshop

Hvis du finner ut diameteren i hullet skal jeg dreie en plugg til deg :smiley:

Den blir ikke fra en anerkjent fancy shop, men den kan vel bli like blank :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg deler anbefalingen fra trikola.

Det beste er å lage en permanent "blinding" for en ubrukt skroggjennomføring.

Til våren når gradene tiltar er det en smal sak å dekke hullet med "gelcoat, glassfiber, epoxy eller polyester etter alle kunstens regler".

Dermed blir vi minnet om hvordan ytterflatene til hullet skal v-skrånes og dekkes med glassfibersiver med avtagende diameter.

Det er alltid lærerikt å se hvordan hull tildekkes slik at overflaten blir som en del av skroget.

Det er faktisk koselig å polere ned slike reperasjoner med vannsliping og observere hvordan arbeidet blir kronet med hell!

I etterkant blir du glad for å kunne polere dette området av båten på tusendedelen av tiden du trenger om du skal anvende "pyntedeksel". (Skriver av erfaring).

Link to post
Share on other sites

Vel, nå har jeg ikke en "pyntebåt", men jeg forsøker etter beste evne å holde den pen. Så om det er en gjennomføring som ikke er i bruk, en blindet gjennomføring eller et sparklet hull som garantert aldri blir usynlig, er det det samme for meg. Men jeg vil ikke ha vann inn i båten.

 

Å reparere større hull i båten under vannlinjen, har jeg erfaring med. Der skar jeg vekk skadet gelcoat og bygget opp på nytt med v-skråninger og det hele. Og det har holdt tett i hvert fall de siste 15 årene. Men der hadde jeg ikke problemet med rett farge og finish. Det var under vannlinjen og ble dekket av bunnstoff.

 

Men jeg kan ikke fatte at produsentene ikke kan komme opp med blindplugger, spesielt for blindete hull under vannlinjen. Det gamle innlegget fra Trikola er 8 år gammelt, og fremdeles dukker det samme problemet opp. Da hjelper jo ikke "patenten" fra Biltema. Skal jeg blinde en slik gjennomføring, tar jeg svært gjerne imot tilbudet fra Komodo om blindplugg fra ham!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jamen jamen,- tusen takk. Jeg skal måle opp første gang jeg tar en tur til båten som er som sagt 7mil unna. Skal nedom på onsdag for å tømme for ting som ikke tåler frost, men om jeg får tatt ut kjøleskapet da for å ta mål med kone og hund rund beina er usikkert. Men tilbudet ditt skal jeg nok bruke!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Så får jeg vel avslutte denne tråden. Nå har jeg montert ny gjennomføring 20cm over vannlinjen. Jeg beholdt den gamle gjennomføring, og blindet den enkelt og greit med en blindmutter. Takk for alle gode tips.

 

avlop.jpgblindeksel.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...