Jump to content

Ny varmtvannsbereder hva anbefales


Finn Erik

Recommended Posts

Jeg har skrudd ut den gammle varmtvannsberederen av båten, da det var/er en liten lekasje ved en av koblingene. Egentlig så kan jeg vel bare bytte pakning, men tanken er fra 2003 Det er en Isotherm med orange isolajon på utsiden. Tanken står plasert på en måte som gjør det fristende å bruke den som et "trappetrinn" når en skal opp fra motor-rommet,den orange isolasjon er begynt å bli slitt og det er vel begrenset levetid på slike tanker. Jeg har derfor likegodt tenkt å kjøpe ny når jeg først gjør jobben...

På Seatronic sine sider fant jeg denne :

http://seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/quick-varmtvannsbereder-p-112

06818a56494b14ca7131f16277a5eddc_image_240x230.jpg

 

Er det noen her inne som kjenner til/har erfaring med denne berederen ? Evt. en annen å anbefale.

Fristene med en som er firkantet da den vil fungere perfekt som et "trappetinn" når den får noe beskyttelse på toppen....

Link to post
Share on other sites

Mye rustflak og "rusk". Men 7-8 år er kanskje ok levetid for en relativt rimelig varmtvannstank?

 

 

Jeg vet ikke om reltivt rimlig akkurat stemmer....om du ser på linken over så koster den jo nesten 4000,- kr. og det er vel mer enn Isotherm sine koster. Likte ikke helt at den var full av rustflak etter 7-8 år. Nå har det vel skjedd en utvikling der også??

Ser Quick som produsenten heter leverer til båtverft som Feretti,Azimut,Swan +++ de er jo ikke akurat kjent for å benytte det rimigste..

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdere 7 forhold ved kjøp av ny varmtvannsbereder:

1. Volum.

2. Størrelse (høyde, bredde, lengde)

3. Form (sylinder eller firkantet)

4. Om den både kan varmes opp elektrisk med varmeelement og med varmesløyfe fra motor.

5. Varmeelement i watt, dette har betydning for om den kan benyttes på landstrøm

6. Evne til å holde på varmen

7. Mulighet for bytte av el.varmeelement

 

Jeg ville helt klarrt valgt en bereder som både kan varmes opp med motorvarme og elektrisk kolbe.

Jeg ville også prioritere at det er mulig å sette inn nytt varmeelement.

Dersom man har rikelig tilgang på landstrøm (høy ampere) ville jeg satse på liten tank og høy effekt på varmekolben: da kan man dusje nærmest uavbrutt med varmt vann.

Dersom landstrømmen er mindre (i ampere) ville jeg gå for en større tank med lavere effekt på varmekolben.

Plassen ombord ville være avgjørende for om jeg valgte en firkantet eller sylindrisk form.

Seatronic har godt utvalg av ulike typer beredere.

Link to post
Share on other sites

En test gjort for endel år siden viste at Isothemp hadde best isolasjon. Dengang var det kun Isothemp som benyttet prefabrikkert polyuretan isolasjon. Senere har det kommet mange 'etterligninger'.

 

Den berederen du viser til er antagelig skummet imellom beholder og kabinett, da er man ikke sikker på at det blir 100%. Hadde selv en lignende bereder i en campingbil. Syntes den holdt dårlig på varmen ift berederen i båten. Når jeg åpnet den viste det seg at en stor del av berederen var uisolert, skummet hadde ikke blitt fordelt skikkelig. :headbang:

Berederen var av fabrikat 'Brita', en grønn 8-kantet sak. ble solgt overalt tidligere, de som har en slik i båten bør vurdere utskiftning...

Link to post
Share on other sites

Enig med vad Roaldbj skriver utom att jag under alla omständigheter skulle valt en beredare med max 750 W - 1000 W effekt på 230 V dvs 3,5 - 4,5 A.

Detta eftersom man åtminstone i de farvatten jag seglar på för det mesta får räkna med att ha tillgång till max 10 A landströmsuttag och då vill man ju ha fördela detta så att det även räcker till laddning och kanske värme utan att man knäcker landströmssäkringen.

 

Att klara att värma varmvatten 'on-demand' dvs samtidigt som det förbrukas t ex till en dusch är mycket effektkrävande och knappast möjligt utan att man har tillgång till 3-fas med rejäla säkringar.

 

Ur både tillverknings- och effektivitetssynpunkt inbillar jag mig att runda tankar är rimligast.

 

I övrigt tror jag det är synd att Du känner Dig tvungen att byta ut Isotherm-beredaren med orange polyuretan isolering, för jag tror att den typen var den bästa dom har gjort. Dvs med lägst temperaturförlust per timme.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finn erik du er jo glad i kvalitet vet jeg :yesnod:

 

Windyen din er KUN levert med høykvalitets utsyr og også varmtvannsbereder.

 

isothemp er uten tvil det beste hva gjelder kvalitet og varmetap/magasinering.. på en nesten delt plass kommer vistnok quick.. jeg har hatt begge deler og merket ikke forskjell i magasinering/kvalitet foruten at quick har "plastikk" ender mot syrefast hos Isotemp.. Den fikanta du lurer på er vist et leketøy og regne i forhold.. etter utsagn fra de som kan dette og har sett oppbyggingen rundt disse.

 

Sikkert mange som IKKE er enig i dette :discuss: men har dere da hatt Isotemp eller quick noen gang?? :tongue:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

min -03 modell Brita holder for dårlig på varmen.

Om den er av den samme stypen som min, med 8-kantet kabinett vil ikke forundre meg mye om det er samme problem. Bor ut pop-naglene i kabinettet og sjekk isolasjonen....

Det jeg gjorde med min var å hive kabinettet og kle beholderen med 10cm Glava og tykk plastfolie over. Kledde også inn rørstussene. Etter dette ble den ekstremt bra, nærmest som en termos når det gjaldt isolasjonsevne.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Før du går for en slik varmtvannsberder "helt uten tank" bør du sjekke effekten og hvor mange ampere den trekker. Ikke noe for vanlige bolighus det der, og allerminst for båten. Spesielt ugunstig blir det i Norge hvor en som regel starter med ganske kaldt vann. Det blir sparedusj med ekstremt effektforbruk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Finn erik du er jo glad i kvalitet vet jeg

Hei Thorlyn!!!

Det er helt riktig at jeg sverger til kvalitet, men her tror jeg det er et eller annet du ikke har fått med deg......Quick leverer båder runde og firkantetde tanker, de fikantede er dyrere enn de runde. Den tanken jeg har lagt ut bilde av over er en Quick tank til ca. 4000.- kr.Klikk på denne linken http://seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/quick-varmtvannsbereder-p-112.....Jeg kan heller ikke se at de benytter plastkoplinger.....

Link to post
Share on other sites

Svar till Zandra:

 

Men selv vurderer jeg en 60l fra SeaSea med 1300w effekt.

jeg tenket å montere en 1-2-3-bryter på denne, så kan jeg tilpasse strømforbruket til tilgjengelig effekt på brygga. Noen som har forsøkt en slik løsning?

 

Det är givetvis möjligt om elvärmaren har flera kretsar, men jag ifrågasätter om det har någon större praktisk nytta.

 

För min del ser jag snarast varmvattenberedaren som en effektutjämnare och stänger ofta av den under kväll och morgon när hela båten skall värmas och man behöver strömmen till annat. Vattnet värmer jag företrädesvis nattetid, då kan man ofta klara sig med relativt lite värmeeffekt i sovutrymmena. Efter några timmar är beredaren varm även med 750W.

 

De flesta bredare får ju också värmetillskott när man kör maskin. En 40 L beredare räcker hos oss i regel för upp till ett dygns förbrukning.

 

Har man gen set ombord så kan man ju backa upp med den i nödfall.

 

Om man vill göra en mer sofistikerad effektreglering skulle jag fundera på en effektbegränsare som helt enkelt kopplar från varmvattenberedaren när säkringsströmmen överskrids.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til hytter er det også løsninger hvor man varmer vannet ved forbruk ved hjelp av gass.

En på jobben har en slik på hytta og sier at han kan dusje i varmtvann så lenge han har gass igjen på tanken. (han har ikke innlagt strøm, så han har en batteribank med lading via solceller og vindmølle).

 

Løsningen er omtalt i denne tråden.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

I den forrige båten hadde jeg en 40 liter Quick varmtvannsbereder med 1200 W varmeelement.

Denne fikk strøm fra generator ombord. Det fine med dette systemet var at vannet ble varmet opp så hurtig at vi kunne dusje nærmest uavbrutt (ved utetemperatur 20 grader C pluss).

Seatronic leverer denne tanken med 500 W element som standard.

Elementet kan imidlertid skiftes ut med 1200 W - dersom man har tilgang til mange ampere.

Gass til vannvarmer ombord benyttes vel endel både i USA og i Middelhavsområdet.

Det er vel ikke så mange i Norge - med unntak av enkelte husbåter - som benytter gassoppvarmet vann til dusjen?

Link to post
Share on other sites

Finnes det gassvarmere med lukket forbrenning? (Det har dessv., pga gasslekkasje, vært dødsulykker med slike varmere, også her i landet)

Slik jeg har forstått er dette et krav når det gjelder gasskjøleskap i båt. (Selv om jeg aldri har fått klarhet i hvilke forskrifter som stiller dette kravet...)

Link to post
Share on other sites

Har sett gassvarmer for vann i en fairline, utrolig kjekt!

Det er rett og slett luksus.

Min varmer Truma 6002EH har 1800W 2x900W el kolber. En eller begge.

6000W gassvarme. Altså 7800W effekt ved landstrøm. 6000W i uthavn.

Gir varme og varmtvann. Eller bare varmtvann sommerstid.

Gass, ingen nedsoting, lavt strømforbruk, lavt støynivå, ingen diesellukt.

CE godkjent for bruk i båt, lukket forbrenning.

Hva mer kan en forlange ?

 

 

Link to post
Share on other sites

kjøpte makan- 40 Liter med 500W element fra Setronic for 7 år siden -har fungert perfekt. Holder varmen godt et par dager. Kan også fåes med blandebatteri ut fra tank for å forhindre skolding-spesielt når motoroppvarming benyttes da varmespiralen med kjølevann jo ikke har termostat styring. Trenger å kjøpe en 8mm? plastslange fra tappekranen i bunn for å føre avtappings vannet til kjølsvin el. (ved vinteropplag).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...