Jump to content

Størelse på presenning?


bjaas

Recommended Posts

En gjennomgang av innleggene om vinteropplag og presenninger har lært meg mye. F. eks. finnes det mange typer stativer, avhengig av vær og vindforhold på lagringsplassen. Og jeg har forstått at det bør være en tykk presenning for å holde noen år. Siden jeg kjenner en sykkelreparatør tror jeg at jeg skal fiske etter gamle sykkelslanger som "strikker" til å holde presenningen fast.

 

Men jeg er like klok på størrelsen på presenningen.

 

Hvor mye lengre enn båten bør den være? Jeg har en Hanto 24 som vel er 7,50m lang. Presenningen bør vel gå rundt hekken også, men må jeg opp i 10m lengde, eller holder det med 8m?

 

Bredden henger sammen med høyden på stativet, men hvor langt ned mot bakken bør presenningen gå? Holder det at den går nedenfor dollbordet, eller bør den dekke mer av sidene på båten? Regner ikke med at vi snør ned på Palmekysten i vinter, og båten skal stå på prydmosen bak granhekken i hagen, så den står godt skjermet.

 

Fevennen er full av annonser for opplagsløsninger i dag; men dette spørsmålet klarer ikke redaktør Finn Altfor Hovens disipler å svare på. Skal ut og shoppe krybbe og annet i morgen, så alle råd mottas med takk!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

hej Bjaas !

 

jag skulle inte välja en stor utan flere små !

 

små o små, normal störelse tror de er runt  5*7m!  betydligt enklare o jobba med, både ner de

skall opp o ner de skall ner !

 

ett litet tips kan oxo vare o legge presseningen på dekk innan man lyfter båten, då sparer

man ryggen litt  :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ett litet tips kan oxo vare o legge presseningen på dekk innan man lyfter båten, då sparer man ryggen litt  :flag:

Kylling ! Å stavre seg opp en vaklete stige med 10 kg pressenning på skuldra er for ekte mannfolk. Hadde etpar turer opp / ned med girkassa til MD2`en i våres, reine ekstremsporten  

 

:lol::smiley:

 

Nabon gikk forresten i bakken. Brakk beinet gjorde`n å. Forsinka utsettinga mi med flere uker...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg skulle tro at en 8 meter skulle være bra. Husk du skal ha litt lufting i begge ender.

Når det gjelder ned på hver side, ville jeg hatt presenningen godt ned på hver side.

Kommer det snø, som legger seg på presenningen, så dras den opp og du får snø på dekk. :flag:

 

Billig presenning holder i ett, maks to år, så er de kass. Pass på å dekke alle skarpe kanter med noe mykt. La gjerne presenningen gå sammen bak, men ha en åpning i toppen for lufting.

 

Bruk oljekanner eller spyleveskekanner til å holde pres. på plass. Dette gjør at pres. fjærer av når det blåser. Svakeste punkt er maljene, som slites av.

 

Lykke til. :smiley:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

hej Bjaas !

 

jag skulle inte välja en stor utan flere små !

 

små o små, normal störelse tror de er runt  5*7m!  betydligt enklare o jobba med, både ner de

skall opp o ner de skall ner !

 

ett litet tips kan oxo vare o legge presseningen på dekk innan man lyfter båten, då sparer

man ryggen litt  :smiley:

Tiltredes.

Jeg har fulldekk presenning til båten.

Begynner å grue meg til å løfte den opp sånn rundt Sankthans.

 

Ellers er presenning noe rart. Jeg kjøpte en 8 meters presenning til gamlebåten som er 7.90 lang hos en stor postordreleverandør. Den stakk ut en fot i hver ende når jeg hadde fått det hele på plass. Men jeg fikk ikke solgt den som 28-foting med presenningen som bevismateriale.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

hej Bjaas !

 

jag skulle inte välja en stor utan flere små !

 

små o små, normal störelse tror de er runt  5*7m!  betydligt enklare o jobba med, både ner de

skall opp o ner de skall ner !

 

ett litet tips kan oxo vare o legge presseningen på dekk innan man lyfter båten, då sparer

man ryggen litt  :smiley:

Må bare støtte meg til forslaget om flere små presenninger, har selv en presenning på 12 x 10 m på 40 kg, med fire sterke karer får jeg den på, men det er et h....... slit.

Link to post
Share on other sites

Kylling ! Å stavre seg opp en vaklete stige med 10 kg pressenning på skuldra er for ekte mannfolk.

Ha! Kylling sjøl!

 

Presenning 11m x 8m x 600gr/kvm = 52,8 kg!!! :smiley:

Tar den selvsagt på strak arm......  :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Det høres ut som om denne typen presenning fra Biltema er et godt valg.  "Kraftig kvalitetspresenning av vevforsterket PVC (650 g/m²). Utstyrt med maljer." I størrelse 5x7m koster de kr 1.499 pr stk.

 

Selv om jeg har hyggelige naboer har jeg ikke lyst til å vippe dem i bakken mens vi håndterer en gigapresenning. Denne veier ca 23kg og det burde selv en heltids tastaturmassør klare alene.

 

Men er spyleveskekanner med sand bedre enn strikker av gamle sykkelslanger til å holde presenningen på plass?

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Men er spyleveskekanner med sand bedre enn strikker av gamle sykkelslanger til å holde presenningen på plass?

Har ikke erfaring med hverken det ene eller det andre. Min båt står på henger lite utsatt for vind og jeg bare trekker en snor under kjølen fra den ene til den andre siden.

 

Hva skal DU feste sykkelslangene mot? Det er jo en stor forskjell: spylervæskekannene trekker alltid like sterk, men gummi trekker jo sterkere jo mer det blåser.

 

Hvis du har noe å feste slangene imot, så ville jeg brukt det. Kannene drar hele vinteren med maks kraft i maljene og preseningen og stativet.... Det må da slite mer enn gummi samtidig som kannevekten må tilpasses ("Fortøy alltid for storm" gjelder da også for preseningen  :smiley:)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tung :smiley: O.B.Wiik presenning på 6x10 meter. Denne håndterte jeg selv uten altfor store problemer.

Jeg la den ut i rull langs båten, løftet enden opp på dekk, så resten opp på dekk.

Stativet på plass, så er det bare å løfte en flik opp over stativet, så jobbe seg bortover med resten. Det går faktisk ganske fort, uten mye slit, for jeg har jo bare en del hele tiden.

 

hilsen kjempekylling på 170 cm...... :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som andre skriver er vel det vanligste å henge 5liters plastkanner fyllte med ett eller annet i maljene på presenningen. Resultat: presenningen ryker rundt maljene.

 

Jeg gjør det på en annen måte. Jeg trer et tau gjennom alle maljene, og snører til som en pose. Forutsettning at presenningen rekker litt nedenfor fenderlisten. Så knytter jeg tau fast i denne 'snøretauen' mellom maljene, og lar de gå under båten og opp til 'snøretauet' på den andre siden. En 4 - 5 slike på min båt på 27 fot. Da fordeles belastningen på maljene mye bedre en ved den dinglende plastkanne metoden.

 

Hadde en gang en presenning uten metallmaljer. Der var det påvulkanisert plastforsterkninger med hull. En mye bedre løsning mener nå jeg.

 

Som presenning bruker jeg en lys armert middels kvalitet sak på 6 x 10 meter. Da får solcellepanelene akkurat nok lys til vedlikeholdslading av batteriene. Og så er det mye triveligere å jobbe under en slik om våren enn under en mørk grønn OB Wiik presenning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

og etter at man har gjort som Lars H. beskriver, tar man det man har av fortøyning og annet tungt tauverk (feks dreggline) og legger over presenningen på kryss og på tvers i ganske rett vinkel på mønet (du vil ikke at tauet skal samle snø og is).  Tauet bidrar til å dempe blafring i sterk vind. Det er denne blafringen som sliter i stykker maljer og duk.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

. . .  tar man det man har av fortøyning og annet tungt tauverk (feks dreggline) og legger over presenningen på kryss og på tvers . . . .

Noe slikt ville jeg aldri forsøkt meg på. Tror tauverket ville slite mye mer på presenningen enn blafringen. Men NB, jeg har en stor presenning. Skulle jeg hatt 2 - 3 småbeter hvor vinden fikk tak alle steder, ville det kanskje være en idé.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ett relativt vanligt misstag mange gjør er att di binder fast presseningen i krybba. og da gjerne når di har en mast eller liknende liggende på båten som tak for presseninga. HHHHHHHHHHHHmmmmmmmmmmmmmmmm hva skjer da, jo da pressening=Svært seil=og båten krenger. Greit på sjøen men ikke like greit på land. Tviler på att forsikringen gir noe særligt da

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik TUNG grønn sak fra Helly Hansen som måler 7x11 meter. Da rekker den akkurat rundt hele båten, og litt under fenderlista.  Klarer å få den på alene, men det er et j#¤lig slit. Anbefaler absolutt samme festemetode som Lars H. I tillegg henger jeg på noen vannfylte kanner på hver side. Ser at noen anbefaler å ha frostvæske i kannene for at de ikke skal slå så hardt, men jeg har aldri vært plaget av det.

Nå har min presenning også gummerte maljer, og de er helt klart sterkere enn de i metall. I tillegg kan den repareres (sveises) om den skulle bli skadet. Denne "kluten" er så tung, at den ligger rolig om det blåser kuling rett på den. Jeg har aldri dratt noe tau utenpå for å holde den i ro. Har hatt den i 5 eller 6 år nå, og den er like fin. Tror jeg har spart den inn allerede i forhold til å kjøpe disse lette greiene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en OB.Viik pressenning, 8x12m med 650g/m2 duk. denne er et slit å få opp, men når den er på plass, da ville jeg ikke valgt noe annet. Ser for meg et svare strev med å skjøte flere pressenninger sammen, med glippe i duken og vann/snø og is inn på båten. Og dette skjer garantert når det er som kaldest, midvinters, mens det blåser nordavind fra alle kanter og regner kattunger......Nei, hel pressenning er det som gjelder, tung eller ikke. :seeya:

 

Jeg hørte forresten om en i havna som brukte anker winchen for å få på plass pressenningen, han hadde laget et rør med bøy, som passet inn i topprøret på stativet og rakk ner til bakken.

Så bandt han stativet godt fast til båten, hang en trinse opp i topprøret, trakk en line fra winchen,  gjennom trinsa og bandt den fast i pressenningen som lå på bakken. Deretter var det en mann på hver side som styrte pressenningen mens han trykket på fjernkontrollen på winchen. Og opp steg det store flaket av en burka, til bare en svak summing fra winchen. Ingen skader eller slit...... :wink:

 

Vurderer å prøve dette selv. Min pressenning veier 62, 5 Kg.

 

Den rekker forresten ned til vannlinja og festes foran og bak med surretau, mens jeg henger kannner fyllt med vann langs sidene. pluss et par slakke tau under båten.

Med en pressenning som rekker ned til vannlinjen, beskytter du skroget for møkk fra regnvann o.l. som ellers ville festet seg på skroget.

 

God innpakkning.......

 

 

:wink:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det virker som att di fleste er enige om skikkelig pressening=tung som f....n men det er det beste.

jeg har en pressening som er 10 x 8meter i 650gr, når kranbilen kommer for løftet av båten så har jeg den pent på trillebåren og får den løftat da.

Min pressening går hele veien ned til kjølen og jeg hadde tanker om att eventuellt polere og vaxe båten nu på høsten, men er i tvil om dette blir att kaste perler til svin.

Er det noen som har erfaring? i mine øyner burde det ikke va noen problemer siden hele båten er tekkt, men har som sagt ikke erfaring fra det

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...