Jump to content

Prosjekt hjemmelaget ROV


jensemann2

Recommended Posts

Fikk disse i posten idag:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11263

 

Lyser som bare juling, skal forsegle dem ekstra med epoxy og montere dem på i front på ROV-en.

 

 

Jeg har bestilt en av disse også

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44176

for å få ennå mer lys. Den er visst helt ekstrem.

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

ser at det er flere her som bygger ROV.

Jeg har selv drevet å bygget rov i garasjen i ca 1,5 år nå.

Men det er stadig utfordringer som må løses... det har sikkert dere også erfart går jeg utifra. Er det noen som har flere biler eller video av deres ROVèr i funksjon? Jeg har prøvd analog signal fra kontrollboks til rov. Men dette krever jo en sinnsykt hefitig kabel for å kunne gi signal til alle funksjoner. Og det er tungt. Nå er jeg på gang med en 2,4ghz radio, mottaker og en kabel mellom for å styre alle funksjoner. Har også bestilt et lass med motorstyringer og servoer for drift av thrustere og tilt av kamera.

 

Jeg er ny på forumet men skal forsøke å legge ut noen bilder når jeg finner ut hvordan ting fungerer her:-)

 

Takknemlig for tips osv..

 

Stian

Link to post
Share on other sites

jeg brukte CAT 5 kabel til min. Har da releer nede på ROVen som styrer strømmen til thrusterne. Jeg sender altså kun styrestrøm til releene gjennom Cat5 kabelen og selvfølgelig en egen kabel til 12V. Dette begrenser lengden på kabelen men på 20 meter kabel fikk jeg et spenningsfall på kun 1,5 volt mener jeg å huske.

 

Videosignalet gikk også gjennom de to siste ledningene i cat5. Dette med stort hell. Litt knitring i bildet når jeg switchet bryterne av og på men ingen stor krise.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte samme metode ved hjelp av rele. Jeg måtte bruke en ekstra kabel for kameraet siden jeg kun hadde 8 ledere tilgjengelig i cat 5 kabelen.

1 thruster opp

2 thruster ned

3 høyre frem

4 høyre bak

5 venstre frem

6 venstre bak

7 lys av/på

8 vanndetektor i kamera kapsling og i rele kapsling.

 

Kjøpte billige rele fra utlandet Fra denne butikken og de har fungert 100%

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

jeg hadde separat kamera/relekasse og koblingsboks. Koblingsboksen fylte jeg med vannfast grease, mens kamerakassen fylte jeg med epoxy. Det funka ikke, da vannet presset seg inn inni isolasjonen på ledningene. Trikset der er visst å fjerne isolasjonen på ledningene før man støper dem inn i epoxy. (fjerne isolasjonen en cm eller 2 inni epoxyen)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...