Jump to content

er båtfolk overlegne?

Alternes..

Recommended Posts

Dette innlegget blir sikkert ikke godt motatt, og blir kanskje også stengt av moderator? men nå er jeg ikke kjent for å føye meg etter det folk vil høre, så jeg tar sjansen på å starte en litt radikal tråd, om hvorvidt vi båtfolk kanskje tror vi er litt bedre en alle andre og kanskje har nesa litt i sky??

Tanken har slått meg flere ganger at båtfolk og spesiellt båtforeninger kan virke litt overlegne utad.

jeg personlig har ved samtlige hendvendelser opp i gjennom årene til båtforeninger angående båtplass lagt merke til en viss holdning: det er vi som er skjenerøs å selger deg en av foreningens plasser til en dyr penge. det faktum at de faktisk er de som skal selge deg et produkt virker som en ikke relevant faktor. man blir altså ikke behandlet som en kunde, men som en som får skjenket nåde fra foreningen for å få en plass og bli medlem av deres hellige orden :giggle:

Man blir ikke møtt med en glad holdning, og service. men heller en skepsis som sikter til at du ikke er en del av klubben. du blir bedt om å stå på laaaange ventelister, selv om det faktisk er båtplasser ledige. man blir ikke tilbake ringt. men må ringe å purre med jevne mellomrom.

jeg synes dette ligner veldig på dårlige holdninger du finner i landets beste golfklubber. Der ingen er velkommen i utgangspunktet, men kan bli innvilget medlemskap forutsatt årevis med smisking og til slutt ett engangsbeløp på opp til flere millioner!!

Når man går langs brygger og kaier og lignende, og prøver å slå av en prat så blir du møtt med skeptiske blikk og en liten vennlig holdning. dette synes jeg også gjelder på brygger der jeg selv har hatt båt. og dermed ikke har vært en ukjent person som kunne være en potensiell tyv.

Hva mener andre? og hva mener båtfolket om seg selv, og sine holdninger til ikke-båtfolk? dette er ikke på noen måte noen kritikk av båtfolket. jeg synes imidlertid at det er synd at det skal være på denne måten! skal ikke sjøen være sommer, sol, kos å glede??

Redigert av sjøgata brygge (see edit history)

KNS medlem

Jøss i alle dager... er det slik å ha båt nordpå.....

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen.

Hverken hvordan jeg møter folk som hilser i havna og slår av en prat og hvordan jeg blir møtt i andre havner om jeg går tur. De kan ikke vite at jeg også har båt, men jeg kan telle på et par hender hvor mange ganger i løpet av like mange år hvor jeg har møtt gretne og overlegne båtfolk. (Det er noen heeelt øverst på noen 67 fotere som ikke legger merke til at jeg går forbi, men selv de hilser om vi står ved siden av hverandre i pisserenna)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Synes det er greit å nevne at veldig mange av de som arbeider med å levere tjenester til båtfolket slett ikke har tid til å være gode båtfolk, mange av dem får ikke båten ut engang, det er om de har båt da.

Vi båtfolk er helt klart mye bedre enn alle andre, ikke noe å skamme seg over det.

Når det gjelder golfere så er jeg helt enig med deg, de er ekstra dårlige mennesker.

så har vi joggere, huff å huff, så er det samene da, å alle nordlenningene, trøndere, for ikke å snakke om svensker, tyskere å de fra baltikum. så er det bøndene da, og politikerne, ,ja har vel i grunnen ikke tid til å ramse opp alle.

så må det jo nevnes at seilere ikke regnes som båtfolk i uttalelsen over, det er jo selvsagt.

svaret på ditt spørsmål er nei, vi oppfører oss ikke overlegent. Sarkastiske kansje, overlegne, nei.

Jeg har hatt båt siden 1975.

Har vært medlem i flere båtforeninger -eller båtlag som det gjerne heter utenfor de brolagte gater.

Jeg har hatt snekke - sjark - jolle - stor og liten skjærgårdsjeep - jeg har hatt plastbåt og trebåt -

selvbygget - og ferdigkjøpt - jeg har hatt påhengs - innebords - diesel - bensin----

men jeg har aldri hatt seilbåt.

Med denne sikkert ikke særlig omfattende - men dog lang i antall år - erfaring med sjølivet i lystversjonen - så er det et par ting som

går igjen alle steder - i alle foreninger - i alle havner - på alle fjorder - ja alle steder der det er lystbåter samlet.

1. Båtfolk er hyggelige mennesker - stort sett - som folk flest.

2. Båtfolk er svært ofte svært opptatt av hobbyen sin - som folk flest

3. Båtfolk har blandt seg et noenlunde - gjentar - noenlunde - gjennomsnitt av befolkningen -

ang - inntekt - yrkesgrupper - sosial status ( om noe slikt finnes) - som hos folk flest

4. Båtfolk har mye mye mye bedre greie på hobbyen sin enn alle andre på denne jord - som folk flest med hobby.

5. Båtfolk er ikke mer overlegen enn folk flest - og ikke mer hyggelig enn folk flest heller for den sakens skyld.

Så da skulle man jo tro at alt var bare bra ?

Ikke helt - der er en sykdom som angriper noen - jeg sier noen - når båten blir stor nok og dyr nok -

når den feks passerer ca dobbel størrelse av den nest største i havnen - eller den høyeste masten med de dyreste seilene.

Eller for ikke snakke om den med den bredeste båsen - på dispensasjon.

Da skjer det - da er det et ekkelt overhyggelig ufattelig arrogant uspiselig trekk som kommer frem hos noen.

De båfolkene - med det genet - i den nevnte settingen - de er noen ufattelig motbydelig arrogante personer.

Men - ikke fordi de er båtfolk - men fordi de er slik.

De er sikkert slik på golfbanen - i losjen - i bilklubben - i nabolaget - på jobben --osv osv .

Så det er de menneskene som er overlegne - ikke båtfolkene - at noen av de har båt - det får vi leve med.

Ha en fin høst alle sammen - og da mener jeg absolutt alle sammen

Vi har i båtforeningen en aktivitet som gjentar seg hvert år, møte mellom båtforeningens styre og nye medlemmer. Dette for å informere om hvordan ting fungerer i klubben, for at de nye medlemmene skal få se tryne på styremedlemmer slik at de vet hvem som styrer med hva, samt å få de involvert/interessert i hva som legges ned av arbeid for å drive foreninga. En slik ordning fører til at vi slipper at folk som "sjøgata brygge" skal føle at han er medlem "på nåde". Det er nå en gang slik at det er medlemmene som skaper foreningen og dens vesen.

Så til svar på dine spørsmål, nei jeg kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse av båtfolk og båtforeninger. Ei heller er det slike holdninger blant båtfolk jeg treffer på vannet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Selv leier jeg plass i billigste(?) småbåtlaget i by`n, og der er det lite skuling på nye folk, like lite som lagets medlemmer er (selv)høytidelige. Flotteste båten koster sikkert som min, pluss en null ekstra... Merker ikke noe til det når man snakker med folk. Men utleieplassene er små, så noen som vil leie til "bare litt større båt", vil kanskje påstå at reglene er firkantet...

Men ellers er alt fryd og gammen!

post#1 minte meg ikke om båtfolk nei, men tanken falt rett på hyttefolk...

Hyttefolk er da stort sett hyggelige, i motsetning til båtfolk som sjelden vet forskjell på ditt og mitt...

Nå har man jo hytte nettop for å slippe å måtte menge seg med bermen

:yesnod:

- og jeg som har både hytte og båt

Det er faktisk ganske mange av oss, men her på BP kan man ikke tilhøre båtfolket om man har hytte. De med egen brygge har tydeligvis ikke peil på noe av hva som skjer på sjøen.

Ja, dette er skrevet med ett snev av ironi :wink:

Huff da - og jeg som har både hytte og båt - må jo være aldelese fryktelig å være sammen med.

Tror (uten å kjenne deg personlig) at du kan puste lettet ut, det at du har båt/er båtfolk, redder deg iom du har hytte. :giggle:

Får jo håpe de fleste av oss klarer å oppføre oss sånn nogenlunde :cheers_wine:

Men jeg opplevde noe litt vittig her for noen år siden. Jeg kjørte på et umerket garn utenfor Risør for endel år siden. Måtte derfor gå inn til Risør. Jeg strevde egentlig fælt med å finne ut hva som var galt. Båten ved siden av meg var en helt ny 42 fots Cabincruiser. Jeg kom i prat med eieren av denne båten. Han var nok en av de du kanskje kan si virka noe overlegen, men har var hyggelig han. Han fortalte naturligvis villig vekk om "nyvinningen" sin som han så fint påpekte var "ny nå i april". Det ville sikkert jeg også gjort hvis jeg hadde så fin båt.

Det han gjorde, som jeg håper jeg ikke ville gjort, var å komme med denne fantastiske kommentaren han kom med om min båt: "Den båten der er jo gått ut på dato". "Farlig å kjøre med sånt skjønner du".

Som sagt så var han hyggelig han, men han forstod kanskje ikke helt hvordan han skulle oppføre seg blant folk med relativt normal lommebok. :giggle::crazy:

Som sagt så var han hyggelig han, men han forstod kanskje ikke helt hvordan han skulle oppføre seg blant folk med relativt normal lommebok. :giggle::crazy:

Finnes beklageligvis fortsatt en del av disse blant oss, men de lærer jo forhåpentligvis med årene at slik oppførsel utelukker de fra det gode fellesskapet som råder blant båtfolket. Båtfolket er generelt sett ikke overlegne, men stoltheten av egen båt - uansett type og kostnad - kan forveksles med dette uttrykket. Synes ikke det er så ille her på berget og jeg har da opplevd noen havner og marinaer hvor "båtfolk" helst ser at en tar "vraket" med seg og peller seg ut på havet igjen fortest mulig, slik at en ikke reduserer verdien på "båtfolkets båter" ved å være freidig nok til å fortøye ved siden av disse.

God :sailing: blant båtfolket som vil være folkelig.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det han gjorde, som jeg håper jeg ikke ville gjort, var å komme med denne fantastiske kommentaren han kom med om min båt: "Den båten der er jo gått ut på dato". "Farlig å kjøre med sånt skjønner du".

Du kunne jo spurt om å få se vinskapet ombord.. sikkert helt ny vin der også.. :wink:

Hilsen en med båt som etterhvert har en god bouquet.... Polar 22 fra 1970 :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...