Martin_ Startet 3.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2004 Har montert en ny 120A dynamo som erstatter den gamle som var på 70A. Den nye dynamoen reguleres av en ekstern laderegulator med display. Regulatoren har to temperatur sensorer, en for batteribanken og en for montering på dynamoen. Sensoren på dynamoen er montert på diodebroen. Når man bruker en del strøm ombord med motoren i gang så kommer det en melding på displayet til regulatoren. Meldingen sier at temperaturen på dynamoen har nådd 90C og at regulatoren slutter å lade til dynamoen er blitt 70C. Er det greit at diodebroen blir over 90 grader og at jeg burde flytte temp.sensoren til et annet sted på dynamoen som ikke blir så varm? Selve dynamohuset ble ikke så varm da feilmeldingen kom. Diodebroen blir jo ganske varm når dynamoen lader med 120A. Tenkte at det var best å ha sensor på diodebroen men virker som regulatoren kutter for tidlig pga temp. grensen på 90 grader. Hvor varm kan diodebroen i dynamoen bli før den gir seg? Burde temp. sensoren på dynamoen monteres et annet sted for ikke at regulatoren skal kutte ut så tidlig? Når båten har ligget med strømforbruk uten motor og motoren startes så lader dynamoen for fullt og da blir den fort over 90C og kutter da ut en stund. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 Hvordan er det med tilgang til kald kjøleluft ? Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 3.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 Hvis det står i dokumentasjon for denne dynamoen at sensor for dynamo temp skal stå på dynamo, så skal den det, og ikke på diodebro. Det er helt normalt at didoebro blir varm, men du må være sikker på at du har en diodebro som er laget for strømmer på opp til 120A. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 En løsning kan være å ta et "luftrør" med stor nok dimensjon fra utsiden og tre over dynamoen. Du vil få kjøling på denne og en meget kraftig "motor romsvifte" Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 3.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 bmo er inne på det helt vesentlige. Dette er noe som jeg har messet om utallige ganger. Den hyppigste årsak til dynamohavari i båt er for dårlig kjøling. Spenningsregulator med display og tempfølere høres "spennende" ut. Fortell oss mer om denne. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 3.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 Fant på internett at diodebroen tåler temperaturer på opptil 150 grader uten å ta skade av det. Og selve dynamohuset blir ikke så veldig varm. Så da er det nok bare å flytte temperatur sensoren fra diodebroen og feste den på selve dynamoen. Diodebroen sitter i selve dynamoen. Men regulatoren som følger med dynamoen er erstattet av en ekstern mikroprosessor styrt laderegulator. Dynamoen har forøvrig god kjøling og er utstyrt med doble vifter. Laderegulatoren som er montert nå er en IUoUo (4-trinns) – ladeteknikk lader som lader batteriene på samme måte som en avansert batterilader. Selve regulatoren sitter i motorrommet og styrer dynamoen. Den har ti lysdioder som viser ladestatus og hvordan regulatoren er programert. I styrhuset i båten er det et kontrollpanel som er koblet til regulatoren. Her får man ytterligere info om lading, spenningsfall, temperaturer på dynamo og batteriene pluss mye mer. Det kommer også opp evt feilmeldinger i tekst på displayet hvis noe unormalt oppstår. Displayet gir også masse info om hvordan feilen kan utbedres hvis det har oppstått en feil. Ladregulatoren fungerer meget bra og man får all tenkelig informasjon om lading av batteriene ombord. Pluss at batteriene lades mye raskere opp til absolutt 100% fulle. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Har sett i tidligere innlegg på BM-siten at dynamoen "ble så varm at det kunne stekes egg på den". Men det er (som TMe sier) viktig at det tilgang på kjøleluft. Ellers bekrefter Martin_ det som er viktig her: Regulatoren bestemmer ladespenningen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Martin_ Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Er det noen som vet hvor varm en dynamo tåler å bli? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Neppe mer enn 90 grader før lakkisolasjonen på statorviklingen begynner å smelte. http://www.sterling-power.com og dette er linken til den spesielle regulatoren med display. Det ser ut til å være diverse snadder på denne linken. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 For de som ikke har sett det så finnes den norske Sterling- importøren under Leverandør annonser. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Neppe mer enn 90 grader før lakkisolasjonen på statorviklingen begynner å smelte.Njaaa.... Det var vel litt lavt? Det er forskjellige temp.-klasser på viklingene; Lavest VAR klasse B, men den lages ikke lengre. I dag er det mest klasse F. Burde ikke være problemer med 120-130 grader, kortvarig 150 grader C. Enkelte dynamoer kan ha så høy overflatetemp. at du kan steike egg på dem Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Da kan det også være på sin plass å minne om håndens begrensning som temperaturmåler Ved 40 grader kan man makelig holde på flaten, ved 50 grader holder du ikke lenge, ved 60 grader holder du noen sekunder og alt over 70 grader er ¤%&/()¤%&/() varmt - men der er allikevel langt igjen til viklingstemperaturen passerer 120 grader. Konklusjon: dynamoen tåler laaaaangt høyere temperatur enn du tror mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Martin_ Svart 5.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Det tror jeg også. Viklingisolasjon klasse F tåler 155 grader C, så da er det ikke noe problem tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hallo da. En (normalt) dynamo kan maks. 155° Celsius. 120° Celsius er tillattet temperatur / permanent. (Gjelder for nesten hver dynamo, men skal spørres produsenten) Ved Sterling-regulator PDAR: At regulatoren slå av ved 90° Celsius er planlagt sikkerhet (en del av flere). Temperatursensoren skal ikke bli festet på diodene. Flytt den nærmest til varmste plass på dynamoens hus. Det er nok. Også er det riktig med "kjøleluft": mer kjøling er bedre. Mye mer kjøling er mye bedre. Men (som du kan se) overtemperaturbeskyttelsen fungerer bra. Så er det ingen fare. En "ting" til: kabel----tverrsnitt. Ved en 90 Ampere dynamo er det ofte at den fikk bare 50mm² kabler (..eller mindre..) Ved 120 Ampere-dynamoen din (som jobber nå endelig riktig "for penge sine" ) skal det være minst 70mm² (helst større ved lengre vei til batteriene). Er det flere spørsmål om Sterling, bare spør. Vennlig hilsen Jørg Becker Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirKS Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 En "ting" til: kabel----tverrsnitt. Ved en 90 Ampere dynamo er det ofte at den fikk bare 50mm² kabler (..eller mindre..) Ved 120 Ampere-dynamoen din (som jobber nå endelig riktig "for penge sine" ) skal det være minst 70mm² (helst større ved lengre vei til batteriene). Hvorfor trengs det så tykk kabel? En 10 kvadrat kabel tåler jo sikkert 50A uten å gå varm. Og poenget med ekstern sensledning er jo å kompensere for spenningsfallet. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Dette er (nesten) riktig, men... Verken Sterling eller vi selger "kan og hvis". Anbefalinger fra en produsent skal være trygg . Derfor ligger beregningens grunnlag på kabel som taler 60°/70°C driftstemperatur permanent. Dette leverer nok sikkerhet at selv noen som har ikke nok peiling om motstandsberegninger kan ikke tar skadelig feil på grunn av dette. Så antas beregningen for kabel til og med 60°C (mm²/maksimal Ampere permanent): (0,75/6) (1,5/12) (2,5/17) (4/22) (6/29) (10/40) (16/54) (25/71) (35/87) (50/105) (70/135) (95/165). eller kabler t.o.m. 70°C (bare disse som er her interessant for oss): (25/120) (35/150) (50/210) (70/265) Alle beregninger skal ha grunnlagget av CE-Norm. En del av CE-Normen etter ISO 10133 og 13297 sier som følger: "En kabel på lystbåten som skal installeres inne eller gjennom motorrommet må beregnes med faktor 0,75 av (permanent) maksimal brukstemperaturen det kabelen er konstruert før ". Så skal vi se nå på tabellen og beregner for kabel 60°C (95/165): 165 Ampere x 0,75 = 123,75 Ampere maksimal / permanent Eller for kabel 70°C (50/210) 210 x 0,75 = 157,5 Ampere maksimal / permanent Tilbake til situasjonen og anbefaling fra Sterling: " Ved 120 Ampere-dynamoen din skal det være minst 70mm² og helst større ved lengre vei til batteriene" Dermed er anbefalingen akkurat på midten, fagrett og sikker. Personlig anmerking: Til din spørsmål av en tynner tverrsnitt: Ja, det går sikkert tynnere, …hvis installasjonen er fagrett er det ingen problem. Vennligst Jørg Becker Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirKS Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Takk for utfyllende og godt svar! GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Bare hyggelig. Savner du en informasjon så komm gjerne igjen ! Vennligst Jørg Becker Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Neppe mer enn 90 grader før lakkisolasjonen på statorviklingen begynner å smelte. http://www.sterling-power.com og dette er linken til den spesielle regulatoren med display. Det ser ut til å være diverse snadder på denne linken. Det går enklere pga. Sterling sender forespørselen deres direkte til meg likevel: http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm Websidene er ikke helt ferdig men fungerer. Og hvis det finnes noe uforståelige da forklarer jeg det gjerne. Vennligst Jørg Becker Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
NSB Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Jeg er lokfører, og vet at motorene vi bruker på togene tåler 270 grader. Og disse er jo bygget opp på samme måte som en generator, med viklinger med lakkisolasjon. Disse tåler jo varmen greit, så da burde jo dynamoen også tåle endel. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Jeg er lokfører, og vet at motorene vi bruker på togene tåler 270 grader. Og disse er jo bygget opp på samme måte som en generator, med viklinger med lakkisolasjon. Disse tåler jo varmen greit, så da burde jo dynamoen også tåle endel. Det er interessant. Men det er ikke et amerikansk lok så at den verdi er F = Fahrenheit? Hvis det er sånn, da blir det 270°F = 132° Celsius igjen. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
NSB Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Neida, det er Celsius. 270'C. Dette er et sveitsisk lok. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Neida, det er Celsius. 270'C. Dette er et sveitsisk lok.Vet du hvilken Klasse-betegnelse det er på motorene? Men DEN tempen på motorene, må nødvendigvis viklingene være varmere....Uansett, 270 grader Celsius på en dynamo / generator i VÅR verden, tror jeg er alt for høyt. (Test: Prøv å sett en loddebolt med innstillt 270 grader Celsius mot en lakkissolert kobbertråd, og hold den der en stund....) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.