Jump to content

Dynamo temperatur


Martin_

Recommended Posts

Har montert en ny 120A dynamo som erstatter den gamle som var på 70A. Den nye

dynamoen reguleres av en ekstern laderegulator med display. Regulatoren har to

temperatur sensorer, en for batteribanken og en for montering på dynamoen. Sensoren

på dynamoen er montert på diodebroen. Når man bruker en del strøm ombord med motoren

i gang så kommer det en melding på displayet til regulatoren. Meldingen sier at temperaturen

på dynamoen har nådd 90C og at regulatoren slutter å lade til dynamoen er blitt 70C.

 

Er det greit at diodebroen blir over 90 grader og at jeg burde flytte temp.sensoren til et

annet sted på dynamoen som ikke blir så varm?

Selve dynamohuset ble ikke så varm da feilmeldingen kom. Diodebroen blir jo ganske

varm når dynamoen lader med 120A. Tenkte at det var best å ha sensor på diodebroen men

virker som regulatoren kutter for tidlig pga temp. grensen på 90 grader.

 

Hvor varm kan diodebroen i dynamoen bli før den gir seg?

Burde temp. sensoren på  dynamoen monteres et annet sted for ikke at regulatoren skal

kutte ut så tidlig?

 

Når båten har ligget med strømforbruk uten motor og motoren startes så lader dynamoen

for fullt og da blir den fort over 90C og kutter da ut en stund.

Link to post

En løsning kan være å ta et "luftrør" med stor nok dimensjon fra utsiden og tre over dynamoen. Du vil få kjøling på denne og en meget kraftig "motor romsvifte"

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Fant på internett at diodebroen tåler temperaturer på opptil 150 grader uten å ta skade av

det. Og selve dynamohuset blir ikke så veldig varm. Så da er det nok bare å flytte temperatur

sensoren fra diodebroen og feste den på selve dynamoen. Diodebroen sitter i selve

dynamoen. Men regulatoren som følger med dynamoen er erstattet av en ekstern

mikroprosessor styrt laderegulator. Dynamoen har forøvrig god kjøling og er utstyrt med

doble vifter.

 

Laderegulatoren som er montert nå er en IUoUo (4-trinns) – ladeteknikk lader som lader

batteriene på samme måte som en avansert batterilader. Selve regulatoren sitter i

motorrommet og styrer dynamoen. Den har ti lysdioder som viser ladestatus og hvordan

regulatoren er programert. I styrhuset i båten er det et kontrollpanel som er koblet til

regulatoren. Her får man ytterligere info om lading, spenningsfall, temperaturer på dynamo

og batteriene pluss mye mer. Det kommer også opp evt feilmeldinger i tekst på displayet

hvis noe unormalt oppstår. Displayet gir også masse info om hvordan feilen kan utbedres

hvis det har oppstått en feil.

 

Ladregulatoren fungerer meget bra og man får all tenkelig informasjon om lading av batteriene

ombord. Pluss at batteriene lades mye raskere opp til absolutt 100% fulle.

 

Bilde

 

Bilde

Link to post

Neppe mer enn 90 grader før lakkisolasjonen på statorviklingen begynner å smelte.

Njaaa.... Det var vel litt lavt? Det er forskjellige temp.-klasser på viklingene; Lavest VAR klasse B, men den lages ikke lengre. I dag er det mest klasse F. Burde ikke være problemer med 120-130 grader, kortvarig 150 grader C. Enkelte dynamoer kan ha så høy overflatetemp. at du kan steike egg på dem  :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Da kan det også være på sin plass å minne om håndens begrensning som temperaturmåler  :fishing:

 

Ved 40 grader kan man makelig holde på flaten, ved 50 grader holder du ikke lenge, ved 60 grader holder du noen sekunder og alt over 70 grader er ¤%&/()¤%&/() varmt    -   men der er allikevel langt igjen til viklingstemperaturen passerer 120 grader.

 

Konklusjon: dynamoen tåler laaaaangt høyere temperatur enn du tror  :cheers:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 3 uker senere...

Hallo da.

En (normalt) dynamo kan maks. 155° Celsius.

120° Celsius er tillattet temperatur / permanent. (Gjelder for nesten hver dynamo, men skal spørres produsenten)

 

Ved Sterling-regulator PDAR:

 

At regulatoren slå av ved 90° Celsius er planlagt sikkerhet (en del av flere).

Temperatursensoren skal ikke bli festet på diodene.

Flytt den nærmest til varmste plass på dynamoens hus. Det er nok.

 

Også er det riktig med "kjøleluft": mer kjøling er bedre. Mye mer kjøling er mye bedre.

Men (som du kan se) overtemperaturbeskyttelsen fungerer bra.

Så er det ingen fare.

 

En "ting" til:  kabel----tverrsnitt.

Ved en 90 Ampere dynamo er det ofte at den fikk bare 50mm²  kabler :sad: (..eller mindre..)

Ved 120 Ampere-dynamoen din (som jobber nå endelig riktig "for penge sine" :yesnod:  )

skal det være  minst 70mm²    (helst større ved lengre vei til batteriene).

 

Er det flere spørsmål om Sterling, bare spør.

 

Vennlig hilsen

Jørg Becker

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

En "ting" til:  kabel----tverrsnitt.

Ved en 90 Ampere dynamo er det ofte at den fikk bare 50mm²  kabler :sad: (..eller mindre..)

Ved 120 Ampere-dynamoen din (som jobber nå endelig riktig "for penge sine" :yesnod:  )

skal det være  minst 70mm²    (helst større ved lengre vei til batteriene).

Hvorfor trengs det så tykk kabel?

 

En 10 kvadrat kabel tåler jo sikkert 50A uten å gå varm.

 

Og poenget med ekstern sensledning er jo å kompensere for spenningsfallet.

 

GeirKS

Link to post

Dette er (nesten) riktig, men...

 

Verken Sterling eller vi selger "kan og hvis".

 

Anbefalinger fra en produsent skal være trygg .

Derfor ligger beregningens grunnlag på kabel som taler 60°/70°C driftstemperatur permanent.

Dette leverer nok sikkerhet at selv noen som har ikke nok peiling om motstandsberegninger kan ikke tar skadelig feil på grunn av dette.

Så antas beregningen for kabel til og med 60°C (mm²/maksimal Ampere permanent):

(0,75/6) (1,5/12) (2,5/17) (4/22) (6/29) (10/40) (16/54) (25/71) (35/87)

(50/105) (70/135) (95/165).

eller kabler t.o.m. 70°C (bare disse som er her interessant for oss):  

(25/120) (35/150) (50/210) (70/265)

 

Alle beregninger skal ha grunnlagget av CE-Norm.

En del av CE-Normen etter ISO 10133 og 13297 sier som følger:

"En kabel på lystbåten som skal installeres inne eller gjennom motorrommet må beregnes med faktor 0,75 av (permanent) maksimal brukstemperaturen det kabelen er konstruert før ".

 

Så skal vi se nå på tabellen og beregner for kabel 60°C (95/165):

165 Ampere x 0,75 = 123,75 Ampere maksimal / permanent

 

Eller for kabel 70°C  (50/210)

210 x 0,75 = 157,5 Ampere maksimal / permanent

 

Tilbake til situasjonen og anbefaling fra Sterling:

" Ved 120 Ampere-dynamoen din skal det være minst 70mm²  og helst større ved lengre vei til batteriene"

Dermed er anbefalingen akkurat på midten, fagrett og sikker.

 

Personlig anmerking:  

Til din spørsmål av en tynner tverrsnitt:

Ja, det går sikkert tynnere,  …hvis installasjonen er fagrett er det ingen problem.

 

Vennligst

Jørg Becker

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Neppe mer enn 90 grader før lakkisolasjonen på statorviklingen begynner å smelte.

 

 

http://www.sterling-power.com     og dette er linken til den spesielle regulatoren med display.

 

Det ser ut til å være diverse snadder på denne linken.

Det går enklere pga. Sterling sender forespørselen deres direkte til meg likevel:

 

http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm

 

Websidene er ikke helt ferdig men fungerer.

Og hvis det finnes noe uforståelige da forklarer jeg det gjerne.

 

Vennligst

Jørg Becker

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg er lokfører, og vet at motorene vi bruker på togene tåler 270 grader. Og disse er jo bygget opp på samme måte som en generator, med viklinger med lakkisolasjon.

Disse tåler jo varmen greit, så da burde jo dynamoen også tåle endel.

Det er interessant.

Men det er ikke et amerikansk lok så at den verdi er F = Fahrenheit?

Hvis det er sånn, da blir det 270°F = 132° Celsius igjen.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Neida, det er Celsius.  270'C.  Dette er et sveitsisk lok.

Vet du hvilken Klasse-betegnelse det er på motorene? Men DEN tempen på motorene, må nødvendigvis viklingene være varmere....

Uansett, 270 grader Celsius på en dynamo / generator i VÅR verden, tror jeg er alt for høyt.

(Test: Prøv å sett en loddebolt med innstillt 270 grader Celsius  mot en lakkissolert kobbertråd, og hold den der en stund....)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...