janma Startet 17.November.2010 Link til dette innlegget Startet 17.November.2010 (redigert) Hei, Jeg har kjøpte ei snekke i oktober.Den var ikke registrert i småbåtregisteret. Nå har jeg sporet opp eierne fra sist den var registrert. han jeg kjøpte den av hadde båten i ca 2 år. eieren før han skiftet motor i båten som han kjøpte i sverige. Jeg oppga tidligere eiere til registeret så dei ringte til han som importerte motoren og spurte etter tollpapirene. noe han ikke har og sa til registeret at han var ferdig med båten og var ikke interisert i å ordne opp.Dei har også sjekket med tollen og dei har ikke noen papirer på at han har importert en motor. Når jeg kjøpte båten så krysset selger av i kontrakten på at båten var uten heftelser. Hva kan jeg risikere skjer? Jeg får ikke båten registrert med den motoren. forsikringen sier at jeg må registrere den. Håper noen har gode svar :) Redigert 17.November.2010 av janma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.November.2010 Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 Slapp av!! Så lenge du var i aktsom god tro om dette da du kjøpte båten, kan ikke Tollvesenet røre deg. Det er allerede fra først av ikke ditt problem overhodet, for du var ikke "den som" innførte motoren og etter loven og tilhørende forskrift er det bare "den" som svarer for avgiften. Mot RSSR får du ordne saken ved å fremlegge dokumentasjon på motornummeret, alternativt får du registrere båten annetsteds eventuelt skifte forsikringsselskap. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 17.November.2010 Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 Blir vel ikke så mange alternative steder å registrere båten etter at NSSR har kjøpt opp Securmark? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
janma Svart 17.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 Takker for svar :) Høres jo bra ut, men det er jo ikke noe morro å ha en ulovlig smugler motor i båten. Tenker på eventuelt videre salg, Jeg kommer jo til å si det som det er om motoren. men hva med verdien på båten da? Det må jo være noe jeg kan gjøre får å få motoren lovlig ? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.November.2010 Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 jeg hadde lignende issue, og havnet på securmark, som sagt i annen tråd, synd at de ble kjøpt av RSSR. i mitt tilfelle ville de at jeg skulle dokumentere 12-13 år gamle motorer og eiere tilbake i hele kjeden. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 17.November.2010 Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 Regner med at en slik sak kan dra ut i tid til du får registrert den. Om du vil ha den forsikret umiddelbart krever ikke Pantaenius noe registrering eller CE nummer på båten. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Skipper Worse Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Registrer den i skipsregisteret da, det er jo det beste... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
janma Svart 18.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Lurer på om jeg bare skal ta kontakt med tollvesenet og høre med dem hva jeg bør gjøre. viss jeg som du sier skipper worse ikke har noe å frykte så kan jeg kanskje få råd fra dem om hva jeg kan gjøre. i følge rssr så er det 6-7 år siden motoren ble innført. kan jo være saken er foreldet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 (redigert) i følge rssr så er det 6-7 år siden motoren ble innført. kan jo være saken er foreldet. Når det gjelder statskassa og innkreving av avgifter finnes det neppe noe amnesti eller foreldelse. Redigert 18.November.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Jeg tviler på at Tollvesenet kan gjøre så mye for å hjelpe deg; for du kan jo ikke fortolle motoren siden det ikke var du som innførte den. Du kan heller ikke fortolle den i annen persons navn. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Eureka Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 tja, du kunne jo alltids tøffa over til Sverige med snekka, og på returen fortoller du motoren :)Men det blir jo en skrekkelig lang tur iom du bor inni fjorden :) blir jo en dagsetappe bare å seile ut til bya:) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Da må han vel ha faktura på at motoren er kjøpt i Sverige. Og på vei over til Sverige må han vel fortulle motoren på vei inn i Sverige / EU. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Junke Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Er det slik nå at småbåtregisteret er blitt en slags "tilsynsmyndighet"? Er dette innenfor det som de skal drive med? I dette tilfellet motoren, men hva med utstyr, selve båten etc... hvordan må dette dokumenteres? Jeg har ikke hatt båt der på noen år , men ble litt overrasket over at de driver med slike kontroller, og "aktiv" etterforskning. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Her er jeg hjertens enig. Synes Småbåtregisteret går vel langt her. Jeg har en gammel overhalt Volvo B20 liggende. Blir vanskelig å fremlegge papirer på den. Den vil passe bra som byttemotor i Tora, men da vil jeg vel få problemer dersom jeg skal selge henne en gang? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hansi Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Er det slik nå at småbåtregisteret er blitt en slags "tilsynsmyndighet"? I og med at det er krav til fortolling og betaling av diverse avgifter for innførsel av båtmotorer er det på sin plass å sørge for at ved omregistrering til ny eier så må Småbåtregisteret forvisse seg om at alt er i orden. Helt kurant. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Lurer på om jeg bare skal ta kontakt med tollvesenet og høre med dem hva jeg bør gjøre. viss jeg som du sier skipper worse ikke har noe å frykte så kan jeg kanskje få råd fra dem om hva jeg kan gjøre. Siden du ikke innførte den, slipper du kravet. De kommer bare og beslaglegger motoren, og så er problemet løst. Våre tollmyndigheter er veldig løsningsorientert sånn Redigert 19.November.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 WTF... har rssr kjøpt securemark... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Hansi Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 De kommer bare og beslaglegger motoren, og så er problemet løst. Så enkelt er det vel ikke og dessuten tviler jeg sterkt på at tollvesenet er interessert i en gammel båtmotor. De vil nok vurdere andre og enklere muligheter før det. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Hvis tollvesenet beslaglegger motoren, så har vel forrige eier teknsik sett solgt deg en båt uten motor, hvilket da er utenfor kontrakten Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 19.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 jaja, mange ideer her :) Jeg har tatt kontakt med selger og bedt han ta det opp med han som han kjøpte båten med. Han ville jeg skulle ta det opp med han som importerte motoren noe jeg mener er hans jobb siden han etter kontrakten har solgt meg en båt og motor uten heftelser. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Kanskje på tide å heve kjøpet, siden smuglermotor må være en mangel ved varen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
salti Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 ang båtregisteret... kjøpte selv en gammel ureg snekke som jeg ville registrere. sendte inn utfylt reg skjema,forbrukerrådets standard kontrakt for båt kjøp mellom meg og forrige eier. fikk avslag fordi dette ikke var god nok dokumentasjon av tidlegere eierforhold.eg sendte da mail til dem at eg ikke gadd å leke politi etterforsker på x antall eiere på en snart 40 år gammel plast snekke. dei svara at dei måtte ha mer dok pga kreditt tilsynet????????? så eg blåste i hele registreringa, båten mangler 20 cm på å bli reg i skips registeret(min 7 meter) så eg tar heller å aksepterer 4000 kr høyere egenandel på forsikringa,og blåser i hele registreringa. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 sorry, var finans departemanget eg mente å si i forrige innlegg og ikke kreditt tilsynet Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Nå vet jeg ikke hvilken type motor dette er, men de fleste båtmotorer blir også brukt i andre maskiner/kjøretøy. Kan du ikke bare si du har skiftet ut motoren, og brukt det gamle mariniseringsutstyret? Motoren kan du ha tatt fra en vraket traktor, truck, lastebil, varebil, skurtresker++++ Da er det allerede betalt avgifter, til staten, og det er umulig å finne i systemet. Dette pga motornr på slike ting, svært sjeden finnes i noe arkiv. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Dette pga motornr på slike ting, svært sjeden finnes i noe arkiv. Led meg ut i fristelsen De fleste produsenter har oversikt over hva sifrene i motornummeret betyr og skulle det vise seg her at sifferet forteller at motoren er produsert for båt så hjelper det jo ikke å fortelle at denne kommer fra en lastebil e.l. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.