Jump to content

kjøpt båt, motor ulovlig importert, hva gjør jeg ?

janma

Recommended Posts

Hei, Jeg har kjøpte ei snekke i oktober.Den var ikke registrert i småbåtregisteret. Nå har jeg sporet opp eierne fra sist den var registrert. han jeg kjøpte den av hadde båten i ca 2 år. eieren før han skiftet motor i båten som han kjøpte i sverige. Jeg oppga tidligere eiere til registeret så dei ringte til han som importerte motoren og spurte etter tollpapirene. noe han ikke har og sa til registeret at han var ferdig med båten og var ikke interisert i å ordne opp.Dei har også sjekket med tollen og dei har ikke noen papirer på at han har importert en motor. Når jeg kjøpte båten så krysset selger av i kontrakten på at båten var uten heftelser. Hva kan jeg risikere skjer? Jeg får ikke båten registrert med den motoren. forsikringen sier at jeg må registrere den. Håper noen har gode svar :)

Redigert av janma (see edit history)

Slapp av!! Så lenge du var i aktsom god tro om dette da du kjøpte båten, kan ikke Tollvesenet røre deg. Det er allerede fra først av ikke ditt problem overhodet, for du var ikke "den som" innførte motoren og etter loven og tilhørende forskrift er det bare "den" som svarer for avgiften.

Mot RSSR får du ordne saken ved å fremlegge dokumentasjon på motornummeret, alternativt får du registrere båten annetsteds eventuelt skifte forsikringsselskap.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takker for svar :) Høres jo bra ut, men det er jo ikke noe morro å ha en ulovlig smugler motor i båten. Tenker på eventuelt videre salg, Jeg kommer jo til å si det som det er om motoren. men hva med verdien på båten da? Det må jo være noe jeg kan gjøre får å få motoren lovlig ?

Lurer på om jeg bare skal ta kontakt med tollvesenet og høre med dem hva jeg bør gjøre. viss jeg som du sier skipper worse ikke har noe å frykte så kan jeg kanskje få råd fra dem om hva jeg kan gjøre. i følge rssr så er det 6-7 år siden motoren ble innført. kan jo være saken er foreldet.

Er det slik nå at småbåtregisteret er blitt en slags "tilsynsmyndighet"?

Er dette innenfor det som de skal drive med?

I dette tilfellet motoren, men hva med utstyr, selve båten etc... hvordan må dette dokumenteres?

Jeg har ikke hatt båt der på noen år , men ble litt overrasket over at de driver med slike kontroller, og "aktiv" etterforskning.

Her er jeg hjertens enig. Synes Småbåtregisteret går vel langt her. Jeg har en gammel overhalt Volvo B20 liggende. Blir vanskelig å fremlegge papirer på den. Den vil passe bra som byttemotor i Tora, men da vil jeg vel få problemer dersom jeg skal selge henne en gang?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er det slik nå at småbåtregisteret er blitt en slags "tilsynsmyndighet"?

I og med at det er krav til fortolling og betaling av diverse avgifter for innførsel av båtmotorer er det på sin plass å sørge for at ved omregistrering til ny eier så må Småbåtregisteret forvisse seg om at alt er i orden. Helt kurant.

Lurer på om jeg bare skal ta kontakt med tollvesenet og høre med dem hva jeg bør gjøre. viss jeg som du sier skipper worse ikke har noe å frykte så kan jeg kanskje få råd fra dem om hva jeg kan gjøre.

Siden du ikke innførte den, slipper du kravet. De kommer bare og beslaglegger motoren, og så er problemet løst. Våre tollmyndigheter er veldig løsningsorientert sånn :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

jaja, mange ideer her :) Jeg har tatt kontakt med selger og bedt han ta det opp med han som han kjøpte båten med. Han ville jeg skulle ta det opp med han som importerte motoren noe jeg mener er hans jobb siden han etter kontrakten har solgt meg en båt og motor uten heftelser.

ang båtregisteret... kjøpte selv en gammel ureg snekke som jeg ville registrere. sendte inn utfylt reg skjema,forbrukerrådets standard kontrakt for båt kjøp mellom meg og forrige eier. fikk avslag fordi dette ikke var god nok dokumentasjon av tidlegere eierforhold.eg sendte da mail til dem at eg ikke gadd å leke politi etterforsker på x antall eiere på en snart 40 år gammel plast snekke. dei svara at dei måtte ha mer dok pga kreditt tilsynet????????? så eg blåste i hele registreringa, båten mangler 20 cm på å bli reg i skips registeret(min 7 meter) så eg tar heller å aksepterer 4000 kr høyere egenandel på forsikringa,og blåser i hele registreringa.

Nå vet jeg ikke hvilken type motor dette er, men de fleste båtmotorer blir også brukt i andre maskiner/kjøretøy.

Kan du ikke bare si du har skiftet ut motoren, og brukt det gamle mariniseringsutstyret?

Motoren kan du ha tatt fra en vraket traktor, truck, lastebil, varebil, skurtresker++++

Da er det allerede betalt avgifter, til staten, og det er umulig å finne i systemet.

Dette pga motornr på slike ting, svært sjeden finnes i noe arkiv.

Dette pga motornr på slike ting, svært sjeden finnes i noe arkiv.

Led meg ut i fristelsen :saint:

De fleste produsenter har oversikt over hva sifrene i motornummeret betyr og skulle det vise seg her at sifferet forteller at motoren er produsert for båt så hjelper det jo ikke å fortelle at denne kommer fra en lastebil e.l. :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...