KenBjork Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 fort gjort å bli tiltalt etter heleri-loven kanskje.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Junke Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 I og med at det er krav til fortolling og betaling av diverse avgifter for innførsel av båtmotorer er det på sin plass å sørge for at ved omregistrering til ny eier så må Småbåtregisteret forvisse seg om at alt er i orden. Helt kurant. Jeg trodde dette var tollvesenets oppgave! Betyr det at de også sjekker at Alle båter er lovlig innført? Tror de går utenfor sine fullmakter her. Ikke en gang biltilsynet sjekker om det er byttet motor når en omregistrerer. Hva med alt annet ombord ? I en seilbåt f.eks blir Jo all elektronikk fort dyrere enn maskinen. Etter min mening er dette ett myndighets ansvar , og ikke ett ansvar till en tilfeldig organisajon. Uansett er det vel den som ulovlig har imortert en vare som må stå till ansvar for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Det er ikke meg bekjent, ulovlig å bygge om en motor fra ett kjøretøy, til båtmotor. Jeg kan også med sikkerhet si, at det finnes tusenvis av slike motorer liggende rundt omkring i landet. Både hos huggere, metallretur, diverse verksteder+++ Disse er som regel over ti år, og finnes ikke i noe register, med unntak av bilmotorer. PS: det er heller ikke ulovlig å fjerne motornummer på slike. Jeg har sett dette har blitt gjort, i forbindelse med overhaling/oppbygging av gamle motorer. Redigert 19.November.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Jeg trodde dette var tollvesenets oppgave! Selvfølgelig når varen er lovlig importert. Ikke så godt for tollvesenet å sjekke når motoren er tatt ulovlig inn i landet, sier egentlig seg selv. Småbåtregisteret sin oppgave er å sjekke at papirene er i orden ved eierskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Fregata1958 Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Har nettopp vært igjennom en noe lignende sak selv, hvor jeg tinget på en båt med Yamaha 90hk...betalte til og med 5000kr i håndpenger(dumt!). Så viste det seg at motoren ikke var 12 år gammel slik eieren påstod, men 24 år gammel. Da jeg undersøkte serienr mot Yamaha i Norge fikk jeg til svar at denne motoren ikke var solgt ny i Norge og heller aldri var blitt servet ved et autorisert Yamaha verksted. Jeg konfronterte selgeren med disse opplysningene og det kan se ut til at han selv har blitt "lurt" da han kjøpte båt og motor for noen år tilbake. Jeg har ikke undersøkt med tollmyndighetene hvorvidt motoren er lovlig innført til Norge eller ikke, men har heller ikke fått noen bekreftelse av selger om at dette er rettmessig gjort av forrige eier. Uansett, jeg er glad at jeg tok meg tid til å undersøke saken nærmere, og jeg valgte å trekke meg fra handelen. Den eneste streken i regninga er at jeg har kun fått tilbake 50% av håndpengene... Lukter det råtten fisk så er det som oftest det! Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
sun fun Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Jeg har tatt inn båt og motor hver for seg fra USA ,også for meg var det ett krav fra RSSR att det måtte fremlegges papirer på att mva og hk avgifter var betalt. Ser egentlig ikke noe problem med dette enn vet jo da att alt er betalt og i orden med båten inkl CE merking. Måtte fremlegge mva kvitering på båt ,kvitering på hk avgift og mva på motoren og ce merking på motor og båt Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 19.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 motoren er en yanmar 3gm, men det Jeg vil er bare at motoren skal være lovlig. Og Jeg gidder ikke prøve å jukse det til sånn att Jeg skal få reg. papirene. Det står i kontrakten at båt og motor er uten heftelser, så jeg har bedt selger ordne opp i dette. Så Jeg venter i spenning på svar fra han :) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Foreldelse. Litt vel mange ord til at jeg gidder å lese alt, men regner med at denne er foreldet og vel så det. Hadde det vært meg, så hadde jeg ruslet inn på nærmeste politistasjon og bedt om hjelp. Det er utrolig hva de folkene kan om lover og regler. Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 20.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Har tenkt tanken, men har ikke gjort det enda. venter fortsatt på svar fra selger på hva han vil gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Foreldelse har ingenting med saken å gjøre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bearded Beast Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 hvem var det så var så smart å si motoren kom fra Sverige da Desse gamle motorene finnes det ikkje noe register over hvem som hører til hvor uansett og heilt sikkert massevis uten nummer lenger også av diverse grunner. Har aldri sett noe tollpapirer på noe båtmotor i en brukt båt noengang og kommer mest trulig heller aldri til å se det. Uregistrerte båter finnes det også i fleng av og det er ikke noe ulovlig i det på noen måte. Men slik som det registeret operer så vil det også bli komplett umulig å registrere. Tåpelig register Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Det var nok jeg som var så smart. Jeg fikk beskjed fra rssr at jeg måtte spore opp alle gamle eigere, på båt og motor siden båten sist var registrert. Jeg fant historien på båten så den er ok, men motoren var skiftet ut siden sist den var registrert så da fant jeg ut hvem som hadde skiftet den. Han sa til meg at han hadde kjøpt den i sverige, noe jeg fortalte videre til rssr. Dei tok da kontakt med han og han sa han hadde kjøpt den i sverige, men var ikke intrisert i å fremskaffe noen toll papirer. Men jeg forstår det nå at det ikke skulle blitt sagt. Min mor lærte meg i oppveksten at ærlighet varer lengst, men skjønner det nå at sånn er det nok ikke ute i den store verden. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Skipsregisteret er ikke et hakk enklere en Redningsselskapet håpløse begge to jeg prøvte å gå til Skipsreg. Men ga det opp fikk til slutt i orden med Redningsselskapet etter mye fram å tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Dei tok da kontakt med han og han sa han hadde kjøpt den i sverige, men var ikke intrisert i å fremskaffe noen toll papirer. Vet ikke hvilken plikt NSSR har til å melde denne saken videre opp i systemet, men det kan jo tenkes at denne karen kan vente seg et besøk av "dødsgjengen". Og dersom de kommer på besøk til han kan jo dette medføre til at de også avlegger deg et besøk og beslaglegger din motor som bevis for omgåelse av loven. Sørg da for at de ikke tar med seg hele båten (kun motoren) slik at du kan gå tilbake til siste selger å kreve kjøpet hevet, eller oppreisning med ny lovlig installert motor i henhold til kontrakten. Som S.W. nevner finnes det ingen foreldelse i en slik sak Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mix Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Er ikke dette en liten fjert og en 20-30 år gammel motor da ? Tror ikke noen, ja bortsett fra nssr gidder å løfte på et øyelokk. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Ikke en gang biltilsynet sjekker om det er byttet motor når en omregistrerer. Nå gjaldt vel ikke dette en omregistrering. Da hadde jo RSSR allerede hatt dataene og alt hadde vært ok. Hvis du skal registrere en bil hos biltilsynet (ikke omregistrere) sjekker nok også de motornr... Uansett er det vel den som ulovlig har imortert en vare som må stå till ansvar for dette. Ja det er det jo og hvis ikke han vil det så må det jo kunne ses på som en mangel og heving kan være aktuelt (som nevnt tidligere her) Den eneste streken i regninga er at jeg har kun fått tilbake 50% av håndpengene... Her tror jeg at jeg hadde anmeldt selger. Du trakk deg jo ikke fordi du angret men fordi ting ikke var som oppgitt. Det må da være to forskjellige ting? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
janma Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 rssr har tatt kontakt med tollvesenet Jawik, og spurt dem om den personen hadde fortollet en båt motor. Det sa dem at han ikke hadde gjort. Men Han på rssr visste ikke om tollvesenet kom til å gjøre noe. Men jeg håper jo egentlig Tollvesenet tar tak i han som importerte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Marial Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Om du ønsker å ha alt i orden og ikke kommer noen veg med tidligere eier, er det vel bar å bite i eplet og tolle inn motoren selv. Jeg aner ikke hvor stor motor det er snakk om, men innfortollingen er vel kun en ikke for stor hk-avgift og mva. Om motoren er 6-8 år gammel, er det sikkert ikke store kostnaden for dette. Straffetoll bør du jo kunne slippe, du har vært i god tro. Spill med åpne kort ovenfor tollvesenet, vær erlig og litt lei deg for situasjonen, legg vekt på at du er en kar som ønsker å ha dine papirer i orden. Det finnes greie folk der også! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 (redigert) HK avgift var 146kr pr HK, men er litt høyere nå. 150,50 eller no ? Om det gjelder veteranmotor husker jeg ikke. Redigert 21.November.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Blom'en Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Om motoren er kjøpt for mindre enn 6.000,- går den vel som reisegods ? Jeg hadde nok ikke stoppet og tollet inn en motor som ville gått som reisegods. Litt anderledes med bil/MC etc som skal registres og som MÅ ha tollpapirer. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 (redigert) Jeg hadde litt problemer med å få registert min Polar fra 1970. Den fantes i det gamle båtregistreret og jeg satt med båtkort på eier som var registrert rundt år 2000. Deretter hadde den gått i arv til ei som solgte den videre til han jeg kjøpte den av. Hadde oversikt på navn og historikk. Etter litt fram og tilbake vedrørende hun som arvet båten fikk jeg beskjed om at erklæringen hun hadde skrevet ut om at båten var arvet av hennes avdøde far ikke var bra nok. Jeg måtte framlegge kopi av arveoppgjør hvor overlevering av eiendomsretten var beskrevet. Da var det nok for undertegnede. Skrev ett siste brev og sa klart ifra at jeg hadde levert full historikk, slik at det ikke hersket tvil om at jeg rent juridisk var rettmessig eier av båten. Dette kunne jeg bevise for politi eller andre som hadde spørsmål. Siden NSSR har ett frivillig registret, ga jeg dem valget om at hvis de ville ha mine årlige innbetalinger av avgift, måtte de godta fremlagt dokumentasjon. Dersom det ikke var bra nok ville jeg ikke bidra med mer, men ha båten uregsitrert. Fikk da brev om at de godtok fremlagt dokumentasjon. Du har jo fremlagt dokumentasjon som viser at du er rettmessig eier og med full historikk. Krev derfor å få båt og motor registrert inn i deres frivillige register de tjener penger på. Om motoren som er skiftet mangler tollpapirer er det ett forhold mellom tidligere eier(som du vet navnet på) og tollmyndighetene. Du har jo full historikk, selv om det mangler ett dokument rundt toll. Som en over nevner, den kan jo være tatt inn på fribeløpet. Jeg hentet en 57-modell påhenger i Sverige i fjor, og sjekket først om jeg måtte betale noen avgifter på den. Dersom det hadde vøært krav om avgifter ville jeg ikke tatt den inn. Kjøpssummen var 1000,- Fikk beskjed fra Tollvesenet at siden verdien var under fribeløpet på 3000,- trengte jeg ikke tolle inn(6000,- er ved overnatting, som du må kunne bevise vha hotellkvittering etc) Redigert 22.November.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Alternes.. Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 (redigert) Hvorfor registrere båten i småbåtregisteret i det hele tatt??? det sies at det skal motvirke tyveri, tapt båt osv,osv. dette er bare tull i følge mine oppservasjoner. for det første så er kjennemerkene du får fra småbåtregisteret bare klistremerker som en kjeltring lett kan fjerne, og vis man skal gardere seg om båten drar på rek er det ikke verre en å feste et eget merke med navn og telefonnummer. så å registrere båten av overnevnte årsaker har ingen hensikt. det er heller ikke vanskelig å få forsikret båten uten å registrere den. du kan gå til et annet forsikringselskap og i verste fall kun få en litt dyrere forsikring. dette sparer du mest sansynelig inn på det du sparer på å la være å registrere den. Som jeg ser det, så fungerer småbåtregisteret kun som et verktøy for myndighetene i deres overvåkning av befolkningens materielle verdier. Redigert 22.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
janma Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Jeg er enig i at vitsen er kanskje så som så, men når jeg har kjøpt båt og motor og dette skal være uten heftelser så skal det være sånn. Tenker på når den dagen kommer at jeg kanskje vil selge videre, hva da ? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jeg forstår at dette jo ikke er helt etter selgers påstander om uten heftelser. men så lenge du har alle papirene på båt og motor vil du ikke få noe problem vis du en gang skal selge båten. jeg tror ikke en som har lyst på båten vil skurre på prisen fordi den ikke er registrert. det er ganske vanlig å registrere nå til dags, så det vil kanskje bli et spørsmål. men da er det jo egentlig ikke verre en å si det som det er. og da tror jeg det vil være uten betydning. i alle fall om det hadde vært jeg som skulle ha kjøpt båten. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Blom'en Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Heftelser, slik jeg forstår det, er pant i gjenstanden, men som vi alle vet, det taes ikke pant i båter som ikke er registrert i skipsregisteret. Det er jo overhodet ingen som kommer og krever å få båten pga manglende bateling, så hva er problemet ??? Hat tollvesenet krav i båten ?? Nei,ikke slik du har forklart det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.