Jump to content

Slerk styring hakkagregat


9100

Recommended Posts

Hei der. Har Montert motor i båten min. Styringa er wire som går bak til original powercylinder som igjen blir drevet av motorens servpumpe. Det som er er at når jeg tar å rikker frem og tilbake  på hekkagregatet for hånd  så er det litt mye slerk i det.

Er det noen her på forumet  som vet om det skal være noe slerk her? eller eventuelt hvor mye?

Hilsen Nybegynner :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Skal i gang med samme jobben selv. (VP290DP drev)

Var innom hos VP forhandler og spurte om pris på slike foringer. Gikk inn med forventninger om 1000 lapper :cryin: men de viste seg å være nesten "gratis"  :eek::flag:

Nå skal det sies att jeg enda ikke har sett disse foringene. Kan jo umulig være verdens mest avanserte konstruksjon til den prisen.

Er det noen her som har erfaringer med denne jobben. Alle tips motas med takk.

Vi er tydelig vis flere som kan ha nytte av dette.

 

Mvh Ole

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er det noen her som har erfaringer med denne jobben. Alle tips motas med takk.

Vi er tydelig vis flere som kan ha nytte av dette.

Mvh Ole

Som det meste med Volvo er delene rimelig priset og jobben er enkel og liketil :sad:

1) Fjern giveren til tiltinstrumentet som sitter på toppen av styregaffelen

2) Løsne klemskruen som sitter på rorpinnen, og press/bank en egnet skrutrekker ned i sporet for å åpne kilen.

3) Løft av rorpinnen

4) Fra utsiden; benytt dekkspaker eller kraftige skrutrekkere og press styregaffelen nedover. Bruk likt press på begge sider for å unngå forkiling.

5) Med gaffelen ute, sjekk for tæring på akselen og sjekk med en ståltråd el. at fettkanalene er åpne. Med mye tæring på akselen hjelper det ikke å bytte foringer da slarken raskt vil komme tilbake. Da er det ingen vei utenom, bytt styregaffelen :lol:

 

Det er noen år siden jeg gjorde jobben men mener at dette er allt som skal til. Slark i styregaffelen oppstår gjerne fordi foringene går tørre pga. mangjende smøring. Hvis man ikke årlig presser inn nytt fett vil det gamle fettet etterhvert størkne og tette fettkanalene. Derfor er det viktig å stake disse opp når gaffelen er ute. Når du først "er baki der" sjekk jordingsforbindelsene mellom skjold /gaffel og motorblokk. Tæring på akselen tyder på dårlig eller manglende jordingsforbindelse. Merk også posisjonen til giveren til tiltinstrumentet slik at dette kommer på samme plass ved montasje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har også planlagt samme jobb nå et par år, men har utsatt det for hvert år. Slakken på roret er sikkert 10-15 cm, det blir det mye ratting av ved sakte fart. Har smurt opp hvert år og fettet kommer ut på utsiden, så smørekanalene er ihvertfall åpne.

 

Kvier meg litt til denne jobben da det er så trang bak motoren. Er også litt skeptisk til å begynne å plukke ut giveren til powertrimmen. Med den vanlige "flaksen" så ser jeg for meg at denne ikke virker når den monteres inn igjen. Liker ikke å plukke på ting som fungerer - de bør få stå i ro. I tillegg så frykter jeg (grunnløst?) på hvordan tilstanden til styregaffelen er - kanskje den må skiftes pga tæring?

 

Men til våren så kanskje?

Link to post
Share on other sites

Gjorde denne jobben på en Saga 25 CC som jeg hadde. Etter at jeg hadde demontert, gjort rent, skiftet foringene og skrudd det hele sammen igjen var det fremdeles slark. Jeg hadde glemt at de nye foringene skulle limes fast så da ble det å starte på nytt. :sad:

 

Etterpå ble alt mye bedre :lol:, så husk å lime fast foringene og la det herde før resten monteres. :lol:

Link to post
Share on other sites

Gjorde denne jobben på en Saga 25 CC som jeg hadde. Etter at jeg hadde demontert, gjort rent, skiftet foringene og skrudd det hele sammen igjen var det fremdeles slark. Jeg hadde glemt at de nye foringene skulle limes fast så da ble det å starte på nytt. :sad:

 

Etterpå ble alt mye bedre :lol:, så husk å lime fast foringene og la det herde før resten monteres. :lol:

Litt artig å høre dette Lin da det er en Saga 25 CC jeg også har.

Link to post
Share on other sites

mye ratting av ved sakte fart.

Mye ratting ja, og en svært nærvøs og upålitelig autopilot tenker jeg hvis du har montert dette.

Giveren kan vel egentlig bare monteres to veier. Får du feil visning på displayet snur du bare giveren 180 grader, værre er det ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mye ratting ja, og en svært nærvøs og upålitelig autopilot tenker jeg hvis du har montert dette.

Giveren kan vel egentlig bare monteres to veier. Får du feil visning på displayet snur du bare giveren 180 grader, værre er det ikke.

 

Jeg har foreløpig ikke investert i autopilot. Vet ikke helt om det kommer til å bli gjort heller. Marsjfart er på 20-22 knop og det er skjelden jeg kjører mer enn 1 time i strekk. De lengste turene er på drøye 2 timer fra Kristiansund til Molde over Hustadvika noen ganger om sommeren og slik farvannet er der så foretrekker jeg å styre selv. Ankervinsj, fjernstyrt lyskaster, vhf m.m. kommer nok før autopilot på ønskelisten til jul.

 

Betryggende å høre at det er enkelt å montere giveren igjen. Må forsøke å få denne jobben gjort til våren. Med denne slakken i styringen så blir båten ganske vinglete også i høy fart når bølgene kommer fra siden eller på skrå bakfra.

Link to post
Share on other sites

Marsjfart er på 20-22 knop og det er skjelden jeg kjører mer enn 1 time i strekk.

Jeg mener autopiloten har sin sterkeste side i sakte fart. For eksempel når du er ute alene og dorger og makrellen biter på. Da er det veldig bekvemt at båten tøffer videre på samme kurs istedenfor å stille seg på tvers. I 20 kn + sitter du ved rattet og styrer selv. Da har du lite behov for piloten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg mener autopiloten har sin sterkeste side i sakte fart. For eksempel når du er ute alene og dorger og makrellen biter på. Da er det veldig bekvemt at båten tøffer videre på samme kurs istedenfor å stille seg på tvers. I 20 kn + sitter du ved rattet og styrer selv. Da har du lite behov for piloten.

Enig i det rem. Jeg driver med litt dorging men da mest etter lyr tett oppunder skjær og holmer og da er det bare manuell styring som duger. Har to gutter som er med og da bør det være litt action og noe som napper hele tiden. De blir ganske ivrige når det biter på 3 lyr på hver 3 kg. samtidig. Men også her blir slakken på styringen plagsom. Må sitte å dreie ror hele tiden.

 

Forsøkte litt dorging etter laks/makrell for noen år siden, men guttene hadde ikke nok tålmodighet. Får prøve på senere når de blir litt eldre.

Link to post
Share on other sites

Får prøve på senere når de blir litt eldre.

Ikke drøy for lenge Saga. Mine mista interessen da de ble 13-14 år gamle. Har imidlertid begynt å vise interesse igjen nå da de har passert 20. Jeg har også tatt lyr på rundt 3kg her i Oslofjorden på høsten. Gikk da med dypdorg på 18-20 meter. Skikkelig morro  :fishing:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke drøy for lenge Saga. Mine mista interessen da de ble 13-14 år gamle. Har imidlertid begynt å vise interesse igjen nå da de har passert 20. Jeg har også tatt lyr på rundt 3kg her i Oslofjorden på høsten. Gikk da med dypdorg på 18-20 meter. Skikkelig morro  :fishing:

 

Våre er nå 10 og 12 år og spesielt minstemann er ivrig etter båt og fiske. Har kjøpt en brukt åpen 16 foting med en 9,9 på som han er ivrig etter å bruke, men det blir så som så med fiskingen. Nå i starten blir det mest kjøring og dertil høyt bensinforbruk. Kjekk og stødig båt som med kun ham ombord gjør drøye 10-12knop. Så vi holder oss sånn nogenlunde innenfor regelverket. I tenårene så er det vel mye som frister av aktiviteter utenom sjø og fiske så det kan hende interessene endrer seg. Må vel til med større motor etterhvert slik at det blir mer fristende å bruke båten til f.eks vannskikjøring o.l.

 

En ting er å få de interessert i fiske og fangst, noe helt annet og mye værre er å få de til å spise fangsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...