Jump to content

Råd om legging av nytt teakdekk

Honduras

Recommended Posts

Teakdekket på min gamle Polarsnekke som jeg nå har hatt i litt over ett år er slipt tynt og begynner å sprekke opp, så noe må gjøres.

Opprinnelig er det 50x15mm teakstaver lagt rett på dekksbjelker i tre. Her ser dere bilde. Dollbord og midtfisk i Mahogny, dekkstaver i Teak. Selv om alt ser likt ut nå...

2009_06_14_img_1129_1.jpg

Har fått meg ett lass med teak i form av vinduskarmer fra 70-tallet i skikkelig rød og fin Burma-teak. Jeg ser for meg to fremgangsmåter.

1. Jeg skjærer ut nye dekkstaver i 50x15mm og freser not og fjær samt natespor i dem, og legger dekket på samme måte som før.

2. Jeg tilpasser 6mm kryssfiner som limes og skrus fast i dekket. Skjærer ut 50x9mm teakstaver som limes fast på kryssfineren. Mest fristet av denne fremgangsmåten

Problemet er at jeg står ikke i noe oppvarmet hall, båten står ute under pressening nede i havna. Hadde jeg stått inne vill jeg sannsynligvis brukt epoxy til å lime alt isammen. Men pga tempereatur blir det vanskelig. Hvilket annet lim kan anbefales til å lime finer fast i dollbord, samt teakstaver fast i fineren.

Ser mange anbefaler natemasse Rhodorsil 100/Åffa S550. Enkelte nevner at samme masse også selges som Cal50 (tror jeg det var). Noen som vet om det finnes en norsk agent/forhandler av dette. Ser den kan brukes uten bunnfylling og primer, så den går jeg for.

Dette med temperatur er litt viktig, og her hos oss leier man kran og hiver ut alle båtene første helga i Mai. Så da må jeg være ferdig med å legge dekk, beise og lakke 7-8 strøk.

Enkelte ganger skulle jeg gjerne hatt større garasje...

Har vurdert den. Nå er dekket buet, så jeg er usikker på om det blir for mye strekk etter at natene er lagt. Ett alternativ er å lime fast alle stavene på finerplaten uten å nate noe. Om jeg bare skal nate langs ytterkant eller alle natene er nok mer snakk om en times merarbeid, da det ikke er store dekket hverken foran eller bak

polar_redusert.jpg

Hva med å tilpasse finerplata, skru den lett fast og låse den med en provisorisk fixtur/jigg på oversiden for deretter å demontere den å ta den med hjem. Da kan du beholde krumningen ganske bra. Når du kommer hjem må du selvsagt låse den i en jigg fra undersiden og ta vekk det oppå :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...