Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Fordelen med vanlige blybatterier er at det finnes overalt i verden og det er en gjennomprøvet teknologi. Regulator for alt ladeutstyr: dynamo, lamdstrøm, generator, vindmølle og solceller etc. - koster også. Greit å kunne bytte batteribank i huttaheita også...

 

Har kommet over ganske mange som har hatt akutt behov for å bytte batterier underveis – en del av de med mindre hyggelige opplevelser. Men felles for de er gjerne at strømsystemet i utgangspunktet har vært ubalansert, med lading som ikke står i stil med forbruket, med total batterikollaps som resultat. Legger en avgårde på en ikke ekstremt langvarig tur med noenlunde nye batterier og et fornuftig dimensjonert system burde situasjonen være noen hakk greiere.

 

En (liten) inverter har vært veldig kjekt, og er i bortimot daglig bruk. Kjører mye småting via denne – lading av laptoper, batterilader til kamera, barbermaskin, stavmikser og mye annet ræl. Tror vår er på 500W eller så.

Link to post

vad er menighetens syn på Watermaker ?

 

lurer litt selv på en 12V.....

KATADYN PowerSurvivor 40E Watermaker.....5,7 l/tim

 

ser i den gamle tråden her på BP att Catalina(tror jeg det var) anbefaler 230V og høyere kapasitet

 

min tanke er att solceller/vindgenerator kan produsere vann i stedet for 'dumpload' ved fulle batterier

 

tenker jeg feil ?

S/Y Gunga Din

Link to post

En kjent modell, det der. Stor nok til at du kan vaske opp i ferskvann og ta en dusj fra tid til annen om en ikke er mer enn 2-3 ombord, men for liten for de som har vaskemaskiner og slikt. Vi har den manuelle utgaven i backup, men etter å ha sett hvor mye penger og tid som går på å reparere disse greiene er jeg glad for at vi ikke har gjort oss avhengige av watermaker.

 

De fleste nordmenn som seiler langtur er borte et knapt år. Skulle jeg kjøpt watermaker for en slik tur ville jeg vurdert en frittstående utgave, som så er enkel å selge videre til noen andre håpefulle når turen er over. Til annen bruk enn langtur ville jeg heller blåst pengene på flaskevann og champagne.

Link to post

Jeg studerte dette ganske inngående for noen år siden og valget stod mellom Enwa som er 220V og Spectra 12V watermaker. Landet ned på 12V fordi startstrømmen til pumpene på 220V watermakeren drar fort 6kw - og da måtte jeg har en stor batteribank og tilsvarende stor inverter (4KW - som tar 8kw peak). Jeg pratet med et ektepar som hadde seilt noen år med en Spectra og de sa at så lenge man følger bruksanvisningen fungerer den fint - det er særlig membran som fort gror igjen i varmere strøk mener jeg å huske.

 Leon på Regina Laska valgte watermaker fra disse: http://www.echotecwatermakers.com/. De har både 12V og 220V løsninger.

 

Hva som har skjedd i utvikling siden den gang vet jeg ikke - men Spectra har en del interessante trekk. De har en Cape Horn serie som er ganske så manuell i styringen. Mens Newport er helt datastyrt. Den har også relativt lavt strømforbruk

The Newport 400 MKII is the most energy efficient, automated, and easy-to-use watermakers available.  The Newport 400 MKII operates on as little as 18 watts per gallon (4.8 watts per liter), making it possible to run your system on a small generator, solar, wind, batteries. Multi-speed capacity allows machine operation on high mode for maximum product flow or low mode for maximum efficiency, making it ideal for onboard power management. The system will automatically switch to low mode to extend the prefilter life in challenging feed water. The standard MPC 5000 control system automatically operates and maintains your watermaker, fresh water flushing the system to keep it clean to extend your system’s lifespan.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Euklid, vad mener du med frittstående....att alt henger sammen typ den jeg refererte til ?

 

hur mye vann har du med deg, da du legger ut ......og hur mange er dere om bord ? 

 

Den frittstående jeg tenkte på heter Rainman, om jeg husker rett. Om en ikke har dieselaggregat kan et lite bensinaggregat fra Honda eller lignende være kjekt å ha ombord uansett, og kombinasjonen er en enkel løsning som ikke krever permanent montering av utstyr som har ganske begrenset verdi ved mer normal båtbruk.

 

Vi har 150 liter vanntank. På det meste har vi vært 4 ombord på lange overfarter, nå er vi stort sett to. Ser vi hadde totalt 270 liter vann ombord fra Galapagos til Marquesas – tre stykker ombord, 3000 nautiske mil. Holdt uten noen problemer, tror sågar vi hadde omtrent like mye over Atlanteren med en ekstra ombord. Vi har saltvannskran i bysse og bad, og har i «sparemodus» stort sett brukt salt til å oppvask og kroppsvask. Når vi er i nærheten av land eller er på kortere overfarter (det vil si det aller meste av tiden), bruker vi ferskvann til det aller meste. Vann kan enkelt skaffes de fleste steder, og en svært liten andel av tiden på langtur brukes på lange overfarter.

Link to post

5,7 liter i timen er ikke mye.. vi har Schenker 60L/T og den bruker bare 20A. Ligger til anker ved Dover nå og har laget 200L i dag. Vaskemaskinen går gjevnt og vi dusjer i båten så vi bruker gjerne 150L om dagen. Folk er forskjellige men det er en komfort greie. En fastmontert watermaker er også lett å selge igjen etter en tur. Vi kjøpte vår brukt og regner med å kunne selge den for det samme når vi kommer hjem.

Link to post

 

 

har kikket litt på en annen som heter Echo2tec.....som er ganske populær blant langseilere

Det er den Leon Schultz på Regina Laska varmt anbefalte meg. Fordi alt er laget av standard komponenter som kan kjøpes over stort sett hele verden.

ÅF i Sverige er Torslanda All Service (Sweden)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Du kan lese litt på Lindisfarnes hjemmeside om utstyr og deres erfaring....tror de vart ut i minst 10 år nå o seilt

først med en Forgus 37...som de seilte ned til Antarktis (møtte bla Yaghan der )

 

de hadde en echo2tec om bord...remdriven...direkte på motorn.

 

men Bjørn sa til meg att han angret litt på dette, ettersom en 12V er mye enklere o finne en plass til,    remdriven blir veldi begrenset hvor du kan plassere den

 

ser att i deres nye båt så har de valgt en 24V

 

han skriver også mye på sin hjemside om ankring

 

http://www.sailaround.info/

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 3 uker senere...

Forrige eier sa inn og utrulling med båten opp i vinden. Andre sier innrulling med svakt press i seilet på babord halser, dvs seilet ut på stb side.

 

Hva sier de erfarne her? Tror feilen her skjedde ved innrulling. Jeg glemte å slakke aterstaget så masta var ganske krum

 

Dette løste seg da jeg tok ut spilene.

 

Det er vanskelig å se seilet fra masta. Mulig liner ned til cockpit kan fungere bedre?

 

Langturseilet blir uten spiler i hvertfall. Lurer på hvordan dette seilet kan fungere uten spiler..

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det der skjer hos meg om jeg ikke har bommen 90 grader på masten (bomvang) og i tillegg ikke passer på at underliket er ca like stramt som akterliket under innrulling. Så lenge jeg passer på dette kan jeg rulle inn og ut på alle halser i allslags vind. Men foretrekker halsen hvor spilene får best plass, altså ligger på vindsiden av seilet. Kan være ulike teknikker på ulike båter så det er bare å prøve de ulike rådene man får. Når man først finner teknikken så skjer det ikke igjen. Kun skjedd 2 ganger for meg, og begge var første sesong med båten.

Link to post

Jeg har fått seilmaker til å fjerne ca 10 cm av den værste buen i akterliket, fra toppen og nedover.

Det ble som en ny verden !   Mye enklere å rulle inn/ut. 

Lundh Sail har nok maksimert arealet litt for mye...

Spilene forkortet jeg enkelt selv, men bestillte nye spile-endestykker fra Lund.

 

Jeg holder med flat neve på inn/ut-rullingsvinsj på masta, mens jeg vinsjer på den andre vinsjen på masta.

Jeg går alltid opp i vindøyet når jeg ruller.

Link to post

Ang. å legge seg med litt press fra BB: Teorien er at man da får en vinkel som er mer gunstig for innrulling, ved å ligge i vindøyet vil seilet stryke kanten av innløpet og knekkes en liten vinkel inn på rulla. (er det alltid BB forresten? Går alle ruller samme vei? Jeg vet ikke). I mye vind er det vel uansett best å rulle inn rett i vindøyet. 

 

Som andre har nevnt er nøkkelen, rett mast (slakk akterstag), Holde igjen på uthalet, men også at bom'en er i passende høyde så du får rett strekk i både underlig og akterlik. Typisk stiller du inn bomløfteren så den er litt løs ved seiling, så bom'en slippes litt ned når du begynner å  rulle inn. Du ønsker ikke å ha bom'en for høyt, da får du ikke strekt akterliket. 

 

Det er selvsagt fristende å nevne at nå jeg tar ned storseilet åpner jeg en spak på hyttetaket og seilet rutsjer så ned av seg selv ned i Zip-packen. Men jeg skal selvsagt ikke forsure en så fin tråd med noe slikt  :wink:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Langturseilet blir uten spiler i hvertfall. Lurer på hvordan dette seilet kan fungere uten spiler..

Litt synsing ut fra bildet. Det er mye kappe på seilet. Fjerner du spilene vil du måtte fjerne nesten hele bakerste panelet. Seilet har en fin form nå, kutter du så mye blir seilet bakbuset. Du vil få mer sideveis krefter som du ikke vil ha. Men det er bare ett problem på kryss. På langtur vil du ikke seile kryss, så ikke noe stort problem. På havet seiler en også ofte lavere enn kryss på grunn av bølgene. Å fjerne kappa er også omtrent samme effekt som 0,5 rev, men med bedre shape enn innrullet.

Jeg tror seilet blir mye dårligere uten spiler, ville ha prøvd å seilt med spiler. Men på havet kan en leve med ikke optimale seil. Der det er kritisk vil en uansett reve seilet mye, og da har ombyggingen mindre å si.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...