Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Synes ikke det er verdt å gjøre strømproblematikk alt for komplisert. Solcellepaneler koster nå rundt en dollar per watt, og så går det noen kroner i regulator. Det pleide å være ineffektivt og dyrt, men det begynner å bli en stund siden nå. Montering kan kreve litt tid og kroner, men det er mulig å få til en ålreit løsning på de fleste båter.

 

Vi har ikke spesielt voldsomme mengder solcellepaneler (400W), monteringen er ikke ideell. Likevel har vi kjøleskap og autopilot gående døgnet rundt uten problem i de fleste forhold, i tillegg til alt mulig smådill. Plotteren står på døgnet rundt, AIS er alltid på, radaren gjør noen sveip hvert 10. minutt, vi lader nettbrett og en laptop fra tid til annen. Batteriene er så standard som det kan bli.

 

Andre har behov for en del mer strøm – fryseboks og watermaker er naturlige kandidater – men det er ikke vanskelig å få til en solcelleinstallasjon som yter betydelig bedre enn vår, og dette burde for de fleste gjøre opp differansen. Med mer eksotiske strømforbrukere blir situasjonen litt annerledes, og da er det stort sett dieselaggregat som gjelder.

Link to post

Takk for gode synspunkter Euklid :yesnod:

 

Om man leser denne tråden fra begynnelsen ser man at jeg har gått fra en ren 220v båt til ren 12v båt. Ganske interessant synes jeg selv da :wink:

 

Det blir nok en bra 12v bank, kanskje 700ah, LED i hele båten, solceller og en skikkelig dynamo på motoren til slutt. Kombinert med Efoyen så lenge vi får tak i sprit til den. Dynamo står ikke på lista i år.. watermaker kommer lmbord 1-2 år før vi drar, ikke før. Og den må være 12v, kansje Specter eller Katadyn.

 

Jeg har spurt om pris på foldepropell. Har 3 blads fast i dag, og den er tenkt å ha i reserve ombord. På propell er det Gori med overdrive eller Flexofold 3 blads som foreslås fra de som kjenner båten.

 

Gori kan friste pga overdrive som gir ca 1dl lavere forbruk per nm, men en del erfarer at turboen på motorene ikke liker time etter time på lavt turtall. En gori krever også vedlikehold og service. Flexofold vet jeg ingenting om, men den anbefales, og den koster en hel del tusen mindre enn Gori.

 

Noen som har synspunkter og erfaringer å dele her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vi har samme løsning. Funker veldig fint, men du kan ikke styre autopiloten med iPaden. Du har vel ganske bra utsyn fra salongen, så å være inne på nattevakt kan kanskje være aktuelt – kan i tilfelle være greit med et kontrollpanel eller fjernkontroll for autopiloten inne?

 

Ikke at det er noen stor byrde å stikke hodet ut i cockpiten noen sekunder for å endre kurs, men mange av kursendringene kommer gjerne av squalls, og når vinden uler og regnet høljer ned er det greit å kunne holde seg tørr.

Link to post

Et konkret spørsmål. Skal ha 12" plotter. Raymarine ES127 eller C 125? Plotteren skal jo være ombord i mange år. Er ikke superopptatt av touch skjerm. Skal være koblet til AIS og autopilot.

 

Raymarine xxYY5 = ren plotter, xxYY7 = med ekkolodd xxYY8 = ekkolodd med chirp / downvision

Men, ikke alle seriene som kommer kommer i alle versjonene. (c serie kommer f.eks ikke med chirp / downvision, eS kommer kun ren plotter i 7" utgaven) 

xx = serie, yy = skjermstørrelse. 

 

eS har hdmi ut, da kan man speile skjermen ut på tv\skjerm i cabinen.  

 

Til *kart* er touch veldig greit. Det er enklere å flytte rundt med touch. Men i båter som spretter fra bølge til bølge er det ikke alltid like lett, men det problemet har man ikke like ofte i en seilbåt? Når det gjelder touch, så for oss som fisker, og har våte fingre, ofte ikke helt rene heller, så er det ikke noe problem med touch funksjonen. (ok, jeg tørker av fingrene før jeg trykker, men de er ikke helt rene for det...) 

Ellers kom jo det en helt ny enhet fra B&G denne uken Zeus3... 

~Cral

Link to post

Det finnes sikkert fornuftige grunner til å velge et B&G-opplegg, spesielt for ivrige seilere. Men når en går på samme hals noen dager (eller uker) av gangen er ikke disse funksjonene spesielt viktige. Såvidt jeg har skjønt er båten oppsatt med Raymarine i utgangspunktet, det skal kanskje litt til for å ikke holde seg innenfor samme system?

 

Vi har eS med DownVision. Ikke spesielt nødvendig, men det er artig å se hval under båten, og til tider nyttig å kunne se bunnforholdene når vi skal ankre. Er det uklart vann er det greit å kunne plukke ut et område uten stein og annen elendighet før vi lar ankeret gå. Tror jeg ville satt sonar ganske langt ned på lista over absolutte nødvendigheter.

Link to post

Det er Raymarine fra før, men nytt system bygges helt uavhengig av det gamle. Men jeg har mange år med gode erfaringer med Raymarine. Autopilotene deres er anerkjente.

 

Euklids poeng med touch på ipad er sjekket. På ipad er det touch styring uavhengig av plotter.

 

C er på vei ut. Es er bedre på flere områder.

 

El toalett skal vi ikke ha nei :-)

Link to post
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering :

Mange prosjekter på gang nå i vinter så vi henger i stroppene :smiley:

Oversyn og feilretting på rigg og seil, LED pærer i lanterner i masta, montering av noen mastetrinn (3 trinn nede for å komme opp på bommen og to parallelle ca 1,5m fra toppen for å ha en trygg arbeidsplatform i toppen. Trinn som kan felles inn), bytte septikslanger på badene, utvidet service motor og gear, montere dobbelt racor filter med trykkmåler, oppgradere ankerkjetting til 80m 10mm, montere foldepropell, ropecutter på aksel, nye batterier (5x100ah agm), ny 50a lader, skilletrafo (3600va), også bygger vi nytt navigasjonssystem for å supplere det gamle. Blir Raymarine Es 127 i Scanstrut pod som kobles til gamle vhfen for DSC, gammelt vindinstrument og ekkolodd, Ais sender og mottaker og autopilot nr 2 som blir en Evolution med lineær drivenhet type 2. Kontrollenhet blir p70r på pidestallen. Under dekk blir det ipad som kobles til plotter via wifi. Jeg må bytte tillerarm slik at den tar begge drivenhetene ettersom det nå blir to parallelle type 2 lineære drivenheter på hver side av rorakselen. Må passe på å ikke bruke begge autopilotene samtidig da :eek: gammelt system blir da radar, backup gps, backup kart og backup autopilot. Radaren er en lukket 2kw høyt opp i masta.

 

Alle pærer under dekk skal byttes til LED. det er mange pærer :eek:

 

Vi kommer til å ha papirkart for alle turene våre. GPS backup blir to håndholde gpser. Backup elektroniske kart blir ipad og muligens en PC om jeg trenger det for weather routing.

Noen tips her om PC trengs? Og software som kobler Raymarine med weather routing og ruteplanlegging?

 

Kommunikasjon blir vhf og en eller annen satelitt løsning. Mulig det holder med en liten håndholdt tlf med ekstern antenne?

SSB tenker jeg ikke vi skal ha. Også skal vi ha en eller annen satelitt tracker.

 

Nødkommunikasjon blir en free flaot EPIRB som monteres et passende sted og en PLB.

 

Vi kommer til å seile mye med bare to ombord. Dvs alenevakter. MOB system er viktig og blir trolig AIS sendere montert på vestene våre kombinert kanskje med en watc commander klokke eller noe sånt. Kanskje en bærbar vhf med dsc kan være en idé også?

http://www.sailsafely.com

 

Har tenkt en del på gassflasker. Har hatt vår lokale gassmann ombord som har byttet ut de gamle slangene (de var fra 2004g fik ut på dato i 2009....) og testet anlegget. Hos oss er det standard med svenske flasker med industrikobling (regulatoren skrus ned i flaskene). Har tenkt å bytte ut til norske flasker etterhvert, og har da kjøpt en regulator av god kvalitet jeg kan skru på anlegget den dagen komposittflaskene kommer ombord :smiley:

 

 

Det som gjenstår etterhvert blir en offshore redningsflåte, watermaker og å bytte en vanntank til dieseltank så vi kommer opp i minst 600l kapasitet. Husker ikke i farta hvor store vanntankene er, men det er to sv de. Tror de er 500 og 300 liter. Den minste blir da dieseltank tenker jeg. Dieseltanken er ca 400 liter.

 

Hva tenker de erfarne om plassering av redningsflåte?

 

Hva tenker de erfarne om satelitt kommunikasjon?

 

Jo, mulig jeg bør oppgradere dynamo på motor for mer effektiv lading? Noen tips her? Yanmar motor. Original dynamo.

 

Vi har en Efoy ombord som mange skryter av. Har sett på den som "leketøy" på langtur, men den er kanskje dugandes? Hvordan er tilgangen på brensel til den rundt i verden? Kan jo ikke ha med hundrevis av liter med etanol ombord heller..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jo, mulig jeg bør oppgradere dynamo på motor for mer effektiv lading? Noen tips her? Yanmar motor. Original dynamo.

Hvis det er en Hitachi ville jeg beholdt den. De har god kvalitet, og tilsvarende eller bedre koster skjorta. Monter heller på en til. Da har du god kapasitet og får samtidig redundans. Lading er noe du ikke vil miste underveis!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Vedr. Efoy så har de dekningskart her. http://www.efoy-comfort.com/map

 

Takk. Da må vi tanke godt opp før Sør Amerika, Falkeland og Antarktis :-)

Efoy sier jo at det kun er deres sprit som kan brukes. Men er det i virkeligheten det eller kan man få tak i god nok metanol dunker andre steder?

 

 

 

Hei

 

Eg hadde ikkje tatt den vasstanken i bruk til diesel.

Vår båt har to vasstankar, og det er svært ok å veta at ein har ein tank i reserve. Dette med tanke på at ein tank får lekkasje eller blir forureina av saltvatn.

 

Ask

 

Det er et godt poeng som jeg har tenkt mye på. Men jeg tenker at vi må ha mer dieselkapasitet med ruta vår. I Patagonia er det feks 1500nm uten folk i nærheten der det fort blir mye motorgang. Derfor diesel foran vann. Vann kan vi også ha backup med løse flasker, hente brevann eller regnvann (det regner en hel del i der... :wink: ). Og ikke minst watermaker.

 

Hvis det er en Hitachi ville jeg beholdt den. De har god kvalitet, og tilsvarende eller bedre koster skjorta. Monter heller på en til. Da har du god kapasitet og får samtidig redundans. Lading er noe du ikke vil miste underveis!

Vey ikke typen. Må sjekke :smiley: kan det være en tanke å ha en annen regulator?

 

Jeg er usikker på dobbel dynamo. Ser for meg at det blir mye reimer og drivhjul?

 

Ser for meg å ha med de viktigste reservedelene som sjøvannspumpe, impeller, reimer, ferskvannspumpe og dynamo ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Plassering av flåte:

Rett plassering avhenger av hvorfor flåta skal brukes, og ideelt sett burde en nok hatt flere fordelt rundt på noen forskjellige steder på båten. Jeg synes mange flåter ser ut til å sitte svært utsatt til på pushpit, mens andre båter klarer å få til en god løsning for plassering et sted på hekken. Kanskje det bestes stedet for å få den utløst og bort fra båten i en fei? Vi har vår på dekk, rett bak masta. Tror den sitter tryggere der enn på pushpit – liker heller ikke tanken på å ha 45+ kilo flåte som prøver å riste pushpit løs fra glassfiberen – men å løfte elendigheten overbord kommer til å kreve litt krefter.

 

Satelittkommunikasjon:

Håndholdt telefon fungerer ok – avveiningen mellom dette og Iridium GO mener jeg du har gjort allerede? Vi har bare en liten tert av en ekstern antenne som følger med telefonen, og så lenge jeg plasserer denne med litt omhu (typisk på sprayhood) har vi finfin dekning for nedlasting av mail. Tar meg typisk rundt 20 sekunder for å sende eller motta ren tekst, og 2-3 minutter å laste ned en værfil på rundt 50KB.

 

(... det kan tenkes at et forummedlem klarer å rote seg hjem i løpet av neste sommer, og har både telefon og en tracker til overs etter endt tur, om bruktkjøp kan være aktuelt.)

 

Gassflasker:

Tenker du å fylle selv med lokal flaske opp-ned? Eller hva slags norske flasker er det snakk om? Vanlige norske gassflasker tror jeg du kan glemme å få fylt i de fleste land.

 

PC:

Du kan fint klare deg uten PC for værruting og all annen planlegging. Weather 4D Pro er værappen svært mange ser ut til å bruke om dagen. På siste overfart prøvde jeg Fastseas.com som ruting, litt innkjøringsproblemer, men tror det kan bli en veldig bra løsning.

 

Enig i at det ikke er noe stort problem å klare seg med én vanntank, så lenge dere bestemmer dere for hvor mye «nødvann» en må ha, og kjøper inn en del dunker vann for å ha dette uansett hva som måtte skje med vannet på tanken. Skal ikke så voldsomme mengder til, og det er utrolig hva en får plass til når en først begynner å stable.

Link to post

Hulda har vurdert plassering av flåte om bord. Poenget hos oss er at vi skal kunne entre i tung sjø. Muligheten for at båten søkker under beina på oss i løpet av sekunder er fragmentarisk. Altså, komme seg trygt i flåten i tung sjø og mye vind. På Hulda, sikkert ikke slik på andre båter, er farlige plasser under baugen og hekken. Når hekken på en mange tonn tung båt kommer mælende ned, så lever både flåte og de som skal om bord meget farlig. Derfor kommer flåten til Hulda å bli plassert foran nedgangsluken under bommen. Vi vurderer flåte i bag. Grunnen er at den skal ligge nede når vi ikke bruker båten. Og den skal ligge i en 'grind' når vi er utpå. Eventuelt kan vi dekke den til med et plasttrekk når den ligger oppå der. Flåte pakket i bag er lettere å håndtere enn en som er pakket i plastkasse.

 

Den propantilkoblingen Bitteliten referer til er muligens 'industrikobling, vanlige skrugjenger, links (venstregjenget).

Link to post

Vey ikke typen. Må sjekke :smiley: kan det være en tanke å ha en annen regulator?

Det er ofte Hitachi på Yanmar, men det får du sjekke. Dersom du går for 2 dynamoer kan det være lurt å beholde orginal regulator på Hitachien, da lever den nærmest evig.

 

Jeg er usikker på dobbel dynamo. Ser for meg at det blir mye reimer og drivhjul?

Det finnes satser for dette. Løs reimskive til å skru rett utenpå den originale. Det blir en reim ekstra. Jeg hadde tenkt å montere ekstra dynamo på vår, men kom aldri lenger enn å samle delene. Jeg dreiet meg ei reimskive selv etter å ha kjøpt inn en orginal ekstra. Grunnen var at jeg ombestemte meg fra å bruke V-spor til å bruke en dynamo jeg hadde med poly-V-spor. Så hvis du er interessert ligger det ei ekstra reimskive her til Yanmar med V-spor. Du trenger imidlertid allikevel brakett for dynamo.

 

Ser for meg å ha med de viktigste reservedelene som sjøvannspumpe, impeller, reimer, ferskvannspumpe og dynamo ombord.

Lurt! Hva som bør være med av resevedeler er vel en diskusjon i seg selv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...