Eureka Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Ang flåte så er det jo ikke uvanlig å se at større seilbåter har den på dekk, under bommen i krybbe. Men jeg har jo sett en del som har den festet akter på pushpitten også, om tilkomst er god via badeplattformen. Det viktige, som jeg tror du er fult ut kompetent til å grunne over, er i hvilken situasjon vil det være aktuelt å ta floten i bruk, hva vil vanskeliggjøre tilgang, forberedelser før ihverksetting av evakuering, hvordan komme over i flåten etc. Hvor er det sannsynlig å "jobbe med flåten"fra og hvilke alternativet er det i tenkte situasjoner. Hvordan oppfører båten/ skroget seg i røff sjø og vind.. hvordan legger den seg på vinden uten seilføring.. legge flåten ut i le for roligere sjø? ( nå tenker heg høyt uten egen erfaring ) vil det være å naturlig at drivanker legges ut i forkant av evakueringssituasjon? - med den påvirkning det har på båten. Mast/ bomhavari i forkant før evakuering? ( mast ryker med full seilføring, kaos av wire, skjøter og fall, betydelig m2 seilduk, delvis på dekk og delvis i sjøen med fare for tap av motorfremdift og du driver mot land) har du da lyst til å gå ekstra tur frem på dekk for å hente flåten..? Hvordan er det for den du seiler sammen med å hente den fra dekk? Igjen, jeg tenker høyt :) Cockpit er vel en naturlig safeplace før evakuering. Kan den oppbevares i en cockpitbenk? Er det aktuelt å bruke flåten til berging av MOB? -da vil det vel også være fordel om flåten er nærme rormanns posisjon. Tenkte bare å nevne wirekutter. Det finnes vel ulike typer. Yachting monthly har en serie YouTubefilmer hvor de raserer en seilbåt meg gasseksplosjon til slutt, etter at de første har fremprovosert mastebrudd, deretter snur den opp ned, så lager de hull i skroget og forsøker å tette det... :) du har kanskje sett den serien ? :) tror de testet ut ulike måter å løsne riggen etc. Redigert 7.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Jeg ser tre ulemper med plassering på push pit Mer utsatt for tyveri fra sjøsiden Mer utsatt for ødeleggelse av brytende sjø i cockpit Vekt på push pit. Det er ikke plass i rom i cockpit. Så alternativet er på "hyttetaket" under bommen. Men det er mulig det kommer en targa akter og at flåten kan settes her. Vi har enkel coastal flåte i bag ombord i dag. Mulig den blir værende ombord som backup. Vi får de hva vi har plass til etterhvert :-) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nå er ikke vi langturseilere, slik at våre betraktninger rundt plassering av flåte er sikkert annerledes. I utgangspunktet har vi derfor sett for oss to scenario; brann og katastrofe ala rigghavari/knockdown/grunnstøtting med tap av kjøl som resultat. Når vi tok over båten, var flåten plassert på lukegarasjen. Hvis noen av scenariene over inntreffer, ser jeg ikke for meg at det vil fremstå som noen god idé å gå opp på "taket" for å hente flåten. Vi flyttet derfor flåten ned på siden av pushpit, for at det skal være svært enkelt for alle ombord å utløse den. Den er som tidligere nevnt da litt utsatt plassert, men foreløpig har det fungert greit. Så får vi håpe vi aldri skal bruke den.. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Nå er ikke vi langturseilere, slik at våre betraktninger rundt plassering av flåte er sikkert annerledes. I utgangspunktet har vi derfor sett for oss to scenario; brann og katastrofe ala rigghavari/knockdown/grunnstøtting med tap av kjøl som resultat. Når vi tok over båten, var flåten plassert på lukegarasjen. Hvis noen av scenariene over inntreffer, ser jeg ikke for meg at det vil fremstå som noen god idé å gå opp på "taket" for å hente flåten. Vi flyttet derfor flåten ned på siden av pushpit, for at det skal være svært enkelt for alle ombord å utløse den. Den er som tidligere nevnt da litt utsatt plassert, men foreløpig har det fungert greit. Så får vi håpe vi aldri skal bruke den.. Til inspirasjon; Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Det skal mye til for at det er så voldsomme mengder kraft i den sjøen som fra tid til annen ramler inn; det dreier seg tross alt om bølgekammer som bryter, og dette er en lett blanding av luft og vann. Tror kanskje jeg ville valgt å tenke vel så mye på hvilken plassering som er greiest på båten som noe annet. Vet Kolibri som ble forlatt rundt Azorene hadde mistet flåten, men vet ikke hvor den var plassert. De rullet rundt to ganger, kanskje et av få scenarier der en kan risikere at flåta går føyken? Har ikke hørt særlig mange andre historier om flåter på avveie. Vår flåte på dekk burde fremdeles være der om vi går rundt, men ideen er jo å forsøke å unngå slik elendighet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 takk for alle gode tanker dere deler Jobber med anker systemet. Har 33kgs Vulcan som må få skikkelig kjetting : https://baatplassen.no/i/topic/131049-valg-av-anker-kjetting/?p=1884145 Vi har også et hekkanker. Er usikker på om det skal beholdes ombord. Det er et 20kgs Bruce med 20m (!) 8mm kjetting. Tanken min er å flytte baugkjettingen akter slik at det blir 40m her. Men trengs hekkanker på tur? Det er vinsj og hele pakka her.. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Anker på hekken er kjekt en sjelden gang – enten på grunn av dårlig plass, eller for å vende baugen inn i bølgene. Ikke noe en får bruk for ofte, men ville hatt det med. Uansett bør en ha et reserveopplegg for ankring, så like greit å bare la det bli. Et poeng i så måte: er kjettingen kompatibel med begge vinsjer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Det var et godt poeng. Med 8mm kjetting vil den være kompatibel ja, så sant 8mm kortlenket kjeting er standard (8x24mm er det ikke?) Usikker på om det er like vinsjer. Akter er frittfall vinsj med manuell clutch brems. Mulig det kommer et 15-20kg Rocna akter i stedet for Bruce her. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Det var et godt poeng. Med 8mm kjetting vil den være kompatibel ja, så sant 8mm kortlenket kjeting er standard (8x24mm er det ikke?) Usikker på om det er like vinsjer. Akter er frittfall vinsj med manuell clutch brems. Mulig det kommer et 15-20kg Rocna akter i stedet for Bruce her. Har du baugspyd siden du skal ha vulcan anker foran? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Har du baugspyd siden du skal ha vulcan anker foran? Ja. https://baatplassen.no/i/topic/75562-optimal-langtur-seilbåt-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/?p=1867671 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Plassering av flåte: her er det mange hensyn å ta, synes denne artikkelen gir en god oppsummering: http://www.yachtingmonthly.com/gear/where-should-you-stow-your-liferaft-51442 Dynamo: Vi har installert en ekstra 100A Balmar dynamo med intelligent 4-trinns regulator og diverse sensorer på dynamo og batteripakke. VI har da to separate systemer med orginal-dynamoen koblet til startbatteri (uavhengig av forbruksbatteripakke) og Balmar på forbruk. Kan koble de sammen ved behov (f.eks starte motor med forbrukspakke om startbatteri er ødelagt), men normalt sett er det adskilt. Har hatt det slik i 6 år nå og det har fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Takk Krimart Jeg tenker det må bli push pit montering ja. Har du bilder av dynamo løsningen? Jeg er usikker på om jeg har plass. Men god løsning dette med en dynamo på hver batteribank Et ubesvart spørsmål: noen som vet om Efoy kan bruke annet enn Efoys egen fuel? Redigert 7.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Plassering av flåte: Gassflasker: Tenker du å fylle selv med lokal flaske opp-ned? Eller hva slags norske flasker er det snakk om? Vanlige norske gassflasker tror jeg du kan glemme å få fylt i de fleste land. PC: Du kan fint klare deg uten PC for værruting og all annen planlegging. Weather 4D Pro er værappen svært mange ser ut til å bruke om dagen. På siste overfart prøvde jeg Fastseas.com som ruting, litt innkjøringsproblemer, men tror det kan bli en veldig bra løsning. Euklid: hva slags gass flasker er vanlig rundt i verden? Jeg tenker å ha med et utvalg relevante regulatorer. Jeg har industrikobling på 3 kgs blå flasker. Men tenker å bytte til norske komposittflasker etterhvert. Men som sagt, jeg vet ikke hva som er kurant rundt forbi Fastseas ser interessant ut, men klarer du å få overført rutene til Raymarine plotteren via wifi? Eller legger du inn wpene manuelt på plotter? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Prøvde å finne bilde, men må dypdykke i arkivet. Båten ligger noen timer fly og båttur unna så... men opplegget er at vi laget en egen brakett og festet dynamoen ut mot siden av oversiden av motoren, med en egen reimskive og reim, omtrent som bildet under. . Angående komposittflasker kan du kanskje spørre Ragasco på Raufoss som lager flaskene. De eksporterer jo til mange forskjellige steder i verden. Men det er del forskjellige ventiler... http://www.seiltur.no/emblem/wp-content/uploads/2008/03/dsc_0047.JPG Redigert 8.Desember.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Finnes dessverre ikke noen global standard for gassflasker. Har kjøpt norskprodusert gassflaske på Tahiti, med en kobling jeg aldri har sett noe annet sted. Industrikobling er sikkert ikke det verste en kan legge ut med, "Statoilflaske" kan trygt få lov til å bli igjen hjemme. På en typisk jordomseiling kommer en ganske langt med blå Campingaz-flasker. Disse får en kjøpt overalt så fort en er ute av landet, og byttes kjapt i Europa. I Karibien får du byttet de noen steder, andre steder blir dine flasker fylt. Disse flaskene kan også fylles en del steder i Stillehavet – Marquesas, Tahiti, Tonga og Fiji er de jeg kommer på i farta. New Zealand og Australia har sin egen standard, og med mindre man finner en mørk bakgård er det umulig å få fylt noe annet enn flasker med lokalt godkjent-stempel – du kan betale for å få utenlandske flasker sjekket, men det er langt billigere å bare kjøpe nye. Vi har endt opp med å bytte flasker et par ganger underveis, først til Campingaz, nå har vi Australsk/New Zealandsk variant. Håper vi klarer å få disse fylt her, så rekker vi hele veien hjem uten mer styr. Vet ikke hvordan forholdene er når du sikter mot Kapp Horn i stedet for Panama, men med litt fleksibel innstilling løser det meste seg. Er du avhengig av å ha en veldig spesiell type flaske på grunn av plass eller annet må du belage deg på å skaffe lokale flasker og fylle over selv en del steder. Uansett, folk bruker gass overalt (i langt større utstrekning enn i Norge), så dette er ting som løser seg. Ikke verdt å legge alt for mye energi i før avreise. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Prøvde å finne bilde, men må dypdykke i arkivet. Båten ligger noen timer fly og båttur unna så... men opplegget er at vi laget en egen brakett og festet dynamoen ut mot siden av oversiden av motoren, med en egen reimskive og reim, omtrent som bildet under. . Angående komposittflasker kan du kanskje spørre Ragasco på Raufoss som lager flaskene. De eksporterer jo til mange forskjellige steder i verden. Men det er del forskjellige ventiler... http://www.seiltur.no/emblem/wp-content/uploads/2008/03/dsc_0047.JPG Takk er det Palli som monterte hos dere? Takk for info om gassflasker. Da har jeg en plan Redigert 8.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 (redigert) Et lite prosjekt til er mastetrinn. Stygt som fy, men akk så praktisk? Opp i masta må vi jo uansett. Blir i første omgang: sele http://seatronic.no/sikkerhet/sikkerhetsliner-seler/spinlock-mast-pro-klatresele?SID=6eh22apuj4b74e7j99gfjbekn6 til å heise en person opp. 2-3 innfellbare trinn så vi kommer opp på høyde med bommen. Og to parallelle trinn ca 1,5m under toppen så vi kan stå i ro og jobbe i toppen av masta. Det er tankene noen synspunter? Har også bestilt 60 (!) LED pærer som en del av oppgradering av el systemet. Hver taklampe hos oss har 2x10w BA15D pærer. Og det er 20 av disse i båten... samt 5 spotter G4 og dimmer i taket . Samt ca 10 skaplys med 2x10w Sofitten i der også. Båtsystem sine via Seatronic ble valgt (Seatronic er hoffleverandør på prosjektet ). Gjennom filmene til Delos kom jeg på at nattbelysning er viktig, så jeg fant ut at Båtsystem har røde LED spott pærer. Så da blir det rødt lys i takspottene. Vet at dimmerfunksjonen forsvinner med LED, men det tenker jeg er OK. Blir lyset for sterkt får jeg bytte dimmerer Alle lanterner blir også oppgradert med LED pærer. Det koster en hel del, men de brenner jo lenge På Sportoutlet kom jeg over en ladbar LED lommelykt som er IP 66 og lyser som fy. 600kr. Lader på både 12V og 230V, NIMH batterier 2 timers brenntid på max styrke Så da ryker nok min gamle Maglite ut skal bare fungere som lommelykt. Som søkelys har jeg en håndholdt 18V Xenon lampe. Den holder https://goo.gl/images/lfQoc9 Redigert 12.Desember.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Hodelykt er bedre enn vanlige lykter. Å reve i mørket er greit hvis en har hodelykt. Bruker en lykt som lades via USB og en kan justere lysstyrken på. Mastetrinn er jeg ikke glad i. Nødvendig ved bommen og forstår to trinn i toppen av masta. Ikke lett å jobbe der uten. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Blir i første omgang: r også bestilt 60 (!) LED Gjennom filmene til Delos kom jeg på at nattbelysning er viktig, så jeg fant ut at Båtsystem har røde LED spott pærer. Så da blir det rødt lys i takspottene. Vet at dimmerfunksjonen forsvinner med LED, men det tenker jeg er OK. Blir lyset for sterkt får jeg bytte dimmerer Hva mener du med at dimmerfunksjonen forsvinner? Det er vel ikke noe problem å dimme LED pærer? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Jeg hater disse selene. De gir blåmerker. Vil heller bli heist opp i en god gammel "båtmannstol": http://www.watski.no/Batmannstol-11Uay Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Dimmere fra 2004 funker dårlig på moderne LED pærer. For å dimme LED må jeg bytte dimmerene. Dimmerne mine er en del av et bryterpanel med to lysbrytere og en dimmer. Mye å bytte for å få dimmer med andre ord Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Har aldri savnet mastetrinn, synes planen om noen få innfellbare trinn høres fornuftig ut. Bruker en Topclimber for å komme opp, synes det er greit å kunne håndtere alt dette alene. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Kan du linke til den Topclimberen du bruker ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 https://www.svb24.com/en/topclimber-topclimber.html Har sett ganske tilsvarende dingser fra andre produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Pål Hodne Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Et lite prosjekt til er mastetrinn. Stygt som fy, men akk så praktisk? Opp i masta må vi jo uansett. Blir i første omgang: sele http://seatronic.no/sikkerhet/sikkerhetsliner-seler/spinlock-mast-pro-klatresele?SID=6eh22apuj4b74e7j99gfjbekn6 til å heise en person opp. 2-3 innfellbare trinn så vi kommer opp på høyde med bommen. Og to parallelle trinn ca 1,5m under toppen så vi kan stå i ro og jobbe i toppen av masta. Det er tankene noen synspunter? Hvorfor ikke kjøpe en vanlig klatresele fra f.eks fjellsport.no F.eks denne: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/klatreutstyr/klatreseler/singing-rock-versa.html Bruker den selv til klatring og henger og slenger i den 3-4 ganger i uken. Tidvis ganske lenge. Komfortabel og koster lite. Godt med justeringsmuligheter og. Finnes mange andre klatreseler og. De fleste mye rimeligere enn den båtselen. Sitér dette innlegget http://www.hundefotografering.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.