Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Et nytt tema, relatert til generator eller ikke:

Whisper Piccolo generator kan levere 8Kva peak i 5 sekunder. Deretter 4Kva kontinuerlig. Dvs at dette lille agregatet kan levere nok strøm til en 220V watermaker, feks ENWA, som er en proff kvalitete watermaker. (Og endase elektrisk dykkekompressor :smiley:). På Hallberg Rassy er dette en velprøvd løsning.

Samtidig gjør det vannlaging avhengig av at generatoren fungerer

Alternativet er en 12V watermaker. Ofte er de mer kompliseete innretnigner pga deres energy recovery system. Fordelen er at vi har flere ladekilder på 12V

Hva tenker dere om valg av 220V eller 12V watermaker?

Da vil jeg helt klart slå et slag for aggregat og el kompressor. Alternativet er bensinmotor på kompressoren. Men en luftavkjølt bensindrevet kompressor bråker helt hinsides, så kan du slippe det er det en stor fordel.

Jeg har nevnt det før også, men finnes det muligheter for 3 fas er det aller best. Mye høyere dreiemoment for å dra kompressoren.

Hei

Eg har ein Bauer Junior II. Då kompressoren var med meg på langtur hadde eg berre bensinmotor.

Dei bråkar og vibrerar som berre f.

Kompressoren bør sjølvsagt ikkje stå ute når ein seglar. Slike kompressorar er òg dyre, og attraktive tjuveriobjekt.

Løysinga blei å bæra den opp på dekk frå gong til gong.

Eg blei lei av å bera kompressoren.

Løysinga var å ha fleire flasker, slik at eg fylte skjeldnare, men flaskene tek sjølvsasgt meir plass og veg gjer dei òg.

Eg likar ikkje å ha bensin inne i båten, så løysinga blei å ta av originaltanken, og erstatta den med ein 12-liters plasttank type påhengsmotor.

Med hurtigkoplingar kunne eg lett kopla til og frå tanken, og oppbevara den på dekk.

No har eg bygd om til el-motor. Pressa står i ein lugar, og eg stikk berre opp luftinntaksrøyret når eg brukar pressa.

El-motoren treng 16 A kurs, men det har aldri vore noko problem at sikringar ryk.

Me har ikkje generator, og brukar berre pressa på landstraum.

Ask

Man er alltid avhengig av at noe skal fungere for at andre ting skal fungere. Så langt, i løpet av 10 år, har vår MASE Mariner 8000 startet og kjørt uten et eneste klikk. Det samme gjelder fremdriftsmotoren. Tror mye av trikset med at ting skal fungere over tid ligger i et fornuftig vedlikehold. Jeg er enig med Ask i å holde seg unna bensinmotorer. Men alternativt kan man få tak i watermaker som har egen bensinmotor med snorstart. Personlig ville jeg gått for 220 V en-fas. 3-fas tror jeg ikke du får ut av disse små aggregatene.

Dessuten, før man drar av gåre, kjøp inn sakene og kjør det noen timer slik at man får plukket av eventuelle barnesykdommer.

Blir ikke strømmen genetert som trefas i de små aggregatene også? Må innrømme at jeg ikke vet hvordan de generatorene er viklet. Men i så tilfelle er det kanskje mulig å koble om for å få ut trefas. Trefas er jo ikke noe allminnelig behov i fritidsbåter, så jeg skjønner jo at aggregatene blir levert med enfas uttak.

Dykkerkompressor er sekundært. Det er mer watermaker som er viktig :-)

En generator vil gi strøm til 220V anlegget på lik linje med landstrøm. Vil ha manuell vender av strømkilde ikke noe tidsstyrt relé eller lignende.

Med en 12V watermaker vil den kunne kjøres fra batteriene og batteriene lades via motor, vind og kanskje sol.

Med 220V watermaker vil den kun få strøm fra generator.

Jeg liker ikke å ikke ha rendundans på så viktig system :-). Fordelen med 220v wm er at den er av proff kvalitet. 12v er mer kompliserte og kanskje mindre holdbare.

Men VOR båtene bruker Spectra 12v... egen modell helt manuell og med doble pumper

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dykkerkompressor er sekundært. Det er mer watermaker som er viktig :-)

Helt feil prioritering, dykking er da viktigere enn vann!

Spent på hva du finner. Generator er uaktuelt ombord hos oss, men dykkerkompressor kunne gjort seilferiene mye bedre. Er litt for mye styr å fylle luft.

På langtur ville jeg prøvd å få nok solpaneler til å drive båten uten for mye generatorbruk. Spesielt for anker uten autopilot og instrumenter. Uten å ha sjekket mye om watermaker foretrekker jeg 12 volt. Skal watermaker drives av generator må den ha nok kapasitet til maks 30 min kjøring i døgnet (i min drømmeverden). Tviler på om jeg ville prioritert watermaker når jeg drar på langtur.

På langtur ville jeg prøvd å få nok solpaneler til å drive båten uten for mye generatorbruk. Spesielt for anker uten autopilot og instrumenter. Uten å ha sjekket mye om watermaker foretrekker jeg 12 volt. Skal watermaker drives av generator må den ha nok kapasitet til maks 30 min kjøring i døgnet (i min drømmeverden). Tviler på om jeg ville prioritert watermaker når jeg drar på langtur.

Hvordan man utstyrer båten avhenger en del av hvor man vil dra tenker jeg.

Jeg tror ikke solceller og vindgenerator er nok alene hos oss pga værforholdene der vi trenger strøm mest.  Dermed blir det en hel del motortimer for lading om i ikke har agregat. Og det drar mye diesel. 

Med generator ombord kan vi også ha alternativ varmekilde til dieselvarmeren ved å ha noen elektriske ovner ombord. Og varme ombord er viktig når vanntemperaturen nærmer seg 0 grade.

Angående dykking kommer vi nok til å ta med både tørrdrakter og våtdrakter. Ser for meg at det må være utrolig kult å dykke noen av de stedene vi skal til, både før avreise og på langturen. Men det forutsetter luftpresse ombord ja. (og ja, vi vet risikoen ved å dykke på lite befolkede steder, men det er helt greit - vi forventer ikke at folk skal risikere livet for å redde oss :-) )

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg synes du har mange fornuftige tanker rundt utstyr og sikkerhet. Enig i ressonomentet med generator for å spare diesel.

Når det gjelder presse er jeg helt på linje med Ask. Ei presse bråker i utgangspunktet mye, og når du setter på en bensindrevet luftaavkjølt motor bråker den hinsides. Jeg har begge deler, både med bensin og el, så jeg vet litt om det.

Tidligere (i dykkerklubben) hadde vi en liten Bauer som ble drevet av en trefasmotor med kondensator. Denne kjørte vi på 230V enfas med 16A sikring, så det er fullt mulig. Husker ikke effekten på den motoren, men jeg mener det var ca 2kW. Dette var ikke den minste Baueren, men muligens den nest minste. Husker heller ikke modellen, dette var på 80-tallet. Når jeg skrev dette med trefas er det fordi det er bedre, ikke fordi det ikke går med  enfas. Elektromotor ville jeg gått for uansett.

Her i kjelleren har jeg en snekkermaskin som går på en-fas med kondensator. 1,5 hk motor som trekker 8 A, det skulle vel bli 1,1 kW omtrent. Bare for å kommentere at dette med '2,5'-fas fungerer utmerket. Denne snekkermaskinen har jeg hatt siden 1978. Og den er fremdeles i full sving.

Det ville i så fall vært en dårlig løsning. En 12V likestrømsmotor er ikke like effektiv som en 3-faset asynkron kortslutningsmotor.

helt sikkert.....aners hadde vi nok sett det på båtmesser..... :smiley:

det finnes en del 12V-kompressorer for dykking, men da er det slangdykking, men det er vel mest

egnet for litt arbeid under båten eller ta opp en dragg som satt seg !

S/Y Gunga Din

Et nytt tema, relatert til generator eller ikke:

Whisper Piccolo generator kan levere 8Kva peak i 5 sekunder. Deretter 4Kva kontinuerlig. Dvs at dette lille agregatet kan levere nok strøm til en 220V watermaker, feks ENWA, som er en proff kvalitete watermaker. (Og endase elektrisk dykkekompressor :smiley:). På Hallberg Rassy er dette en velprøvd løsning.

Samtidig gjør det vannlaging avhengig av at generatoren fungerer

Alternativet er en 12V watermaker. Ofte er de mer kompliseete innretnigner pga deres energy recovery system. Fordelen er at vi har flere ladekilder på 12V

Hva tenker dere om valg av 220V eller 12V watermaker?

Kunne du ikke hatt en inverter, f.eks victron med lader eller rein inverter? en på 3000 watt? da bruker du kunn 12v

Det siste skulle vel være mulig, men hvor stor batteribank bør du ha for å fylle f.eks. en flaske på 10-15 liter? Med en presse på 140 liter/min. vil det ta ca. 22 minutter å fylle 3000 liter. Hvis min hukommelse på ohms lov, og loven for effekt som jeg lærte i 1980 er sånn tålelig korrekt vil pressa trekke 183 Ampere (12V), og da er ikke effekttap i ledninger og inverter medregnet. Her er det nok bare å gå for bensinløsningen, evt. aggregat, eller hvis man har propellaksel se på muligheten for å sette remhjul på propellakselen for så å la den drive kompressoren ved behov.

Tenker jeg med den plassen jeg har ombord ville gått for en snorkel jeg, og at kompressoren og Honda-aggregatet hadde blitt igjen hjemme.

Vi er vell litt på siden av hva tråden egentlig handlet om nå, men pressa jeg en gang hadde som vi klarte å lure i gang på en treg 10 A sikring var en Bauer som leverte 100 liter/min. Har en Bauer nå som leverer 140 liter/min, og den må ha 3-fase, 16 A.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...