Bitteliten Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 (redigert) Kunne du ikke hatt en inverter, f.eks victron med lader eller rein inverter? en på 3000 watt? da bruker du kunn 12vLiker ikke å belaste batteriene så mye. Og en watermaker har peak på 6-7kw ved oppstart. Bauer som presser 100l/min drar 2,2kw. Enfas. Dvs 10A Redigert 1.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Tror du er på rett spor, hr. Bitteliten. Du trenger et agg. for å tilfredsstille dine ønsker. Ingen vei utenom. Igjen, vi er godt fornøyd med vår løsning. Grunnen til at jeg funderer på inverter, er at jeg funderer på noe 220 V der jeg ikke behøver å starte aggregatet. Eks. sterke lamper (LED) som blir dyre som 12 V. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 (redigert) Hvorfor ikke både aggregat og inverter Aggregatet vil være primærkilden til 220V, mens inverteren sørger for redundansen du etterlyste litt lenger opp i tråden. Til vanlig vil du ikke mishandle batteribanken ved å trekke 200A over lengre tid, samtidig risikerer du ikke å tørste ihjel dersom aggregatet tar kvelden. I tillegg har denne løsningen den fordelen at du kan operere mindre strømkrevende 220V utstyr uten å måtte starte aggregatet. Redigert 1.Februar.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Liker ikke å belaste batteriene så mye. Og en watermaker har peak på 6-7kw ved oppstart. Bauer som presser 100l/min drar 2,2kw. Enfas. Dvs 10A Må bare spøre nå, hvor stor watermaker skal du ha/eller har tenkt deg? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) Har ikke bestemt det ennå for hva slags wm jeg skal ha. Minste ENWA lager ca 60 liter i timen. Spectra sin Cape Horn leverer ca 56 liter i timen. Er vel noe i det området jeg tenker på - og det er før jeg vet hva slike ting koster :-) Stor inverter er jeg skeptisk til fordi jeg har 6 års erfaring med et el anlegg med 2w inverter. og byttet batteribank 2 ganger på denne tiden. Dett tar kraftig på batteriene å dra ut så mye strøm på kort tid. Da må batteriene tilføres strøm raskt. Men som backup løsning for 220V watermater kan det være et alternativ - det avhenger av hvor mye startstrøm pumpa på watermakeren krever. Men om jeg feks kan ha en 2kw inverter med peak 4 kw og det er tilsrekkelig for watermakeren å starte kan det være en bra backup løsning. som denne: http://seatronic.no/victron-inverter-med-ren-sinus-2000w-12v Men det blir mye styr for å få 220V ombord i forhold til å ha en ren 12V båt tenker jeg. Redigert 2.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) Jeg tror mer på en mindre Katadyn Powersurvivor 40E produserer 5,7 l/h = 136,8 l/døgn 4A 12V eller en 80E produserer 12,9 l/h = 309,6 l/døgn 8A 12v helst noe derimellom Vi er 2 pers om bord 98% av tiden om bord........vi gjør ikke av med 300 l/døgn, har aldri gjort i vertfall Redigert 2.Februar.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) Ecotech kan også være et alternativ. Mange langturbåter bruker disse. Enkle og robuste sies det. Problemet er å finne forhandler/installatører. 220V leverer jo mye vann - minste er da 60 liter/time. Ved 12V kan vi velge en mindre en ja. Men det er jo et spørsmål om hvor lenge man vil ha watermakeren gående hver dag også. Jeg tenker det er greit om watermatkeren går samtidig som man lader - om man kjører motor for lading en gang i døgnet Redigert 2.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) jeg leste att dersom man ikke bruker WM'n på 2-3døgn så må den 'konserveres'/spyles på ett annet forum, derfor anbefalte de lavere kapasitet...men kjøring lenger lurer bare litt på dette med støy...nattetid...stod ...'supersilent' i noen reklame noen her som har erfaring av 40/80E ?? eller annet merke Redigert 2.Februar.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Jeg var innom en link på YouTube. Noe slikt som 'Sailing Emerald Steel'. Noen som seiler rundt i hjemmelaget båt på lavbudsjett. Forøvrig meget bra det de får til, uten at det skal koste skjorta. WM har de mekket selv. Den brukes en gang i uken eller noe slikt. Og de har en returspyling et par minutter som renser membranen. Det er hele konserveringen. Og de har, i aktuelle klipp, hatt watermakeren problemfritt i seks år. Denne watermakeren går på 220 V og de kjører aggregat om bord, bruker vanlige kjøkkenmaskiner etc. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 her er en som mekket en selv....... http://www.albin25.eu/our-a25ak-dido/34-dido-stories/60-didos-watermaker han sier Practically maintenance means three possible actions: 1) simply flushing with fresh water if you are going to shut down the watermaker for more than 24 hours in order to reduce the chance of bio-fouling. 2) Sanitizing / disinfecting if you are going to shut it down for more than 48 hours. Each action takes about 10 minutes. 3) Thoroughly cleaning the membrane (without de-mounting but with flushing chemicals) in case that the performance (fresh water production) goes down significantly. så litt 'plunder' er det litt o spare er det og mekke selv, men uaktuelt for min del, vill ha en proff WM Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Dilemma dette. Men hvis plan er å kjøre motor/generator hver dag bør watermaker ha kapasitet til å produsere vannet en trenger på tiden en lader. Med mindre en har en veldig moderne batteripakke vil en ha mer strøm tilgjengelig når en lader enn batteriene tar i mot. Da kjøres også alle støyende ting samtidig. Du er skeptisk til inverter, men hvis den kjøres når motor lader ødelegger den ikke batteriene. Med en inverter har du backup på 220 volt watermaker, sjekk bare hva dynamo leverer. Jeg hadde vært skeptisk til å kjøre watermaker via converter fra batterier også. Inverteren ombord hos oss brukes i praksis bare med motoren i gang, men veldig sjelden. Jeg er happy med å ikke ha mye 220 volt ombord. Viktig også å ikke bare tenke på sydishavet når båten settes opp. Hvis en er borte i 4 år vil 6 måneder være i kulda, resten i tropene. Har ikke sett hele reiseruta, Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Jeg ville ikke kjøpt en E40 eller E80, de må gå nesteen hele døgnet for å lage nok vann. Til og med de jeg har snakket med som har 30L i timen ønsker de hadde kjøpt større. Spectra eller Schenker 60L i timen er veien å gå. Bruker bare 20A så du kan kjøre de rett fra 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Ecotech kan også være et alternativ. Mange langturbåter bruker disse. Enkle og robuste sies det. Problemet er å finne forhandler/installatører. 220V leverer jo mye vann - minste er da 60 liter/time. Ved 12V kan vi velge en mindre en ja. Men det er jo et spørsmål om hvor lenge man vil ha watermakeren gående hver dag også. Jeg tenker det er greit om watermatkeren går samtidig som man lader - om man kjører motor for lading en gang i døgnet Har du kikket på Rayman sine watermakere? De har 1 på 12v (ca 35l i timen) og noen på 220v. Den ene på 220v bruker ca 1600watt og produserer rundt 140l vann i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Takk for tipset om Rayman. Nytt for meg Liter/time er angitt ved ideellen forhold. I kalde farvann lager watermakeren mye mindre vann per time. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Takk for tipset om Rayman. Nytt for meg Liter/time er angitt ved ideellen forhold. I kalde farvann lager watermakeren mye mindre vann per time. ja, det er vel rundt 20 grader mener jeg. Osmose filterne blir endel tregere ved 0-10 grader er min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 noen med erfaring med slepegenerator ? http://www.sailmagazine.com/diy/water-power/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Har brukt slepegenerator endel. Ikke på min egen båt, den er aldri lenger fra land enn at jeg kan bruke skjøteledning, men i jobbsammenheng. Overaskende bra egentlig. Ved 4.5 knop ladet den støtt med 4 amp. Aquair med fleksibel aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 jepp, ser att mange lader over 10 A ved 5-6 knop....de virker effektive, bare det ikke er på papiret bare ser også att noen klager på disse med en tau liggendes en 15m bak båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Litt info om ENWA watermakere. Dere som er elektroeksperter - kan dere tolke strømforbruket på disse ved drift? Hva kan man regne med at peak ved oppstart er? Kapasiteten er oppgitt ved 25graders sjøvann. Så faller output med 2% per grad kaldere vann. ENWA anbefaler derfor en 3200 hos oss så vi har kapasitet i kalde farvann. Husker jeg rett er det den HR har i sin prisliste også Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) Den du ser på har mulighet på ca 133l i timen ved over 25 grader i vannet ca. Da har du ca 90-100 l hvis jeg ikke tar feil ved 0-5 grader. Den bruker ca 1500 watt normalt bruk. Den har nok sikkert peak på over 2500, kanskje 3000 ved oppstart. En Inverter eller en bensikagregat på 2kw/2000w er ikke det noe problem. Inverter på 2000 watt vil bruke ca 148-160 amp i timen + det andre du bruker. Veit ikke om dette hjalp deg noe. Dette er litt ca tall, men ikke langt ifra sanheten. Jeg liker Rayman sine, da dem kan settes vekk og ikke trenger fast instalasjon og ikke tar så mye plass. Men det er etter hva man liker. Redigert 3.Februar.2017 av Chiwas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Hvis jeg tolker tabellen rett har den to pumper som tilsammen trekker 2,05 hk. Det blir 1508 watt. Dersom dette er 12V motorer gir det deg et strømtrekk på ca 121A (v. 12,5V). Dersom det er 230V motorer har du formelen P=U x I x cosfi, dvs. I = P / U x cosfi. Gitt at cos fi = 0,85 blir strømtrekket 1508W / 230 x 0,85 = 7,7A. Det er med en 3fas kortslutningsmotor. Med enfas vet jeg ikke, men en motor som er viklet for enfasdrift er mer effektiv enn en trefasmotor som blir kjørt på enfas med kondensator. Startsrøm for en trefaset kortslutningsmotor blir regnet som 5-7 ganger merkestrøm. Vil tro den er noe høyere på enfas siden momentet er lavere. For DC vet jeg ikke. Men du dimensjonerer ikke anlegget ut fra startstrømmen, derimot må du ha sikringer med en karakteristikk i forhold samt motorvern. Vel, det var noen tall, men du får sikkert noe mer konkret av elektroekspertisen etterhvert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiwas Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) Jeg tokk utgangspunkt i mine batterier, så da blei det feil på amp. tokk 1500w / 13.5volt. Men hva tror du peak kan være ved oppstart på den? 2500 watt max? Så at rayman kjører bensinaggregat på 2000watt på sin watermaker som trekker ca 1500 watt Redigert 3.Februar.2017 av Chiwas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Nå er jeg ikke helt med. Hvor har du 13,5V fra? Er det batterispenningen med motoren i gang og belastet med inverter? Er det snakk om 12V eller 230V motorer på denne watermakeren? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 230V motor(er) på denne. Det jeg trenger å vite er watten - ettersom agregat og inverter må dimensjoneres for å kunne drive watermakeren. Må jeg ha større en 2 kw inverter blir det en svær klædd i båten, og da må jeg kanskje også bygge ut batteriebanken eller gå over på lithium. Chivas - har du link til rayman? Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Nå er jeg ikke helt med. Hvor har du 13,5V fra? Er det batterispenningen med motoren i gang og belastet med inverter? Er det snakk om 12V eller 230V motorer på denne watermakeren? Lifpo batterier har jeg. Den han snakker om er som riktig som du skriver 230 v. Jeg regnet forbruk på amp med inverter på 13,5v dc også, så han så ca hva de ville belastest med batterier igjennom inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.