Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Hulda skrev for 10 timer siden:

OK, gni det inn :-)

Ok da 😊

Natt med mye sjø og vind. 23 ms på det meste. 12-14 var meldt. 
halv genoa ga 12 knops slør. Måtte avvike fra ruta pga vindretning. Gikk lengre ut.  Ikke sikkert å gå

på dekk å jibbe spristaken. 

i ei 20ms rosse ble vi vridd 30grader ut av kurs av stor sjø. Genoaen bakka og da den fylte seg igjen røk cleaten som låser rullelina. Vipps hadde vi full genoa i 20ms. Ble litt hektisk. Reva både genoa og fokk. Da ble der roligere 

nå står sola opp. Jeg rulla ut hele genoaen. Og vi slører i 7-8 knop mot neste wp ved Cabo de Gata

generatoren lader batteriene. De var nede på 75% soc etter natta. Vi bruker ca 15 amp i timen. 20 når starlink er på

IMG_5808.jpeg

Maika skrev 20 minutter siden:

Er dere i Alghero/Sardinia innen søndag formiddag, så kommer jeg innom og hilser på :smiler:

Vi stopper i Palma noen dager. Hvor er du på vei?

vi ser etter havn på Sardina. Fortrinnsvis sør på øya. Noen tips?

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Har ingen konkrete tips på havn, men det dukket opp et minne fra tiden i KNM. Vi lå til ankers i bukta utenfor Cagliari, og var to dykkere ombord. Det var en blikk stille ettermiddag, og vi fant ut at vi skulle ta et rutinedykk. Kjempekjedelig terreng med bare flat sandbunn, det eneste vi så var en blekksprut... Men vi fant en ting til. Det stakk noe opp fra sanda som tydelig var laget av mennesker, og ved nærmere ettersyn var det toppen av en amfora! Vi gravde den opp, og det var bare den øverste delen som var knust av, men amforaen hadde helt tydelig vis vært diger. Tok den med opp, og han andre dykkeren fikk den med seg hjem. Har tenkt på det mange ganger etterpå, at den amforaen kan jo ha vært mange hundre, for ikke å si tusen år gammel. Det er ikke få båter som har forlist i Middelhavet opp gjennom årene og etterlatt seg en last med vin, korn eller andre ting som ble fraktet i amforaer. 

IMG_5816.jpeg.e46558e329ad726a2b6658354709573a.jpegIbiza i solnedgang

kurser mot fyret på Cap de Cala Figuera. Motorseiler 2100 rpm og storseil. Blåser 5 ms fra Sør. Rett under 7 knop. Rundt 9 timer til Porto de Palma. 

Jeg har vakt til 23 og ser privat jetene line opp i innflyging for å lande på Ibiza for påskeferie. 

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Vi stopper i Palma noen dager. Hvor er du på vei?

Dessverre er jeg bare her på påskeferie. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ankret opp i Porto Pollo og surfet (jeg kjører dit en tur i morgen av den grunn), men det er vel ikke din greie. 
God tur videre!

Gled rolig inn til RCNPs havn kl 0700 i morges. 
ca 455 nm seilt på 2 døgn og 18 timer gir snitt på ca 7 knop. 

stas for være tilbake i Palma. Har  gått og kikker litt på storbåter. Mye fint her. 

IMG_5821.jpeg

IMG_5820.jpeg

IMG_5819.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...