Jump to content

Beaufort Windspeed


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg er vant med å måle vindhastighet i meter/sekund (m/s) eller knop.

 

Hvilken verdi har Beaufort Windspeed ifm m/s eller knop?

 

Finnes det noen omregningstabeller på vindhastighet?

:cheers:

 

håper Lars H. tilgir at jeg kom han i forkjøpet med å henvise til hans eminente vindstyrketabell

som du finner her: http://www.trudelutt.com/vaeret/beaufort.php

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er vant med å måle vindhastighet i meter/sekund (m/s) eller knop.

 

Hvilken verdi har Beaufort Windspeed ifm m/s eller knop?

 

Finnes det noen omregningstabeller på vindhastighet?

:cheers:

Eller her http://met.no/met/met_lex/a_f/beaufortskalaen.html.  Denne gir eksempler på tegn i naturen også for de forskjellige styrkene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vant med å måle vindhastighet i meter/sekund (m/s) eller knop.

 

Hvilken verdi har Beaufort Windspeed ifm m/s eller knop?

Fortsett å måle i m/s eller knop du. Begge kan legges til grunn i Beauforts skal. Den går i intervaller fra 1 til 12.

 

Sakset fra Internett http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1076493630.98: Vind blir målt på Beauforts skala, som går frå 0 (blikkstille) til 12 (orkan). Skalaen er oppkalla etter Sir Francis Beaufort, som var britisk admiral. I 1806 laga han skalaen for at seglarar kunne måle og vurdere vindforholda før dei la til sjøs.  

 

Laber bris tilsvarer styrke 4

Frisk bris er 5

Liten kuling  6

Stiv kuling   7

Sterk kuling 8

Liten storm 9

Storm 11

Orkan 12

Link to post
Share on other sites

Har vel til dags dato ikke sett eller knapt hørt om noe som bruker Beaufort skalaen, ihertfall sålangt lillehjernen min kan erindre. På land bruker vi sekundmeter, luftfarten bruker knop og/eller miles og på sjøen er det vel litt av begge deler med knop og meter. En enkel omregningsformel mellom sekund meter/knop: Gange eller dele med 2.

F.eks.  1 meter/sek= 2 knop/sek, ikke helt 100% men godt nok.

Link to post
Share on other sites

Har vel til dags dato ikke sett eller knapt hørt om noe som bruker Beaufort skalaen

Hører du en værmelding på engelsk, er det Beaufort som brukes.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Norge er Beaufort lite brukt, men forsøk å diskuter vind med en tysker.

Diskuterte en ventet kuling med en tysker i sommer, og han nektet å forholde seg til annet enn Beaufort.

 

Tror det er mye brukt nedover i Europa. En jeg kjenner var på seiltur retning middelhavet, og de fikk høre at det skulle blåse styrke 10. Alle andre seilere kom seg i havn, men disse dro ut, og tenkte maken til pyser!

 

De hadde ikke fått med seg at det var Beaufort 10 det var snakk om  :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er vant med å måle vindhastighet i meter/sekund (m/s) eller knop.

 

Hvilken verdi har Beaufort Windspeed ifm m/s eller knop?

 

Finnes det noen omregningstabeller på vindhastighet?

:fishing:

litt Mer informasjon her .... http://www.crh.noaa.gov/lot/webpage/beaufort/

 

Litt nede på siden har du bilder som viser typisk sjø ved de forskjellige vindstyrkene...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jag tror, men vet ikke, att det er bare her oppe i Norden vi använder m/s !  resten av världen

og spes inom nautisk engelsk så anger man alltid vindstyrke i Beaufort !

Mener at de i USA bruker en del miles/hour når det gjelder vind, eller var det knop? I hvertfall ikke m/s eller BF

Link to post
Share on other sites

Amerikanerne bruker . . . . . .miles/hour til hastighet på . . . . . kjøretøyer.

Og hva de brukte da jeg skullle rapportere vindstyrken før helikopterne kom til Ocean Traveler der jeg jobbet i 1968/69 har jeg ennå ikke blitt helt klok på! Men da det var tid for avløsning, meldte jeg alltid mindre vind enn grensen for hva helikopterne var villige til å akseptere! Men da var det Texas i Nordsjøen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager.....

Amerikanerne bruker ikke knop til vindhastighet, men "knots"

 

 

Knots Versus Miles per Hour

 

Knots is how the speed of aircraft and boats is measured. Both miles per hour and knots is a speed which is the number of units of distance that is covered for a certain amount of time.

 

1 knot = 1 nautical mile per hour = 6076 feet per hour

1 mph =1 mile per hour = 5280 feet per hour

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Beklager.....

Amerikanerne bruker ikke knop til vindhastighet, men "knots"

 

 

Knots Versus Miles per Hour

 

Knots is how the speed of aircraft and boats is measured. Both miles per hour and knots is a speed which is the number of units of distance that is covered for a certain amount of time.

 

1 knot = 1 nautical mile per hour = 6076 feet per hour

1 mph =1 mile per hour = 5280 feet per hour

Amerikanerne sier og skriver aluminum mens europeerne bruker aluminium. Det er samme sak.

 

Knop og knot er også det samme: En nautisk mil pr. time ligger til grunn for begge. :wink:

Link to post
Share on other sites

Amerikanerne sier og skriver aluminum mens europeerne bruker aluminium. Det er samme sak.

 

Knop og knot er også det samme: En nautisk mil pr. time ligger til grunn for begge. :wink:

Er enig i det.

 

En nautisk mil er jo etter vår målestokk 1852 meter.

Er det ikke forskjell på denne lengden dersom det er Amerikansk eller Engelsk målestokk?

 

 

Sakset litt:

A nautical mile is 1,852 meters, or 1.852 kilometers. In the English measurement system, a nautical mile is 1.1508 miles, or 6,076 feet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fikk litt lyst til å fortelle om denne tyskeren og Beaufort:

 

Vi hadde vært en tur med jolla, og da vi kom tilbake hadde en stor tysk båt lagt seg på utsiden. Jeg hadde egentlig håpet å slippe å ha noen på utsiden, i og med at vi lå litt utsatt, og det var uvær i vente.

 

Tyskeren satt i cockpiten med nesa dypt begravet i en bok. Jeg inspiserte fortøyningene, og kom til at det hadde vært bra om han fortøyde litt bedre. Ikke noe galt i måten han hadde gjort tingene på, men med uvær i vente skadet det ikke med litt ekstra her og der.

 

Det var ikke så lett å kommunisere. Tyskeren forsto dårlig engelsk, og min tysk er ikke mye å skryte av. Fikk til slutt forklart dette med fortøyning og at det var uvær i anmars. Forklarte at jeg antok at det nok kunne komme opp i en 10 sekundmeter eller mer i kastene der vi lå.

 

Plutselig forsto han. Han så  nokså måpende og vantro på meg, før han heiv seg ned i cockpitbenkene og dro fram en haug med svære fendere, og tykke trosser.

 

Så gikk han med stor energi igang med å fortøye om. Han var også inne på brygga, og mente at jernringene jeg hadde fortøyd i var for dårlige og kunne ryke. Han satte ut flere ekstra fendere på min båt også, og det ble surret og fortøyd i alle endrer og kanter.

 

Jeg lot han holde på  :smiley: Hadde ikke tenkt å lage så mye styr ut av det men ...

 

Da han endelig var ferdig forsvant han inn i båten sin, men kom ut igjen etter et stund. Det var tydelig at det var noe han ville diskutere, og at det hadde noe med været å gjøre. Han hadde sjekket værmeldingen og det var noe som ikke stemte.

 

Han ropte på Marlene (kona)- og Marlene stakk hue opp, og skulle fungere som tolk. Etter litt fram og tilbake forsto vi det begge to.  Han hadde trodd at jeg mente 10 Beaufort

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Fant dette:

 

Conversion Table

 

1 fathom = 6 feet

100 fathoms = 1 cable length

10 cables length = 1 nautical mile

1 nautical mile = 1.151 statute miles (length of a minute of longitude at equator)

3 nautical miles = 1 league

1 knot = 1 nautical mile per hour = 1.151 statute miles per hour

10 chains = 1 furlong = 201.17 meters

60 nautical miles = 1 degree of a great circle of earth (latitude)

1 statute mile = 5280 feet

1 nautical mile = 6076.115 feet

 

http://pao.cnmoc.navy.mil/educate/neptune/...th/nautical.htm

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...