Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?

kibo

Recommended Posts

Det stod jo nok en lang artikkel om D serie motorer i siste båtmagasinet, uten at jeg helt klarte å se noen konklusjon.. det som er sikkert er at kobberhylsene til injectorene revner frostpluggene spretter ut og kjølevann kommer i oljen osv.. medfører totalhavari.. dette er etter kun få motortimer i de fleste tilfellene virker det som.. synes det er flaut av en motorleverandør å si at det er feil med drivstoffet.. havari kan jo skje på de aller aller fleste motorer.. men når det samme skjer igjen og igjen, så må det da jo være noen feil med motorkonstruksjonen.. Veldig synd fordi Volvo er jo bra både på pros effekt/vekt og har vel det største service nettet her til lands! Så lenge dette ikke er motorer man kan stole på så kommer det i hvertfal ikke noen D serie i min båt i nermeste fremtid.. i hvertfal ikke noen tungdrevet bår som er halvplanende og går tungt i sjøen!

Det finnes jo dog D serie eiere som ikke har hatt et feilskjer så klart.. men ville nok hatt hjertet i halsen konstant ved belastning.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da synes jeg du skal studere motorene og deres styringssystemer litt nærmere og se hva slags type feil som gir full motorstans, hvilke som ikke har noen effekt på motorens ytelse og hvilke som gir redusert ytelse (limp home mode). Det står godt beskrevet i instruksjonsboka.

At et injektorhavari i seg medfører motorstans har jeg aldri hørt. Jeg har hørt om redusert effekt og ujevn gange.

Så er det de tilfellene der injektorhavariet medfører at kopperhylsa sprenger og at frostpluggen slås ut og motoren tømmes for kjølevæaske og motoren varmskjærer. Det er ganske få dette har skjedd med - men allikevel en svært alvorlig feil. Det jeg har hørt om er ca 100 motorer av ca 35000 produsert og ca 4000 solgt i Norge. De aller fleste av disse tilfellene er i Norge. At VP skylder på dieselen kan kanskje anses som flaut - de skriver i instruksjonsboka at EN590 diesel skal brukes - den selges ikke på marinaer i Norge. Engelsk diesel følger heller ikke EN590 normen (de bruker også MGO med svovel). Hvorfor er det ikke så mange havarier der? Hvorfor er de fleste havarier på Vestlandet? Hvorfor er det D motorer i Sverige som går på fiskedisel uten problemer (det er også MGO)?

At man generelt skal være skeptisk til elektronisk styrte innretninger kan så være - men da er det vanskelig å ha en relativt moderne båt og motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 14 år senere...

Her var det mye rart. En 15 år gammel tråd, men jeg kjører rundt med D4-260A-B / DPH drev med underkant av 500 timer. Jeg er kanskje i overkant interessert i å sette meg inn det motortekniske, men når jeg er utpå så er jeg både Kaptein, maskinist, dekksgutt og matros. Og til dels kokk. Ikke bare kaptein. Da er det mye å sette seg inn i. Siden jeg har en tidlig utgave, så har jeg valgt å invester i oppgraderinger som er gjort på senere modeller. Som feks nytt eksosrør med anode, løpehjul i stål og nye strammere til reimene. Gått over alt av kontakter og koblinger og sørger for at ingenting korroderer eller ruster.  Drevet har også fått noen oppgraderte deler, som kraftigere girvelger, ny propellkon i plast og nye forbedret propeller.

Var selv skeptisk, men føler meg nå trygg. Den starter på sekundet og maler som en katt. Forbruket er mye mindre enn jeg så for meg og jeg kjører den med huet på rett plass. Når jeg feks skal opp i plan så gjør jeg det over en lang en.. Har aldri skjønt hvorfor folk skal kline gassen i bånn. 620Nm er fryktelig påkjenning for drevet.

En generell svakhet med CR motorer (commonRail) er hvis det kommer vann i dieselen. Det kan bli katastrofe. Ikke tro blindt på vannutskilleren. Derfor lønner det seg å demontere alt fra påfyllingslokket, tette alt på nytt her mot dollbord, se til at slange er tett og alle slangeklemmer er intakte, rense tank (jeg "støvsuger ut 10-15 liter ut fra bunnen av tanken med en saktegående liten 12v pumpe), sjekke vannutskiller og slanger til motor. Er alt dette rent og bra og helt tomt for vann, ja da har man få problemer.

Jeg gleder meg i hvertfall nå til ny sesong. Det eneste som nå står igjen er å kjøre systemrens på kjølinga (forebyggende) og på med nye belger og drev. Der det er mest å gjøre er på selve båten. Men sånn er det når man har båt fra 1991:glimter:  God Sommer!

Torsen67 skrev 56 minutter siden:

Siden jeg har en tidlig utgave, så har jeg valgt å invester i oppgraderinger som er gjort på senere modeller. Som feks nytt eksosrør med anode, løpehjul i stål og nye strammere til reimene.

Følg fortsatt med på eksosrøret, selv om det er den "nye" typen med anode. Det har vært byttet rør av den nye typen også.

Viktig å følge med eksosrør på drevbåter generelt da det worst case kan resultere i et opp til 10-15 cm stort hull om det plutselig skulle gi seg under gange.

Drevbåter med motoren bak går fryktelig fort ned om de mister oppdriften akter.

Alarm på vannivå er lurt og burde vært et krav etter min mening

Mvh. SAP

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

En generell svakhet med CR motorer (commonRail) er hvis det kommer vann i dieselen. Det kan bli katastrofe. Ikke tro blindt på vannutskilleren.

Ingen tvil om at en Common Rail motor er sårbar i forhold til bruk som medfører at vann når frem til CR høytrykkspumpe.
Men, CR systemet er enda mer sårbart for tørrkjøring av CR høytrykkspumpen. De som bytter dieselfilter uten å pre-fylle filteret, og deretter drar motoren på starteren for å få frem diesel, burde sendes til observasjon....

Viktig å merke seg at feks Volvo Penta D4/D6 IKKE har en designsvakhet, men er sårbare for feil bruk som fører til vann i CR høytrykkspumpe og tørrkjøring av CR høytrykkspumpe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...