Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Jeg mener sap_2000 er inne på noe. Tror det var Draco på Båtplassen som lanserte denne teorien. Har luftet det her inne før,men bitteliten har kun tro på injektorhavarier. Noe merkelig egentlig,for da er jo feilen funnet?

Injektorene har ikke trykk nok til å bøye veivstaker,men det har vann i sylinderen. På havaribildene Volvo offentliggjorde,var det vann i ladeluftkjøler. Har lest og lært mye fra Draco,en meget kunnskapsrik mann. God Jul om du leser dette,Draco :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Egentlig litt merkelig at injektorproblematikk generelt, samt alle andre prolemer som kan oppstå på commonrailmotorer ikke er mer beskrevet - snakk med noen i drosjenæringen, alle der kjenner noen med nyere Volvo med injektorhavari. Eller hva med de siste generasjoner med dieselmotorer fra PSA gruppen - injektorproblemer/bytte er dagligdags, om man snakker om Citroen, Ford, eller andre som bruker samme grunnmotor. Og hva med de "japanske" common rail motorene - flere leverandører har siste år gått over fra f.eks. 10-40 olje til 0 - 40 eller 0 - 50 grunnet smøreproblemer/skjæring!. Eller hva med motorens som bl.a. opel og saab bruker - for noen år siden "markedsført" som motorer som gikk i årevis uten service - kjør til motoren selv sier i fra om oljeskift. Er ikke mange billeverandører igjen som ikke har gått tilbake til oljeskiftintervaller som i "gamle dager". Og mye av dette skyldes "ny og uprøvd" teknologi som bl.a. miljøkrav og annet presser ut på markedet. Og så er det vi forbrukere som blir prøvedukker. Men langs en landevei er det stort sett greit å "bare stanse", mens på sjøen så kan dette enkelte ganger by på noe mer krøkket problematikk........................ Og Øybuss er desverre nedlagt som selskap en gang i forrige århundrede.

Link to post
Share on other sites

Det terron tar opp er veldig interessant. Hva skjer når man må bytte injektor f eks på en slik PSA-motor? Snakker vi motorhavari, eller er det bare å bytte injektorer?

 

Disse motorene sitter jo i Citroen, Peogeot, Ford, og Volvo. Vet ihvertfall at Volvos 1,6 og 2,0 diesel er PSA-motorer. Jeg har selv en Volvo V 50 med 1,6 diesel (109 HK). Jeg må jo si meg imponert av denne. Den går utrolig godt. Den kan visstnok chippes til 138 HK. Ganske imponerende ytelse. Må jo innrømme at jeg tidligere har tenkt at 1,6 diesel er i tregeste laget...

 

Men terron: Hvor vanlig er det med injektorbytte i biler? Hvor mange km kjører man før det skjer? Jeg har ikke hørt at dette f eks har vært vanlig på V70 med D5. Men det er det kanskje?

Link to post
Share on other sites

Om "Fukt i ladeluftkjøleren" er et problem så er det heller snakk om vann i kjøleren, mye vann. En dieselmotor svelger unna mye vann uten problemer dersom det kommer i begrensede mengder pr. omdreining. Om der kan samle seg flere desiliter i kjøleren og dette kommer inn i motoren i et jafs er nok katastrofen et faktum men da må kjøleren være konstruert på en usedvanlig ugunstig måte...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt logisk, om de heller litt og litt vann i innsuget skjer ingenting, kanskje bare litt fusking og hvit eksos men heller de en liter i et jafs havarerer motoren og det vet de og derfor gjør de ikke det på labben...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For å si det litt enkelt: Om volumet over stempelet på topp er f.eks. 0.5 dl og du får 0.55 dl vann i sylinderen har du garantert havari. Hvor langt under 0.5 dl som er ok vet jeg ikke men om vi sier 0.1 dl som et eksempel så vil en 6 sylindret motor som går på 1000 rpm kunne svelge unna 5 dl vann pr. sek. uten problemer (N.B. Ikke ta disse dl-tallene som fasit, de er kun ment som eksempel).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kommer mange kloke ord her om hvorfor man ikke skal velge D4, eller VP i det hele tatt, men samtidig som jeg leser dette så tenker jeg litt som følger:

  1. Når jeg jobbet i lastebilbransjen så var Scania den "store salgsvinneren" foran Volvo og alle andre. Alikevel, "ALLE" klaget på Scania, dårlig "Automatgear", vinglete på veien, mye feil osv. DAF var veldig ofte beskrevet som den perfekte bil. DAF solgte kanskje 1 bil når Scaina hadde solgt 100.
     
  2. Når jeg jobbet i mobilbransjen var NOKIA den "store salgsvinneren" LANGT foran ALLE andre produsenter. "ALLE" klaget på Nokia, dårlig kvalitet, elendig garantihåndtering osv. SIEMENS MOBILE var tingen, lite feil, masse finesser og god service. Når vi hadde solgt 10.000 NOkia hadde vi solgt ca 150 Siemens Mobile telefoner. Siemens la forævrig ned produksjonen for de solgte alt for lite.
     
  3. Sist det ble handlet inn firmabiler så ble VW valgt på bakgrunn av høye salgstall og godt utbygd servicenettverk. "ALLE" klager på VW og Møller sin dårlige service. Når jeg byttet jobb hadde alle firmabilene rullet 300.000 tilsammen, ikke så mye, men med totalt 1 feil, ett blinklys ( LED ) så streiket. Ble byttet mens vi ventet.
     
  4. Når VP har problemer med sine motorer så vil "alle" fraråde folk om å kjøpe dem. VP kan ikke lage motorer, og kan heller ikke service. Hvordan er de da blitt så storè? og hvordan klarer de å holde markedsandelen høy hvis det er bare drit? Dette er ren tipping, men jeg vil nesten anta at mens volvo har hatt injectorfeil på 100 motorer siden introduksjonen av D-serien, så har Yanmar kanskje solgt totalt 200 motorer her i Norge, hvor mange har VP solgt? Jeg kjenner ikke salgstall i det hele tatt, det er ren gjetting utifra hvilke motorer du finner i båter på bruktmarkedet.
     
  5. Når HP PCèr var på sitt største, så var vel dette den største JÆV..... driten man kunne få kjøpt, men folk kjøpte i fleng.
     

Er alle vi forbukere som kjøper de samme varene rett og slett uvitende eller kan det ha noe med at jo flærne som eier varene, jo flærne hiver om seg med negativ omtale når de opplever feil på sine produkter?

 

Fjern Internett og all elektronisk form for kommunikasjon og se hvordan folks oppfattning hadde blitt da... Tviler på at alle som ferdtes i Oslo fjorden visste om alle her på Vestlandet som hadde problemer med sin VP TAMD41A i 1988 og vise versa... Når noen ble spurt om anbefalinger da, så kom anbefalingene utifra egen erfaring og kanskje de i nabobåten eller nabohavna. Stor sett ingen som visste om 10 stk. totalhavari på maskiner solgt i USA i "gamledager"?

Link to post
Share on other sites

Ved de nevnte injektorhavarier på "bilmotorer" så skjer det i de aller fleste tilfeller "ikke noe mer" enn at bilen fusker/stopper - altså ikke noe "totalhavari" som man kan lese om har skjedd på en mindre andel VP-motorer i båt. Men smøreproblemer som har oppstått på enkelte commonrailmotorer på vintertid har ført til skjæring/alvorlige følgeskader med bytte av motor som resultat - eksempler på motorer er f.eks. hondas 2,2 liter og toyotas D4-motorer. Men så er det slik at bilbransjen generelt befinner seg lysår forran mange av aktørene i båtbransjen. Og vår norske forrukerkjøpslov står tindrende klart for de fleste i bilbransjen, mens båtbransjen etter min oppfatning henger langt etter. Men så påstår jeg også at mange av oss båtbrukere er alt for snille/dumme............ Jeg har selv brukt en masse penger på å kjøpe ny båt. Men så forlanger jeg også at alt som oppstår av feil og mangler på denne, uansett hva og hvor og når - prompte skal fikses - uten spørsmål/unødvendig tidsbruk/kostnad for meg. Og dette gjorde jeg helt klart for forhandler før jeg valge å kjøpe båt fra ham. At en båtkjøper finner seg i å måtte dekke kostander på utbedringer av noe som helst slag de første 5 år på utstyr/motor som det forventes at skal vare mer enn 5 år - det har jeg aldri forstått. Men her må vi som forbrukere stille høyere krav - gjerne i flokk - og bransjeforbundet har vel også en jobbe å gjøre her??? Men samtidig må vi også forholde oss til samme "krav" som vi stilles overfor når vi kjøper bil - båten må leveres inn til faste/bestemte servicer osv. Hvor mange er det ikke som kjøper en bil til f.eks. 300 000 - da er det helt innlysende/naturlig å koste på denne obligatorisk service hos forhandler minimum 1 gang årlig. Men så kjøper vi en båt til 2 000 000 - da skal vi plutselig spare penger ved å utføre oljeskift og annet vedlikehold selv......... For meg er det helt innlysende å sjekke servicehefe på en 3 år gammel bruktbil. Men hvis jeg ser på en 3 år gammel båt så får jeg i beste fall et par kvitteringer fra selger på olje han påstår han har kjøpt og byttet på båten............

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[*] Når VP har problemer med sine motorer så vil "alle" fraråde folk om å kjøpe dem. VP kan ikke lage motorer, og kan heller ikke service.

Nå strekker du det litt langt og for generelt. Det er vel kun enkelte typer av D motorene som det har vært en del utfordringer med. VP har og har hatt et stort spekter av motorer å tilby både til fritid og yrkesbruk. Det som har vært og er en pågående diskusjon har vel i grove trekk gått på de bakenforliggende årsaker til problemene, oppfølging og mangel på informasjon fra VP.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel også slik at hvis motoren havarerer pga vannlåsing i sylinderen,så vil vel injektoren få en smell samtidig. Tenk hvis det går endel motorer rundt om som akkurat klarte seg,bare med defekt injektor og en mikroskopisk ubalanse i veivstake som i første omgang ikke merkes? Jeg håper inderlig jeg tar feil.

 

Volvo burde komme på banen,for feilkilden vet de. For havariantallet går vel ikke ned uten grunn? Eller er det samme frekvens?

Link to post
Share on other sites

tkb:

Nøyaktig det samme jeg tenker. Og ja, VP vet nok nøyaktig hva som skjer og hvorfor det skjer.

 

Ved hydraulisk låsing i en sylinder er det meget sannsynlig at det enorme trykket kan forplante seg opp i dysa og sprenge denne meget omtalte hylsa. Etter min mening er det mer sannsynlig enn at det er dieseltrykket som gjør det når dysa skjærer seg.

Er ikke også dieseltrykket konstant i dysa fra common railen slik at dysa har det samme trykket (1600-1800bar) også når den er stengt? I så fall blir ikke trykket i dysa høyere om den skjærer seg enn ellers, så hvorfor skal da denne hylsa sprenges av et enormt trykk?

 

Det kan være fristende og tenke tanken at om man fokuserer på injektorene, kan man spekulere og plasere litt skyld på dieselkvaliteter og produsent av dyser mens tiden går.

Hadde de derimot vært åpne om at det er ladeluftkjøleren som er utløsende faktor kan ikke skyld eller ansvar plasseres noe annet sted enn hos dem selv.

 

Som andre har nevnt tidligere. Det er flust med injektorhavarier rundt omkring på CR dyser, men det fører ikke til slike skader som man ser på D4 og D6, bare fusking og evt død motor.

 

Og hvorfor har VP gått rundt og byttet lokkene på ladeluftkjølerene ved service eller andre anledninger uten og nevne dette for kunden, og ikke engang vil svare på hvorfor når man spør?

Pussig er det også at de nye lokkene har et lite hull i underkant som drenerer for kondens slik ladekjølerene på KAD serien har. Pussig ikke sant? :lipseal:

 

De fleste er nok helt uvitende om at den er byttet... Jeg oppdaget det etter at en fra VP hadde vært og byttet styreslanger på drevene på reklamasjon (måtte stå på for og få det til og skje).

Når jeg spurte om hvorfor han hadde byttet ladeluftlokkene, var det bare mumling, og det var helt tydelig at han ikke var så veldig lysten på og prate om det.

 

Når begynte VP og være så snille og uoppfordret bytte deler for kunden? :rolleyes: Ellers sitter jeg med inntrykket at de må piskes for og bytte ut noe som helst...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

tkb:

Og hvorfor har VP gått rundt og byttet lokkene på ladeluftkjølerene ved service eller andre anledninger uten og nevne dette for kunden, og ikke engang vil svare på hvorfor når man spør?

Pussig er det også at de nye lokkene har et lite hull i underkant som drenerer for kondens slik ladekjølerene på KAD serien har. Pussig ikke sant? :lipseal:

På hvilken side av ladeluftkjøleren blir det byttet lokk? I akterkant? På min 2008 mod D-4 er det et "pustehull" midt på kanten på utsiden av lokket i akterkant. Kjenner ikke til noen andre hull. Om dette er et dreneringshull, må ladeluftkjøleren være over halvfull før det dreneres noe ut av dette hullet.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det blir skiftet endelokk på ladeluftskjøler er at de i utgangspunktet var laget i plast. Dette førte til en utvendig lekkasje av sjøvann. (hvitt "skjegg") i underkant av endelokk. Nye lokk er i messinglegering. Dreneringshullet, som blir nevnt her er ikke i lokket, men under selve huset til ladeluft kjøleren. Det kan lønne seg å "stikke dette opp" en gang eller to i løpet av sesongen, for å forsikre seg om at dette er åpent. Dette gjøres enklest med å benytte en ståltråd eller en liten spiralbor på 2mm for hånd.

Link to post
Share on other sites

Det kommer mange kloke ord her om hvorfor man ikke skal velge D4, eller VP i det hele tatt, men samtidig som jeg leser dette så tenker jeg litt

 

Hva er det du egentlig tenker? Millioner av fluer kan umulig ta feil, spis dritt?? :giggle::wink:

 

Det må være lov å være skeptisk til f.eks D-serien uten å bli forsøkt satt i bås som VP hater.

Det er bare fordummende og avler ekstreme synspunkter.

Ekstremister er som kjent farlige og MÅ slås i hjel.. :saint::saint:

:wink:

 

Vil våge den påstand at synet mitt hva VP angår er nyansert, tillater å sitere meg selv:

"Postet 10.07.07

Volvo Penta har laget og lager særdeles gode motorer.

Det er også slik at VP våger å være først ute med ny teknologi.

En nyutviklet VP er spennende på flere måter....

 

En ikke ubetydelig del av uttestingen er det kundene som står for.

I de tilfeller at produktet ikke holder mål blir det derfor til en viss grad kundene som bærer kostnad/ulemper.

Det kan naturligvis være frusterende.

 

Det er nok slik at det er mange 42 motorer som med lett drift overlever uten problemer.

Det er også slik at det var så mange 42 motorer som fikk tildels alvorlige havari at

VP fant det nødvendig med store endringer.

Dårlig rykte ble også en så stor belastning, at motoren, etter større endringer ble 43.

 

For de som fikk med seg BMWs marinesatsing på 80 tallet er det ingen tvil om at et dårlig produkt

med tilhørende dårlig rykte kan være ødeleggende.

 

VP har i mange år hatt både velprøvde slitere paralelt med innovative nyvinninger i sitt utvalg.

Så her kan kunden velge, nyutviklede motorer med lav vekt/lave utslipp +++ Men mulige barnesykdommer...

Eventuelt en mer velprøvet modell

 

Å påstå at VP generelt er dårlig eller at Yanmar bedre enn alle andre er begge deler like feil.

Heller enn svart /hvitt er det gjerne grader av grått.... "

Link to post
Share on other sites

Men dersom D4-motoren har så frynsete rykte som det her gis uttrykk for - hva skal en da velge ? Båten er en helplanede 29-foter, som det har stått en KAd 43 i.

Gjør som Bitteliten, snakk med forsikringsselskapet først og få de til å bekrefte at forsikringen også dekker injektorhavari - dersom du kan leve med den (noe, men sikkert bare litt) økte sikkerhetsrisikoen.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det blir skiftet endelokk på ladeluftskjøler er at de i utgangspunktet var laget i plast. Dette førte til en utvendig lekkasje av sjøvann. (hvitt "skjegg") i underkant av endelokk. Nye lokk er i messinglegering. Dreneringshullet, som blir nevnt her er ikke i lokket, men under selve huset til ladeluft kjøleren. Det kan lønne seg å "stikke dette opp" en gang eller to i løpet av sesongen, for å forsikre seg om at dette er åpent. Dette gjøres enklest med å benytte en ståltråd eller en liten spiralbor på 2mm for hånd.

Har tidligere fått bekreftet fra Volvo Penta forhandler at det ikke er dreneringshull i ladeluftkjøleren på min 2008 mod D4-225.

Link to post
Share on other sites

På hvilken side av ladeluftkjøleren blir det byttet lokk? I akterkant?

 

Lokket i forkant med inn og utløp for sjøvannsslangene. Den nye lokket har et lite hull i underkant på ca 3-4 mm.

 

 

Grunnen til at det blir skiftet endelokk på ladeluftskjøler er at de i utgangspunktet var laget i plast. Dette førte til en utvendig lekkasje av sjøvann. (hvitt "skjegg") i underkant av endelokk. Nye lokk er i messinglegering.

 

Lokket det ble byttet til var i plast. Det var ingen svetting eller lekkasje i de gamle lokkene.

Dette var på 2 stk D6 350 DPH 2006 mod. Den nye typen lokk er sikkert implementert i de senere modellene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...