Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Johannes - om man skal følge ditt råd medfører det at man aldri kan kjøpe D4/D6 - for grunnkonstruksjonen medfører konsekvensen av havari. VP har forsøkt å endre blokka - men det er ikke støpeteknisk mulig. Dermed må det konstrueres ny motor. Det gjør nok ikke VP pga ca 100 havarier i NOrge av totalt kanskje 35000 solgte motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Mitt råd er først og fremst knyttet til trådstarters spørsmål i forhold til om det er en god ide å kjøpe en brukt D-4. At man også bør tenke på svakheten i konstruksjonen ved kjøp av ny båt som bare leveres med D-serie er for meg selvsagt, men som jeg også skriver, hvis man har forelsket seg i den båten.... Ikke minst hvis det to motorer og man tenker å bytte før fem år... Men altså, her skal det handles brukt motor. Hvorfor da velge en med en kjent svakhet som kan være fatal? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) VP har forsøkt å endre blokka - men det er ikke støpeteknisk mulig. Dermed må det konstrueres ny motor. Akkurat, der har du jo hele problemet. Hele grunnkonstruksjonen er en total miss. Ikke rart VP holder kjeft. Og dysser ned alt. De benektet sogar hele problemet i flere år før de måtte krype til korset. Slikt inngir ingen tillit. Redigert 1.Desember.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) De fleste forsikringsselskaper tilbyr motor og drivverksforsikring. Noen her som er i bransjen og kan opplyse litt om hvor mye "the beancounters" har vurdert risikoøkningen på VP D4/D6 til å være i kroner og øre kontra Yanmar, Steyr og andre motorer med en viss markedsandel. Mitt inntrykk av forsikringsselskaper er at de er relativt kyniske på de produktene som er hyppige på skadestatistikken. De er også rimelig dyktige på risikoberegninger, siden de stadig går i pluss.... Finnes det noen med motorer til femsifrede beløp som ikke har motorforsikring? Sjekket for morro skyld hva IF skulle ha for å forsikre min 40 år gamle saltvannskjølte Marna 12hk bensinmotor. De skulle ha 1750,-/år. Med tanke på hvor stor risiko det "burde" være for at den skal ryke i nærmeste fremtid synes jeg ikke det var så galt. Heldigvis har ikke Marna'n oppfattet min skepsis og fortsetter å være 100% lojal, time etter time. Nå er det fint lite common rail og elektronikk på den, men nye plugger, stifter og kondensator fikk den i det minste i år Redigert 1.Desember.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Blandt folk flest er Volvo ett kvalitetsnavn. Det er jeg forsåvidt enig i. Men de aller fleste av oss bortsett fra de som er spesielt interesserte har ikke filla peiling på hvordan en nymoderne båtmotor er bygget opp, formål og prinsipper med de forskjellige komponenter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Derfor er det helt kurrant å selge en nyere bruktbåt med VP D4/D6 til alminnelig interreserte mennesker som skal ha seg bruktbåt. De kjenner med stor sannsynlighet ikke til diskusjonen her på BP, og vil nok i overveiende grad heller ikke oppleve mer problemer enn de med andre motorer. Så får de spesiellt interesserte lete videre etter drømmebåten med Yanmar. Redigert 1.Desember.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Til orientering kommer D4 og D6 fra Vetus Deutz. Tror de har eierandeler der også. Dette er i utgangspunktet en saktegående motor som Volvo har spritet opp.. Å fytterakkern Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Akkurat, der har du jo hele problemet. Hele grunnkonstruksjonen er en total miss. Helt enig med deg. Problemet "vårt" er at feilen bare skjer i Norge. Hadde det vært et globalt problem hadde VP løst det tror jeg. Nå dysser de det ned i lille Norge som er et relativt beskjedent marked for hele VP med 10mrd i omsetning. Til orientering kommer D4 og D6 fra Vetus Deutz. Tror de har eierandeler der også. Dette er i utgangspunktet en saktegående motor som Volvo har spritet opp.. Kan du dokumentere det? VP har hevdet at dette er deres egen konstruksjon. De har ikke lagt skjul på at D3 kommer fra Volvo Personvagnar eller at nye D13 kommer fra Volvo Lastvagnar Redigert 1.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/inpWebIframe?readform&id=B76ED7FD6845DF3AC12573940002A5C3 Står endel her. Nei linken virket ikke,må prøve noe annet Redigert 1.Desember.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Postet Emner Lyren VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 17:37 Hei. Har et spørsmål til jeg hvorledes er Volvo TAMD 63P 2000 modeller samenlignet mot Volvo Kad 300 og Volvo D4? På forhånd takk for svaret. Naustet re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 17:48 Hvilken båt har du? 63P motoren leveres ikke org.med drev. Lyren re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 17:52 Hei igjen. Den båten det står 2 stk 63P er det ikke drev på. Thorlyn re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 18:05 63P er en god gammel sliter fra VP.. ikke særlig mye mikk med den.. men tørst som... med to av disse i kjellærn så går du ikke under 100Liter i timen på normal marsj.. mange som påstår det men dette er ikke tilfelle.. 2XKAD 300 supper unna en 80liter+ på høy marsj men da har du til gjengjeld kanskje 7-10 knop minst høyere marsj en en akselbåt. BP re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 21:26 63 motoren er bra den. At den bruker mer en andre er bare tull forbruket står i forhold til efekten som tas ut. Thorlyn re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 22:02 Jeg sa ikke at den brukte mer enn andre tilsvarende motorer. men hvis en tenker samme båtype som jeg gikk utifra at trådstarter mente så bruker disse mye diesel i forhold til drevmotorene KAD 300 og D4. At de bruker mer diesel enn tilsvarende motorer på 370hk og aksel gjør de nok ikke. Og ja gode motorer absolutt. Til sammenligning. en P V42 med 2X 370D6 på drev bruker 81 liter i timen i marsj 32 knop. hvis man tar like stor båt med 2X 63P aksler så gjør den rundt en rundt 28 på topp og en 22- 24 i marsj og vil mates med minimum 100 liter pr time. Draco re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 22:48 Spesifikt forbruk på 63P motoren er ganske høyt! Det er faktisk over en D6 370hk Denne bruker 74.2l/h ved full fart! 63P motoren bruker 78l/h ved samme ytelse! Dette er fordi 63P motoren har waste gate. Dette betyr at noe av eksosen blir droslet over en ventil og ikke ekspandert i en turbin. Dette gjør at forbruket blir høyere! På motorer med kompressor eller variabel dysering kan dette unngåes. En 63L uten waste gate bruker derimot omtrent det samme som en tilsvarende D6 310 eller 63l/h Den største forskjellen mellom motorene er at 63 motoren er en svensk lastebil motor! For å få bedre forbruk er slaglengden lengre på disse. Dette gir bedre forbruk og høyere dreiemoment. Momentet på disse er ca 20% høyere enn D4/D6 motorene! Slagvolumet er omtrent identisk! D6/D4 motorene er vel strengt tatt ikke volvo motorer heller! Volvo penta har ingen motor fabrikk! De mariniserer Perkins Volvo og Deutz motorer! Det er helt korrekt at forbruk med aksel og gear er mye høyere enn med drev! Kjører du mangen nm så kan drev lønne seg økonomisk!Selv om de havarerer etter noen år! Drev er også bedre med tanke på grunnberøring og manøvrering! Naustet re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 22:54 Så da stemmer det som jeg nevnte for noen år siden at D6 stammer fra Vetus Deutz? For ordens skyld var det en forhandler som påsto det. Draco re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-09-2010 21:37 Jeg husker du sa dette. Kunne ikke da finne "beviser" for dette men har hele tiden hatt en følelse for at vp shopper disse et sted. Det er tydelig at ikke deutz selger disse paralelt! Jeg sjekket påstanden på nytt etter at en av våre vedlikeholds folk på trucker kom inn og ville vite hvorfor de nye trukkene fikk problemer med dyser hele tiden. Han sa også at det var en 6liter volvo men at stammemotoren var deutz. Han hadde fått en regning på 120 000 for skifte av noen dyser ++ og lurte på hvorfor det aldri var problemer med de gamle motorene enten det var kaldt eller varmt. Motorene gikk på lavsvovel fyrings olje fra østlandet og jeg sa han kanskje burde vurdere anleggsdiesel p.g.a renhet. Det står at Deutz leverer motorer fra 4-6 liter til non road markedet som inbefatter marine. Volvo har ikke noe annen enn D4 og D6 i dette segmentet. De har sogar to utgaver. En med lang slaglengde og litt mindre borring og mye lavere forbruk til bruk i gravemaskiner. Hvor denne fabrikken er vet jeg ikke! Thorlyn re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 23:12 Har lurt på dette jeg også hvilken produsent som har kontruert D4-D6? Åpenbart ikke et volvo produkt som tidligere motorer da volvo ikke har noen lignende motor i noe annet så vidt jeg vet. At perkins lager småmotorene (D2) Bla er jo kjent men hvem er produsenten av D4-D6? Draco re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 23:24 Det ser ut til at det er Deutz som produserer gravemaskin og båtmotorer (non road) mellom 4 og 6liter for volvo. Avtalen ble inngått for over 10år siden! Det står litt her! http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FZX/is_n9_v64/ai_21186480/ Thorlyn re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-08-2010 23:34 takk Mistankene ble bekreftet. Det er tross alt ikke SÅÅ mange motorprodusenter i værden.. ser jo bare hvor vidt VM motori S.p.a produserer for. Selv om Cummings mercruiser folket ikke vil innrømme at de har italiener i kjellærn Naustet re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-09-2010 09:08 Jo,det vil vi gjærne innrømme Har en ES 200 som har vært eksemplarisk,og i motorrommet er det rent og tørt Draco re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-09-2010 22:29 Det er mye rart i motor verdnen. De aller største VP marine aggregatene er mitsubishi. De minste mercruiserne er isuzu. Yanmar kjøper hos BMW toyota scania osv. I mangen volvo biler står det ford motorer. Tidligere kjøpte volvo diesel motorer hos WAG. Opel omega har motorer fra BMW. Sabb bruker opels diesel motorer, Craisler bruker VM. Rangerover bruker VM BMW Ford? diesler. Suzuki kjøper hos renault. Audis tdi motorer er utviklet av AVL. Megna steyr har laget motorer for BMW. Ssangyong har lisens produserte mercedes. I india lages Mercedes OM616 1970 modellers forkammermotorer femdels.VP brukte peugot på 70 tallet! Slik kan man holde på! Yalmar re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-10-2010 17:54 Intressant tema , bare undrer : hva er basismotor til "gamle" 222 hk Yanmar LH serie Mekkanikker re : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-10-2010 20:58 Hvorfor er dere så opphengt i hvem som har bygget motoren? Det må da være viktigere hvem som har spesifisert og skal serve deg i framtiden? "produsenten" gir ikke garantien, det er det markedsfører som står for. Draco re... : VOLVO TAMD 63P Varsle moderator 02-10-2010 22:04 Er faktisk enig i det. Personlig vil jeg heller ha en masseprodusert motor fra fiat enn en motor produsert og utviklet av et lite konsern som saab eller jensen. Det som kan være interessant er hvor store resurser de bruker på produkt utvikling og hvilken tekniologi de presterer. Mariniseringen er jo også viktig på en marine motor. Det er ofte den som avgjør hvor lenge motoren varer og hvor mye vedlikehold den må ha. Oisann,det ble langt Til toppen Redigert 1.Desember.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/inpWebIframe?readform&id=B76ED7FD6845DF3AC12573940002A5C3 Står endel her. Står det spesifikt der -eller står det at de har et samarbeide generelt? På jobben hos meg bruker vi også eksterne ingeniører og ekstern produktsjon - men det er fortsatt vårt produkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Pr. September 2010 eide AB Volvo (Moderselskapet til Volvo Penta) 6,7% av Deutz AG Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Du må se siste link side 3,Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Men er det tilfelle at D-serieproblemene bare er i Norge? Det stemmer jo ikke i forhold til det Sydvesten skriver (og siterer) tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Injektor problemen er svært lite utbredt i andre markeder visstnok. Jeg har lest om ett eksempel i England. også er det vel et på Færøyene eller Island. En klar overhyppgihet i Norge visstnok Redigert 1.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Med fare for at enkelte ”overkonkluderer” noe aldeles for mye når de har lest dette innlegget; jeg bør muligens fortelle min opplevelse når jeg i sommer (min båt nærmer seg 5 år) kontaktet mitt forsikringsselskap for å forhøre meg om motorhavariforsikring, selv om jeg ikke har grønn motor. Måtte bl.a. oppgi HK og motortype. Spurte (og har lest alt med små bokstaver) om det var/er spesielle unntak, min kontaktperson undersøkte om det var spesielle anmerkninger på min motortype, men avkreftet dette. Men han fortalte samtidig at det var enkelte kjente problemer på enkelte motortyper som ikke lenger ble dekket av forsikringen. Og hvis det er slik med motorhavariforsikring som med mye annet forsikring…?!?……Kan for eksempel nevne at mange av oss har boligforsikring som skal dekke problemer/skader/utbedring ved hussopp. Men de arter av hussopp som man er forsikret mot er aldri observert i Norge….. Den hussoppvarianten som kan forekomme i Norge står på listen for unntak………… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jeg har fått skriftig bekreftet fra mitt forsikringsselskap at de dekker havari som følge av injektor feil. Norwegian Broker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Bitteliten, en slik bekreftelse vil jeg også forlangt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Var det et injektor relatert havari? Jeg fikk aldri med meg årsaken til dette havariet. Mener det, ja. Mener og huske at den ene fikk fullt havari med sprengt blokk og bøyde veivstaker etc, og noe mildere havari på den andre. Uansett er poenget at VP slo hånden av kunden der han stod med 2 havarerte motorer på en sessong uavhengig om det var havarier pga injektorer eller andre ing som gikk til helv*** på D4 motorene hans. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Norsk marinediesel er ikke i tråd med EN590 standarden som er den europeiske diesel standarden (England har også MGO ). Dette innebærer at norsk marinediesel ikke har det spesielle dysesmøremidlet som bildiesel har. Dette vil berøre flere og flere commom rail motorer - antakelig uavhengig av merke (det er Bosch som leverer til de fleste). At diskusjonen ikke har blitt ledet mer mot at vi vil ha "skikkelig" diesel til norske båter er en sak jeg tenker litt over. Svensk marine diesel er i hht EN590. Det er ikke kjent at de har dieselhavarier der. Er det noen som har fått forklaring på overhyppigheten av havarier på vestlandet? Et VP verksted anbefalte meg å ha motorskadeforsikring. Ikke pga injektorhavari - men fordi VP har strammet så voldsomt inn på reklamasjonspraksisen sin. Dette underslår ikke at VP har en alvorlig konstruksjonsmiss på sine motorer der motoren kan havarere pga en feil i en dyse Redigert 1.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Injektor problemen er svært lite utbredt i andre markeder visstnok. Jeg har lest om ett eksempel i England. også er det vel et på Færøyene eller Island. En klar overhyppgihet i Norge visstnok Om vi skal tro VP så er det det. Men det har vært havarier på båter på vei til Norge på delivery turer før de krysset landegrensen og ergo ikke med "norsk" diesel i tankene. Mulig motorene overhørte at de skulle til Norge og slo seg vrange etter det... Princesskonvoiene har hatt tilfeller også har jeg hørt fra sikre kilder. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Samme type diesel i England og Norge - de bruker MGO Rart at det ikke er flere havarier der - ikke sant Ellers kan det jo være at noen i konvoien ved en feil hadde isbiter på tanken i stedet for i pjolter glasset. De konvoiene ryktes å være rene sjøslagene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jo. Om produktet er helt identisk er det i såfall meget rart at injektorene alene er utløsende grunn for alle havariene her til lands. En annen teori er jo oppsamling av kondens i ladluftkjøleren som plutselig blir med inn i sylinderene og skaper hydraulisk låsing og bråstopp på millisekundet. VP har jo byttet endelokket på kjølerene uoppfordret ved service uten og ville prate for mye om hvorfor (har selv erfart det). Merkelig nok har også de nye lokkene dreneringshull for kondens slik som bl.a KAD motorene hadde... Jeg vet ikke, men mistenker sterkt at det kan være årsaken til noen av havariene... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Princesskonvoiene har hatt tilfeller også har jeg hørt fra sikre kilder. Jeg snakket med en av dem i påsken ifjor. Den ene D6 435 blåste rett før hjemkomst. Den andre blåste i ferien. Ødela ferien. Den første som ble byttet trøblet igjen denne påsken. VP ville ikke bytte men reparere, og satte seg på bakbeina. Fyren hadde da fått lånebåt fra forhandler i påsken. Men hadde fått nok og ville heve hele kjøpet og kontaktet advokat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jeg kan ikke noe for det, men historien i innlegg 74 er intet annet enn sjokkerende. Jeg må vel også si: Livsfarlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.