Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Lokket i forkant med inn og utløp for sjøvannsslangene. Den nye lokket har et lite hull i underkant på ca 3-4 mm.

Vil det si at det er et "sladrehull" i kanten midt på lokket i akterkant som puster og blåser ut eventuell kondens og et dreneringshull i bunnen av lokket i forkant av intercooleren?

Link to post
Share on other sites

Det har vel i monstertråden om D-motorene vært nevnt at de modellene av D4 og D6 med høyest antall hk ikke hadde havarert omtrent i det hele tatt. Det ville jo vært interessant hvis det stemmer, og de samtidig var utstyrt med denne dreneringen fra starten...... :rolleyes:

 

spekulere

verb intr. spekulere ( v2) [spəkʉ'leːɾə]

1 tenke seg frem til noe, gruble

sitte og spekulere

spekulere på hvorfor noe skjedde

Link to post
Share on other sites

Lokket i forkant med inn og utløp for sjøvannsslangene. Den nye lokket har et lite hull i underkant på ca 3-4 mm.

Er hullet i del #3 Cap?

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746200_058?path=MarineDieselEngines%2F7746200%2F7746200_26%2F7746200_058

Sladrehullet er i del #7 Spacer på min motor

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan kondensvann fra luftsiden kunne komme seg ut til #3 ?

Godt spørsmål

Kan det være varmeveksleren du mener sap_2000?

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746200_053?path=MarineDieselEngines%2F7746200%2F7746200_26%2F7746200_050%2F7746200_053

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmeveksleren har vesker på begge sider, sjøvann på en side og kjøleveske eller olje på den andre. Kondens vil ikke være noe tema her.

 

På vår varmeveksler er det fremre lokket, posisjon #3 på skissen som det referes til i innlegg 103, som har blitt byttet. Etter det jeg har fått opplyst skyltes dette lekkasje av sjøvann rundt det originale lokket. Så vidt jeg kan forstå er det sjøvann på innsiden av dette lokket, noe som tilsier at det ikke kan være noe åpent dreneringshull her.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jo.

Om produktet er helt identisk er det i såfall meget rart at injektorene alene er utløsende grunn for alle havariene her til lands.

En annen teori er jo oppsamling av kondens i ladluftkjøleren som plutselig blir med inn i sylinderene og skaper hydraulisk låsing og bråstopp på millisekundet.

VP har jo byttet endelokket på kjølerene uoppfordret ved service uten og ville prate for mye om hvorfor (har selv erfart det).

Merkelig nok har også de nye lokkene dreneringshull for kondens slik som bl.a KAD motorene hadde...

 

Jeg vet ikke, men mistenker sterkt at det kan være årsaken til noen av havariene...

 

For meg ser det ut som ganske mange ikke skjønner hva som egentlig skjer i forkant av alvorlig havari på D4-D6 motorene.

 

Når det gjelder injector feil med motorhavari som følge så har dette med at injector blør diesel inn i kobberhylse.

Om denne injector hadde "såkalt skjert seg eller ikke" betyr ikke at den vil lekke diesel inn i hylsa.

Problemet oppstår når injector lekker diesel inn i hylse via setetetning mot bunn av hylsa, eller lekker diesel over setetetning pga feil i sveis i dysehylse

Havariene skjer når diesel inne i kobberhylse antenner og sprenger denne.

Kjølevann som ligger rundt kobberhylse får da full adgang ned i sylinder, så det er ikke så rart at motor går i hydraulisk lås da.

Antenningen av diesel i hylsa slår som oftest ut flere frostplugger i blokka, og selvfølgelig er ikke blokka i riktige fabrikkmål etter dette.

 

Som jeg i annen tråd har nevnt, er feilkonstruksjonen til d motorerne at en diesel lekkasje inn i hylsa ikke kan blø ut fra denne.

 

1 tegn på at injector blir ute av spec, er at motor begynner og gå ugjevnt på tomgang...ofte ryker motor mer enn vanlig på tomgang.

Få et verksted til og ta en måling på returdieslelmengde for og avdekke feil på injector.

Jeg ser også at det blir nevnt at man får feilvarsel i evc panel før dette skjer...og kan bekrefte at dette er helt feil.

Injector har hatt feil lenge før du får varsel om dette .

Som nevt før så har endelokk på intercooler ingenting med vanninntrgning på luftside av motoren.

Dette er på saltvannsiden av systemet, så lokkene har ingen påvirkning ved ladeluften fra turbo/kompressor inn i motor.

Nå ser dette ut som en reprise av tråden "Trøbbel med Volvo D motorer" og jeg tengte at jeg ikke skulle legge inn svar på denne også, men jeg ser at det tar helt av...og til Volvo sitt forsvar så syntes jeg det er grunn til og holde fakts til det det egentlig er.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

injektorhavarier skyltes for mye olje på motorene. Ja - D motorene er følsomme for for mye olje

 

En motor som ikke tåler å ha olje opp til full merket er rett å slett dritt. Reklamasjons/service apparatet til volvo å deres holdninger er alene nok til å styre unna å jeg ønsker egentlig ikke å ta i dem engang, allikevel tenker jeg å tjene en god slump penger på disse D maskinene da jeg sitter med hele løsningen på problematikken å ser for meg å lansere denne løsningen ganske snart. Ser for meg at selve ombyggingen av motoren kommer på en 17-18 tusen pluss moms, selve monteringen går raskt.

 

legger ved et bilde av prototypen her men må be dere alle om å holde tett om dette til jeg har fått solgt inn ideen til volvo å får fikset noe rettigheter osv.

peilepinne.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Tror det er annen kjøler på D6. Må ha blingset med hullet. Dette er noen år siden nå, så hullet må ha vært i spaceren som du sier (som også ble byttet).

Grunnen til at det var lett og se var at det nye lokket var i svart ulakkert plast. Samme med spaceren. Den var svart, mens bakre lokk var grønt.

Mulig grunnen til bytte av lokk i fremkant er for og forhindre at vannet finner veien inn luftdelen? Legger også merke til at D6 435 har en annen type kjøler.

 

Synes hvertfall denne uopfordrede byttingen virker noe rart mtp. VP's normale velvillighet til garanti og reklamasjoner.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Varmeveksleren har vesker på begge sider, sjøvann på en side og kjøleveske eller olje på den andre. Kondens vil ikke være noe tema her.

 

På vår varmeveksler er det fremre lokket, posisjon #3 på skissen som det referes til i innlegg 103, som har blitt byttet. Etter det jeg har fått opplyst skyltes dette lekkasje av sjøvann rundt det originale lokket. Så vidt jeg kan forstå er det sjøvann på innsiden av dette lokket, noe som tilsier at det ikke kan være noe åpent dreneringshull her.

 

Brigg

Du mener vel at lokket på ladeluftkjøleren ble byttet, ikke på varmeveksleren?

Link to post
Share on other sites

Det herser mye rundt motoren til Volvo Penta, en ting som er sikkert at ikke mange tar høyde for motorens gangtid gjennom en sesong. Motorene har hatt og har for den saks skyld en hel del gjengangsfeil, mange av "alvorlig" grad. Har ikke erfaring med så mange fritidsbåtmotorer, så vanskelig for meg å utale meg om evt. feilrater kontra andre modeller, sakens kjerne er vel heller det at Volvo Penta burde fulgt opp bedre og ytt den servicen som trengs både når feil oppstår og for å forebygge typiske gjengangsfeil, les; foreta oppgraderinger uoppfordret på "kjente feil og svakheter" Desverre ser det særlig ut på siste punkt å falle gjennom, og det er synd, for det burde kunne forventes kvalitet og holdbarhet på slike dyre produkter.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så vanlig med dobbelinstallasjon eller AXUS, IPS etc. på en helplanende 29 foter.

Nei, kjøp deg en D4, legg inn litt prutningsmonn og pass godt på den. Det går nok bra skal du se.

Som sagt kjenner jeg en som kjørte sine D4 motorer 2000 t. før de ble byttet for videre testing. Han opplevde de som driftssikre.

En annen bekjent av meg kjøpte en 30 foter med Mercruiser motor. Den begynte å fuske og dampe etter ca. 10 gangtimer. Importøren brukte over 1 år på å fikse motoren.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norsk marinediesel er ikke i tråd med EN590 standarden som er den europeiske diesel standarden (England har også MGO ). Dette innebærer at norsk marinediesel ikke har det spesielle dysesmøremidlet som bildiesel har....................

 

.........

Er det noen som har fått forklaring på overhyppigheten av havarier på vestlandet?

 

 

Kvar f##¤# høst/vinter så er det samma problemet med dieselen som kjem fra marina .. den fryser og blir til slush ved 10 minus++....det må da tyde på myyyykje vann?! Varmekanon i timer før anleggsmaskiner kan startes feks. Klart dette påvirker nyere dieselsystemer som skal brenne reint og fint! Så Volvo er neppe skuld i dette havarigreiene sjølv.

Eg likte det filteret med innebygd varmeelement som var nevnt tidligere i eit innlegg, :thumbsup: slik kan nok hjelpe D4 og D6 over kneiken.

Slik at de kommer opp i minst 2500 timer, som er snittimer for ein volvomotor før gjennomslag og havari.... :tongue:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I innlegg nr. 113 skrev du at båten er en helplaner, "kibo", mens du derimot i innlegg 122 sa det er en halvplaner. Ettersom det er en båt beregnet for drev, regner jeg med det er en helplaner som er det riktige.

 

Er det 290-drev på båten nå? Er planen å bruke dette videre? I tilfelle ja på sistnevnte spørsmål, bør du være oppmerksom på det selvsagte at dette drevet ikke takler større dreiemoment enn det er beregnet for og bare kan benyttes for et fåtall motorer. Men det regner jeg med du vet.

 

I tilfelle du ikke skal benytte dette drevet, har du flere valgmuligheter av motor for drev utenom Volvo Penta, blant annet, men ikke begrenset til; Yanmar, Steyr, Cummins Mercruiser(CMD), Volkswagen(som nå er en del av CMD) og FNM. Yanmar har egne drev mens de andre motorene jeg lister stort sett benytter Bravo-drev. Det kan også Yanmar gjøre.

 

Det har dessværre vært nokså utbredt at båteier, produsent og/eller forhandler har valgt feil type Bravo-drev til aktuell motor slik at drevet har blitt ødelagt av for stort dreimomoment eller for mye varmgang. Det er selvsagt viktig at drevet som velges, er tilpasset motoren.

 

Det finnes også mer solide drev på markedet enn de fra Volvo Penta og Cummins Mercruiser, blant annet Konrad.

 

Det er også eksempel her på foraet at et medlem har gjort nødvendig tilpasning slik at en Yanmar-motor kan bruke drev fra Volvo Penta. Jeg mener å huske det er medlemmet "Liberty" som har gjort dette.

 

Det er uansett du som må velge uavhengig av hva andre mener.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da båten er en helplanende Marex 290, kan vel en brukt KAD300, KAD44 eller KAD43 være et billigere alternativ enn ny motor med drev? Kanskje det har vært en slik motor om bord før? Nå vet jeg ikke grunnen til at du ser ut til å ville skifte motor.

 

Jeg vet heller ikke om de motorene jeg nevner, er for kraftige for 290-drevet. KAD300 benytter vanligvis drevtypen DP-G, KAD44 DP-E eller DPX-A og KAD43 DP eller DPX, men ta dette med drevtypene med en klype salt. Det er mulig det går an å kominere flere drevtyper med de ulike motorene uten at jeg har så god greie på akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...