Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Hvordan antennes denne dieselen?

 

Godt spørsmål, og her berører du sakens kjerne. Det er kjent at høyt trykk+varme antenner diesel dersom blanding mellom luft og diesel er riktig.

Det er tydlig at dette oppstår inne i hylse når totalhavari er et faktum.

At det er store krefter i gang når dette skjer er det ikke tvil om.

Hvorfor dette skjer, er vel det alle venter svar på fra Volvo.

 

MVH K.K

volvo_hylse.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det en tegning i det bildet der? Og jeg kan ikke skjønne hvordan kjølevannet ved sprengt hylse , skal ha fri tilgang til sylinderen som du nevner. Så lenge dysen ligger trykt an mot kobbertettingen i bunn , vil jo hylsen sprenge ut sideveis uten å deformere den tettingen der. Skal det være tilfelle det du sier om hyd låsing , så må jo hele dysen trykkes opp fra anslaget i bunn og dermed brekke innfestningsskruene i toppen av dysen. ( Skruene som trykker dysen ned. )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Så lenge dysen ligger trykt an mot kobbertettingen i bunn

 

Når hylsa havarerer på denne måten, kan man tenke seg at dens egenskap til og tette ikke lenger er til stede.

Det er også sansynlig at forbrenningstrykk fra syl kan ha lekket inn i hylsa før havariet av hylsa er et faktum.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan kjølevesken kan lekke ned i sylinderen i så store mengder at det blir hydraulisk låsing og bøyde veivstaker.

Selv om man så hadde tatt hele dysa ut så fatter jeg ikke at den lille åpningen ned til sylinderen greier og levere nok vann så det blir låsing.

og som Hifo nevnte, så lenge dysa ligger helt eller delvis nedtrykt mot gjennomføringen ville det neppe kommet mye vann ned i sylinderen.

 

Har fortsatt tro på vann fra intercooler når et gjelder de mekaniske havariene med bøyde veivstaker og hull i blokka. Enten kondens som samler seg opp eller lekkasje fra saltvannsiden i kjøleren.

 

volvo_hylse.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan kjølevesken kan lekke ned i sylinderen i så store mengder at det blir hydraulisk låsing og bøyde veivstaker.

 

 

Mulig jeg har tolket innlegg feil, snakker vi om havari med bøyde råder etc hvor det ikke er hylsespreng vil selvfølgelig årsaken til vann inn i syl være en helt annen.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk. D4 250 som har fungert feilfritt i over 600 timer :thumbsup: og er så langt kjempefornøyd

 

Det skulle då berre mangla om ikkje motorar fungerar feilfritt i 600 timar. Dei bør tola minst 20 ganger så mange timar.

 

Sjølv så er eg grunnleggande skeptisk til VP. Eg har lært det "the hard way", men no sparar denne skepsisen meg for mykje vondt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har man ikke lov til å mene noe om motoren før man har kjørt 12 000 timer? Med min båtbruk blir det om ca 100 år :eek: Da regner jeg med at jeg ligger i grava.

 

Ein har lov til å meina kva ein vil. Dersom eg hadde fortsatt å ha VP så hadde i alle høve livet mitt blitt kortare. VP-ane eg har hatt har vore så dårlege at eg holdt på å irritera meg ihjel. Det som var spesielt irriterande var grunnleggande dårlege konstruksjonar og sinnsjukt dyre deleprisar.

 

Når det er sagt så har eg heldigvis ikkje hatt D-4, men mindre VP-ar i seglbåtar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ganske enkelt.

 

Leste her på Båtplassen for ikke så lenge siden om en stakkar med en slik D4 som var mellom 2 og 3 år. Han hadde nettopp kjøpt båten og var på vei hjem fra Østlandet til Rogaland. Båten stoppet i Sandefjord. Regning ca 70 000,- for 2 ødelagte elektronikk-bokser.

 

Klart man blir skeptisk.

Link to post
Share on other sites

klart man finner feil på di fleste motorer, men disse feilene med D-motoren er ikke små, di er fatale.

 

ut i fra bildet over, så ser det ut som om dieselen blir antent utenfor dysa, i bronse-huset. da vil jeg anta at dieselen kommer opp fra forbrenningskammeret igjennom kobber-pakningen på tettingsflaten til dysa? kjent problem på mange CR motorer, og å fjerne den o-ringen der vil jo hjelpe problemet ved å drenere vekk dieselen.

 

Det skal ikke så mye vann DIREKTE I FORBRENNINGSKAMMERET til for å få hydro-lock i en dieselmotor, som komprimerer lufta ca 20-23 ganger på 1 stroke. det må litt tilfeldigheter til, men om denne smellen skjer akkurat når stemplet er på vei ned i innsugstakt, man har opptil 1bars vanntrykk i systemet og det kommer 0.5dl vann inn, så er det bøyde råder osv som resultat. dette er jo ett regnestykke da, fordi disse motorene er jo overladet, så må regne litt mindre diff-trykk mellom vann og sylinder.

 

MEN på den andre siden, sjansen for at vannet kommer fra intercooler ser jeg på som svært liten. alle med litt innsyn i trimming og slik vet at en diesel har veldig godt av litt vann i seg( da i tåkeform). en slik vannsamling som vi snakker om her i en intercooler høres for meg vannvidd ut, da må det lekke inn igjennom kjølevannet til intercooleren, ikke kondensvann. det er ikke normalt med "drenshull" i intercoolere, husk at luftflowen igjennom en slik er rimelig høy, er ikke akkurat som om lufta tusler forbi, den tar meg seg vannet som eventuellt legger seg.

 

Jeg har kjørt med vanninnsprut på diverse motorer i mange år, sprutet inn både før og etter intercoolere, og aldri sett noe oppsamling av vann, (riktig nok på biler) og en motor jobber VELDIG bra med vann lik 10% av drivstoffmengden, fungerer helt fint med ihvertfall 20% og, da snakker vi mye vann. eneste resultat er rent forbrenningskammer og lav EGT.

 

dyseproblematikken her har og mercedes slitt mye med, da med at dysene begynner å lekke i tetningsflaten til toppen, kokser fast og forårsaker tap av kompressjon. da fusker di og herjer på, vanskelig å få start på kald. problemet her er monteringsmåten, den er ikke sterk nok.

selv har jeg en slik bil, har byttet 1dyse pga dårlig dysespiss, ellers har jeg byttet disse kobberpakningene, forsterket opp festeanordningen og den går klokkerent, 520tusen km. di hundre tusen km har bilen gått mye med diverse drivstoff uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt et stk D4 260. Det er en helt fantastisk motor, helt overlegen konkurrentene i ytelser og forbruk.

 

Men til og med jeg som har god erfaring med motoren er nå skeptisk til å kjøpe en slik på ny, rett og slett fordi jeg blir skremt av å lese i Båtmagasinet og her på baatplassen hvordan VP har begynt å behandle kundene sine den siste tiden. De kommer til å vri seg unna ansvaret hvis det er mulighet til det. VP burde dekke reparasjoner knyttet til denne spesifikke feilen, uavhengig av om båten er registrert på firma eller ikke, selv om motoren er 5 år og 2 dager, hvis timeantallet er fornuftig. Jeg forstår Volvo sin innstilling på alle andre feil, men dette med dyser og havari er et spesielt problem på D4/D6, og Volvo burde løse problemet og kalle inn motorene som er involvert.

 

Båten jeg har lyst på for øyeblikket er for dyr for meg ny, og VP er nærmest eneleverandør. Hadde jeg kunnet stole på at VP tok ansvar hadde det vært enklere å ta valget. Men det gjør jeg ikke. Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ganske enkelt.

 

Leste her på Båtplassen for ikke så lenge siden om en stakkar med en slik D4 som var mellom 2 og 3 år. Han hadde nettopp kjøpt båten og var på vei hjem fra Østlandet til Rogaland. Båten stoppet i Sandefjord. Regning ca 70 000,- for 2 ødelagte elektronikk-bokser.

 

Klart man blir skeptisk.

Jeg er "stakkaren" det siktes til her.

Først så vil jeg si at jeg utenom denne episoden er kjempefornøyd med båten og motoren. Båten som er på 29 fot går i 36 knop og går greit å kjøre på under 1 l/nm med fart fra 22 til 25 knop. Jeg har nå brukt motoren i ca 100 timer etter episoden, og alt har vært prikkfritt etter dette.

Etter involvering fra importøren av båten så har Volvo gått med på å dekke mesteparten av kostnaden som "goodwill". De ville tydeligvis ikke ta i ordet reklamasjon.

Jeg sitter selv igjen med en del av regningen som er på "oppgradering av software" som er på 16504,- Egentlig så burde nok forhandler og importør ta denne, men jeg regner med at forsikringen min dekker det, og vet ikke om jeg gidder å gjøre mer med saken.

 

Så basert på mine erfaringer, så vil jeg anbefale D4 260 som en meget sprek, behagelig og økonomisk motor.

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Det var godt at det løste seg sånn nogenlunde da.

 

Ellers er jeg helt sikker på at det er en sprek, behagelig og økonomisk motor, men at du vil anbefale den blir for meg komplett umulig å forstå. Til tross for at VP dekker mye av beløpet, så burde jo ikke noe sånt skjedd. Og en annen sak er hvor mye disse elektronikkboksene har kostet VP. De har selvsagt kostet mye å utvikle, men selve boksen koster jo bortimot ingenting.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at elektronikkboksene er latterlig dyre, og jeg synes det er enda verre for softwaren.

Jeg har ingen anelse om hva slikt koster på andre merker, men går ut fra at det meste er alt for dyrt.

Jeg er også skuffet over at dette ikke nærmest automatisk har blitt behandlet som en reklamasjonssak. Om det er Volvo eller importør, forhandler eller båtfabrikk som bør være ansvarlig for dette vet jeg ikke. Er det slik at andre motorprodusenter automatisk dekker slike saker?

Link to post
Share on other sites

Til bitteliten, synest bare det er rart at det ikke taaes hensyn til fremdriftsikkerhet i CE klassifiseringen.Etter min mening så er sikkerheten satt sterkt tilbake på common rail motorer uten nødkjøringsmodus, og særlig D serien der motorene raser ved injektorfeil. Kan ikke på noen måte se at fremdriftsikkerheten har økt med disse motorene, det har bare blitt flere feilkilder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...