Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Det stod jo nok en lang artikkel om D serie motorer i siste båtmagasinet, uten at jeg helt klarte å se noen konklusjon.. det som er sikkert er at kobberhylsene til injectorene revner frostpluggene spretter ut og kjølevann kommer i oljen osv.. medfører totalhavari.. dette er etter kun få motortimer i de fleste tilfellene virker det som.. synes det er flaut av en motorleverandør å si at det er feil med drivstoffet.. havari kan jo skje på de aller aller fleste motorer.. men når det samme skjer igjen og igjen, så må det da jo være noen feil med motorkonstruksjonen.. Veldig synd fordi Volvo er jo bra både på pros effekt/vekt og har vel det største service nettet her til lands! Så lenge dette ikke er motorer man kan stole på så kommer det i hvertfal ikke noen D serie i min båt i nermeste fremtid.. i hvertfal ikke noen tungdrevet bår som er halvplanende og går tungt i sjøen!

 

Det finnes jo dog D serie eiere som ikke har hatt et feilskjer så klart.. men ville nok hatt hjertet i halsen konstant ved belastning.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Da synes jeg du skal studere motorene og deres styringssystemer litt nærmere og se hva slags type feil som gir full motorstans, hvilke som ikke har noen effekt på motorens ytelse og hvilke som gir redusert ytelse (limp home mode). Det står godt beskrevet i instruksjonsboka.

 

At et injektorhavari i seg medfører motorstans har jeg aldri hørt. Jeg har hørt om redusert effekt og ujevn gange.

Så er det de tilfellene der injektorhavariet medfører at kopperhylsa sprenger og at frostpluggen slås ut og motoren tømmes for kjølevæaske og motoren varmskjærer. Det er ganske få dette har skjedd med - men allikevel en svært alvorlig feil. Det jeg har hørt om er ca 100 motorer av ca 35000 produsert og ca 4000 solgt i Norge. De aller fleste av disse tilfellene er i Norge. At VP skylder på dieselen kan kanskje anses som flaut - de skriver i instruksjonsboka at EN590 diesel skal brukes - den selges ikke på marinaer i Norge. Engelsk diesel følger heller ikke EN590 normen (de bruker også MGO med svovel). Hvorfor er det ikke så mange havarier der? Hvorfor er de fleste havarier på Vestlandet? Hvorfor er det D motorer i Sverige som går på fiskedisel uten problemer (det er også MGO)?

 

At man generelt skal være skeptisk til elektronisk styrte innretninger kan så være - men da er det vanskelig å ha en relativt moderne båt og motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 14 år senere...

Her var det mye rart. En 15 år gammel tråd, men jeg kjører rundt med D4-260A-B / DPH drev med underkant av 500 timer. Jeg er kanskje i overkant interessert i å sette meg inn det motortekniske, men når jeg er utpå så er jeg både Kaptein, maskinist, dekksgutt og matros. Og til dels kokk. Ikke bare kaptein. Da er det mye å sette seg inn i. Siden jeg har en tidlig utgave, så har jeg valgt å invester i oppgraderinger som er gjort på senere modeller. Som feks nytt eksosrør med anode, løpehjul i stål og nye strammere til reimene. Gått over alt av kontakter og koblinger og sørger for at ingenting korroderer eller ruster.  Drevet har også fått noen oppgraderte deler, som kraftigere girvelger, ny propellkon i plast og nye forbedret propeller.

Var selv skeptisk, men føler meg nå trygg. Den starter på sekundet og maler som en katt. Forbruket er mye mindre enn jeg så for meg og jeg kjører den med huet på rett plass. Når jeg feks skal opp i plan så gjør jeg det over en lang en.. Har aldri skjønt hvorfor folk skal kline gassen i bånn. 620Nm er fryktelig påkjenning for drevet.

 

En generell svakhet med CR motorer (commonRail) er hvis det kommer vann i dieselen. Det kan bli katastrofe. Ikke tro blindt på vannutskilleren. Derfor lønner det seg å demontere alt fra påfyllingslokket, tette alt på nytt her mot dollbord, se til at slange er tett og alle slangeklemmer er intakte, rense tank (jeg "støvsuger ut 10-15 liter ut fra bunnen av tanken med en saktegående liten 12v pumpe), sjekke vannutskiller og slanger til motor. Er alt dette rent og bra og helt tomt for vann, ja da har man få problemer.

 

Jeg gleder meg i hvertfall nå til ny sesong. Det eneste som nå står igjen er å kjøre systemrens på kjølinga (forebyggende) og på med nye belger og drev. Der det er mest å gjøre er på selve båten. Men sånn er det når man har båt fra 1991:glimter:  God Sommer!

Link to post

 

 

Torsen67 skrev 56 minutter siden:

Siden jeg har en tidlig utgave, så har jeg valgt å invester i oppgraderinger som er gjort på senere modeller. Som feks nytt eksosrør med anode, løpehjul i stål og nye strammere til reimene.

 

Følg fortsatt med på eksosrøret, selv om det er den "nye" typen med anode. Det har vært byttet rør av den nye typen også.

Viktig å følge med eksosrør på drevbåter generelt da det worst case kan resultere i et opp til 10-15 cm stort hull om det plutselig skulle gi seg under gange.

Drevbåter med motoren bak går fryktelig fort ned om de mister oppdriften akter.

 

Alarm på vannivå er lurt og burde vært et krav etter min mening

Mvh. SAP

Link to post
Torsen67 skrev for 2 timer siden:

En generell svakhet med CR motorer (commonRail) er hvis det kommer vann i dieselen. Det kan bli katastrofe. Ikke tro blindt på vannutskilleren.

Ingen tvil om at en Common Rail motor er sårbar i forhold til bruk som medfører at vann når frem til CR høytrykkspumpe.
Men, CR systemet er enda mer sårbart for tørrkjøring av CR høytrykkspumpen. De som bytter dieselfilter uten å pre-fylle filteret, og deretter drar motoren på starteren for å få frem diesel, burde sendes til observasjon....

 

Viktig å merke seg at feks Volvo Penta D4/D6 IKKE har en designsvakhet, men er sårbare for feil bruk som fører til vann i CR høytrykkspumpe og tørrkjøring av CR høytrykkspumpe.

 

Link to post
sap_2000 skrev On 13.3.2025 at 14.38:

 

 

 

Følg fortsatt med på eksosrøret, selv om det er den "nye" typen med anode. Det har vært byttet rør av den nye typen også.

Viktig å følge med eksosrør på drevbåter generelt da det worst case kan resultere i et opp til 10-15 cm stort hull om det plutselig skulle gi seg under gange.

Drevbåter med motoren bak går fryktelig fort ned om de mister oppdriften akter.

 

Alarm på vannivå er lurt og burde vært et krav etter min mening

 

Et godt poeng vedr alarm. Har flere ganger grublet på en løsning med store ballonger som løser seg ut på samme måte som redningsvest også. Det hadde om ikke annet holdt båten flytende lengre og gitt bedre tid til førstehjelp. Anoden i eksosrøret er kanskje tært 5% ila fjordårets sesong. Overraskende lite. De to anodene i sjøvannskretsen ca 50%. Tenker det er normalt. Vet at flere blåser i de to sistnevnte. Akkurat det ser jeg ingen grunn til å gjøre..

Link to post
dieselfan skrev On 13.3.2025 at 16.42:

Ingen tvil om at en Common Rail motor er sårbar i forhold til bruk som medfører at vann når frem til CR høytrykkspumpe.
Men, CR systemet er enda mer sårbart for tørrkjøring av CR høytrykkspumpen. De som bytter dieselfilter uten å pre-fylle filteret, og deretter drar motoren på starteren for å få frem diesel, burde sendes til observasjon....

 

Viktig å merke seg at feks Volvo Penta D4/D6 IKKE har en designsvakhet, men er sårbare for feil bruk som fører til vann i CR høytrykkspumpe og tørrkjøring av CR høytrykkspumpe.

 

 

Skal absolutt huske å prefylle dieselfilteret. Men det står montert opp ned? Blir vel bare søl med null effekt? Eller..?

Link to post

Dieselfilterene står «riktig» vei. Det er oljefilterene som står opp ned. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

For å svare direkte på trådstarters spørsmål; Sjekk bunnpanna på motoren. Denne er tynn, lett utsatt for rust og svindyr og tillegg kommer jobben for å løfte motor ut og inn igjen.  Min var brun av rust, men fant det så jevnt og fikk det blankt igjen ved å vaske den med rustløser. Fant ingen groper så jeg malte den opp med 4 lag Bengalack for rust. Så langt ingen lekkasje å melde. Er da også påpasselig med å lense godt hele tiden. Som feks etter bruk av ankervinsj. Da legger det seg ett par desiliter under motor. Lenseslangen har en tung messingpadde i enden og den ligger på laveste punkt mot transom. I tillegg sliter jeg med regnvann fra hjørnene bak på baksiden av fenderlist. Etter mange års dunking inn brygger etc, så lekker limet mellom innerliner og skrog. Dette skal tettes før utsett. Uansett motor, så tenker jeg tørrest mulig motorrom med god lufting gir bedre forhold for en innenbordsmotor.

Link to post

Til de som skriker ut en masse synsing og vet med sikkerhet at de har "verdens beste motor". 

Hvilken motor er feilfri? 

Helt konkret motor produsent, årsmodell, type og serienummer. 

Ikke si mye om hva du synser om, men hvilken motor du har som er feilfri. Så vet vi andre som har 1200 t. Uten historikk hva vi må sette inn i hui å hast. 

Link to post
Kapteinskutelaus skrev for 1 time siden:

Til de som skriker ut en masse synsing og vet med sikkerhet at de har "verdens beste motor". 

Hvem er det du sikter til "som skriker ut en masse synsing" ?

Hva er det som er skrevet i denne tråden som ikke er fakta eller noens mening ?

Kapteinskutelaus skrev for 1 time siden:

Helt konkret motor produsent, årsmodell, type og serienummer. 

Du er svært klar på at andre SKAL være konkrete men når en leser ditt innlegg så kan det synes som om det med å være konkret ikke gjelder for deg... 

Du burde vel egentlig stramme deg opp litt og grøle litt mindre ?

Link to post
Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Skal absolutt huske å prefylle dieselfilteret.

Å prefylle dieselfilter er ikke noe en nødvendigvis trenger å gjøre før en monterer filteret, det kan også gjøres etter montering men før starting. Størst fyllingsgrad/minst luft får en nok enklest med suge/vacuumpumpe på utgangen av filteret eller på lufteskruen på filterholderen. Når en har to filtre i serie så sug på utgangen/lufting på det filteret som er nærmest CR høytrykkspumpen.

Link to post

Har hatt D6 i ca. 15 år, Både D6/435 med aksel og D6/370 på drev. Kjørt flere tusen timer tilsammen, vil kalle de småtingene jeg har hatt av uforutsette ting som rene småbagateller og har ikke brukt en eneste verkstedkrone på noen av disse i eiertiden.

 

Null stress med disse motorene i dag, enkle og relativt rimelige i vedlikehold. Tidligere eiere av motorene er nok den største trusselen mot et bekymringsfritt båtliv med D4/D6 i kjelleren.

Link to post
Torsen67 skrev for 3 timer siden:

 

Et godt poeng vedr alarm. Har flere ganger grublet på en løsning med store ballonger som løser seg ut på samme måte som redningsvest også. Det hadde om ikke annet holdt båten flytende lengre og gitt bedre tid til førstehjelp. Anoden i eksosrøret er kanskje tært 5% ila fjordårets sesong. Overraskende lite. De to anodene i sjøvannskretsen ca 50%. Tenker det er normalt. Vet at flere blåser i de to sistnevnte. Akkurat det ser jeg ingen grunn til å gjøre..

Det bør du absolutt ikke gjøre nei, anoden i eksosrøret er en smule feilplassert og tæres ikke i den grad den burde. De to andre holder en sesong med jevn bruk.

 

Hva slags intelligent luring er det som kan finne på å gi blaffen i bytting av anoder som forsvinner på en sesong? Hvor tror han tæringen da oppstår? Forsvinner kanskje? :fniser::fniser:

Link to post

Dieselfan. Jeg skal være enig at det var noe nærmere et "sleivspark" enn fakta opplysninger. Forøvrig ikke rettet mot deg. 

Jeg vet selv litt skeptisk til common rail motor da jeg gikk fra 2takt diesel til moderne maskiner. 

Men det er en del synsing fra enkelte som tilsynelatende ikke har noen erfaring med Volvo D serien eller common rail i det store og hele. 

Spesielt synes jeg det er meget betenkelig at det konkluderes høyt prektig at det er en bare søppel og drit, etter 400 timer. 😲 Det er jo ikke kjørt inn engang. 

Selvfølgelig har også denne motor typen sine feil,barnesykdommer og mangler. Og de fleste blir tydelig/synlige med dårlig vedlikehold og feil bruk. 

Motor er jo religion for enkelte, og Yanmar den allmektige gud. 

Har selv en Volvo D 6 med 1100 timer. 

Eksos bend er også nevnt her. 

Så jeg lurer på hvem utenom de som seiler i Mjøsa som ikke må anses denne som en slitedel? 

Forøvrig er det ingen som får kjøpt noe annet enn common rail motor til privat bruk lenger, så de fleste som kommenterer for 10-15år siden har nok fått noen nye erfaringer og skepsisen lagt seg noe. 

 

Link to post
Kapteinskutelaus skrev 44 minutter siden:

Spesielt synes jeg det er meget betenkelig at det konkluderes høyt prektig at det er en bare søppel og drit, etter 400 timer. 😲

Der er vi helt på linje. Sånne floskler har liten nytteverdi og jeg tenker nok temmelig likt som deg når det dukker opp.

 

Setter veldig pris på at du ville dele litt mer nyansert hva det var som trykket :tommel_opp: 

Håper du får minst 1100 problemfrie timer til på din D6 :glimter:

Link to post

Comman Rail motor eller ej.
Jeg følger verksted manualen og når den sier monter dieselfilter tørt/tomt og sett på tenningen 10 ganger av 10 sek pr gang så holder jeg meg til det.
Uansett hva selvstuderte doktor grad gutta på Commen Rail motorer måtte mene. 
Men ja den starter ikke på første forsøk som varer i 10-15 sek men kommer før 10-15 sek på neste forsøk. 
Pre fylle filtret på den motoren blir masse søl og rør har jeg sett på tuben men det går jo å suge filtret fult etter montering.
Men hvorfor finne på ting når verksted manualen sier noe annet?

Link to post

På D4/D6 pumper man finfilteret fullt via lufteskruen etter bytte av filter. Man filer ikke filteret fullt med motoren. Les manualen.

 

Forfilteret er en annen sak, det omtales ikke i noen instruksjonsbok og fylles med en kanne etter filterbytte.

Link to post
Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

På D4/D6 pumper man finfilteret fullt via lufteskruen etter bytte av filter. Man filer ikke filteret fullt med motoren. Les manualen.

Siste setning trumfer alt og derfor gjør jeg som jeg gjør på min commen Rail som ikke er en VP

Link to post
Kapteinskutelaus skrev for 22 timer siden:

Til de som skriker ut en masse synsing og vet med sikkerhet at de har "verdens beste motor". 

Hvilken motor er feilfri? 

Helt konkret motor produsent, årsmodell, type og serienummer. 

Ikke si mye om hva du synser om, men hvilken motor du har som er feilfri. Så vet vi andre som har 1200 t. Uten historikk hva vi må sette inn i hui å hast. 

 

Ingen båtmotorer er feilfrie. Men tenk på alle de som kjører rundt med motorer som bare går og går pga godt vedlikehold? Tipper at mange av de ikke en gang er på baatplassen i det hele tatt. Så har du de som tenker at alt er i orden fordi de har satt bort servicen til mekaniker/marina hvert år. Og tror at mekaniker går over hele båten. D4/D6 er solgt i bøtter og spann. Da er det helt normalt at det blir mye negativt. Men viktig å huske på at ikke alle er ute på et forum som dette.

Jeg kjøpte en "koronabåt" der eier sier at han aldri skulle hatt båt, hadde det ikke vært for pandemien. Jeg fikk til slutt båt og motor/D4 til en hyggelig pris. En god del kvitteringer fra mekaniker fulgte med. Men mekanikeren hadde ikke klart å feste belg riktig. Vann inn i drev og inn i motor. Ut med motor og av med drev. Mye styr og kr for en så liten feil. Men tidligere eier og mekaniker tok regninga. Nå har jeg fått kontroll på både båt og motor og storkoser meg med D4. Det handler om å bli kjent med det man har av utstyr for min del. Først da er jeg trygg på sjøen og kan senke skuldrene.   

Link to post
dieselfan skrev for 20 timer siden:

Å prefylle dieselfilter er ikke noe en nødvendigvis trenger å gjøre før en monterer filteret, det kan også gjøres etter montering men før starting. Størst fyllingsgrad/minst luft får en nok enklest med suge/vacuumpumpe på utgangen av filteret eller på lufteskruen på filterholderen. Når en har to filtre i serie så sug på utgangen/lufting på det filteret som er nærmest CR høytrykkspumpen.

 

:tommel_opp:

Link to post
Chiefengineer skrev for 20 timer siden:

Det bør du absolutt ikke gjøre nei, anoden i eksosrøret er en smule feilplassert og tæres ikke i den grad den burde. De to andre holder en sesong med jevn bruk.

 

Hva slags intelligent luring er det som kan finne på å gi blaffen i bytting av anoder som forsvinner på en sesong? Hvor tror han tæringen da oppstår? Forsvinner kanskje? :fniser::fniser:

 

Ja, det har vært en diskusjon rundt dette på et dedikert Volvo Penta forum. En side jeg har lært enormt mye av. Det er alltid noen som skal være litt "lure" for å spare noen kroner. Noen annen grunn kan det ikke være når det tar 20 min å bytte begge to. Dette kan jo også gjelde KAD-serien om de også har disse anodene. Uansett modell, så hadde i hvertfall jeg byttet de. Disse kjente ikke jeg til før etter at jeg kjøpte min båt, så heiv meg i bilen for å sjekke om de var der. Heldigvis så var de montert. Var igjen ca 20%. De tæres litt rart, da det ser ut som de har knukket av. De tærer fra tuppen og innover. Så flere hevder nok at dette er tull da de tror de knekker. Selvsagt knekker de ikke av, av vannstrømmen:frustrert: :frustrert::fniser:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...