Jump to content

Fra motorbåt til motorseiler?


Sira

Recommended Posts

Etter å ha solgt vår båt,(bayliner 2556 fly) har vi saumfart annonsemarkedet,vært og sett på større båter i samme kategori over flere uker nå. Vi bor i innlandet(Hedemark)og har båtplass i Fredrikstad,altså 18 mil til båthavna.Derfor er vi veldig opptatt av plass.

Sist week-end var vi og tittet på 5 båter, men ble ikke overbegeistret over det vi så.Det dreier seg tross alt om masse penger. Da vi dro hjem på Søndag ble vi enige om å stikke innom for å titte på en motorseiler.( Dette er ikke akkurat meg da,men det ble engang sånn.) Fjord 34 MS.

En eier siste 18 år,(Skikkelige båtmennesker)masse plass,tørr og fin,stoor uteplass, 2 sep.sovelugarer,2 salonger + stort bad.Hva mer trenger man? Min bedre halvdel ble helt forelsket i skuta. Hva gjør jeg? Har endel (motor)båtvenner som tror det har tørna,har jeg det?

Er det noen som har synspunkter på dette?

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post

:fishing:

Ja-da har du noe å spekulere på, Sira!

Dette er jo ei flott og ikke minst romslig skute og dere vil sikkert stortrives ombord. Men dere skal ikke ha hastverk med å komme fram! En kamerat hadde motorseiler i mange år, heiste seila to ganger tror jeg, men var masse ute med båten og trivdes med den. En motorseiler er jo et kompromiss mellom to helt forskjellige båttyper, så den kan naturlig nok ikke bli hverken skarpseiler eller rask for motor. Men det er da det å være underveis som er båtliv, eller ????

Lykke til med valget!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

:fishing:

 

Hei,

 

Regner med at det er den som står på finn.no. Flott skute må jeg si. Den setter følelser i sving. Kan du klare deg med fortrengerfart så tror jeg nesten heller jeg hadde valgt en motorseiler kontra en snekke. Seilene kan brukes til støtteseil og det betyr mye på komforten under gange. Sikkerheten er jo også stor ved evt. motorproblemer.

 

Motorseilere blir jo ofte "beskyldt" for å være litt trange men har du vært ombord har du jo fått et inntrykk av dette.

 

Lykke til!

 

 

Hilsen Harald L.

Trude III

Link to post

Hva gjør jeg? Har endel (motor)båtvenner som tror det har tørna,har jeg det?

Er det noen som har synspunkter på dette?

 

Ja,synspunkter har jeg. Er du ikke overbevist så ikke kjøp ! At kona er forelsket betyr lite i denne sammenhengen da det mest overveiende

sannsynlig er evt anger fra din side som slår ut i at båtlivet blir pes.

Trøst mi! Jeg gjorde nemlig det engang for mange år side. Jeg lider

fremedles av Polar 20 vegring og føler en ulidelig trang til å bli et

større svin enn vanlig hver gang jeg ser en.

Ørnhild advarte meg litt,men det viste seg å være en megagigantisk

tabbe å kjøpe den. Selv om han som overtok den sikkert lurte på hva

det var for en kronidiot som nesten gav bort båten for å slippe å se den.Han gjorde et bra kjøp.

Link to post

Beklager, men jeg tror ikke motorseiler er den båttypen som er mest in for tiden. Enten blir det  motorbåt med 20-40 knop som toppfart, eller ordinær seilbåt med 7 knop som toppfart for motor.

Salg av seilbåter har eksplodert de siste par årene etter bråstoppen i 1987.

I Middelhavet (Hellas) ser man 95 % seilbåter og 5 % motorbåter.

Jeg skjønner veldig godt hvorfor.

Link to post

Hva kona synes mener jeg er meget vesentlig,da vi er to om det.Vi har hatt denne ferieformen i over 10 år nå,så for at vi fortsatt skal trives må vi nok fire litt vi båtidioter også. Jeg må si vi får mye mer båt for pengene kontra lukket/flybridgebåter i samme størrelse og modell.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post

Det var da svært så mange som IKKE liker motorseilere.......  :o?

 

Er det den Fjord34 som ligger på finn.no (synd det var bare små billeder) - og du har en "god magefølelse" når du ser den, er ombord, osv - så ville ikke jeg tvile! Er det slik at du snur deg 2 ganger, når du går fra båten bortover brygga, er det "bankers" i mine øyne, da.

 

Leter du etter "trygghet på sjøen" og masse plass, både under og oppå dekk, så er dette en bra båt. Ser ut til å ha det meste av utstyr også. Klart at en motorseiler alltid er et kompromis, men denne ser da ut til å ha nogenlunde moderne skrogfasong og sikkert delt lateralplan under vannlinjen. Kjenner ikke båten noe særlig. Kjenner kun Fjord MS 33, som er tegnet av Eivind Amble men som er en eldre båttype. Skjønnheten selv, etter min mening.

 

Tar deg en tur til, Sira, skriv opp en par tre punkter som du er usikker på og sjekk. Spør eieren om en prøvetur, også under seil, så vildu få et bedre utgangspunkt for din avgjørelse. Spranget fra en Bayliner 2556 fly til denne er jo som natt og dag!

 

Lykke til, Sira - skulle ønske det var meg som hadde denne muligheten og valgets kval............. :fishing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kan du leve med 6-8 knop for motor og 5-6 under seil så Go for it! Du får mye båt for pengene og  fordelen av å nyte det beste fra begge verdener, seile når du vil, motre når du vil, styre ute når det passer best og styre inne når været tilsier det. I tillegg 2 separate sovelugarer.

Sammenlignbar båt vil være Nauticat 33. Disse har som regel noe større maskin ca 80 hk og er ketch rigget. Ellers ganske lik. Prismessig ligger disse på 700-900.000.

 

Kan ikke se noen ulemper med en slik båt dersom du ikke er en ihuga seiler som alltid skal tyne maksimalt ut av hvert vindpust eller er så vant til 20kn + at de ca. 6-8 du får ut av denne blir for smått.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Etter å ha solgt vår båt,(bayliner 2556 fly) har vi saumfart annonsemarkedet,vært og sett på større båter i samme kategori over flere uker nå............. Min bedre halvdel ble helt forelsket i skuta. Hva gjør jeg? Har endel (motor)båtvenner som tror det har tørna,har jeg det?

Er det noen som har synspunkter på dette?

Flere uker, er vel ikke serlig lenge å lete ... den rette vil nok komme før eller siden ..... hva med å utlyse behovene / begrensningene dine, som Svein H gjorde her tidligere ... Han fikk jo ganske mange ideer og forslag ....

 

Vel ... med en bedre del som er blitt forelsket, så er det vel kun et par ting å gjøre.....

 

1. Ta en "vanlig" helgetur avstand og kalkuler hvor lenge du vil bruke på turen med 7 knop og fortell din bedre halvdel.

2. Du vil stikke en del dypere, så sjekk at dere ikke avskriver favoritt havnene deres (dere vil jo sikkert ankomme senere enn de andre også)

3. Den tingen som stikker opp i luften kan jo være en liten begrensning også, så sjekk for broer og luftspenn hvor du tenker på å reise...

4. Ta din bedre halvdel, og alle som vanligvis er ombord med på en prøvetur ... halvt med motor og halvt under seil ... minst 2 - 3 timer... Det er en del mer tauverk å holde orden på(som kanskje begrenser bevegeligheten i uteplassen under seil), og en må kunne godta en 10 + grader permanent helling på båten ... hvis noen av famileimedlemmene ikke trives med det, så bør dette diskuteres... Samt under maskin, så vil båten bevege seg ganske annerledels enn den gamle båten deres, og annerledels enn under seil...

 

Ikke ta dette som negativt mot seil eller motorseiler, men som enkle råd om ting som det er lett å glemme når man faller pladask for en ting som dette....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Helt enig med Rolf, og endel andre her.  Det nytter ikke å høre på dem som sier: 'Nei kjøp heller en ren seilbåt', eller 'Nei, kjøp heller en ordentlig motorbåt'.

 

Her er det kun dere som må definere et bruksbehov, og dersom denne motorseileren tilfredstiller dette behovet, ja så 'løp og kjøp' hvis prisen er fornuftig. Og det høres jo ut som om dere (tror ikke bare kona ble forelsket) virkelig har lyst på denne båten  :rolleyes:  

Link to post

La meg først og fremst si at jeg nok er litt partisk da jeg både har motorseiler selv og samtidig synes Fjord 34ms er en utrolig vakker båt. Siklet lenge på den selv, men desverre var den for dyr for meg når jeg tok høyde for at en såpass gammel båt nok vil trenge litt påkostninger de nærmeste årene.

 

Endte selv opp med en Brenning (Sandvik) 880 motorseiler. Utgangspunktet var at jeg skulle ha "en solid turseiler" av kjent fabrikat. Altså endte jeg opp et godt stykke fra utgangspunktet.

 

Du vurderer å konvertere fra motorbåt til motorseiler. Det gjorde forsåvidt jeg også selv om jeg hadde tilgang på både motorbåt (Viknes 770) og seilbåt (Columbie 66) før overgangen til motorseileren.

 

Erfaringene mine fra den nye båttypen begrenser seg sålangt til turen hjem fra Kr.Sand til Bergen samt en del dagsturer. Ikke all verden, men jeg føler da at jeg har sett de fleste sidene ved båttypen og hatt anledning til å sammenlikne disse med de forventningene jeg hadde og tankene jeg gjorde meg på forhånd.

 

Kort fortalt er jeg veldig fornøyd. Synes det er helt topp og kunne velge om jeg vil gå for motor eller hive opp et seil for å nyte stillheten. Samtidig har jeg i motsetning til i en seilbåt muligheten for å sitte tørrt, varmt og i le når jeg går mot vinden eller det regner. Glimmrende! I Fjorden er det vel også et lukket styrehus som jo er enda bedre.

 

Med en motorseiler trenger du ikke seile. Du kan seile hvis du vil. Ingen grunn til å frykte hard kryss i stiv kuling. Samtidig har du verdens beste backup hvis motoren skulle svikte. At folk som kjøper f.eks en Saga 27 med rigg velger å ta av riggen bare fordi de kun bruker båten som snekke det skjønner jeg ikke. Ta av verdens beste sikkerhetsutstyr kun for å kunne komme under noen flere bruer.

 

At det ikke er trendy med motorseiler kunne jeg ikke gitt mer blaffen i. Det er nesten et mål i seg selv å ikke gjøre som alle andre! Om noen idioter ler av meg og båten min så ler jeg 10 ganger så mye tilbake til dem den dagen de enten ligger å driver mot fallgarden med motorstopp i motorbåten sin eller stamper seg kalde og våte og med redd mannskap mot kulingen med sin 7,5hk motor eller seiler med 40 grader krengning for de man på død og liv skal seile når man har seilbåt.

 

I bunn og grunn koker dette ned til om du vil ha fart eller ikke. Er du fornøyd med en fart på 6-7 knop er det da ingen ulempe om båten har mast? Samtidig får du god plass og en fornøyd kone. Vil du derimot ha fart er helt klart ikke en Fjord motorseiler båten for deg.

 

Spørsmålet om fart eller ikke er vel noe du og konemor på tenke gjennom på egenhånd. Har dere som mål å legge bak dere lange strekk i en kort ferie? Hva betyr drivstofføkonomien? Trives alle ombord i høy fart?

 

Brukte 3 dager på kr.sand - bergen i motorseileren mens vi klarte det på en lang dag med Viknesen. Nå blir det neppe sørlandstur hver sommer. På den annen side er det utrolig mye mer avslappende å la selve turen bli målet enn å haste fra havn til havn. Man får tid til å se seg rundt og med en autopilot kan man bruke litt tid på å navigere litt ordentlig underveis. Plotte posisjon i kart og øve seg med parallellforskyveren. Kanskje trives de andre ombord bedre når det ikke hopper og smeller hele tiden?

 

Jaja...som du sikkert skjønner er undertegnede veldig fornøyd med sin motorseiler. Ikke minst med all plassen i lugaren man fikk med på kjøpet i forhold til tidligere motorbåt. Hovedbudskapet mitt er i grunnen at du skal tenke selv og ikke høre på alle dem som ikke har sansen for motorseilere på prinsipiellt grunnlag. Myten om at motorseiler er et dårlig kompromiss er etter min mening grunnløs. Du får istedefor en fleksibel og praktisk båt. Men tenk selv: trenger du fart eller ikke? Ut fra ønske deres om plass virker jo denne båten veldig gunstig.....

 

Uansett må du ha lykke til og selvsagt vurdere den aktuelle motorseileren også på det tekniske plan.

Link to post

Dette blir som Ole Brum...ja takk, begge deler !

For mange garvete  seilere vil nok en slik båt værer uaktuell, og for innbitte motorbåtfolk er det gjerne hverken fugl eller fisk.

 

Men kanskje er dette et kompromiss som gjør at en får en meget allsidig og ikke minst sikker båt.  I utgangspunktet en deplasementsnekke med undervannskrog som en seilbåt, som nok seiler noe sedat, men på slør og lens sikkert kan gi mange fine seilopplevelser.

Og ikke minst sikkerheten ved at en har full seilføring om det skulle gå galt med motoren.

En slik båt vil vel ofte bli "motorseilt".  Dvs. at en går for motor, men har stor eller genoa oppe i tillegg for å få en knop ekstra samt å støtte i forhold til slingring.

 

Selv om jeg er "ren seilbåtmann" selv, har jeg stor sans for disse båtene, ikke minst har britene lang erfaring med denne typen  via bla. Fisher båtene.

 

Har du og fruen tent på dette, noe dere tydeligvis har gjort, er det bryet verdt å utforske dette nærmere.

Støtter alle de andre her som anbefaler en slik løsning !

Lykke til  :rolleyes:

 

Arild

Link to post

Mitt råd er: Lytt til kona, men følg din egen magefølelse!

 

Jeg gikk fra 27 knop og cabincruiser til en romslig snekke på 30 fot og 11-12 knop.

Kona fikk sine ting oppfyllt, og jeg fikk en noe mer begrenset aksjonsradius i helgene. Men bevares, vi trives i vår snart 25 år gamle snekke.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Min erfaring er at en seilbåt for motor er veldig ubehagelig i litt sjø. Årsaken har med plassering av tyngdepunkt å gjøre. I en seilbåt ligger tyngdepunktet langt under oppdriftssenteret, slik at den har størst rettende moment ved 60-80° krengning, men i vanlig stilling med masten opp har den en lang pendel (kjølen). Det vil si at selv en liten bølge vil medføre at båten ruller. Konklusjonen er at en seilbåt er mest behagelig når den seiler.

 

I en motorbåt ligger tyngdepunktet nærmere oppdriftssenteret. Det vil si at den ikke ruller like mye, men heller ikke har så stort rettende moment når den ligger over. En slik konstruksjon er derfor lite egnet til å sdette rigg på.

 

En motorseiler vil ligge over når den seiler, derfor må den designes med stor avstand mellom tyngdepunkt og oppdriftssenter. Kanskje ikke like stor som for en ren seilbåt, men likevel større enn for en motorbåt. Derfor vil den rulle mer enn du er vant med fra motorbåten.

 

Kanskje du bare vil oppleve det i dårlig vær og mye bølger, men det er jo nettop da du vil uha det så bekvemt som mulig. Det er noe av grunnen til at det ofte bare er seilbåter utpå når det blåser mye, i en motorbåt blir det for ubehagelig. Spørsmålet jeg ville stilt meg er om du får "the best of both worlds" eller "the worst..." :eek:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Vel...noe av det jeg har merket med min motorseiler er hvor mye roligere bevegelsene er i forhold til motorbåtene jeg har hatt. Og jeg har en motorseiler med kort seilbåtkjøl, de fleste motorseilere er langkjølte som skulle betyd gode sjøegenskaper.

 

En ting er likevel komfort, de fleste er nok enig om at en motorseiler generellt sett er betydelig mer sjødyktig en en like stor halvplaner.

Link to post
  • 2 uker senere...

Er ikke helt enig i dette som blir sagt her nå.

Som eneste kvinne ombord må jeg si at jeg føler meg mye tryggere i seilbåt enn i motorbåt når sjøen skvulper rundt oss i 3 meters bølger, selv UTEN seilet oppe. Er det mye sjø, er det bare å dra opp litt seil så får ikke båten denne pendlingen som det snakkes om her, og båten blir helt rolig.

 

Før når vi hadde motorbåt, hadde vi ingen mulighet til å stabilisere hverken det ene eller andre, og det å være utpå i litt sjø ble en mindre hyggelig opplevelse.

 

Det med farten glemmes raskt. Turopplevelsen i 7 knop er mye bedre, og man har aldri dårlig tid og stressfaktoren forsvinner. Det å slippe motorlyden når vi seiler, er en opplevelse jeg unner alle, nærmere kommer man ikke naturen på sjøen.

 

 

Det er svært sjelden at folk som kjøper seilbåt aldri går tilbake til motorbåt.

Link to post

Er ikke helt enig i dette som blir sagt her nå.

Som eneste kvinne ombord må jeg si at jeg føler meg mye tryggere i seilbåt enn i motorbåt når sjøen skvulper rundt oss i 3 meters bølger, selv UTEN seilet oppe. Er det mye sjø, er det bare å dra opp litt seil så får ikke båten denne pendlingen som det snakkes om her, og båten blir helt rolig.

 

Før når vi hadde motorbåt, hadde vi ingen mulighet til å stabilisere hverken det ene eller andre, og det å være utpå i litt sjø ble en mindre hyggelig opplevelse.

 

Det med farten glemmes raskt. Turopplevelsen i 7 knop er mye bedre, og man har aldri dårlig tid og stressfaktoren forsvinner. Det å slippe motorlyden når vi seiler, er en opplevelse jeg unner alle, nærmere kommer man ikke naturen på sjøen.

 

 

Det er svært sjelden at folk som kjøper seilbåt aldri går tilbake til motorbåt.

Da er du en av de få som virkelig bruker seilbåten på rett måte. På vår ferd i sommer, når vinden blåste i bris, gikk de aller fleste seilbåtene med tomme master. Dvs seilene forble nede.

Selv med god medvind ville vel seil vært et ekstra hjelpmiddel med motoren i gang?!

Snakket med flere i sommer som selv sa at de hadde kjøpt seilbår for plassen sin skyld, og at en seilbår lå noe rimeligere i pris kontra en motorbåt.

:sailing:

:sailing:

:sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Er det mye sjø, er det bare å dra opp litt seil så får ikke båten denne pendlingen som det snakkes om her, og båten blir helt rolig.

Helt enig. Det er helt utrolig hvor god og stabil båten blir når man har opp litt seil, og det er mye sjø og skvalping.

Det å slippe motorlyden når vi seiler, er en opplevelse jeg unner alle, nærmere kommer man ikke naturen på sjøen.

:yesnod:
Link to post

Snakket med flere i sommer som selv sa at de hadde kjøpt seilbår for plassen sin skyld, og at en seilbår lå noe rimeligere i pris kontra en motorbåt.

:sailing:

:sailing:

:sailing:

Dette har vi diskutert tidligere, hvor undertegnede med flere har hevdet at dette kanskje i særlig grad gjelder et tysk båtmerke. Man får mye bokomfort for lite penger.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post

For en ny moderne motorbåt må du betale 1,5 ganger prisen for en ny seilbåt av samme lengde og kvalitet.

Det er farta du betaler ekstra for. 30 knop istedet for 7.

Var forresten nettopp og seilte i Hellas. På det meste så jeg hundre seilbåter samtidig ute og seilte (med seil oppe og motor avslått). Antall motorbåter nærmest null (kanskje to)

Link to post

Etter å ha vært i tenkeboksen et par uker,ser det ut til at min neste båt blir motorseiler.(Fjord 34MS) Har vært i båten 3 ganger nå.Nå står den i opplag så jeg drar for å se den under vannlinjen en av de første dagene. Er den like bra der som allt det andre, så kan det se ut til at vi slår til.

Den har vært hos nåværendes eier i 18 år og blitt pusset og stelt med,så jeg føler meg ganske trygg på at jeg gjør et bra kjøp. Motoren (Buck 36 Hk) har gått upåklagelig siden den var ny.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post

Er ikke helt enig i dette som blir sagt her nå.

Som eneste kvinne ombord må jeg si at jeg føler meg mye tryggere i seilbåt enn i motorbåt når sjøen skvulper rundt oss i 3 meters bølger, selv UTEN seilet oppe. Er det mye sjø, er det bare å dra opp litt seil så får ikke båten denne pendlingen som det snakkes om her, og båten blir helt rolig.

 

Før når vi hadde motorbåt, hadde vi ingen mulighet til å stabilisere hverken det ene eller andre, og det å være utpå i litt sjø ble en mindre hyggelig opplevelse.

Hvis dette var myntet på mitt innlegg #14 13 i denne tråden må jeg få presisere: Det jeg prøver å si (men kanskje ikke får til) er at en seilbåt for motor er veldig ubehagelig. For seil derimot er den mye behageligere enn en motorbåt, akkurat som du sier.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det jeg prøver å si (men kanskje ikke får til) er at en seilbåt for motor er veldig ubehagelig.

Tja-  Eg gjekk for maskin frå Tananger og rundt Tungenes med seilbåten vår i går, laber bris frå nordvest.  Båten vår pendla ikkje i det heile, men sjarken som på død og liv skulle gå framom oss pendla som ei vogge med turbo.   Om du les innlegget til Messepiken ein gong til presiserer ho at seilbåten er stabil og roleg også for motor. :smiley:
Link to post

Om du les innlegget til Messepiken ein gong til presiserer ho at seilbåten er stabil og roleg også for motor. :smiley:

Har lest innlegget jeg, og er helt uenig. Min påstand er at det neppe finnes mer ugrei farkost å være ombord i enn en seilbåt med beslåtte seil i litt sjø. ( med unntak av snekker kanskje )

Dette fordi kjølen, som er tung, får båten til å krenge uhemmet sålenge kreftene ikke balanseres over seilene.

 

Suzuki - snekker får meg til å  :puke:, men bare pga. sjøegenskapene...

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...