Jump to content

Dimensjon på Fortøyningstau?


kai

Recommended Posts

Har fått plass i ny flytebrygge og skal kjøpe inn sjakler, kauser og tau for å lage nye fortøyningstau.  Jeg tenker i utgangspunktet å ha to tau på hver side bak, et forover og et

ned/bakover.

Foran skal jeg også ha to på hver side, et bakover og et ned/til siden.

Både foran og bak skal tauene ha felles løkke til å tre over/gjennom pullerne.

 

Båten er en NordWest 741 med flybridge som gir stort vindfang, og en vekt på ca 2600kg.

størrelsen er 7.4 x 2.8m.  Flytebrygge-anlegget er solid og ligger lunt til, men været kan komme til en del ved sørvestlig vind.

 

I utgangspunktet er jeg tilhenger av så tykke tau som MULIG dvs 16mm som akkurat går igjennom pullerne.  Men om vinteren er dette en plage når en må til med blåselampe eller brekkjern for å få løsnet frosne tau for å komme seg på sjøen. :smash:

Fingrene blir SÅÅÅ kalde av stivspekte tau. Et 12 eller 14mm tau som er mykt også om vinteren og ikke trekker vann ville vært fint.  Det er vel som med perpetum mobile,  ikke all ting er mulig!

 

Når det gjelder typen tau har jeg brukt noe som jeg tror er Heltrukken Polyester Silke som synker.  De er myke og fine å ha med å gjøre og lett å knyte, men de trekker mye vann, så om vinteren blir de verre å ha med å gjøre.

 

Har tidligere også brukt noe som jeg tror er Polyetylen orasje flytetau.  Dette står seg godt mot gnaging, er veldig glatt, trekker lite vann, men er vanskelig å knyte og stivt slik at det er vanskelig å håndtere på vinteren.

 

Ser i Maritim-katalogen at de har noe flytetau som heter Polypropylen Multi Blå.

 

Har noen synspunkter på tautype og tykkelse?

 

Ellers har jeg tenkt på et system for å dekke til tauene ved pullerene slik at de holder seg.  Har spekulert på en gummilapp med to hull eller noe liknende til å trekke over de to endene på pulleren etter at en har hatt på tauet.

 

Noe slikt der # er gummi: :confused:

   -------------------------------

 / ######################

/########################

|#####         ###########         #####|

|#####         ###########         #####|

########################/

  ######################/

    ------------------------------

 

Dette ble jo rene kunstverket, men jeg HATER PROPORSJONALFONT!

 

Er det noen som bruker en lignende konstruksjon eller noe annet som fungerer?

 

Jeg må jo også ha noe fjærende i tauene.  det finnes jo mange type av stålfjærer og forskjellige gummibiter som en trer tauet rundt eller igjennom.  Jeg har aldri bruk det selv men vil gjerne høre erfaringer fra andre.  Er i utgangspunktet skeptisk til stålfjærer, men er åpen for forslag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på om jeg får tak i problem stillingen.

Men dersom du har problem med å løsne fortyningen fra pullerten på båten fordi du har laget øyet på fortøyningstauet trangt slik at du er sikker på at det sitter så har jeg en løsning jeg bruker selv.

 

Hos meg er de spleisede øyene store. Jeg legger dem bare over pullerten uten å tre  dem gjennom. Men jag har festet en tynn line, 4mm - ca 1 m lang i øyet. Når øyet ligger over pullerten slår jeg linen noen omganger rundt pullerten of gjør fast. Sa er fortøyningen sikret og kan ukke løsne selv om øyet ligger løst om pullerten.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har faktisk brukt knepet med line i øyet selv, men en gang hadde det aktre tauet froset så det var stivt som en stålstang.  Bevegelsene hadde da stuket tauet oppover så løkken hadde hoppet av og båten hang bare i den tynne snora.  Det er jo nok at den hopper av på ene enden først.

Det er grunnen til at jeg gjerne vil ha løkka gjennom pullerten først.

Det er jo spesielt ved underkjølt regn at slike ekstreme ting skjer, men så har vi jo Murphy da!

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt båt med nesten samme størrelse og ligger i en havn som er en del utsatt for sterk vind.

Brukte 12 eller 14mm flettet tau. Kjøpte tauet på Norsk Fletteri i Bergen, tlf 55299364.

De leverer tau med gummidempere flettet inn i tauet. Tauet er mykt å arbeide med nesten uansett temperatur i forhold til treslått tau.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

De fleste som ligger i bås på flytebrygge lager seg 4 tau med en endespleis i hvert av de 4 tauene.  Løkka tres gjennom pulleren og brettes tilbake over pulleren.

 

De to fremre fortøyningstauene har gjerne en strekkavlaster montert. Enten av gummi eller en stålfjær i enden.

 

Så fester man de 4 løkkene i pullerene. De fremre dras på skrå bakover og festes i flytebryggas utstikkere. De bakre dras fremover og festes i flytebryggas utstikkere. Så justerer man de 4 lengdene slik at båten ligger midt i båsen så langt ut eller inn som ønskelig.

 

Du har nå et system der du hekter av eller på 4 løkker når du skal fortøye/legge fra. Ingen knuter eller krappe bøyer. Og lengdene passer en gang for alle.

 

Du trenger nå et par fendere mellom båt og utstikker.  Plassert midtskips, dvs mot enden av utstikkeren, pleier å være passelig.

 

Selv ligger jeg i en beskyttet havn. Jeg bruker 12mm polyestersilke 3-slått tau som klarer opp mot 2000 kg. Båt veier drøye 3 tonn. Det kan høres lite ut. Husk da på at du har 4 slike tau og at tauene ikke får spesielt mye belastning av å  holde båten i posisjon midt inne i båsen din. Og både tau og strekkavlaster fjærer og utgjevner belastningen. Sammenlignet med 1 stk 14 mm ankertau som skal holde for storm i uthavna, er du nå veldig trygg i båsen din.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


kai: Høres jo veldig bra ut med flettet tau.

Hvordan er flettet tau å spleise?


 

 

Du spleiser det ikke, du bruker en form for stor syl med hul ende. Du tar enden av tauet og trer den inn i den hule enden. Her er det en mothake som holder tauet fast.

 

Deretter stikker du denne "sylen" gjennom senter av tauet på tvers av det, to til tre ganger.

 

Så er det bare å løsne sylen fra tauet, skjære enden av i passe avstand og du er ferdig.

Når du belaster løkken vil det flettede tauet knipe så hardt at den ikke glir ut.

 

Selv har jeg brukt tynn hyssing og festet denne tauenden slik at den ligger pent inntil resten av tauet.

Denne sylen kan kjøpes for ca 150kr og den kan brukes til flere taudimensjoner.

 

Jeg har kun kjøpt flettet tau de siste årenene og har vært svært fornøyd med kvaliteten så langt.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...