Jan E. Startet 20.Desember.2010 Del på Facebook Startet 20.Desember.2010 (redigert) Ønsker å ta pant i båten så fort som mulig. Og må da få den registrert i NOR. Men båten er inne i CE merking snøballen, og hvet ikke helt hvor lenge det er til snøballen er ferdig rullet. På NIS-NOR sine sider står det litt om CE merking. Og at det er Sjøfartsdirektoratets område. Men står ikke klart i NIS-NOR sine pairer/nettsider at CE-merking er et krav før en får registrert båten hos de. Ikke kunne de jeg ringte til hos NIS-NOR svare helt sikkert heller. Så spørsmålet er om noen har fått registrert båten sin i NOR før CE merkingen er helt ferdig på båten? Redigert 20.Desember.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Har ikkje registrert båten min. Men kjenner andre som holder på med tilsvarende gammel båt. Det finnest ingen ce-merking eller slik på mange gamle båter, med de kan registreres i NOR. Skipsregisteret er vel bare eiendomsregister over båt. Har ingeting med godkjenning å gjøre (slik eg har forstått det) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 For båter som faller inn under kravet om CE merking så er dette en del av sjekken ved registrering i NOR... Ved nybygg så kan en få båten registrert i NOR før båten er ferdig og CE merket, men om dette gjelder for bruktimport vet jeg ikke.. Papirene vedrørende CE merking må selvsagt være i orden ved registrering av nybygg.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jan E. Svart 20.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Det er en del av sjekken, ja. Men de kunne ikke svare på om det var et krav. Som det står i Forskrift om registrering av skip i norsk ordinært skipsregister, og er lovjemmelen de går etter. Eneste som er referert til CE-merking: Kapittel 2. Fremgangsmåte mv. ved registrering. § 7. Melding om skip til innføring i skipsregisteret d) for fritidsbåter gjort tilgjengelig eller tatt i bruk i EØS-området 16. juni 1998 eller senere skal det vedlegges samsvarserklæring av hvilken det skal fremgå om båten er CE-merket, samt båtens HIN-/CIN-nr. For fritidsbåter gjort tilgjengelig eller tatt i bruk i EØS-området etter 1. januar 2006 skal det også fremlegges samsvarserklæring utstedt av motorprodusent. Står det skal fremlegges samsvarserklæring, samt fremgå om båten er CE-merket. Ikke noe om CE merking er et krav. Kapittel 3. Krav til dokumenter, bekreftelse av underskrift mv. § 15. Opplysningsplikt e) som alternativ til dypgående kan benyttes dybde, dvs. dybde målt midtskips i senterlinjen fra underkant av dekket til overkant av bunnstokk/dobbeltbunn. Lengde, bredde og dypgående eller dybde, for andre fartøy enn fiske- og fangstfartøy, kan dokumenteres ved byggebrev fra produsent, generalarrangementstegninger, godkjent CE-dokumentasjon, erklæring fra produsent eller tilsvarende dokumentasjon som registerfører finner ubetenkelig å kunne godta. For fiske- og fangstfartøy dokumenteres disse av Sjøfartsdirektoratet eller foretak godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Her står det kun at eventuelt CE papirer kan brukes som bekreftelse på lengdemåling. NIS-NOR kunne derfor ikke gi et klart svar på stående fot. Men ved å sende inn alt jeg hadde, og sette igang papirmøllen ville jeg til slutt ende ut i et svar på ja/nei. Må gjennom alt uansett så kan like gjerne sette i gang. Men håpet å høre her om noen kanskje hadde en nyere importert båt regitrert der som ikke er CE merket enda. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
OlavMB Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 For fritidsfartøy mellom 7 og 15 meter som faller inn under reglene om CE merking, er det et krav at dokumentasjon på CE merkingen skal foreligge før registrering i NOR finner sted, jfr. Registreringsforskriftenes § 7 (gjengitt over). Vi kan ikke svare sikkert på om selve dokumentasjonen er god nok før vi har sett dokumentene, dette går på å vurdere om innholdet i dokumentet/dokumentene er tilfredsstillende , f.eks. om samsvarserklæringen er utstedet av godkjent kontrollorgan, m.m. I tvilstilfeller blir Sjøfartsdirektoratet, som forvalter CE regelverket, kontaktet for avklaring. Skipsregistrene bruker CE dokumentasjonen også som dokumentasjon på måledata, idet måling ikke lenger foretas av Sjøfartsdirektoratet for disse fartøy. Håper dette var avklarende. Med vennlig hilsen Skipsregistrene Anita Malmedal Assisterende Direktør Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Hvordan håndteres dette om jeg ønsker å registrere f.eks. en tidligere amerikansk eiet og bygget båt liggende utenfor Europa i NOR? Den er jo ikke CE-pliktig før den importeres til Europa som lystbåt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Skipsregistrene Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 (redigert) Krav til CE merking følger av Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy, og gjelder for fartøy som "gjøres tilgjengelig" eller er "tatt i bruk" i EØS området 16.6.1998 eler senere. Skipsregistrene legger til grunn at registrering i skipsregisteret ikke anses å være "gjort tilgjengelig" i det tilfelle GeirKS nevner, men at registreringen faller inn under begrepet "tatt i bruk" (som norsk) i EØS området, uavhengig hvor fartøyet fysisk befinner seg. Dette er også i tråd med tidligere praksis da Sjøfartsdirektoratet utstedte "Identitetsbevis" for fartøy som skulle registreres i skipsregisteret. Identitesbevis kunne ikke utstedes for fritidsfartøy som ikke var CE-merket med mindre båten ble satt på markedet før 16.6.1998. Det ville være umulig for myndighetene senere å kontrollere at fartøyet faktisk oppfyller CE kravet på et tilfeldig tidspunkt der fartøyet fysisk blir tatt i bruk innenfor EØS området, dersom det ikke ble satt krav til CE dokumentasjon pr. registreringstidspunkt. Det vil også være uheldig dersom et slikt norsk registrert fartøy ikke oppfyller de sikkerhetsmessige krav som CE merkingen gir, selv om fartøyet fysisk benyttes utenfor EØS området. Fartsområde eller hvor et fartøy fysisk befinner seg vurderes ikke for noe fartøy som registreres i skipsregisteret. mvh Skipsregistrene Anita Malmedal Assisterende Direktør Redigert 21.Desember.2010 av Skipsregistrene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Takk for svar, Geir Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 ..., er det et krav at dokumentasjon på CE merkingen skal foreligge før registrering i NOR finner sted, jfr. Registreringsforskriftenes § 7 (gjengitt over). Vi kan ikke svare sikkert på om selve dokumentasjonen er god nok før vi har sett dokumentene, dette går på å vurdere om innholdet i dokumentet/dokumentene er tilfredsstillende , f.eks. om samsvarserklæringen er utstedet av godkjent kontrollorgan, m.m. Med vennlig hilsen Skipsregistrene Anita Malmedal Assisterende Direktør Takk for svar. Ser hvordan det blir tolket nå. Kan jeg da foreslå en forandring av ordlyden i avsnitt d) som nå er: ...vedlegges samsvarserklæring av hvilken det skal fremgå om båten er CE-merket, samt båtens HIN-/CIN-nr... når neste revidering skal gjøres til å lyde noe ala: ...vedlegges samsvarserklæring av hvilken det skal fremgå at båten er CE-merket, samt båtens HIN-/CIN-nr... For ordet om er ikke et bekreftende ord. Så tolkningen blir nettopp det. En tolkning. Nå er vel ikke at et riktig ord å bruke? Men det burde stå et bekreftende ord der som hindrer mistolkninger. Skal ikke påstå at dere mistolker regelen. Siden jeg ikke kjenner fullt ut til intensjonen av loven, noe jeg regner med dere gjør. Men slik det står skrevet mener jeg det kan tolkes på 2 måter. Ja, båter skal CE merkes før de taes i bruk i EØS. Men det finnes grunner til å registrere båten i NOR før CE merkingen er ferdig. Sammsvarserklæringen som kreves, som et ledd, blir ferdiglaget før CE merking kommer i orden på båten. Så det punktet vil være oppfylt, før CE merking er i orden. Mener ikke å kverulere, mer til opplysning. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Skipsregistrene Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Ser poenget ditt med at ordlyden i forskriften kan være uklar. Skal se hva vi kan få gjort her, så takk for innspill. Når det gjelder spørsmålet om fartøyet kan registreres før CE merking foreligger, antar jeg du tenker på et nybygg som ikke er ferdigstilt og heller ikke er levert fra byggeverkstedet? I et slikt tilfelle kan fartøyet ikke registreres i skipsregisteret. Fartøyet må være levert fra byggeverkstedet eller satt i fart for verkstedets egen regning (Sjølovens § 11, siste ledd). Er det levert, skal jo også CE merkingen være på plass. Ved registrering bekreftes det at fartøyet ER levert, og CE dokumentasjon er vedlagt.(Se Fritidsbåtforskriftens § 6) Fartøy under bygging i Norge kan registreres i skipsbyggingsregisteret dersom fartøyets største lengde blir 10 meter eller mer. Ta gjerne direkte kontakt for evt. ytterligere avklaring. Mvh Skipsregistrene Anita Malmedal Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Krav til CE merking følger av Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy, og gjelder for fartøy som "gjøres tilgjengelig" eller er "tatt i bruk" i EØS området 16.6.1998 eler senere. Krav til CE merking for halvfabrikater er, viss eg huska riktig, januar 2006. Meinar å huske at det var 1. januar, men fristen vart flytta ut i januar pga manglande utsendt informasjon, eller noko slikt. Desse båtane kunne ikkje seljast vidare før dei hadde vært i bruk i 5 år. Dette for å "bevisa" at båten var sjødyktig. Båtar som oppfyller desse krava, bør vel kunne registrerast i Skipsregisteret? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Imponert over Skipsregistrenes Anita Malmedal, som finner veien til Båtplassen og tar seg tid til å svare på spørsmål. Ett eksempel til etterfølgelse. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Skipsregistrene Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Til PandaPP Unntatt fra krav om CE merking er bl.a. "selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk". Jeg antar det er dette unntaket du tenker på. Et slikt fartøy kan også registreres i skipsregisteret, så lenge øvrige dokumentasjon - f.eks. dokumentasjon på eierforhold - er på plass. Ellers takk for hyggelig tilbakemelding GeirT mvh Skipsregistrene Anita Malmedal Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) Helt enig med GeirT og vil gjerne legge til at jeg selv har fått utmerket og rask hjelp hos en annen ansatt samme sted nettopp i forbindelse med eget båtbytte. Redigert 27.Desember.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PandaPP Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Takk for svar, Anita Er også imponert over at Skipsregisteret er på BP`en... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.