Jump to content

hvor mange timer skal en moderne diesel gå?


okeido

Recommended Posts

Om du bruker motoren 1500 timer på 4 år, så øker du levetida litt i forhold til snittbrukeren som kjører 150timer :smiley:

Ellers kjenner eg mange mange motorer som trenger nye foringer og stempel,lager ++ etter 2500-3000 timer. Nokre merker er dette ein jobb til 50.000kr i deler..... :lipseal:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Min gamle yanmar 50hk 4jh2e hadde gått 7600 timer uten noen problemer når eg solgte båten.

Svigers har en Nogva nanni i sjarken som eg trur har gått rundt 22000 timer. Lite problemer men i fjor skifta han pakningen på bunnpanna.Godt stell og litt flaks må vel til om det skal vare så lenge?

Link to post

For noen år siden leste vi jo her inn om en skyssbåt,

tror det var i eller omkring Bergen. Det var da vel en Sabb-diesel

som hadde ruslet og gått 30 000 timer? Noen som husker den?

Min Ford Merlin har gått snart 17oo timer og jeg regner den som "ny"!

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Min gamle yanmar 50hk 4jh2e hadde gått 7600 timer uten noen problemer når eg solgte båten.

Svigers har en Nogva nanni i sjarken som eg trur har gått rundt 22000 timer. Lite problemer men i fjor skifta han pakningen på bunnpanna.Godt stell og litt flaks må vel til om det skal vare så lenge?

 

Jeg har samme Yanmar i min båt, den har ca. 11000 på telleverket! Startet på første slaget senest i dag :thumbsup:

 

Jeg jobbet litt med cummins tidligere, og min erfaring er at de små, opptil 4,2 liter som stort sett er VM-motorer ikke utmerker seg verken positivt eller negativt når det gjelder levetid/holdbarhet. Det positive med disse er at det er forholdsvis gamle konstruksjoner, så det går fortsatt an å skru endel selv på de. På den negative siden med litt eldre teknologi eks. litt mer røyk, spesielt på den minste motoren 1,7, men den er erstattet med en ny nå.

 

Når det gjelder større motorer, så synes jeg derimot at cummins virker som å være svært gode motorer! Jeg jobbet som service og ettermarkedssjef hos en båtimportør tidligere, og eneste reklamasjonen jeg kan huske at jeg var borti var en eksoslekkasje på en turbo. Utover det var jeg ikke borti en eneste reklamasjon. Dette gjaldt 5,9 liter'n, og iflg amerikanerne er disse motorene konstruert for å tåle å gå for full maskin i mange timer i strekk (jeg mener å huske det var snakk om 8 eller 12 timer for full maskin), også måtte de ha 20 min med litt redusert turtall før de igjen kunne draes på maks. Jeg vet ikke om dette stemmer, men at det er blant de bedre motorene på 250 hk og oppover er jeg ikke i tvil om. Jeg fikk i hvertfall et veldig godt inntrykk av disse motorene da jeg jobbet med de, og vet at de også har blitt benyttet endel i mindre yrkesbåter.

Link to post

30.000timer var vel "Beffen" det med to-sylindret Sabb.

 

Stemmer, men du kan trygt gange timetallet med tre. Da den motoren (SABB 2G) ble tatt ut av Beffen hadde den gått 95.000 timer. Motoren ble overhalt, og brukes nå til test av biodiesel.

 

Mvh,

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Dette går vel under en "light duty" rating. Det er vel ikkje uvanlig å designe for mellom 2000 og 4000 timer. Problemet er ofte alle variablene når det kjem til bruk og vedlikehold. Du kan lett få en motor til å bryte sammen etter bare en brøkdel av tiden med dårlig vedlikehold (Eller rett og slett uflaks :/ )

Link to post

95.000 timer tilsvarer nesten 11 års døgnkontinuerlig bruk uten pauser :rolleyes:

 

Forøvrig bør en moderne High Output fritidsdieselbåtmotor vare i 15 år uten full overhaling syns nå jeg da.

Med de gjennomsnittelige 150 timer i året blir det 2250 timer som vel burde være mulig på de fleste motorer så sant motoren ikke kjøres med for høy belastning, samt at den blir tatt vare på etter boka.

Og om man kjører 200 timer i året så bør den allikevel holde i bortimot 15 år, for økt timetall betyr jo ikke nødvendigvis kortere levetid i antall år.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En morderne motor ( som kjøres pent & etter boka)bør tåle ca 5000 timer før det er snakk om større overhaling. Med større overhaling mener jeg overhaling av topp & ventiler ( stempler ,lagere & foringer kan ofte tåle 2-3 x dette timetallet)

Holdes brennstoff systemet & Turbo + kjølevannsystemet i god stand vil motoren normalt vare flere tiår med gjennomsnitlig fritidsbruk.

Hvis nye motorer er kun ment å holde 1500 timer ( som noen hevder)så er dette en hån mot hele motorbransjen da dette er å gå 50-60 år tilbake i tid når det gjelder holdbarhet.

Link to post

Husker jeg helt feil, eller var det ikke Volvo som har merket sine nye motorer med "konstruert levetid 100 timer" eller noe slikt? Mener å huske dette merket står et eller annet sted på motoren og hadde noe med CE-merking å gjøre. Det var en sak om dette for en stund siden, men husker ikke hvor jeg leste det. Det høres jo unektelig litt snaut ut da :giggle: :giggle: :santcheers:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...