Jump to content

hvor mange timer skal en moderne diesel gå?


okeido

Recommended Posts

Her er fasiten:

 

På dette klistermerket, på en Volvo D3-190 hester fra 2007 så står det

 

Useful life: 1000h / 10 år

 

181120091428.jpg

 

 

Ellers så er jo dette et spørsmål i kategorien "Hvor mye veier en stein?"

Det er mange faktorere som avgjør levetid.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tipper at det med "useful life" i denne sammeheng er at VP garanterer for at motoren holder utslippskravene i 1000 timer/10 år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette merket på D-motorene er tatt opp tidligere og referer vel til utslippskravene ja. Om ikke kan det nevnes at min motor snart har 500 timer på 2 år...., så da blir det vel motorbytte vinteren 2012/2013 :headbang::lol: Er nok ikke slik nei, stell og riktig bruk er avgjørende for lang levetid, slik er det med det meste, også ofte med oss mennesker....

Link to post
Share on other sites

hørte om en ford saab 120hk,som runda 65000 timer.Den går enda :thumbsup: .Men 1500 timer hørtes lite ut...Hvis en ser på industrien så blir vel volvo hjul lastere osv byttet inn når de runder 10-12 tusen timer.De har vel en ca 2 til 400 hk etter ossen maskin det er.Vet ikke om det er reelt da,med tanke på marinesiden og industrisiden.Men ville ikke tro det var så ulikt.Maskinene blir jo solgt for videre bruk etter 10-12 tusen timer,så de har jo ikke havarert.Men klart det at motorprodusentene har vel finn ut av at det ikke er penger i og produsere noe som holder 30000 timer,så det er vel slutt på det,men min forventning hadde vel liggi rundt en 8-10 tusen timer ivertifall.Nå har jeg en bmc 36hk med 32 år på nakken så jeg slipper vel no bekymring på 10-20 år til :thumbsup::wink:

Link to post
Share on other sites

Litt på sidelijen men: På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall. Hadde stempelsjau (for ca 12 år siden) på en Wartsila 32 / 1200kw. Timetall: 18500. Ikke målbar slitasje i foring, på stempelringer eller lagere.Ventiler og seter var helt fine.

Kjølekappa var gullende ren da vi hadde kjørt på destillert vann. ikke antydning til salt eller kalkutfelling.

 

Denne motoren var kjørt på simpleste HFO, noe som øker slitasjen markant i forhold til MDO.

Ergo maskinkonstruktørene "kan hvis de vil"

Link to post
Share on other sites

96 000 timer på en SABB 22 hk -og da røyk gearkassa.

Norsk motorkvalitet på sitt aller beste.

Ja, og derfor har man også sluttet å produsere motorer i Norge :headbang:

Litt på sidelijen men: På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall.

Hurtigruten LOFOTEN hadde nettopp overhaling på sine motorer. Hovedmotoren nærmer seg 270.000 timer og de to Bergen Diesel hjelpemotorene har 225.000 driftstimer hver.

 

Hvis fiske- og fraktefartøyer skulle overhale og skifte ut motorer med slike intervaller som det opereres med på fritidsfartøyer så måtte de hovedoverhale motoren ca hver annen måned og skifte dem et par ganger i året . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har to stk lugger motorer på 460 HK. L6125 H

 

I følge manual og servicehefte skal hoved overhaling tas etter 40 000 timer.

 

Det er her snakk om motorer med 11 liter slagvolum og seks sylindere.

 

Nå har de ruslet snart 1400 timer og er mao knappt innkjørt.

 

GOD JUL

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Står også at det er straffbart å installere motoren i noe annet enn et lystfartøy... :lipseal:

... som krav fra amerikansk lovgivning (Federal Regulations CFR 40 part 94)

 

Recreational marine engine means a Category 1 propulsion marine engine that is intended by the manufacturer to be installed on a recreational vessel, and which is permanently labeled as follows:

 

"THIS ENGINE IS CATEGORIZED AS A RECREATIONAL MARINE ENGINE UNDER 40 CFR PART 94. INSTALLATION OF THIS ENGINE IN ANY NONRECREATIONAL VESSEL IS A VIOLATION OF FEDERAL LAW SUBJECT TO CIVIL PENALTY.".

 

 

Her beskrives også kravet til "Minimum useful life" :

§ 94.9 Compliance with emission standards.

ret-arrow-generic-grey.gif top (a) The general standards and requirements in §94.7 and the emission standards in §94.8 apply to each new engine throughout its useful life period. The useful life is specified both in years and in hours of operation, and ends when either of the values (hours of operation or years) is exceeded.

 

(1) The minimum useful life is:

 

(i) 10 years or 1,000 hours of operation for recreational Category 1 engines.

 

 

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis nye motorer er kun ment å holde 1500 timer ( som noen hevder)så er dette en hån mot hele motorbransjen da dette er å gå 50-60 år tilbake i tid når det gjelder holdbarhet.

Nei, det er motorbransjen som håner oss! Lengst mulig holdbarhet er ikke målet til produsentene.

 

 

Men klart det at motorprodusentene har vel finn ut av at det ikke er penger i og produsere noe som holder 30000 timer,så det er vel slutt på det

Nettopp!

 

 

På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall.

 

Ergo maskinkonstruktørene "kan hvis de vil"

Helt klart :yesnod:

 

Det gikk et interessant program på tv om akkurat dette for et par uker siden. Det begynte med at de lagde lyspærer som varte en menneskealder og vel så det. Ingeniørene jobbet på spreng og utviklet så gode lyspærer de klarte helt til en blåruss fant ut at det var dårlig butikk å lage en lyspære som aldri tok kvelden. Det ble satt i gang et samarbeid mellom de store produsentene og etter mye arbeid hadde de klart å redusere levetiden fra ca 35000 timer til 1000 timer, hvilken bragd!

 

Dette ble etterhvert en filosofi som gjennomsyret produksjon av alle forbruksvarer i den vestlige verden. Det som også var interessant var at dette er godt dokumentert!

 

Det samme gjaldt når nylon ble utviklet av Dupoint og de begynte å lage damestrømper. Nylon var et fantastisk materiale som tålte det meste. Men det samme skjedde her. Dårlig butikk å selge et par damestrømper, så ingeniørene ble trommet sammen med følgende oppdrag: Lag en dårligere nylonkvalitet som ryker lettere. Og alle vet jo resultatet, en negl så er den gåen.

 

Dette gjelder alt. Er det virkelig noen som tror at Volvo, VW osv ikke klarer å lage biler som varer lenger? Det er ikke et mål. Målet er at alt skal virke plettfritt til garanittiden er ute, da skal hver eneste komponent rakle fra hverandre samtidig. Det skjønner du hvis du tar en nærmere titt på hvordan ting er skrudd sammen i forhold til før.

Link to post
Share on other sites

klart man får kvalitetsprodukter, elr motorer i dette tilfellet som er omtrent skuddsikre og vil kunne vare en mannsalder og vel så det om de bare blir kjørt ofte nok og hardt nok. Men da KOSTER det skjorta og VEIER altfor mykje og tar en masse PLASS en ikkje har. Så alt dette er mao uønsket i en fritidsbåt.

Derfor er motorer til fritidsflåten type høg effekt, lettvekt og kostnadskuttet i alle ledd med dertilhørende levetid.

Link to post
Share on other sites

klart man får kvalitetsprodukter, elr motorer i dette tilfellet som er omtrent skuddsikre og vil kunne vare en mannsalder og vel så det

Gjør man virkelig det? Jeg er ikke så sikker. Det er ikke noe ønske fra produsentene å selge noe som varer evig. At de er i stand til å lage produkter som varer lenger derimot er jeg ikke i tvil om.

Link to post
Share on other sites

Sjekk gjerne ut det spesifikke forbruket (virkningsgraden) til de gamle motorene av type semidiesel og glødehode-motor. Levetid likeså. Det er rett og slett fascinerende! Eneste ulemper med disse produktene er høy vekt, stor plass, tungvint oppstart, mye griseri, høy brukerterskel, osv. :lol:

 

Man sier at verden går fremover, men hvorfor er jeg så glad for at jeg har en stor sekser (hadde en stor åtter fra 60-tallet) som går uten elekrisitet av noe slag, maks rpm 1900 o/min., marsturtall 1200 o/min.? Bruker nok noen dråper diesel mer enn en moderne "common rail", men det er en bagatell i en fritidsbåt.

 

Det er visst noe i miljøaspektet som heter "fotavtrykk" i forbindelse med produksjon av våre forbruksartikler. Dette er muligens OT, men bør taes med i diskusjonen. Produsentene skryter av ytelsene til sine motorer, men forteller ikke markedet om CO2 fotavtrykket, ved økt produksjon (lav levetid). Håper noen forstår hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Dette kan kansje være verdt å ta en titt på så kansje man forstår litt meir om hvordan industrien tenker om fritidsbåtmotorer samt øke forståelsen for faktorer som reduserer levetid. De har da delt inn i klasser etter hvilet bruk den er tenkt og effektuttaket er også deretter Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder alt. Er det virkelig noen som tror at Volvo, VW osv ikke klarer å lage biler som varer lenger? Det er ikke et mål. Målet er at alt skal virke plettfritt til garanittiden er ute, da skal hver eneste komponent rakle fra hverandre samtidig. Det skjønner du hvis du tar en nærmere titt på hvordan ting er skrudd sammen i forhold til før.

 

 

Nei ærlig talt. Bilene i dag er langt bedre enn de var før. Ikke ruster de lengre (de fleste) og motorer går glatt 500 000 - 1 000 000km. Faktisk kan biler laget de siste 15 åra glatt holde 50år med litt stell.

Link to post
Share on other sites

I Arendal ruster de nok, har jeg erfart....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bilene i dag er langt bedre enn de var før. Ikke ruster de lengre (de fleste) og motorer går glatt 500 000 - 1 000 000km. Faktisk kan biler laget de siste 15 åra glatt holde 50år med litt stell.

 

Det er riktig. Men det gjennomsnittlige effektuttaket av en bilmotor er allikevel kun en brøkdel av det en båtmotor blir utsatt for.

 

(De senere årene har bilister nærmest innvadert sjø-arenaen. Mange av temaene som blir tatt opp her på BP bærer preg av det. Til disse vil jeg si: Drivstoff-forbruk = effektuttak. Sjekk hvor mye drivstoff det går med på en 6-timers biltur fra Oslo til Bergen eller omvendt. Regn ca. 4 HK pr liter i timen, så får du du effektuttaket av 178 hestern i Golfen din.)

 

Leverandører av båtmotorer til fritidsbåter kalkulerer kaldt med X antall driftstimer, kontra Y antall driftstimer på en yrkesbåtmotor. Det er ikke mer komplisert. enn det.

 

Min forrige motor ble ofte levert med 600 HK montert i buss eller lastebil, men montert i redningsskøyter tok man ikke ut mer enn 245 HK. Den er produsert på 60-tallet, og går "som en klokke" den dag i dag, røykfritt og lettstartet.

 

Noen enkle realiteter må man huske på når man diskuterer holdbarhet på forskjellige motormerker. (Nesten) alle kjente merker er bra, forutsatt at de arbeider under de riktige forhold. (Det kan selvfølgelig forekomme forskjeller på kvaliteten av mariniseringen.)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at dagens biler er noe bedre sammenskrudd enn før, men at det har skjedd forbedringer på rustfronten og komfort er det ingen tvil om. Etter å ha jobbet noen år i bilbransjen er jeg forbauset over hvor mange biler som fikk nye motorer/blokker/topper osv etter bare noen få km. Jeg husker de ofte kom puljevis, og i perioder sto det opptil 8-10 motorer i korridoren på verkstedet som skulle byttes i nye biler som begynte å bruke masse olje osv etter bare noen få km. Jeg tror noe av utfordringen i bilbransjen er at evithetsbiler ikke lønner seg å produsere uansett da de er mest tjent med at eierne bytter bil så ofte som mulig. Det andre er jaget etter å hele tiden utvikle ny teknikk, som ofte kommer på markedet før den er godt nok utprøvd, samt strenge utslippskrav som fremskynner denne utviklingen. Btw så fikk vi et flott girkassehavari på familiens Lexus RX 300 i julegave i går. 2003-modell med kun 190000 på telleverket, alle servicer, toyotakvalitet på sitt beste, pris 40000,-, men dette er bare det 6 verkstedbesøket på de to årene bilen har vært i vårt eie. Her prater vi om drøssevis med sensorfeil og feilkoder som dukker opp i tide og utide. De gamle japsene vi har i familien fra 90-tallet begynner riktignok å bli rustne nå, men det er ingen av de som har gått under 350000, og disse finnes det ikke noe som heter serviceutgifter på. Dvs de får et oljeskift og påfyll av spylevæske når vi har dårlig samvittighet, men thats it! Jeg må si at jeg er skuffet over kvalitet på bilene vi har hatt siden 2000. Det har blitt mye mer og dyrere servicekostnader på samtlige av bilene selv om de har blitt kjøpt nye og behandlet pent. :headbang: Jeg har inntrykk av at mange drosjeeiere også opplever det samme, uavhengig av bilmerke går det stadig kortere tid mellom hvert verkstedsbesøk, selv om disse bilene sjeldent blir utsatt for kaldstarter osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...