Svaap Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Husker jeg helt feil, eller var det ikke Volvo som har merket sine nye motorer med "konstruert levetid 100 timer" eller noe slikt? Det høres jo unektelig litt snaut ut da :giggle: Ut ifra de tråder jeg har lest om VP så stemmer det vel kanskje???? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Her er fasiten: På dette klistermerket, på en Volvo D3-190 hester fra 2007 så står det Useful life: 1000h / 10 år Ellers så er jo dette et spørsmål i kategorien "Hvor mye veier en stein?" Det er mange faktorere som avgjør levetid. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Tipper at det med "useful life" i denne sammeheng er at VP garanterer for at motoren holder utslippskravene i 1000 timer/10 år. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Dette merket på D-motorene er tatt opp tidligere og referer vel til utslippskravene ja. Om ikke kan det nevnes at min motor snart har 500 timer på 2 år...., så da blir det vel motorbytte vinteren 2012/2013 Er nok ikke slik nei, stell og riktig bruk er avgjørende for lang levetid, slik er det med det meste, også ofte med oss mennesker.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 22.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Ja for håpe det for alle som har kjøpt vp. ville ikke kjøpt en motor med slik skrift uansett jeg.savner de tider at det står levetid ferskvann 100 år,saltvann 50 år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 hørte om en ford saab 120hk,som runda 65000 timer.Den går enda .Men 1500 timer hørtes lite ut...Hvis en ser på industrien så blir vel volvo hjul lastere osv byttet inn når de runder 10-12 tusen timer.De har vel en ca 2 til 400 hk etter ossen maskin det er.Vet ikke om det er reelt da,med tanke på marinesiden og industrisiden.Men ville ikke tro det var så ulikt.Maskinene blir jo solgt for videre bruk etter 10-12 tusen timer,så de har jo ikke havarert.Men klart det at motorprodusentene har vel finn ut av at det ikke er penger i og produsere noe som holder 30000 timer,så det er vel slutt på det,men min forventning hadde vel liggi rundt en 8-10 tusen timer ivertifall.Nå har jeg en bmc 36hk med 32 år på nakken så jeg slipper vel no bekymring på 10-20 år til Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Litt på sidelijen men: På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall. Hadde stempelsjau (for ca 12 år siden) på en Wartsila 32 / 1200kw. Timetall: 18500. Ikke målbar slitasje i foring, på stempelringer eller lagere.Ventiler og seter var helt fine. Kjølekappa var gullende ren da vi hadde kjørt på destillert vann. ikke antydning til salt eller kalkutfelling. Denne motoren var kjørt på simpleste HFO, noe som øker slitasjen markant i forhold til MDO. Ergo maskinkonstruktørene "kan hvis de vil" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 96 000 timer på en SABB 22 hk -og da røyk gearkassa. Norsk motorkvalitet på sitt aller beste. Ja, og derfor har man også sluttet å produsere motorer i Norge Litt på sidelijen men: På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall. Hurtigruten LOFOTEN hadde nettopp overhaling på sine motorer. Hovedmotoren nærmer seg 270.000 timer og de to Bergen Diesel hjelpemotorene har 225.000 driftstimer hver. Hvis fiske- og fraktefartøyer skulle overhale og skifte ut motorer med slike intervaller som det opereres med på fritidsfartøyer så måtte de hovedoverhale motoren ca hver annen måned og skifte dem et par ganger i året . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 På dette klistermerket, på en Volvo D3-190 hester fra 2007 så står det Useful life: 1000h / 10 år Står også at det er straffbart å installere motoren i noe annet enn et lystfartøy... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Roger Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Har to stk lugger motorer på 460 HK. L6125 H I følge manual og servicehefte skal hoved overhaling tas etter 40 000 timer. Det er her snakk om motorer med 11 liter slagvolum og seks sylindere. Nå har de ruslet snart 1400 timer og er mao knappt innkjørt. GOD JUL Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 (redigert) Står også at det er straffbart å installere motoren i noe annet enn et lystfartøy... ... som krav fra amerikansk lovgivning (Federal Regulations CFR 40 part 94) Recreational marine engine means a Category 1 propulsion marine engine that is intended by the manufacturer to be installed on a recreational vessel, and which is permanently labeled as follows: "THIS ENGINE IS CATEGORIZED AS A RECREATIONAL MARINE ENGINE UNDER 40 CFR PART 94. INSTALLATION OF THIS ENGINE IN ANY NONRECREATIONAL VESSEL IS A VIOLATION OF FEDERAL LAW SUBJECT TO CIVIL PENALTY.". Her beskrives også kravet til "Minimum useful life" : § 94.9 Compliance with emission standards. top (a) The general standards and requirements in §94.7 and the emission standards in §94.8 apply to each new engine throughout its useful life period. The useful life is specified both in years and in hours of operation, and ends when either of the values (hours of operation or years) is exceeded. (1) The minimum useful life is: (i) 10 years or 1,000 hours of operation for recreational Category 1 engines. Redigert 23.Desember.2010 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Lugger bygger på Japansk kvalitet og driftssikkerhet. Solide saker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Lugger bygger på .... Solide saker. Høres bra ut Mix Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Hvis nye motorer er kun ment å holde 1500 timer ( som noen hevder)så er dette en hån mot hele motorbransjen da dette er å gå 50-60 år tilbake i tid når det gjelder holdbarhet. Nei, det er motorbransjen som håner oss! Lengst mulig holdbarhet er ikke målet til produsentene. Men klart det at motorprodusentene har vel finn ut av at det ikke er penger i og produsere noe som holder 30000 timer,så det er vel slutt på det Nettopp! På litt større skipsdieseler snakker man om 15-20 000 timers service intervall. Ergo maskinkonstruktørene "kan hvis de vil" Helt klart Det gikk et interessant program på tv om akkurat dette for et par uker siden. Det begynte med at de lagde lyspærer som varte en menneskealder og vel så det. Ingeniørene jobbet på spreng og utviklet så gode lyspærer de klarte helt til en blåruss fant ut at det var dårlig butikk å lage en lyspære som aldri tok kvelden. Det ble satt i gang et samarbeid mellom de store produsentene og etter mye arbeid hadde de klart å redusere levetiden fra ca 35000 timer til 1000 timer, hvilken bragd! Dette ble etterhvert en filosofi som gjennomsyret produksjon av alle forbruksvarer i den vestlige verden. Det som også var interessant var at dette er godt dokumentert! Det samme gjaldt når nylon ble utviklet av Dupoint og de begynte å lage damestrømper. Nylon var et fantastisk materiale som tålte det meste. Men det samme skjedde her. Dårlig butikk å selge et par damestrømper, så ingeniørene ble trommet sammen med følgende oppdrag: Lag en dårligere nylonkvalitet som ryker lettere. Og alle vet jo resultatet, en negl så er den gåen. Dette gjelder alt. Er det virkelig noen som tror at Volvo, VW osv ikke klarer å lage biler som varer lenger? Det er ikke et mål. Målet er at alt skal virke plettfritt til garanittiden er ute, da skal hver eneste komponent rakle fra hverandre samtidig. Det skjønner du hvis du tar en nærmere titt på hvordan ting er skrudd sammen i forhold til før. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 klart man får kvalitetsprodukter, elr motorer i dette tilfellet som er omtrent skuddsikre og vil kunne vare en mannsalder og vel så det om de bare blir kjørt ofte nok og hardt nok. Men da KOSTER det skjorta og VEIER altfor mykje og tar en masse PLASS en ikkje har. Så alt dette er mao uønsket i en fritidsbåt. Derfor er motorer til fritidsflåten type høg effekt, lettvekt og kostnadskuttet i alle ledd med dertilhørende levetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 klart man får kvalitetsprodukter, elr motorer i dette tilfellet som er omtrent skuddsikre og vil kunne vare en mannsalder og vel så det Gjør man virkelig det? Jeg er ikke så sikker. Det er ikke noe ønske fra produsentene å selge noe som varer evig. At de er i stand til å lage produkter som varer lenger derimot er jeg ikke i tvil om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 serviceheftet mitt nevner iaf 2000 timers inspeksjon, det lover jo bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Sjekk gjerne ut det spesifikke forbruket (virkningsgraden) til de gamle motorene av type semidiesel og glødehode-motor. Levetid likeså. Det er rett og slett fascinerende! Eneste ulemper med disse produktene er høy vekt, stor plass, tungvint oppstart, mye griseri, høy brukerterskel, osv. Man sier at verden går fremover, men hvorfor er jeg så glad for at jeg har en stor sekser (hadde en stor åtter fra 60-tallet) som går uten elekrisitet av noe slag, maks rpm 1900 o/min., marsturtall 1200 o/min.? Bruker nok noen dråper diesel mer enn en moderne "common rail", men det er en bagatell i en fritidsbåt. Det er visst noe i miljøaspektet som heter "fotavtrykk" i forbindelse med produksjon av våre forbruksartikler. Dette er muligens OT, men bør taes med i diskusjonen. Produsentene skryter av ytelsene til sine motorer, men forteller ikke markedet om CO2 fotavtrykket, ved økt produksjon (lav levetid). Håper noen forstår hva jeg mener. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 (redigert) Dette kan kansje være verdt å ta en titt på så kansje man forstår litt meir om hvordan industrien tenker om fritidsbåtmotorer samt øke forståelsen for faktorer som reduserer levetid. De har da delt inn i klasser etter hvilet bruk den er tenkt og effektuttaket er også deretter Redigert 23.Desember.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Dette gjelder alt. Er det virkelig noen som tror at Volvo, VW osv ikke klarer å lage biler som varer lenger? Det er ikke et mål. Målet er at alt skal virke plettfritt til garanittiden er ute, da skal hver eneste komponent rakle fra hverandre samtidig. Det skjønner du hvis du tar en nærmere titt på hvordan ting er skrudd sammen i forhold til før. Nei ærlig talt. Bilene i dag er langt bedre enn de var før. Ikke ruster de lengre (de fleste) og motorer går glatt 500 000 - 1 000 000km. Faktisk kan biler laget de siste 15 åra glatt holde 50år med litt stell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Ikke ruster de lenger?, det var nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 I Arendal ruster de nok, har jeg erfart.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Bilene i dag er langt bedre enn de var før. Ikke ruster de lengre (de fleste) og motorer går glatt 500 000 - 1 000 000km. Faktisk kan biler laget de siste 15 åra glatt holde 50år med litt stell. Det er riktig. Men det gjennomsnittlige effektuttaket av en bilmotor er allikevel kun en brøkdel av det en båtmotor blir utsatt for. (De senere årene har bilister nærmest innvadert sjø-arenaen. Mange av temaene som blir tatt opp her på BP bærer preg av det. Til disse vil jeg si: Drivstoff-forbruk = effektuttak. Sjekk hvor mye drivstoff det går med på en 6-timers biltur fra Oslo til Bergen eller omvendt. Regn ca. 4 HK pr liter i timen, så får du du effektuttaket av 178 hestern i Golfen din.) Leverandører av båtmotorer til fritidsbåter kalkulerer kaldt med X antall driftstimer, kontra Y antall driftstimer på en yrkesbåtmotor. Det er ikke mer komplisert. enn det. Min forrige motor ble ofte levert med 600 HK montert i buss eller lastebil, men montert i redningsskøyter tok man ikke ut mer enn 245 HK. Den er produsert på 60-tallet, og går "som en klokke" den dag i dag, røykfritt og lettstartet. Noen enkle realiteter må man huske på når man diskuterer holdbarhet på forskjellige motormerker. (Nesten) alle kjente merker er bra, forutsatt at de arbeider under de riktige forhold. (Det kan selvfølgelig forekomme forskjeller på kvaliteten av mariniseringen.) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Jeg er ikke enig i at dagens biler er noe bedre sammenskrudd enn før, men at det har skjedd forbedringer på rustfronten og komfort er det ingen tvil om. Etter å ha jobbet noen år i bilbransjen er jeg forbauset over hvor mange biler som fikk nye motorer/blokker/topper osv etter bare noen få km. Jeg husker de ofte kom puljevis, og i perioder sto det opptil 8-10 motorer i korridoren på verkstedet som skulle byttes i nye biler som begynte å bruke masse olje osv etter bare noen få km. Jeg tror noe av utfordringen i bilbransjen er at evithetsbiler ikke lønner seg å produsere uansett da de er mest tjent med at eierne bytter bil så ofte som mulig. Det andre er jaget etter å hele tiden utvikle ny teknikk, som ofte kommer på markedet før den er godt nok utprøvd, samt strenge utslippskrav som fremskynner denne utviklingen. Btw så fikk vi et flott girkassehavari på familiens Lexus RX 300 i julegave i går. 2003-modell med kun 190000 på telleverket, alle servicer, toyotakvalitet på sitt beste, pris 40000,-, men dette er bare det 6 verkstedbesøket på de to årene bilen har vært i vårt eie. Her prater vi om drøssevis med sensorfeil og feilkoder som dukker opp i tide og utide. De gamle japsene vi har i familien fra 90-tallet begynner riktignok å bli rustne nå, men det er ingen av de som har gått under 350000, og disse finnes det ikke noe som heter serviceutgifter på. Dvs de får et oljeskift og påfyll av spylevæske når vi har dårlig samvittighet, men thats it! Jeg må si at jeg er skuffet over kvalitet på bilene vi har hatt siden 2000. Det har blitt mye mer og dyrere servicekostnader på samtlige av bilene selv om de har blitt kjøpt nye og behandlet pent. Jeg har inntrykk av at mange drosjeeiere også opplever det samme, uavhengig av bilmerke går det stadig kortere tid mellom hvert verkstedsbesøk, selv om disse bilene sjeldent blir utsatt for kaldstarter osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Og i hvilken klasse ligge de vanligste marinemotorene? Og når startet slike klasser om nokon veit? Såg i ein manual til Forden noko om timer og yrkesbruk vs hester... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.