Jump to content

hvor mange timer skal en moderne diesel gå?


okeido

Recommended Posts

Vet ikke om SAAB er i en særstilling, men min 10 år gamle 2,3t lettrykksturbo har INGEN feil (utenom elektronikken da, men den blåser jeg i). Tilstår å ha måttet bytte bensinpumpe på 200.000 km, men ellers intet. Verkstedet lurte på om den var trimmet! Nix, men ovenfor omtalte dårlige samvittighet fikk meg til å ta service på 210.000. Det var 60.000 siden sist.

Nå lurer jeg på om det er lurt å skifte olje, da jeg bare har kjørt 32.000km de siste 3 år. Kanskje ta pluggene og?

Hva tror dere? oj, ble OT dette her.

Link to post
Share on other sites

Mye av dagens kompliserte teknikk og elektronikk skyldes jo utslippskravene.

Slikt behøvde ikke fabrikkene ta så nøye i gamle dager, og dermed ble motorene ikke så kompliserte og feilutsatt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke komplisert. Jo flere hester man tar ut (drivstoff-forbruk) i relasjon til motorvolumet, jo kortere levetid (driftstimer) får man.

 

Sagt på en annen måte: Slik fritidsbåtmarkedet har utviklet seg, er det ikke rart serviceverkstedene har mye å gjøre. Det er jo ikke uvanlig med motorsykler idag med 150 HK i reklamen. Prøv å ta ut 150 HK av en slik maskin kontinuerlig, og se hvor lenge den varer. Er det noen som tør vedde på over 5 timer?

 

Sæbø: Det er neppe mulig å sette absolutte grenser for den ene eller andre klassen, men noen kan kanskje finne en graf?

 

Vi hadde i familien i over 20 år en 60 fot redningsskøyte som veide ca. 90 tonn og stakk nesten 3,4 meter. Motor: GM Detroit 6-110. Omtrentlig drivstofforbruk ved 9 knop/1500 o/min var i underkant av 30 l/t. Det tilsvarer et effektuttak på ca. 120 Hk. Max. motoreffekt: 240 HK v/1800 o/min. Dytta man spaken i askebegeret, var det fremdeles mye å gå på. Effektpotensialet i denne motoren etter dagens praksis i fritidsbåter ville muligens være minst det dobbelte. Denne maskinen går fremdeles prikkfritt etter x antall 10-tusen timer. Var det noen som lurte på hvorfor i all verden dagens fritidsbåtmotorer ikke varer like lenge? Jeg gjentar muligens meg selv, men jeg lurer stadig på om verden egentlig går fremover?

Link to post
Share on other sites

Det er visst noe i miljøaspektet som heter "fotavtrykk" i forbindelse med produksjon av våre forbruksartikler. Dette er muligens OT, men bør taes med i diskusjonen. Produsentene skryter av ytelsene til sine motorer, men forteller ikke markedet om CO2 fotavtrykket, ved økt produksjon (lav levetid). Håper noen forstår hva jeg mener.

Helt klart! Det er greit å se på CO2 utslipp fra forbrenningen, men det er jo bare halve sannheten.

 

 

Dette kan kansje være verdt å ta en titt på så kansje man forstår litt meir om hvordan industrien tenker om fritidsbåtmotorer samt øke forståelsen for faktorer som reduserer levetid. De har da delt inn i klasser etter hvilet bruk den er tenkt og effektuttaket er også deretter

Dette er jo greit, men det er nok ikke så enkelt. "Industrien" du refererer til ønsker jo å selge mer enn en gang til proffkundene også. Men alle forstår jo at Hurtigruta som det ble referert til lenger opp ikke ville finne seg i å måtte overhale motorene sine for hver 2000 time, så det går jo litt på å føle seg fram i kundegruppene også.

 

 

Bilene i dag er langt bedre enn de var før. Ikke ruster de lengre (de fleste) og motorer går glatt 500 000 - 1 000 000km. Faktisk kan biler laget de siste 15 åra glatt holde 50år med litt stell.

Hvordan vet du at en bil laget i dag kan holde 50 år og hva legger du til grunn for det? Dessuten, hva mener du med litt stell?

 

Jeg skal ta et eksempel. Nylig røk vifta i bilen. Jeg åpnet opp for å finne feilen som viste seg å være nedslitte børster. To år tidligere hadde den gitt fra seg noen skrekkelige lyder, men det løste jeg ved å spraye fett i lagrene. Slik den vifta er konstruert er det nærmest umulig å bytte lager, de sitter i lagerskjold av dyptrekt tynnplate som er punktsveiset sammen. En telefon til Møller kunne avsløre at børster til denne vifta kunne jeg bare glemme, de bytter bare hele vifta. Enden på visa var at jeg fikk tak i nye børster (universal), filte dem til og loddet.

 

Er det dette du mener med litt stell, eller er det å kjøpe ny vifte til 3200 kr? VW har jo klart det geniale, de har konstruert en vifte som holder ut garantitiden uten ulyder med billigst mulig komponenter, og når den begynner å gnisse og ule går de fleste hen og kjøper en ny komplett enhet til blodpris hos merkeforhandleren som de får skiftet ut for 1500 kr/timen.

 

Når du går gjennom bilen er vel egentlig det meste laget slik. Hvorfor driver vi å bytter endeledd annenhvert år? Er det fordi ingeniørene på vag ikke klarer å dimensjonere så det holder? Tror ikke det. Men det er klart, bytter man ut alle komponenter på en bil nok ganger og 80% av karosseriet er galvanisert vil den vel kunne holde i 50 år, men det kaller jeg ikke "litt stell".

 

Det hadde ikke vært vanskelig for vag å konstruere en vifte som du kan bytte lager og børster på, men den ville selvsagt vært noe dyrere. Poenget er at man aldri blir stilt ovenfor valget. Vag vil ikke selge meg nye børster, de vil selge meg en ny bil. Da er det gunstig at mange komponenter begynner å bryte sammen omtrent samtidig som gjør at den samlede servicekostnaden blir så høy at man vurderer en oppgradering til den nye modellen, som "tilfeldigvis" kom omtrent samtidig. Og hvis jeg på død og liv vil beholde den gamle bilen må jeg pent kjøpe meg en ny vifte til 3200 kr, børster til kr 60 (min løsning) er det jo ikke mulig å leve av.

 

 

(Nesten) alle kjente merker er bra, forutsatt at de arbeider under de riktige forhold.

Vel, er egentlig det sant? Diskusjonene i trådene om D-motoren tyder på noe annet... Det er greit at en motor er mer effektiv, lavere vekt og har mer avansert styring, men er det noe kvalitetsstempel at den ikke lar seg overhale og bores hvis den skjærer seg? (fritt etter utsagn i nevnte tråd).

 

 

Jeg tror noe av utfordringen i bilbransjen er at evithetsbiler ikke lønner seg å produsere uansett da de er mest tjent med at eierne bytter bil så ofte som mulig.

Ja, der er vi enige. Men det gjelder nok ikke bare i bilbransjen.

 

Her er noen linker som beskriver fenomenet "planlagt forfall" eller "planned obsolence":

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

http://www.investopedia.com/terms/p/planned_obsolescence.asp

http://www.uow.edu.au/~sharonb/columns/engcol8.html

Link to post
Share on other sites

Fiskeflåten bruker vel litt av hvert, i og med at båtene varierer fra 15- til over 100 fot. Dessuten skal man være åpen for det forholdet at det er forskjell på motorer levert til yrkesflåten og til fritidsflåten.

 

Mange motorer til maritimt bruk er basert på bilmotorer. Motoren i Hulda gjør 1 million miles, rett som det er iflg. forskjellige brukere i USA. Oversatt til maritimt bruk blir det ca. 20 000 timer før totalrenovering. Motoren til Hulda går ikke så mye som 50 timer i året. Vindmotoren er hovedfremdrift. Så da skulle Hulda ha motor for de neste 400 årene. Det holder for så vidt for meg.

 

Jeg driver fremdeles og snekrer på gjesterommet som skal ha overnattingsgjester i natt. Har det travelt. God Jul!

Link to post
Share on other sites

God jul!

Det som er så hakke gale med lettbygde motorer synest jeg, er at de anbefaler 200 omdr under full guffe på marsfart, det er 95% av fullt på marsturtall på de lette motorene), har de gått ned til 80% pådrag, da er jeg helt sikker på at de har holdt 10000-20000 timer.

Jeg skal prøve å illustrere dette:

Der kan prøve kjøre bilen deres som har eks. 6000 omdr på fullt, kjøre den 95% av fullt turtall, det er 5700 omdr oppover en brattbakke i eks. 10 timer. (dette for å sammenligne bil-båt effektuttak.

Det er lettbyggde motorer som yter mye, til ei hvis tid, 1000 timer?

Det er greit nok med turbo og intercooler, bare de får nok luft, men å sette på en kompressor i tilleg da man, og all den elektronikk som styre dette, da må det bli krøll.

Jeg kjenner noen som har 40 motorer som går med max 2000 omdr. De har motorene sine i 20 år.

Det finnes Volvo motorer som er/var tenkt til konternuerlig drift, 60-70-100-120 motorer, som var bygget fra 15- 40 år siden, mange av de går enda. De hadde topp turtal på ca 1800 omdr, ruslet ofte på 1500 omdr hele året, tenk på alle de agregatene som stod/står i fiskebåtene (snurpere/trålere) rundt hele kysten.

Men det som jeg tror, er at produsentene har et stort ettermaked som er planlagt for å tyne dere på deler/overhaling etc, som de utnytter helt ut, se på alle reklamasjonene etter noen få timer.

Produsentene er ikke kjent for å yte god service på disse reklamasjonene.

Dette var mye negativt om lettbygde motorer.......kanskje til ettetanke.

..... God Jul fra en som er båtgal/glad...

Link to post
Share on other sites

God jul!

Dette var mye negativt om lettbygde motorer.......kanskje til ettetanke.

..... God Jul fra en som er båtgal/glad...

 

Slett ikke! Det er akkurat det jeg skriver om. Motoren i Hulda er trimmet ned fra 4000 rpm til max 3600 rpm. Dette er gjort gjennom å endre dieselpumpen. Propellen er slik at motoren gir båten maks skrogfart på flatt vann med 2200 rpm. Det vil si at jeg kan kjøre en grei fart med 1500 til 2000 rpm. Om man ser på en vanlig bil, vil man finne at den ligger og pendler rundt disse turtallene. Så dette er en motor som yter opp mot 300 hk og veier rundt 250 kg. Den er nå trimmet ned til 140 hk med et motorvolum på drøye 6 liter. Og da har jeg massevis av krefter hvis jeg skulle trenge det. Og dar har jeg en motor som trolig vil holde i årtier.

Link to post
Share on other sites

Lugger bygger på Japansk kvalitet og driftssikkerhet.

Solide saker.

At Lugger motorer er ekstremt driftsikre er korrekt, men det er amerikanske John Deere som står for motoren. Dette er motorer som er konstruert for landbruk og får å kunne gå kontinuerlig, gjerne for full belastning og i år etter år. Det er ikke uten grunn at det også er nettopp disse motorene du finner på profesionelle generatorer. I Norge leverer Nogva de samme motorene i John Deere eget merkenavn. Mye brukt bl.a i fiskebåter, typisk båter som bør kunne gå endel tusen timer uten trøbbel.

 

Nordhavn bruker også disse motoreene. Manualen anbefaler sjekkintervaller, f. eks. for dyser hver 2500 timer drift. Jeg ba motorspesialisten på Engelsviken Slipp om å ta en titt på mine etter 4000 timer. Han lyttet, ristet på hodet og mente det bare var tull å ta ut dem når motoren høres sånn ut, "den er jo bare såvdt innkjørt!"

 

Så da så!

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du nok fælt.

Jeg måtte jo grave litt når du kommer sånne fæle påstender!

Og jaggu ser det ut til at du har helt rett. Og så jeg som trodde Lugger var trofaste til John Deere.

Men både Komatsu og John Deere har motorer med betegnelsen 6125. Kanskje de samarbeider eller kanskje det rett og slett står for 6 sylinder 125 mm boring.

 

Uansett, begge står for skikkelig tungdrift og er antagelig like slitesterke.

Link to post
Share on other sites

Uansett, begge står for skikkelig tungdrift og er antagelig like slitesterke.

 

Antagelig snakker man uansett her om motorer som opprinnelig stammer fra Mitsubishi, Izusu, eller Kubota! Allerede før 1980 produserte f.eks. Kubota over 1 million dieselmotorer i året. Mitsubishi kanskje flere. Den gang, som nå, selges visstnok kun en liten prosentandel av disse motorene under sitt originale merkenavn.

 

Det kan godt hende noen av disse motorene tar seg en tur innom både Komatsu og John Deere før de ender opp med en Lugger-logo. Lisensproduksjon med dertil hørende forskjeller i kvalitetskontroll basert på forskjeller i diverse lands kulturer kan nok til syvende og sist få konsekvenser for sluttbruker. Om det står "Deutz" innstøpt i blokka på en grønn VP, hvor mange vet egentlig om motoren er støpt, maskinert, lakkert og skrudd sammen i Kina, Indonesia, eller hvor det måtte være?

 

At en dieselmotor fra en produsent har høyere "slitestyrke" enn en fra en annen produsent, er nok til en viss grad basert på overtro, men noen bittesmå forskjeller kan det nok være. Markedsførers valg m.h.t. effektuttak i forhold til motorvolum, i tillegg til kvaliteten på alt utstyret utenpå motoren, er etter min mening det som i hovedsak utgjør de største forskjellene.

 

Muligens litt OT; men jeg har enda til gode å høre utsagn fra noen som klager på kvalitet, driftsikkerhet eller levetid på Scaniamotorer(?)

Link to post
Share on other sites

Trodde det var over 10 000 timer på under 20 år? men mange må jo overhale litt over 1000 timer , tenker på motor til planende båt,200-400 hk?

Vurderer motorbytte til våren og virker som cummins er mest naturlige valg?

Hvis jeg forstår trådstarter riktig har han planer om å bytte motor og er ute etter konkrete råd, stemmer det?

 

Det har ikke kommet så veldig mange konkrete råd her, kanskje okeido bør spesifisere ønskene sine litt mer?

F.eks, hvor mye har du å rutte med? Regner du med at det blir nytt eller brukt?

Du skriver heller ikke hvilken båt den skal sitte i og om det er aksel eller drev.

 

Det kunne vært interessant å se noen konkrete råd.

 

Når det gjelder Cummins som du nevner så har jeg forstått det slik at det ikke er så lett å få service og deler her i distriktet, stemmer det? Dessuten, tenkte du på en spesiell modell?

 

Vi hadde for noen år siden en Dodge med 5.9 Cummins diesel på 305hk. Det var en utrolig fin motor med en meget behagelig gange. Dreiemoment 752Nm og lav turtall. Vi ble anbefalt den bilen med det motorvalget av en mekaniker som hadde skrudd amerikansk i mange år og mente på at den motoren skilte seg ut som meget driftsikker. Jeg skulle gjerne hatt en slik motor i båten, men det er jo et aber hvis det er vanskelig å få service og deler. Om det finnes en marinevariant av den motoren vet jeg heller ikke.

 

Når det gjelder Volvo i denne størrelsen har jeg intrykk av at TAMD 63L og P er populære og sikre motorer som går for å ha lite feil. Dette er vel et ettermæle D6 ikke kommer til å få...

Link to post
Share on other sites

at gamle motorer med lite eller ingen effekt i forhold til slagvolumet varer lenge har lite med spørsmålet å gjøre. .....

 

Å, er det en rasert D6 du mener :giggle:. (må jo være litt selvironisk når jeg har den type motor). Kjenner en med en D4 som har gått mer enn 4000 timer. Tror nok at både effekt vs slagvolum har betydning, men på den annen side så brukes jo ofte fritidsbåters motorer feil. De kjøres hardt i korte perioder, og kanskje på høy effekt før de er blitt varme. (en motor er ikke varm selv om temp-måleren viser 80 grader).

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

hei ja er fast aksel på båten nå men drev er mulig siden det originalt skulle vært.investering regner jeg med fra 50-150 k ,blir 2011 eller 2012 . hørt mye bra om cummins og steyr og lugger.vp blir det ikke, selv om bra forhandler nett så er prisene alt for stive på deler. da skal det være et røverkjøp hvertfall..har så mange i båthavnen som er fryktelig misfornøyd med vpene sine i alle fasonger.sier motorn min er blant de bedre men jeg er ikke fornøyd.hadde bukh hatt stor nok motor så hadde jeg lett mest etter det.

Link to post
Share on other sites

Noen her snakker om det med ytelse og slagvolumet.

 

Volvo bruker sin D6E motor i gravemaskiner og som fritidsbåtmotor

 

Marinemotor:

 

D6-435I-E

435HK@3500RPM

 

 

Mens når den sitter i en hjulgående gravemaskin fra Volvo er tallene slik:

 

Volvo EW 160.

 

Volvo D6-E

142hk@1800RPM.

 

 

Er vel kanskje en grunn til at den ikke holder så lenge i en båt kontra en gravemaskin?

Er kanskje en

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok heller ikke vært så arbeidsmiljøvennlig om denne gravemaskinen hadde en D6 som måtte snurre på 3500 rpm hele tiden.... :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...