jonn Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Hilmar 2 Ja der ser dere hva jeg mener om uttak av effekten av en motor. Da er Volvo ut etter pengene til oss båtgale. (ikke meg) Tenk en motoren i en båt, der er det konstant belastning på marsfart. I ei gravemaskin drar motoren ei hydraulikpumpe, rusler på 1300-1600 omdr på vanlig arbeide. Det er likedan i Lastebilene til Volvo. Det er nesten rart at Volvo tenker i disse baner, de skulle hatt seg en smekk. Rart at vi er så lettlurte..... Fortsatt God Jul Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 hei ja er fast aksel på båten nå men drev er mulig siden det originalt skulle vært.investering regner jeg med fra 50-150 k ,blir 2011 eller 2012 . Ok, da har du jo avgrenset søket litt: Intill 150.000,-, dvs. brukt motor. 200 - 400hk Moderne dielselmotor. Med det regner jeg med at du ikke vil ha en av den gamle sorten som røyklegger halve båthavna? Da er det jo bare å komme med konkrete forslag, problemet er jo bare hva som finnes på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 ja brukt blir det nok ja.. men prøveå finne ut vilke som er tryggeste valg,.mange skrytet av fordene men har og hørt det blir ofte trøbbel når det er turbo på motorene..så cummins er vel det er mest brukt av og hørt mest skryt av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Mener du at du skal ha sugemotor? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Blir vel for lite effekt da, i forhold til vekt... cummins har jo turbo motorer de... 6bt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Jeg vet ikke modellbetegnelsen på den motoren vi hadde i Dodgen, men den hadde turbo og intercooler. Du kommer ikke utenom det hvis du skal ha båten i plan. Mem hvor får du deler og service i distriktet? Jeg har hørt at Cummins har dyrere deler enn Volvo, men jeg vet ikke om det stemmer. Jeg har også hørt at servicenettverket til Cummins marine ikke er særlig godt utbygget. Hva tenker du om det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 vis du ikke trenger deler så er det jo greit.er et større cummins verksted i nærheten av drøbak bare på feil side av e6n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Men er noen som har hinta innpå amerikansk v8 diesel, sto en 370 hk cummins i sverige v8 men veier et tonn så blir vel litt for heavy duty Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 er et større cummins verksted i nærheten av drøbak bare på feil side av e6n Cummins har flyttet fra Hestehagen i Drøbak til: Cummins Norway AS Osloveien 20, 1430 Ås 64 97 45 00 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Jeg tror cummins uten tvil er blant de bedre alternativene hvis man er på jakt etter en litt større motor! 5,9-litern tror jeg utvilsomt kan sammenliknes både VP, yanmar og steyr! Mitt inntrykk er i hvertfall svært godt etter å ha jobbet med disse en liten stund! Et annet tankekors vedr amerikansk motor er at jeg tipper det er forholdsvis lett å oppdrive rimlige reservedeler til disse maskinene på nett! Det er i hvertfall min erfaring med amerikansk bil! Reservedelene koster omtrent ingenting sammenliknet med konkurentene. Nå har jeg yanmar i min båt og har defor aldri kjøpt noe annet enn olje og dieselfilter (+en viftereim for 4 år siden) så jeg vet ikke hva som er normalt "deleforbruk" på en dieselmotor som sitter i en planende båt, men tipper at hvis du gjør et søk over typiske "slite/forbruksdeler" vil du mest sannsynlig finne svært rimlige deler til cumminsmotorene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Kaftein ØL, har du ikke byttet annet enn det på 17 år? -ikke impeller en gang? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 cummins 5.9 motoren er uten tvil en annerkjent sak, av CMD marine motorene merc selger, er det jo bare 5.9 som er ekte vare. denne står i alt fra pickups (nedtrimmet) hjullastere, gravemaskiner og ymse annet av anleggsmaskiner, samt fiskebåter osv. cummins i merc pakking for fritidsbruk leverees med 230 til 480 hk, skulle jeg ha skiftet maskiner en gang hadde 2stk 5.9 med 480hk og NXT drev uten tvil stått høyt på ønskelisten, PRISEN derimot svir, men matcher jo fort volvo D6 http://www.cmdmarine.com/engines/rec/sterndrives/QUANTUM/qsb-59.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Kaftein ØL, har du ikke byttet annet enn det på 17 år? -ikke impeller en gang? :) hmmm.... burde kanskje snart skifte?? Har ikke gjort noe som helst utenom jevnlige oljeskift og et par filterbytte på de 4 årene jeg har hatt den motoren. Hvis jeg ikke husker feil er det ikke nødvendig å skifte impeller så ofte på disse motorene, tror det står hver 2000 time i boka eller noe slikt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) Yanmar anbefaler vel sjekk/kontroll av impeller for hver 500 driftstime, samt bytte for hver 1000 driftstime. For mer info kan jo følgende skjema muligens være av interesse; http://www.yanmar.no...958&aid=9036920 Redigert 27.Desember.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 27.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 da virket det som cummins er hvertfall meget godt alternativ,da er ønskelista cummins,steyr,yanmar.har alltid likt deutz og men er vel ikke noe som passer på drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 du får cummins sin 480hk på drev, både NXT og bravo XR, men XR vil ikke 480'en være holdbar over tid, dreper drevet, er vel nesten 1400-1500 nm i den. med 480hk regner de opptil 500 timer i året, og 1 av 6 timer på full gass ved drift, velger man 230hk på samme maskin regner de med at du kan kjøre full gass nesten 24/7 og flere tusen timer i året. kanskje dårlig av meg å drive cummins reklame når jeg har yanmar selv? ;) titta litt på målene, og motorrommet mitt er desverre for lite for 2stk 5.9. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 cummins 5.9 motoren er uten tvil en annerkjent sak, av CMD marine motorene merc selger, er det jo bare 5.9 som er ekte vare. Er det marinevarianten av den motoren som satt i Dodgen vi hadde tro? du får cummins sin 480hk på drev, både NXT og bravo XR, Han vil vel kanskje slite litt med å få dette innen for budsjettet sitt? Bygge om fra rett aksel til drev + denne installasjonen går vel ikke for 50` til 150.000,-. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 jeg aner ikke budsjettet hans, men er fort 100k+ USD for 2stk 480 med NXT drev. og ja er samme motor som sitter i dodge ram 2500/3500 som vi har i landet her, den sitter også i ymse ford tunge lastebiler og annet. finnes i 3 hovedversjoner, 12v, 24v og 24v common rail, førstnevnte høres ut som steinknuser, sistenevnte er vesentlig mindre støyende. NXT drev er jo overflate, og rå alu hus, så ikke egnet til helårsbåt... 5.9 kan også benytters på strak aksel, strengtatt der den er mest brukt i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandsfanden Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Muligens litt OT; men jeg har enda til gode å høre utsagn fra noen som klager på kvalitet, driftsikkerhet eller levetid på Scaniamotorer(?) Nei, det er heilt rett. Scaniamaskinene er vanvittig bra greier. Me har ein Scania DS12 levert av Nogva i ein 52 fot Bremnesbåt (snurrevadbåt) og den maskinen trur eg varer evig. Har ikkje løsna ei skrue til no (utanom filterbytte, vanlig vedlikehald o.l) og motoren er like fin som ny. Har litt over 48000 timer på telleren, men kommer sikkert til å leve leeenge endå. Slagvolumet er 11,7 liter, 6 sylindre i rekke, rørkjølt med tørr eksos. Nogva gir med vribart propellanlegg. Max turtall på 1800 o/min. Då yter den 300 hk. Pleier å gå med ca 1400 o/min og då gir den ca 270 seige hestekrefter ut på giret. Dette høyrast kanskje ikkje så mykje ut, men den gir samtidig ca 1400 nm ut på ein propell som er 1,2 meter i diameter. Det skyver greit Forbruket ligger på ca 50 l/t. Motoren er jo stor og tung (ca 1,8 tonn tørr med gir) så den egner seg nok best i store båter.. Men kvalitet? Ja det skal vera sikkert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Kanskje denne kunne være noe? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=25879633 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 31.Desember.2010 Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 knallkombo det der komodo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 hva blir forbruket på vannjet da skyhøyt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Vannjet ja, om ikkje annet så blir båten uselgelig i ettertid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Nei, vannjet ville ikke jeg hatt heller. Mulig det bare grunner i mangel av kunnskap og erfaring. Men det var motoren jeg siktet til da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 flere slike der, en på 315 og, og er mange av de, mye koster det med en skikkelig overhaling av en slik motor da? er billigere motor på markedet bare mer slitt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.