Jump to content

Vakuum i veivhus - Sabb 10 hk / mod. G


Walter_S

Recommended Posts

En liten oppfølger etter: fredivar's FM type L5, 1955, Lufting på veivhus?

 

Når vi nå (nesten i hvert fall) har løst fredivar's problem med å finne veivhusluftingen, så ha jeg ett lignende spørsmål angående min Sabb G // 10 hk - vet ikke om det har noe med veivhusluftingen å gjøre, men har lagt merke til at det oppstår et lite undertrykk i veivkammeret mitt, etter en tids kjøring.....

 

Når jeg etter turen skrur opp peilepinnen til motorolje-kontroll, så hører jeg et lett "fffft" - Akkurat som det er et lite vakuum nedi der. Kan det komme av? Trodde veivhuset var luftet på noen måte? Er jeg helt på blåbærtur, nå....?  :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Høres litt pussig ut med undertrykk i veivhuset. Trodde at det i stedet skulle være litt overtrykk der. Det er det i hvertfall på min motor. For en tid tilbake så opplevde jeg at det var så mye trykk at det kom olje ut gjennom oljeavtappingsrøret. Dette skyltes at slangen til veivhusutluftingen var for tynn slik at trykket i motoren ble for stort.

 

Er du sikker på at lyden du hører er vakuum(luft som suges inn) og ikke luft som presses ut?

Link to post
Share on other sites

Et lite skudd i halvblinde: Kan det være luftingen går direkte til innsuget og at du har tett luftfilter (eller det er vel kanskje bare "pukkfilter" på denne, slike som hindrer småfugler å komme inn i motoren :cheers:).

 

Normalt vil der være en smule overtrykk, fra sylinderlekkasje, som må luftes ut.

 

Kom på en ting til: En 1-sylindret motor har stort volum i veivhuset når stempelet er på topp og mindre volum når stempelet er i bunn. Om motoren stopper med stempelet på topp (vet ikke hvor sannsynlig det er) kan der gjerne være undertrykk i veivhuset.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker, men lufting av veivhuset på denne er vel inne i kapselen som er rundt kjedet hvor også luftinntaket til motoren er. Her er det jo en slags "vannlås" i bunnen av denne innkapsingen som skal hindre at vann kommer inn i motoren hvis båten skulle gå ned. Den fremre part av denne vannlåsen er jo røret som omslutter støtstengene, se tegning http://museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/hfs...tortegning1.gif.

Hvis vann/olje eller andre uhumskheter legger seg i denne vannlåsen, kan du nok få litt over/undertrykk. Dette kan fjernes med en vanlig pumpe for oljeskift ned i røret ved siden av støtstengene. Du vil ofte høre en surklelyd hvis det er noe her når du sveiver motoren rundt.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Et lite skudd i halvblinde: Kan det være luftingen går direkte til innsuget og at du har tett luftfilter (eller det er vel kanskje bare "pukkfilter" på denne, slike som hindrer småfugler å komme inn i motoren ...........

Det der med småfugler er ikke så langt fra sannheten SveinHa! :o)  Noe så fint som et "luftfilter" finnes det ikke på en motor som ikke en gang har oljefilter.

 

Riktignok så er det en slags grov "rist" - der hvor luften suges inn, i forkant av startstativet. Vil nok tro at risten vil holde de aller største fuglene ute, mens gjerdesmutten bør passe seg!   :o)

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror at "skinkene" som er "kobblet" til veiva gjør at et natulig undertrykk bygges opp under tid. Disse skinkene er en natulig luftfordriver (vifte). Tror ikke dette med litt undertrykk er noe reelt problem for saab`n din.  

Hadde akkurat de samme "symtomer" med "ffff" på en marna 3-5 hk fra 1955 i midten av 80 årene. Dette var en bensin "maskin" med olje-veker av det gode slaget... Den kyden er det ingen nymotens motor som kan kopiere. Husker at forbruket på denne maskinen lå på ca 1 liter pr. time... ( Dette ble reine mimretia....... ).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på det med "luftfilter" - luftinntak på en Sabb 10hk - så må jeg bare ta med dette bilde fra i dag. Det er nemlig akkurat der luftinntaket er at "Samson", min gode kompis og skipshund, snuser for å finne ut hvorfor vakuumet oppstår! :o)

Samson er en skikkelig båtshund, han er "med" på alt jeg foretar meg ombord. Og han går ikke av veien for å "hjelpe" meg med service, oljeskift, og lignenede. P.g.a. pelsen hans så lukter det som regel mere diesel og olje av han, enn det gjør av meg! :o)

 

Samson snuser opp luft"filteret" ombord.....

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walther_S!

 

Sender deg link til håndboka for denne motoren!!

I riktig gamle dager var det en rund snufseventil formet som en tallerken (ca. så stor som ett kronestykke) denne måtte skiftes med visse intervaller.Hvis jeg ikke husker feil var den laget av nylon.Klarer bare ikke å huske nøyaktig hvor den var plassert ,men innbiller meg den befant seg på koblingshuset,enten på siden av motoren eller på innsiden av starthuset!!

 

http://www.fartoyvern.no/verft/motormuseum...ESEL%2010%20HK/

 

Lykke til!!!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk til alle, for gode råd og tips. Studerte håndboka særs nøye i går og fant følgende avsnitt:

 

 

Så da går jeg ut i fra at det NORMALT skal være et lite undertrykk i veivhuset på G-Sabben....?

Bilde

 

Plassering av den omtalte tallerkenventil - eller snøfteventil, som noen også kaller den:

Bilde

 

Artig dette, i felleskap å diagnostisere slike spørsmål - Heia, baatplassen.no - her er det alltid løsninger å finne!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...