Jump to content

Reparasjon av kon på VP MS3 gear, hvordan oppnå best resultat?


srru

Recommended Posts

Har demontert mitt gear som bruker lang tid på

innkobling forover,vet at konene må smergles og skal bytte fjæra som sitter under (kobberklumpen).Målte 0,65mm under den øverste mutteren med standard skive.Har noen gode råd slik at reparasjonen varer mer enn noen sesonger slik den forrige reparasjonen av samme kasse.Har selfølgelig lastet repanvisning fra forumet.

Link to post

Skal vel ikkje være noko som hindrer den i å koble raskt inn, dersom det ikkje er utslitt. Sjekk sjalteren og banan(vrideren) som går inni kon ,for slitasje. Shim under skruen der som skal holde press på bananen.

Det er det da greit med litt inngrep etter nokre sesongers drift ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har noen gode råd slik at reparasjonen varer mer enn noen sesonger slik den forrige reparasjonen av samme kasse.

 

Dersom du har to spaker på fjernkontrollen, vær nøye med at motoren er under 750rpm når det skiftes gir. For høyt turtall ved girskift er en vanlig grunn til at konet blir utslitt!

 

Konet bør i utgangspunktet hones, ikke bare pusses med smergelpapir, ettersom kon som er "glasert" fra varmgang vanskelig kan slipes tilbake med smergelpapir, og dersom det slipes for fint vil også konet bli for glatt, honing gir en annen overflate.

 

Det kan være at konet er utslitt, det er tross alt en slitedel og det er ikke alltid det er mer å hone på. Dersom konet blir for mye slitt, vil det ikke klare å presse oljen vekk, samt at passformen i motkonet i gearet kan bli dårlig. Løsningen da er å kjøpe nytt kon.

 

Det kan være at det bare trengs skimsing, og skiftegaffelen bør også skimses på nytt, samt at det må sjekkes at det ikke er sideveis slakk i gaffelen i det sporet den sitter i på konet, og at det ikke er for mye slitasje i sporet i selve konet.

Dette kan enkelte ganger repareres ved å slipe av litt metall innerst på gaffelen, slik at den sitter i nytt metall, litt vanskelig å forklare, men det lar seg ofte reparere, men dersom slitasjen er for stor, enten på gaffelen eller på selve konet, må delene skiftes ut.

Link to post

Jeg renset bare rillene, mange år siden og ikke hatt problemer etterpå.

Noen tråder om dette:

 

https://baatplassen.no/i/topic/69858-ms4-gear-gaar-ikke-fremover-men-revers-fungerer/

https://baatplassen.no/i/topic/55695-vp-ms3c-gir-lang-tid-foer-baaten-hugger-i-revers/

https://baatplassen.no/i/topic/1752-aksling-som-spinner-ved-belastning/

https://baatplassen.no/i/topic/1062-volvo-ms3c-gearproblemer/

 

Som det fremgår er det flere som har hatt dette problemet kun i revers. Det indikerer at årsaken ligger i at rillene har grodd igjen, ikke slitasje.

Link to post

Takker for di to siste svarene som er til god hjelp da jeg hadde samme problem første gang kassa var oppe for noen sesonger siden,da med innkoblingsproblem i revers.Den gang smerglet jeg bare konene og lot kobberklumpen være urørt.Nå var problemet at kassa ikke koblet inn i forover før turtallet kom på ca1000 omdr.Fikk mange gode tips av Ingar og regner med at reparasjonen blir mer holdbar nå.Kjempeforum,takk skal dere ha.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...