Jump to content

De norske båtbladene


Astor

Recommended Posts

Jeg har fulgt Båtmagasinet siden starten av og er fortsatt fan av dette motorbåtbladet. De treffer stort sett hver gang med sitt rikholdige og variert innhold. Jeg har de i bokhyllen etter årganger fra 1985. Og leser de om og om igjen. Alltid noe jeg ikke har fått med meg.

 

Så har jeg i en periode abonnert på Båtliv. For noen år siden sa jeg opp dette abonnementet da Båtliv ikke traff mine interesseområder. I noen nummer hadde de til og med sakset ordrett fra sitt søsterblad Seilas med seilrelatert stoff. På Båter i Sjøen tegnet jeg et abonnement på nytt da selgeren var veldig overbevist at de ville tredde mine interesser. Jeg fikk siste nummer i posten i disse dager og fant få artikler av interesse. Mye om utenbordsmotorer og mindre båter som selvsagt også krever stoff men lite i min gate. Nå er det definitivt stopp på Båtliv her i gården.

 

Vinneren blir Båtens Verden som hver gang har truffet med sine artikler. De har mye variert stoff. Mye småstoff, mye om steder man kan besøke og mye om båtfolk. Det liker jeg.

 

La det være sagt med en gang. Disse båtbladene kan ikke treffe hver gang, men blir bladet til slutt kjedelig så bruker jeg heller penger på andre ting. Og vi er i ulike stadier i båtlivet. Det har jeg skrevet mange ganger og er smertlig klar over at spekteret innen båtliv er stort. Og aller best er det å putre utpå selv. Men så skal man samtidig følge med i timen på hva som skjer rundt omkring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt alle typer båtblader for å se hva jeg kan kose meg med, særlig på vinterstid.

Har funnet ut at jeg stadig vender tilbake til to blad som ikke er norske, praktisk båtägende og practical boatowner.

Der finner jeg stoff jeg kan bruke og som er morsom lesning for min del.

 

Norske båtblader som f.eks. seilas har noen få fine artikler og så mye testing av nye flotte båter.

Jeg har en båt jeg liker og som jeg jobber en del med, derfor er ikke tester noe jeg leser med særlig stor iver.

 

Hvis noen vet om et blad som er norsk og har en del praktiske tips, så gi meg gjerne beskjed om det. Leser gjerne mer.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Norske båtblader er skrale saker, og da spesielt for trebåtfolket. Tror ikke de engang er på trebåtfestivaler rundt omkring. Derimot er det masse tester av båter til 2-3 mill, der de utrolig nok finner en god del ting som ikke er som de burde. Viktige ting som feil skrå på kartbord, døra på microwaven slår feil vei osv. :rolleyes:

Praktisk båtägande og Wooden Boat er bladene for meg. :thumbsup:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Abonnerer på Båtens Verden for å støtte de tre Fredrikstad-ungdomene som har startet sitt eget båtblad. Liker den type initiativ og ståpå-vilje. At bladet har noe greie artikler innimellom er også bra. Selv om en del er avskrift av produsentens brosjyremateriale.

Så om ikke for noe annet, støtt opp om ungdomen som vil noe... :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg les ikkje motorbåtblad, men av norske seglblad så synest eg at Seilas er det dårlegaste.

Dei er utruleg "navlebeskuande". Det er nesten berre segling i Oslofjorden som gjeld.

Færderseglasen er dessutan alle regattars mor.

I tillegg så er det ting som tyder på at dei kjøpt og betalt av eit par seglbåtprodusentar.

Redaktørjobben går dessutan i arv.

 

Ad båttestane i Seilas, så synest eg at dei legg for stor vekt på barskapet i salongbordet:-)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei og Godt nyttår.

Dette var interessant. Jeg abonnerte på Båtliv i ett par år, før jeg sa det opp og opererer nå mer som "freelance". Kjøper rett og slett det jeg har lyst på.

Må si jeg er imponert over hva ungdommene i Fredrikstad har fått til. Synes det er mye og godt variert stoff. I det siste nummeret hadde de også tur stoff, noe jeg har savnet i de andre av de nevnte bladene. Kunne godt tenkt meg mer slikt stoff, også om selve planleggingsfasen.

Har selv en liten båt, men drømmen lever, og da er det morsomt å lese om hva andre har gjort for å la ting gå i oppfyllelse.

 

Nå er det bare vel tre måneder til båtpuss :fireworks3:

Link to post
Share on other sites

Synes heller ikke så veldig mye om norske båtblader. Har abonnert på seilmagasinet som er ok - bedre enn seilas.

 

 

Ellers har jeg abbonert på Practical Boat Owner og Yachting Monthly. Begge leveres elektronisk, er mye rimeligere en norske blader og en helt annet nivå en de norske bladene.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg abbonert på Practical Boat Owner og Yachting Monthly. Begge leveres elektronisk, er mye rimeligere en norske blader og en helt annet nivå en de norske bladene.

Oiii, leveres elektronisk? Det må jeg undersøke.

 

Hadde Båtmagasinet i starten, men sa opp da jeg gikk over til seilbåt - jfr klistremerkesaken på åttitallet. (Ifølge ryktene er den daværende ansvarlige sjefredaktør gått over til seilbåt nå :eek: :eek: :eek:)

 

Prøvde litt båtliv, Practical Boatowner, Palstek (tysk, 'praktisk' båtblad) før jeg sluttet helt. Likevel får jeg per dags dato 2 blader gratis i huset: Seilmagasinet siden jeg er medlem i en seilforening og noe som følger med KNBF eller Kystpatruljenmedlemskapet ("Trygg på sjøen"?).

 

På sirkulasjon på jobben får jeg/kan jeg få Wooden boats, Yachting monthly (tror jeg det var) og kanskje et blad til - har vel sin begrunnelse i at også norske båtbyggere i ny og ned søker patent på ett eller annet.... :saint:

Link to post
Share on other sites

Jeg har abbonert på Seilas og Seilmagasinet så lenge at jeg har blader fra 80tallet, nå har jeg sagt opp begge da jeg de siste par årene finner mindre og mindre interessant der, det er for mye å samle på og betale for når jeg til tider er ferdig med bladet på 10-15min.

 

Derimot så abbonerer jeg på Odyssè som er Svenske krysserklubbens middelhavsblad, får også på kryss i kassa.

I tillegg så abbonerenr jeg på Blue water sailing og får derfra også med MQ (multihull quarterly) kjøper i tillegg yachting monthly, er nå dekket med blader jeg faktisk gidder å bruke tid på å lese.

 

Har aldri lest motobåtblader annet enn på venterommet hos tannlegen men det er jo naturlig siden jeg ikke har hatt noen motorbåt noen gang.

Båtens verden har jeg også sagt opp da det ikke er noe for seilere der av interesse, skulle gjerne abbonert der for å støtte de men det blir nok papir å ta vare på

Link to post
Share on other sites

Noen påstå nylig at om 10 år er de første etablerte og velkjente papiraviser borte for godt. Mon tro om disse magasiner holder ut så lenge.

 

Enig med Enzo: det er noe galt når man bruker 10-20 minutter på et blad til 50-80 kroner for så å kaste det (eller ikke kaste det og allikevel ikke ta det opp igjen for lesing).

 

Men jeg har blitt flinkere til å ta vare på linker, noen ganger sikrer jeg til og med nettstedet lokalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp begynt å abonnere på Vi Båtägare.

 

Har naturligvis Båtliv og Båtmagasinet fra før av. Gammel vane.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerer ikke på noen båtblader, hverken norske eller utenlandske, men kjøper blad enkeltvis om det er noen saker eller båtomtaler som vekker interesse. Og de såkalte båttestene i de norske båtbladene er mer som omtaler å regne da de ikke går særlig i dybden. Man kan nesten like gjerne gå til produsentens hjemmeside og studere tekst og bilder. Dessuten har båtbladene også nettsider. På den annen side er det en del utenlandske båtblader som blir for grundige i testene etter mitt syn slik at de blir sørgelig kjedelige å lese.

 

Det største problemet med norske båtblader slik jeg ser det, er at de fleste journalistene i stor grad mangler integritet, yrkesstolthet og maritim kompetanse. De ser ut til å være mer opptatt av å skryte uhemmet av båter og produkter enn å drive med journalistikk med faglig tyngde, men selvsagt med enkelte unntak. Frykt for å miste annonseinntekter vil jeg tro er en avgjørende årsak til at journalistene etter mitt syn i veldig liten grad er kritiske overfor produkter til annonsører og andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 100% enig i det "Capitaine" sier her i dette innlegget. Båtbladene er for avhengig av anonnseinntekter til at

de tørr å si sin ærlige mening i tester av båter og motorer. Båtbladene bør snart ta et standpunkt på om hvem dei skal

representere, er det (abbonentene/publikum) eller (levrandører/importører).

Link to post
Share on other sites

Noen påstå nylig at om 10 år er de første etablerte og velkjente papiraviser borte for godt.

 

Sammen med introduksjon av det papirløse kontoret som ble prediket for et par ti-år siden?

 

Bare i Norge kopierte og skrev norske virksomheter ut over 14 milliarder sider papir i 2007. Det tilsvarer et snitt på 28 sider per ansatt hver eneste dag. En bunke på 14 milliarder ark vil være like høy som 4753 eiffeltårn satt oppå hverandre. Og dette er bare i Norge.

 

Dette i følge en undersøkelse foretatt av HP IPG.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sammen med introduksjon av det papirløse kontoret som ble prediket for et par ti-år siden?

 

Ser den, ja, men det går denne veien allikevel.

 

Der hvor jeg jobber nå har de flyttet til mindre lokaler i 2009 fordi plassbehovet for papirlagring minsket. Under flyttingen ble det kastet 8,2 hylle-km med papir. Idag går det meste over altinn/"altut". Ved skrivebordet har jeg én perm i aktiv bruk - og det er notene til bedriftskoret. Pluss en del gamle permer fra diverse kurs som jeg ikke kunne velge elektronisk. Jeg bruker kanskje littigrand mer enn i siste jobb fordi jeg ofte må ha så mange dokumenter samtidig tilgjengelig at det blir litt for trangt på skjermene (vi har 3 på arbeidsplassen) og det skrives mye i margene.

 

Hjemme er postkassen stort sett tom for brev. Det er bare Aftenposten som kommer og den kastes allerede etter senest en time - for ille egentlig å frakte papiret (kanskje fra Finland?) hit for at den så brukes i maks 60 minutter og etterpå bare blir søppel. Men det er vel bare et spørsmål om måneder før jeg kutter ut den. Har allerede skjedd i den nærmeste omkretsen.

 

Det som har motvirket tendensen etter at begrepet "det papirløse kontor" kom opp, er at antall folk som har skrivere tilgjengelige har mange- mangedoblet seg de senere årtier og dette en stund før nettverkstilgang kom til de tusen hjem.

 

Og for å komme tilbake til båttidsskrifter. Som jeg skrev så har jeg egentlig kuttet ut alle, noe som flere andre også skriver. Men den ene som nå kommer får jeg liksom gratis - kunne ikke gjøre noe med dette.

 

Jeg bruker i alle fall atskillig mindre papir både på jobben og privat enn på 80-tallet - garantert!

Link to post
Share on other sites

Ser den, ja, men det går denne veien allikevel.

 

Tja?

 

Tallene fra undersøkelsen viser at den yngre generasjon setter større lit til penn, papir og utskrevet materiale enn sine eldre kolleger. 84 prosent av ansatte mellom 16 og 24 år sier de som regel foretrekker å ha papirene skrevet ut foran seg når de skal forberede en beslutning, satt opp mot å lese det samme tekstmaterialet på skjermen. Dette er stikk i strid med forventningene til det papirløse kontorlandskap som kom i samband med den digitale revolusjon.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerer selv på både Båtliv og Båtmagasinet, men det bladet jeg likevel gleder meg mest til er Vi Menn Båt. Dette må dog kjøpes i løssalg.

Synes de har friske journalister som har mange tester av båter i størrelsen som jeg selv ser som aktuell. Dessuten plukker de opp mange "gadgets" til båtliv og er litt friskere i tilnærmingen enn de tradisjonelle båtbladene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...