Jump to content

Volvo TAMD 71A får ikke toppturtall


Knert1

Recommended Posts

Hadde desverre sommerdiesel på tankene i vinter og oppdaget at denne hadde frøset, da jeg på det kaldeste (- 18°C) skulle kjøre Eberspächeren og denne ikke ville tenne.

Så var det plutselig vår og sesongen starter, dvs med langsomt tempo. Jeg får ikke toppturtall på 71A'en.

Maskinen starter greit, sviver fint på tomgang, ingen røyk (dvs. når motoren er varm, på kald motor har jeg selvsagt "Volvo tåken") eller ulyder.

Klarer toppturtall (2500o/min) i fri, med propell innkoblet kun maks 12-1300 o/min.

Motoren er nyoverhalt sommeren 2009, dvs nye topper/ventiler/fjærer og dyser.

Har sjekket følgende:

 

•Skrudd av luftslangen inn til turboens innsug, kjørt motoren og her er "bra" med undertrykk. (Kjent med hånden)

 

•Demontert "bypass'en", dvs her er et stempel som skal presses opp i en sylinder og la et spjeld styre lufta til å gå via intercooleren. Dette spjeldet hadde alle bevegelsen inne og smurte kun sylinderveggene med 6.66.

 

•Har "kneppelyd" (høres litt ut som ei brenselspumpe til en dieselvarmer) i grovfilteret, byttet dette i dag.

 

 

 

Eller har noen andre vært ute for lignende? :confused:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Støtter Softice, bytt alle dieselfilterne dine.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet de doble finfilterne, som er plassert på motoren. (rett over dieslpumpa) har luftet og fått start på motoren. Så nå skal jeg ut på testtur.

Men... i grovfilter er der fortsatt "kneppelyd". Jeg kan kjenner at "kneppingen" er på turrøret til dieselpumpen. Denne lyden/kneppingen tiltar ved økt turtall.

Fant også at det var litt diesel under dette filteret, så jeg satte en oppsamlingsboks under, slik at jeg på prøveturen i morgen, kan se om her er en "usynlig" lekkasje.

(Tankerekken er som følger: dersom dette filteret har tatt skade av frosten i vinter og laget en "nesten usynlig sprekk", så vil denne suge luft når motoren går og hindre at en får nok diesel inn. Dieselpumpen suger da en blanding av falsk luft og diesel og kneppelyden oppstår. Denne falske luften vil bli evakuert i autolufte systemet og har ingen annen effekt enn at en ikke får topp turtall.)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er dagen testtur unnagjordt og det ble en langsom fornøyelse. :sleep:

Så da var det ikke filtrene.. Ser på innlegget om 41 A som ikke får fullt turtall:

Forsøk å lufte dyserørene mens motoren går på tomgang ! Åpne tilkobling til en-og-en dyse for utlufting. Som det kommer frem i linken over så kan problemet være luftlomme som pulserer i brennstoffsystemets HP-side!

Dersom en har luft i HP siden, dette kunne høres som den "kneppelyden" i sugesiden, eller vil denne evakueres via selvlufteren?

Du bør også sjekke dieseltilførselen NØYE, helt fra tanken og frem. Slanger før pumpa drar inn luft lenge før de lekker diesel.

Eller vil en evt. liten lekkasje på tilførselen, gi denne "kneppingen"?? Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

For å si det på "Sørlandsk": Æ liår det ikke..

Jeg har som deg holdt på i snart 2 uker nå, uten å få "guffa opp", ser at jeg har gjort mer eller mindre det samme som deg.

Dette er kommet over vinteren. Siste turen i fjor, gikk helt fint, med toppturtall og halvplan.

Så ligger båten en (meget kald) vinter og plutselig er turtallet vekk :confused:

Så etter dagen testtur, ender jeg vel opp med å fikse nytt diesel føderør, fra grovfilteret og frem til "like før" motoren. Her vil jeg også da i samme slengen bytte 30cm slange, slik at alt dette er nytt. Det er forøvrig her jeg har (og føler) "kneppinga".

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Du får ha lykke til.Kan jo bare sånn for moro skyld spørre deg om du har sjekke turboen,og hvis du har det,så bør du sjekke den en gang til.Det er visst svaret på alle motorproblem.nå tror jeg at jeg reiser på fisketur med flytevest og en god boremaskin.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket den med å løsne innsugsslangen, startet opp motoren på tomgang og turboen sviver lett rundt. Økte turtallet til ca 800o/min og holdt håndflaten forsiktig borttil (ca 1-2cm fra selve sugehullet). En kan da høre at her er et skikkelig undertrykk. (Luftsuselyd)

Jeg antar at dersom det da hadde vært NOK diesel, ville ikke motoren ha røket mye mer, da en kjører inn for mye diesel som da, pga dårlig turbo ikke hadde blitt "brukt opp".??

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Om turbotrykk er tilfredstillende: Du kan jo sjekke at røykbegrenseren får nødvendig lufttrykk fra innsugsmanifold. Sjekk forbindelse mellom begrenseren og manifold. Kan den være blokkert av skitt, eller luftlekkasje ??

Sjekk at membranen i begrenseren er tett ved bruk av f.eks. en sykkelpumpe ?

 

Sakset fra verktøymanualen i dokumentarkivet:

 

smred71.jpg

 

Om ikke det hjelper, sjekk brennolje forpumpen. Drives av kammen for br.stoff pumpen. Kan det være her du hører den knette-lyden du beskriver? Er fjæra i pumpen iorden? Beveger pumpestempelet seg hele veien?

Er håndpumpen låst? (mener den skal trykkes inn å vries i inntrykket stilling når den ikke benyttes, altså ved normal drift)

 

Også sakset fra samme manual:

 

brstpmp.jpg

 

 

Iallefall: Lykke til!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da fikk jeg omsider ombord min "personlige Volvo Guru". :thumbsup:

Jeg startet opp og han krøp rundt motoren litt og ba meg senke turtallet til tomgang. (Etter å ha kjørt ca. 1000 o/min i 10 min.)

Han løsnet da på HT rør inn til dysene og begynte i "baugen". Han kunne da konstatere at 71A'en gikk på alle sylinderene. (En kunne veldig greit høre at turtallet sank, da han "kuttet" 1 og 1 sylinder)

Han tok da samme runden en gang til og plutselig så var "kneppelyden" borte, så "som en skrev" at det er mulig "mirkobobleluft" i HT rørene.

Dette kan se ut som å stemme...

Under denne testingen, så var der plutselig vann, rundt reservedels kassa. :confused:

Har brukt dagen i dag til å vannsuge alle "hemmlige skott" og har fått ut over 100 liter.

Så nå har jeg stoppet trykkvannspumpen, og skal la båten ligge til i morgen, for å se om denne lekker... (Har isen gnaget hull???)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Fikk du tilbake ditt tapte toppturtall?

 

Så deg forresten i påska, i Nåløyet.

 

Vi prøvde akk så tappert å legge til, men det gikk jo skeis som du kanskje så, så vi gikk igjen...

 

Trykket på "slippanker" på rett plass, men hørte ikke noe plopp bakfra...

Kjerringa stod på baugen, og i en hardtop båt så går det ikke an å kommunisere med baugpersonellet.

Så måette jeg selv hive meg bak, huket av karabinkroken som skal forhindre ankeret fra å forsvinne i dypet ved et uhell, og så slapp ankeret jeg for nærme land, måtte dra det opp igjen og slippe det lengre ut for å ligge trygt.

Da jeg skulle dra opp ankeret fortsatte problemene...

Ankervinsjen nektet å dra opp tauet, stod bare og spant på blytauet.

Etter mye om og men så fikk vi opp ankeret og stakk og la oss longside på Stokken.

Nå ligger det nye kabularskiver (plast) i bilen, må få byttet de på vinsjen, så ikke vi gjentar suksessen ved neste båttur...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så dere også.. Var ikke det nye BP flagget fint?? :flag_bp:

 

Har ikke vært ute og testet toppturtall enda, ville forsikre meg om at det ikke kommer mere vann inne i båten.? (Hull i skroget eller trykkvannslekkasje)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg etterstrammet alle slangeklemmene i "område med vann". Og skulle ut på helgetur, sjekket da med tom vanntank (denne hadde jeg jo øst ut) uten at dette tok helt av. :headbang:

Fortsatt 1300 o/min og svimlende 9 knob.

Så da skal jeg til Maritim i Arendal, og kjøpe nye luftfilter i løp av neste uke. Håper dette hjelper, men begynner å bli ganske deppa..

Finns det noe måte å måle turbo trykket på? (Uten å demontere halve motoren) Og finns det noe måte å kontroller "bypassen" på, mens motoren sviver? Kunne tenke meg å koble på en slange på evakuringsventilen bak stemplet, for å se om dette beveger seg. Har noen prøvd dette?

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Turboen snurrer fint rundt, har sjekket med slangen av.

Og siden motoren fungerte i fjor, og jeg da ikke har justert noen ventiler i mellom tiden, antar jeg at det ikke er noe problem med "slanger i klem". :headbang:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Jeg opplevde en lignende episode der jeg ikke fikk turtallet opp på en TAMD63 motor. Føltes som jeg hadde fått noe på propellen for det ristet i båten når jeg koblet i. Etter å ha undersøkt under båten så var det ingen tegn til noe der.

Skiftet så olje på giret og alt var vel etterpå.

Link to post
Share on other sites

Har du sort røyk når du ligger på 1300 omdr med fullt gasspådrag ?

Den aller minste luftlekkasje fra turbo og inn til motor vil gjøre at du ikke får opp turtall.

Demontering og remontering av bypass krever at alt er 100% tett etterpå.

Turtallsproblemer kan være tett intercoler eller luftlekkasje.

Redigert av talisman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har ikke sort røyk ved 1300 o/min.

Jeg har skiftet luftfilterne, men pga at det "kom ei ølbøye", så vil konemor heller på campingvogn utstilling, enn testtur. (Så nå har jeg all grunn til å være bekymret)

Alle vet at det er 2 ting som må være tilstede for at 71A'en skal yte 100% og det er luft og diesel...

Dieselsporet: 3x filter byttet, slange fra materør og frem til diesel sugepumpe, byttet i 2009. (Kan drifstoffslanger bli ødelagt av "fryst" diesel.. ??)

Luftsporet: 2x luftfilter byttet, sjekket at turboen sviver lett og denne har markant sugelyd allerede ved tomgang. Intercoolerene er overhalt/renset i 2009. De/remontert bypass, sjekket at alt gikk fint. (Dog bites denne i halen av at dersom dieselsporet ikke er "free flow", så vil en heller ikke bygge opp turtall nok til at denne går i bypass. :headbang: )

Dog finnes et 3. spor, dvs skrogsporet. Båten har ikke vært oppe på 4 år, dog ligge denne i ferskvann og ved å kjenne under, så er denne ikke grodd. Sjekket av dykker og han bemerket ikke groe, dog slitt bunnstoff. (båten frøs inne/fast og denne var hard mot bunnstoffet)

Tenker også i min enfoldighet, at dersom båten hadde vært grodd, så hadde motoren prøvd å yte, dvs. min "går tom" ved 1300 o/min (og gearet innkoblet) Og dette da hadde gått utover toppfarten.

Nytt i saken er gearkasse sporet, jeg har en hydraulisk kasse, her har jeg ikke bytte olje (i år), da denne "ser fin og ubrukt ut". Kan denne "knipe ned" toppturtallet.. ??

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Siden det eneste som har skjedd er kulde og frost, er det vel mest sannsynlig at du har en tilstopning et sted på tilførselen; antakelig i silen nederst på stigerøret i tanken. Har du forsøkt med å ta løs i grovfilter-enden og "blåse bakover"? Hvis du prøver, og det er vanskelig å "blåse bobler i dieselen" så vet du i alle fall hva problemet er.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tapping i bunnen av tankene er solid dimensjon, dvs der er 5/4" stuss i begge tankene. Disse er koblet til en "dritt samler" i midten, denne er lavere montert enn tankene og har til nå samlet se større partiklene. Som jeg igjen lett kan drenere ut i en avtapping i bunnen. Se ill.

p1301700.jpg

 

Følger en da "dieselsporet" videre, så er det røret fra beholderen og opp til grovfilteret/vannutskilleren som kan ha dårlig gjennomstrømning. Eller fra grovfilter til motor.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Dette med 10 literen er i "tankerekka" for dieselsporet, da kan en samtidig få sjekket at de "nye gummislangene" (2009) ikke er av dårlig kvalitet. Dvs. jeg kjøper alle meterene nye, tur og retur. Kjører motoren varm med gammel (original) kobling. Kobler fra, montere nye slanger rett i "reservekanna" og tar Highspeed testen. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...