Jump to content

Svart motorolje ved oljeskift


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Saken gjelder ikke direkte båt derfor OT, men dieselmotor til bil. Dette skulle være kanskje sammenlignbart med båtmotor.

 

Nå er det slik at jeg har eid mange nye bensinbiler og oljen ved oljebytte har holdt seg ren og blank i lengre tid etter kjøpet. Nå har jeg kjøpt meg en bil i tillegg til de andre og den har en dieselmotor. En 2,5 liter turbodiesel med 133 Hk. Dette er den første bilen jeg eier som har dieselmotor. Byttet for første gang motorolje i helga og fikk meg et utrolig sjokk. Fy f**** så svart den var. :eek:

 

Så til saken:

Dere som har dieselmotor både i bil og båt, blir oljen så fort svart? Hvilke erfaringer har dere med dieselmotor og motoroljer, skal den bli så svart?

 

Hvordan blir oljen seende ut i en båtmotor etter en sesong?

 

 

 

BildeBilde

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

olja blir svart ja, ingen tvil om det.

Men er den supersvart, og i tillegg kjennes "tørr" ut, blir mitt motspørsmål; når var den byttet sist ? For dieselmotorer skal ha langt mer oljebytte enn en en bensinmotor.

 

Suzuki

Hei Suzuki

Hva mener du med at en dieselmotor skal ha langt mer oljebytte enn en bensinmotor?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki

Hva mener du med at en dieselmotor skal ha langt mer oljebytte enn en bensinmotor?

Tja, vanlig intervall for en moderne bensinmotor er vel 15000 eller 30000 km.

Vanlig for ditto dieselmotor er vel 5000 eller 8000. Noen har 10000km, men jeg har sjelden/aldri sett motorer som har intervall på 15000km eller mer ( store tunge dieselmotorer untatt, da disse som regel har on-board analysecomputer .. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tja, vanlig intervall for en moderne bensinmotor er vel 15000 eller 30000 km.

Vanlig for ditto dieselmotor er vel 5000 eller 8000. Noen har 10000km, men jeg har sjelden/aldri sett motorer som har intervall på 15000km eller mer ( store tunge dieselmotorer untatt, da disse som regel har on-board analysecomputer .. )

 

Suzuki

Dette er en bil jeg kjøpte ny i år....

I instruksjonsboken står det at den skal ha to typer service - 15.000 km/1år og 30.000 km/2 år.

Det ble byttet olje etter noen mil etter at bilen var ny og nå ved 15.000 km. Oljen var tynn og fin konsistens, men helt utrulig svart. Fikk nesten sjokk, men det er vel slik den skal være.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette er en bil jeg kjøpte ny i år....

I instruksjonsboken står det at den skal ha to typer service - 15.000 km/1år og 30.000 km/2 år.

Det ble byttet olje etter noen mil etter at bilen var ny og nå ved 15.000 km. Oljen var tynn og fin konsistens, men helt utrulig svart. Fikk nesten sjokk, men det er vel slik den skal være.

Der ser du. Gammal kunnskap er ikke hva den var.

 

Suzuki            

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Diesel motor i bil vet jeg ikke noe om. Men det som tappes av Ørnhilds LettBulketeVolvo etter 15000 km er nesten til å drikke etter fargen å dømme.Helsyntetisk må til.Den har Midtibushen motor,men oljen gjør utslaget tror jeg. Og den har gått styggelig langt også. Statoil helsyntetisk eller Mobil 1,det duger.

Link to post
Share on other sites

Dette er en bil jeg kjøpte ny i år....

I instruksjonsboken står det at den skal ha to typer service - 15.000 km/1år og 30.000 km/2 år.

Har en '96 Golf TDI. Intervall for bytte av olje+filter er oppgitt til 15.000km på denne.

 

Det ble byttet olje etter noen mil etter at bilen var ny og nå ved 15.000 km. Oljen var tynn og fin konsistens, men helt utrulig svart. Fikk nesten sjokk, men det er vel slik den skal være.

Ja, oljen i en dieselmotor blir svart. Etter oljeskift og før start av motoren er oljen blank på peilepinnen. Etter start er den igjen sort! Et vanskelig å få bort hvis du får det på hendene. Anbefaler bruk av "opresjonshansker" ved oljeskift.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

Har Passat Tdi  skifter olje var 750 mil  o oljefilter var 1500 mil (ca !  :smiley:)

oh yes oljen er svart, men det er inga problem den smörjer endå !

 

VP MD31A i båten, skifter olje o filter en gang per säsong!

problemet med båtmotorn er att oljen håller seg så ren o fin så jag har ibland

problem o lese av stickan, kan få ta om 5-6 ganger innan jag ser nivån! varför

den håller seg så ren vet jag ikke?

 

jag kjör på mineralolje både bil o båt 'superturbo' eller något i den stilen,

typ felleskjöpet  runt 300kr för en 20liters dunk

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja, vanlig intervall for en moderne bensinmotor er vel 15000 eller 30000 km.

Hadde bilen min på 90000 km-service nylig. Da klistret de en lapp i frontruten der det står omtrent: "Neste oljeskift ved 97500 km. Neste oljeskift med filterbytte: 105000 km"

Oljen som er brukt er Castrol TXT.

Er det da litt "overkill" å bytte så ofte?

Link to post
Share on other sites

Dette er en bil jeg kjøpte ny i år....

I instruksjonsboken står det at den skal ha to typer service - 15.000 km/1år og 30.000 km/2 år.

Det ble byttet olje etter noen mil etter at bilen var ny og nå ved 15.000 km. Oljen var tynn og fin konsistens, men helt utrulig svart. Fikk nesten sjokk, men det er vel slik den skal være.

Har aldri sett en instruksjons / service bok på en dieselbil som ikke tar forbehold om type kjøring ( eks. by / land ) i forhold til intervallet for oljeskift.

 

Min påstand: en bil som kjøres mye i byen skal skifte olje/oljefilter/luftfilter hyppigere enn ved landeveiskjøring. Dette har med forurensing å gjøre.

 

Min meget erfarne VW mekaniker når jeg bodde 2 år i Østerrike sa:

"En VW diesel som kjøres mye i byen og følger intervall (i dette tilfellet også 15`) holder motoren maks 200`km. Bytter du alltid mellom 7,5` og 10` holder den minst 350`.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett en instruksjons / service bok på en dieselbil som ikke tar forbehold om type kjøring ( eks. by / land ) i forhold til intervallet for oljeskift.

 

Min påstand: en bil som kjøres mye i byen skal skifte olje/oljefilter/luftfilter hyppigere enn ved landeveiskjøring. Dette har med forurensing å gjøre.

 

Min meget erfarne VW mekaniker når jeg bodde 2 år i Østerrike sa:

"En VW diesel som kjøres mye i byen og følger intervall (i dette tilfellet også 15`) holder motoren maks 200`km. Bytter du alltid mellom 7,5` og 10` holder den minst 350`.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Selv om jeg bor på landet så er det for det meste småkjøring. Dette betyr også hyppigere oljeskifteintervall. Satser på å bytte oftere en 15.000 km. Satser på 5.000 km. Hva mener dere?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tja, vanlig intervall for en moderne bensinmotor er vel 15000 eller 30000 km. Vanlig for ditto dieselmotor er vel 5000 eller 8000. Noen har 10000km, men jeg har sjelden/aldri sett motorer som har intervall på 15000km eller mer ( store tunge dieselmotorer untatt, da disse som regel har on-board analysecomputer .. )

...hmmm... 5000 eller 8000 km??? Volkswagen TDI 105 hk med dsg kasse der er oljeskift nå hver 30.000 km... :wink: Altså: tilsvarende  "moderne besinmotor" (hva nå det er...).
Link to post
Share on other sites

5000 tror jeg er "overkill", men 7-8000 tror jeg er lurt.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

500 mil det verkar 'overkill'  tycker även 750 er overkill men jag er inne på min 3de turbodiesel

og har kjört dette intervalllet, dom två tidigare bilarna kjörde jag 20 000 mil var utan några

problem......min nuvarande har gått 15 000mil o ännu inga problem.........(peppar peppar ....!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...hmmm... 5000 eller 8000 km??? Volkswagen TDI 105 hk med dsg kasse der er oljeskift nå hver 30.000 km... :wink: Altså: tilsvarende  "moderne besinmotor" (hva nå det er...).

Pokker ! Hver gang jeg er påståelig, blir jeg rett etterpå kryna rett ned i det..

Jaja - lærer jeg ? Neppe...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lubrication

Few people are unaware that diesel lube oil must be changed frequently, 100 hours is the usual interval. Why so often? It's because large amounts of carbon is a by-product that ends up in the oil. If allowed to build up and remain in the oil, the lubricating ability of the oil is severely retarded. Moreover, carbon blocks heat transfer and retards the cooling function of the oil as well. Engine oil will also suffer a build up of sulfuric acid, which can damage bearings as shown above.

 

Equally important is good filters. Believe me, only the very best and most expensive oil filters are good enough to be significantly effective. I recommend that you buy either OEM or top name brand filters regardless of cost.

 

Don't cheat on your lube oils, either. The manufacturers are not blowing smoke, so just follow the recommendation for oil grades. They know better than your buddy down the dock who may have other ideas that he heard from yet someone else.

 

David Pascoe

Marine Surveyor  

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange meninger om ojebytte her. Jeg fyrer vel på mange her men jeg tror eller mener det blir byttet ut mye fin olje. Har interessert meg for dette og gjort mange undersøkelser gjennom mange år, med både oljeselskaper og firmaer som utfører  analyser av olje. Har møtt  argumenter som for eksempel. syrer og vann..

Min konklusjon er at det er att det er soten i oljen som er problemet i liten grad vann og syrer forutsatt god olje og motor.

Jeg har en volvo 31 motor som er gått 1400 timer til sammen

i sommer kjørte jeg ca100 timer, sendte oljen til analyse og resultatet

ble att jeg helt sikkert kunne kjøre 100 til.

Sottallet var 42 og  det be opplyst at det ikke var noe problem med 150 i sottall  såfremt resten av verdiene var bra.

Jeg tror att det blir byttet ut mye bra olje på grunn av frykt for motor havari. Se bare på intervallene på lastebiler 20 000 til 70 000km.

Det er sikkert mange som er uenige, men tenk over att instruksjons / service boken til min 31 motor er snart 20 år gammel og der står det at man skal bytte hvert år . Hvor mange millioner har oljeselskapene brukt til å forbedre oljen på disse årene?

Fikk forresten et tips av analyse firmaet jeg brukte, og det var å ta opp olje på fingrene trykke disse sammen litt , hvis det går lett å tørke av oljen uten at den legger seg i porene i fingerende, så er ikke oljen mettet med sot

Link to post
Share on other sites

:crazy:

 

Det var mange forslag det.

 

Tror nok svaret er: Olje konsistens kommer av: belastning, div. skader, og viktig: Hvor ofte dere kaldstarter  motoren.

 

Det er vel ikke noe som sliter så mye på en motor som å kaldstarte.

Det sies att EN kaldstart, tilsvarer ca. 100km på motoren og oljen.

Så det er vel en vurderings sak om man benytter helsyntetisk (dyrt) og skifter senere. Eller delsyntetisk, eller evnt. mineralsk olje, og skifter oftere.

 

Det er dermed vanskelig å si hvor mange km/timer man bør kjøre mellom intervalene. Det blir smaken er som baken.

 

Men skifter man olje sent , så bør også filtret byttes, da all slagget som slites av motoren ligger der. Problemet kan bli dårlig oljetrykk.

 

Så til spørsmålet om sort olje: Ja oljen skal bli sort, men om det er forskjeller mellom diesel og bensin vet jeg ikke. Er det første oljeskift så er det ikke utenkelig att oljen er mere grumsete enn ellers, pga. mye motorer har ett slitelag som slites i starten. Foringer og lager skal gå seg til.

Link to post
Share on other sites

Om du bruker syntetisk eller delsyntetisk eller mineralolje, spiller liten rolle. Hvis en ser bort fra kostnaden ved innkjøp av olje. Det som er intressant er at en kjøper olje som tifredsstiller motorfabrikantens spesifikasjoner. F. eks. sier motorfabrikanten at du skal bruke en olje som tifredstiller VDS II, så bør du bruke det eller bedre. Da får motoren den oljen den skal ha og da trenger du kun å bytte i.h.ht. foreskrevet intervall. Så enkelt er det. Ref også hva Loyus har skrevet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om du bruker syntetisk eller delsyntetisk eller mineralolje, spiller liten rolle. Hvis en ser bort fra kostnaden ved innkjøp av olje. Det som er intressant er at en kjøper olje som tifredsstiller motorfabrikantens spesifikasjoner. F. eks. sier motorfabrikanten at du skal bruke en olje som tifredstiller VDS II, så bør du bruke det eller bedre. Da får motoren den oljen den skal ha og da trenger du kun å bytte i.h.ht. foreskrevet intervall. Så enkelt er det. Ref også hva Loyus har skrevet. :yesnod:

Jeg kjenner kun til disse standardene:

API SL/CF (Mobil 1 5w-50 olje) --- for Bensin/Diesel

ACEA A3/B3/B4

 

Og selvfølgelig viskostitesnivået til den aktuelle motor.

 

Hva er VDS II og hvem er Loyus.

 

:blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...