Jump to content

Svart motorolje ved oljeskift


John_Kr

Recommended Posts

....hvem er Loyus.

Kanskje LOTUS blir enklere å finne? Svar 20

 

På tatstaturet er T'en rett ved siden av Y'en - eller omvendt..... :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er en bil jeg kjøpte ny i år....

I instruksjonsboken står det at den skal ha to typer service - 15.000 km/1år og 30.000 km/2 år.

Det ble byttet olje etter noen mil etter at bilen var ny og nå ved 15.000 km. Oljen var tynn og fin konsistens, men helt utrulig svart. Fikk nesten sjokk, men det er vel slik den skal være.

Jeg har en bensin og turbo bil (Audi) med serviceintervaller 15/30 tusen km.  Står ikke noe spesielt i boka om oljeskift mellom servicene.  Etter å ha sett på ålje som var kjørt ca 15 tusen - svart og stygg - har jeg konsekvent skiftet olje en gang mellom hver service.  Skifter sjøl, så det blir bare noen hundrelapper ekstra pr år.  Synes det er en billig "forsikring" mot unødvendig slitasje - kanskje 1% av hva hele bilholdet koster meg.

 

I båten har jeg bensin V8er.  Kjøres ikke så mange timene i året (80-100?), og der har jeg ikke sett spesielt svart olje på så få timer.  Bytter som serviceboka sier hver høst.  Er ikke helt sikker på hensikten, men gjør "som men pleier".

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

:crazy:

 

Så til spørsmålet om sort olje: Ja oljen skal bli sort, men om det er forskjeller mellom diesel og bensin vet jeg ikke.

Det er det, jeg baserer meg på et 10-tallig antall uttalelser fra mekanikere av dieselmotorer.

Utklippet til Lotus bekrefter jo også det.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan legge ut min lille erfaring hva angår farge på oljen i dieselmotor, så begrenser seg dette til 2 motorer i båt.

 

- Sabb H2 - 2syl. motor på 18 hk

- Sabb G - 1syl. motor på 10hk

 

Noe av det første som slo meg, når jeg tok i bruk 1-sylindren, var at oljen, etter et oljeskift omtrent blir svart i løpet av en halv time......  :eek:

 

På 2-sylindrern kunne man nesten ikke peile olje de første par gangene, etter oljeskift, fordi oljen holdt seg blank så lenge. Oljens farge forandret seg gradvis fra blank til "mindre blank" og det tok ganske lang tid før oljen virkelig ble svart!

 

Ble like overrasket og ikke så lite usikker over at G-modellen ble så fort oljesvart!  :blush: men så er dette jo en gammel konstruksjon, da.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

VDS II er Volvo sine krav til olje for en KAD 44 motor. VDS betyr Volvo Drain spec., men spør ikke mer om akkurat det, fordi jeg vet ikke mer om det. Det var en regionsjef i et herværende oljeselskap som fortalte meg hva VDS sto for. Og jeg beklager at Lotus ble omskrevet til Loyus.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det var den nye oljen som ble så fort svart Walter, det er like gjerne rester av den gamle oljen som lå igjen i motoren  -  og straks misfarget den nye.

 

Men oljen skal som kjent ikke bare smøre, den skal også kjøle  -  og vaske med seg urenheter.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Olje på moderne bil diesel motorer har intervaller opptil 50 000 km, men da med en spesiell olje som er beregnet for longlife drift, denne oljen får en ikke kjøpt på vanlige butikker eller verksteder, kun på merkeverksteder. Motorens computer må også være satt opp med longlife drift. Den vil da analysere kjøremønsteret og en kan da kjøre opptil 50 000 km eller maks 2 år. Selv kom jeg ut med ca 30 000 sist jeg skiftet. Dette var for en Audi 1.9 tdi. På min TAMD 31 skifter jeg hvert år slik som det står i skriften selv om jeg ikke har så stor tro på at det virkelig er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

:crazy: Her er vi på Baatplassen og dere snakker om KM. Trøste å bære. :nono:

Skjerp dere i dette forumet bør vi vel snakke om gangtimer og ikke annet.

Skift olje en gang i året uansett, det må da vel være den billigste forsikringen

man kan ha vel ? Tenk bare på hva det kan koste å slurve med sånt. :headbang: Husk

man steller godt med den man er glad i . Jeg bruker kun Castrol , ikke billig men så

ønsker jeg ikke mine maskiner noe vondt heller. Rene Cognacen :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg som startet denne tråden takker for utrulig engasjement og mange gode råd og tips i denne oljesaken.

Jeg må påstå at jeg er blitt litt klokere etter denne tråden. Beklager at dette omhandlet mye bil, men en motor er en motor selv om den sitter i båt eller bil. Derfor brukte jeg Off Topic (OT).

 

Tusen Takk :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

.....det er like gjerne rester av den gamle oljen som lå igjen i motoren  -  og straks misfarget den nye......

Joda, Poseidon - TMe mente det samme - derfor skal veivhusluken åpnes IDAG og alle oljerester skal "spas" ut - etter en uttynning av eksisterende olje med 1/2 liter diesel....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda, Poseidon - TMe mente det samme - derfor skal veivhusluken åpnes IDAG og alle oljerester skal "spas" ut - etter en uttynning av eksisterende olje med 1/2 liter diesel....

Mener du at vi kan rense7vaske motoren innvendig mellom hvert oljeskift med en blanding av diesel og olje. Trur faktisk jeg har hørt om dette tidligere. Hva mener dere om denne "vaskingen" av motoren. :eek: :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mener du at vi kan rense7vaske motoren innvendig mellom hvert oljeskift med en blanding av diesel og olje. Trur faktisk jeg har hørt om dette tidligere. Hva mener dere om denne "vaskingen" av motoren. :eek: :eek:

Sorry, kan ikke la være:

 

En kan også demontere motoren og pusse alle deler med bomull i et støvfritt rom

Link to post
Share on other sites

Mener du at vi kan rense/vaske motoren innvendig mellom hvert oljeskift med en blanding av diesel og olje. Trur faktisk jeg har hørt om dette tidligere. Hva mener dere om denne "vaskingen" av motoren. :eek: :eek:

Dette må da være det teiteste som går an å gjøre med motoren?

 

For det første gjør en skvett diesel i oljen at oljen mister alle sine gode smøreegenskaper.

Dernest ligger det jo masse av denne dieseloljedriten i motorens oljekjøler og systemet forøvrig når  man fylle ny olje. Et Kinderegg fra   h e l v e t e ? Gjør tre kaosting på en gang:

 

Tar vekk smøringa når du kjører djevelblandinga rundt i motoren.

Ødelegger øyeblikkelig den nye fine olja i det du fyller den på og lar den blande seg med restene.

Den ødelagte viskositeten og smøreegenskapene forårsaker slitasje i særklasse.

 

Var det 100 nye timer man hadde tenkt å bruke denne suppa?

 

Min motor inneholder 30% av den gamle oljen og da er bunnpanna bånnskarpt og filtyerbytte inkludert.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er glad for at jeg ikke fikk mer :smash: pga mitt sarkastiske innlegg over.  :wink:

 

Første regel er vel: følg produsentens anvisning! (Noen som kan henviser hvor Volvo, Yanmar, you-name-it skriver at du skal vaske motoren din innvendig med diesel?)

 

Annen regel: du skal være litt obs på om du driver din jernklump på en måte som produsenten forutsetter. Gjør du ikke det, ja, da kan man gjøre seg noen tanker - skifte olje litt oftere, bruke en annen type olje, installere noen ekstra dingser osv

 

Jeg kan godt tenke meg at den ene eller den andre maskinen kanskje noe sted anbefaler en eller annen rensesyklus vha diesel. Men da gjelder det denne maskinen og kan ikke overføres til andre maskiner.

 

Er forøvrig meget skeptisk til alt av lurium: ikke en dråpe V-power og lignende har kommet ut av en bensinpumpe når jeg har fyllt. Det eneste jeg går med på så langt er halvsyntetisk olje istedenfor mineralsk.

Link to post
Share on other sites

Det med å flushe motoren med diesel som anbefalt av Sabb hadde mye for seg den gangen denne motoren ble konstruert. Smøreoljen hadde ikke dengang noen særlig evne til å holde urenhetene oppløst i oljen slik som dagens moderne oljer. Da var det helt vanlig med slam og gjørme innvendig i motoren.

 

Sabb type G er kule/rullelagret og tåler noen minutters kjøring på rask tomgang med uttynnet olje.

 

Moderne glidelagrede motorer har neppe godt av en slik flushing.

 

Sabb type G har en stor veivluke som skal åpnes etter en slik flushing for rengjøring av veivhuset.

 

Når Walter har gjort denne jobben vil der neppe være behov for å gjøre dette senere da dagens olje har utmerket evne til å holde forurensningen oppløst i oljen .

 

For dem som likevel ønsker å flushe vil jeg anbefale et flushemiddel som er beregnet for dette og følge bruksanvisningen til punkt og prikke. (eks. Valvoline engine flush som tilsettes den gamle oljen rett før oljeskift og der motoren kjøres en spesifisert prosedyre før det hele tappes av)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å ha miss-veiledet en del medlemmer her med mitt innspill om å "flushe" min gamle Sabb!

Mener du at vi kan rense7vaske motoren innvendig mellom hvert oljeskift med en blanding av diesel og olje....

NEI! Det var  i k k e  meningen å innføre nye metoder til vanlig oljeskift, John_Kr!

.....Dernest ligger det jo masse av denne dieseloljedriten i motorens oljekjøler og systemet forøvrig når  man fylle ny olje...

Det finnes motorer og motorer....det man KAN gjøre med den ene, skal man ikke nødvendigvis gjøre med alle!

 

Vi må huske på at vi her snakker om en museumsgjenstand! Sabb G-modell er konstruert i 1955 og er en solid men enkel motor - uten noen form før oljepumpe, oljerør og oljekjøler. Ja, den har ikke en gang et oljefilter! Eneste rensemetoden består av en magnet i bunnpanna.

 

Jeg overtok denne motoren for 14 dager siden. Vet ikke hvor gammel den er. Vet ikke hva slags stell den har hatt (ut i fra det jeg har sett hittil, så har den ikke akkurat blitt "dullet" med.....).  Vet ikke når den siste gang har fått noe ettersyn. Moderne mineralolje, idag, har mulighet til å "suspendere" (godt norsk?) partikler og transportere disse. Men hvor blir disse partiklene av, når det ikke finnes oljefilter? Nevnte i en tidl. tråd at oljen blir omtrent like svart ETTER et oljeskift, som den var FØR. Ergo, er det "noe" der som ikke lar seg suge ut på vanlig måte.

 

Det står faktisk i brukermanualen at en slik rensemetode kan brukes. Siden hele oljesmøringsprinsippet KUN består av plaskesmøring* finnes det ingen bortgjemte rør og kanaler hvor eventuelle rester av olje-dieselblandingen kan "stå igjen". Blandingen finnes kun i veivhuset og er dermed enkelt å få ut igjen.

 

* Ventilmekanismen har egen "vekesmøring" som drypper bevegelige deler med olje fra en egen ventilsmørekopp på toppdekslet.

 

Kort fortalt ville jeg gjøre en grundig jobb én gang - for å være sikker på at jeg begynner på "scratch" - og siden vil vanlig oljeskift til faste intervaller være tilstrekkelig.

 

1/2 liter diesel ble tilført veivhuset - motoren startet og kjørt på tomgang i 4 minutter. Deretter ble veivhusluken demontert.

BildeBilde Blandingen ble så pumpet ut med en vanlig oljeskiftepumpe:

Luken er såpass stor at adkomst ikke er noe problem - rester etter oljeblandingen ble nøye tørket opp med Torky-papir

Bilde

 

Magneten var omgitt av en tykk grøt! Denne ble tatt ut og renset.

BildeBilde

 

Bilde

Kontravektene og plaske-nese i sentrum:

BildeBilde

 

Legg merke til at bunnpannen inni var helt ren og tørr, uten noen spor av rester etter olje-dieselblandingen. Lot for sikkerhets skyld motoren "hvile" i en hel time, for å være sikkert på at alle rester fra veiva, etc. "hadde dryppet fra seg" nedi bunnen.

 

Magneten ble plassert i bunnpannen, 2 ltr ny mineralolje ble tilsatt, luken montert - og det var det. Antageligvis var hele operasjon unødvendig, som mange sier, men nå vet jeg status på oljehygiene og kan forholde meg til den.

 

Dette er ikke noe man gjør hvert år. Men har man gjort det, så slipper man å lure på hvordan det i virkeligheten ser ut, nedi der! Har man en "moderne" dieselmotor, med all slags "luksus" (alt er relativt...) så som oljepumpe og -filter, samt oljekjøler så trenger man selvfølgelig ikke en gang tenke i de baner......

 

Takk for følge, folkens. Jeg har "kost" meg i ettermiddag, mens JIBB har dokumentert det hele. Har lært en masse, "tatt på" veiva og kontravektene, + alt det andre nedi der som jeg ikke en gang vet navnet på....  Ville ikke vært den opplevelsen foruten, og føler at jeg "kjenner" gamle-Sabben bedre nå....

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mener du at vi kan rense7vaske motoren innvendig mellom hvert oljeskift med en blanding av diesel og olje. Trur faktisk jeg har hørt om dette tidligere. Hva mener dere om denne "vaskingen" av motoren. :eek: :eek:

Dette er faktisk anbefalt vedlikehold på Sabb motorer sånn cirka hvert tredje år. Tror imidlertid ikke det er så vanlig på andre motorer.. Men særlig Sabb G uten oljefilter kan nok ha godt av dette. Husker en båt min far kjøpte for en del år siden med denne motoren (8hk), der vi ikke klarte å pumpe ut motoroljen ved første oljeskifte. Når vi åpnet opp veivhusdekselet, viste det seg at innholdet liknet mer på grease enn olje. Alt måtte graves ut, og deretter vaskes godt rent med diesel før ny olje kunne fylles på. Da var det greit å ha en luke å komme til gjennom..

 

Motoren lot imidlertid ikke til å ha tatt skade av et heller slett vedlikehold, solide saker... :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Moderne mineralolje, idag, har mulighet til å "suspendere" (godt norsk?) partikler og transportere disse. Men hvor blir disse partiklene av, når det ikke finnes oljefilter? Nevnte i en tidl. tråd at oljen blir omtrent like svart ETTER et oljeskift, som den var FØR. Ergo, er det "noe" der som ikke lar seg suge ut på vanlig måte. :seeya:

Vet ikke om det er overførbart til denne type motorer, men jeg har drevet med veteranbiler i en del år og har blitt anbefalt at motorer uten oljefilter bør ha en singelgrad olje med minst mulig rensestoffer tilsatt. Grunnen til dette til dette er ganske enkelt at man da samler opp forurensingene i bunnpannen, i stedet for å sirkulere den rundt i systemet som en annen "slipepasta". Av denne grunn brukes det ofte en singelgrad SAE 30 olje som f.eks. Shell X-100 på veteranbiler uten oljefilter. Tenker med gru på hva som vil skje om man plutselig begynte å bruke en moderne olje med mulighet for å løse opp og suspendere avleiringer som har bygget seg opp i motoren gjennom et langt liv... :sad:

 

Så det er ikke alltid det beste på markedet er "det beste" for akkurat DIN motor. Produsenten har som regel en grunn til å anbefale noe og fraråde noe annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør dette enkelt og greit, følger produsentens anbefalinger om oljeskift, dette er alltid minimumsanbefaling og det er flullt lovlig og heller ikke skadelig for motorern om man skifter oftere.  :lol:

 

Jeg er vel også av den oppfatning at motorprodusenten vet bedre enn meg eller alle de andre "expertene" man treffer her eller der. Jeg vil anta at en motorprodusent bruker noen "kroner" på å forske på dette med oljekvalitet og intervaller mellom hvert skift osv. Dette sammen med de andre anbefalte service intervaller følger jeg i allfall. Det er sikkert mulig jeg kunne tynt noen timer/km ekstra ut av oljen, men ser ikke poenget med å forsøke det. Mna kan jo spare seg til fant på dette.

 

På bilen skifter jeg alltid oftere enn hva som er anbefalt for min bil og max 7500km pr. oljeskift.

 

Slik som jeg ser det så er dette er rimelig forsikring, og ikke en utgift  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde dieselbil tidligere med et heller lite oljereservoar i bunnpanna på bare 6 liter.

Da skifta jeg olje på mellom 6000km. Og den oljen var svart. Sånn at oljen i dieselbiler nok "vasker" litt mer sotpartikler en i bensin er i allefall sikkert.Og i bunnen av dieselfilteret lå det en sort graut etter snaut 8000km. På den bilen brukte jeg rimelig, delsyntetisk olje (Sunoco) som jeg kjøpte på 20L. fat.

 

Hvis man i tillegg har mye kaldkjøring over kortere avstander ganske ofte. Slik at motoren ikke blir skikkelig varm, så tror jeg ikke det gjør noe å skifte olje litt oftere en anbefalt.

 

Men Mobil1 5w-50 er jo en ganske dyr olje, så å bruke den for å bytte hver 5000km tror jeg blir litt bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...