Jump to content

Svart motorolje ved oljeskift


John_Kr

Recommended Posts

Hadde dieselbil tidligere med et heller lite oljereservoar i bunnpanna på bare 6 liter.

Da skifta jeg olje på mellom 6000km. Og den oljen var svart. Sånn at oljen i dieselbiler nok "vasker" litt mer sotpartikler en i bensin er i allefall sikkert.Og i bunnen av dieselfilteret lå det en sort graut etter snaut 8000km. På den bilen brukte jeg rimelig, delsyntetisk olje (Sunoco) som jeg kjøpte på 20L. fat.

 

Hvis man i tillegg har mye kaldkjøring over kortere avstander ganske ofte. Slik at motoren ikke blir skikkelig varm, så tror jeg ikke det gjør noe å skifte olje litt oftere en anbefalt.

 

Men Mobil1 5w-50 er jo en ganske dyr olje, så å bruke den for å bytte hver 5000km tror jeg blir litt bortkastet.

Jeg er vel enig i at det er bedre å kjøpe en litt billigere olje en Mobil 1 og gjennomføre hyppigere oljeskift. Kjøpe i store kvanta - rimelig pris.

 

Nå er det slik at jeg har alltid brukt Mobil 1 på mine motorer og føler vel at det er en rimelig forsikring mot driftavbrudd. Nå håper jeg at ikke dette blir en diskusjon om hvilken olje som er best og verst. Trur nok at dette med motoroljer handler mye om tro, de aller fleste oljer i dag er rimelig bra. Det er et ordtak som sier at "troen kan flytte fjell".

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at jeg har alltid brukt Mobil 1 på mine motorer og føler vel at det er en rimelig forsikring mot driftavbrudd. Nå håper jeg at ikke dette blir en diskusjon om hvilken olje som er best og verst. Trur nok at dette med motoroljer handler mye om tro, de aller fleste oljer i dag er rimelig bra. Det er et ordtak som sier at "troen kan flytte fjell".

 

Neida, det var ikke ment som noen kritikk, jeg ligger i så fall dårlig an der. På bensinbilen bruker jeg 5,5l Mobil1 0w-40 på hvert skift. Det er 15K serviceintervall. Men jeg kjører mye på ganske lange turer, men jeg skifter som regel på 10K.

 

Men jeg holder meg unna Shell Helix pga at den skummer for lett, og løfter mye dritt inn i veivhus-utluftinga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...