Jump to content

Propeller og klaring til skrog


Sydvesten

Recommended Posts

Stauden trenger nye propellere i forbindelse med nye motorer. Livet er ikke alltid så enkelt for som fører amerikanske båter. Denne båten er i dag utstyrt med 2 stk. 3 blad 16x18, dette blir litt feil med nye motorer, jeg skulle gjerne hatt 17" i diameter. Stauden er en helplaner uten så mye som en millimeter kjøl.

 

Problemet som da kan oppstå er avstanden fra propelleren og til skroget. Hva er misnte avstand jeg kan ha mellom propeller og skrog uten at det blir for mye problemer ?. Ved å gå opp en tomme i diameter så vil avstanden til skroget bli en halv tomme mindre.. Tviler på at dette blir noe problem, men kan aldri vite.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her finner du litt om begrensninger for propell dimensjonering:

 

Bildekilde:Maritimstart.com (Samme tegning som i katalogen til Sleipner Motor (med samme trykkfeil).)

A = d x 0,1 (minimum 50 mm)

B = d x 0,06

C = d x 0,1

D = d x 0,2

E = 0,5 til 1 x akseldiameter

d = Propelldiameter

 

Her er en tabell over optimal propelldiameter i forhold til propell-turtall og motor-effekt hentet fra denne siden Allmän Propeller information hos www.boatfittings.com

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for informasjonen, men tabellen gjelder kun for deplasementsskrog og passer dermed ikke for en helplaner som jeg har... Ellers så er vel avstanden mellom skrog og propell brukende for en helplaner (tror jeg da)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for informasjonen, men tabellen gjelder kun for deplasementsskrog og passer dermed ikke for en helplaner som jeg har...

Se det, sånn er det når man ikke finleser teksten.  :sad: Men det stemte bra for meg som har deplasementskrog!  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Faren for kavitasjon er jo alltid til stede så lenge man et eller annet som surrer rundt en veske av et eller annet slag. Dette er nok også tilfelle ved endring av propeller eller motorbytte også. Nå skal jeg være ærlig og si at jeg ikke har regnet på om faren for kavitasjon er tilstede eller ei ved mitt motorbytte. Jeg velger å bruke erfaring her, eller prøv og feil metoden. Er det kavitasjon så vil jeg se det på propelleren når jeg tar båten opp på høsten. Jeg tviler vel på at faren er så stor siden jeg reduserer propell hastigheten betraktelig ved motorbytte, men dette blir jo kun synsing og lite vitenskap. Jeg går opp en tomme på diameteren med stigning på 1.1xD og fra 3 til 4 blad kuppet.... Da er jeg i nærheten av hva som er optimalt i henhold til en beregning som er utført.

 

Tiden vil jo vise om dette fungerer eller ikke....  :yesnod:  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig. Spørsmålet bare datt ut av meg.

 

(Jobba på Marintek i noen år, og der så jeg på flere forsøk i kavitasjonstunellen... Ganske fasinerende forresten. Hadde også flere måleoppdrag i fullskala på større skip, og ble overasket av hvor mye kavitasjon utgjorde med så saktegående propelleres som så store båter hadde...100.000 ton++)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...