Jump to content

Varmtvannsberder på 12v


cheetah

Recommended Posts

Ser her at de har varmtvannsbereder på 12v. Kan de brukes i båt? Er det andre typer som dere anbefaler? Min motor er saltvannskjølt så kan ikke bruke oveskuddsvarmen til motoren :nonod: Er det andre måter å gjøre dette på? Takker på forhånd for svar :smiley:

http://www.reimo.com/n/67009-elgena_boiler_varmtvannsbereder_12v_200w/

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 liter var nå veldig lite. Og sjøl om det evt er mulig å bruke sjøvann som varmekilde så blir det rimelig lite bruksklart varmevann når varmevannet har så lav temp. Det skal jo i 90% av tidene blandes med kaldt vann før bruk. Altså vil 6 liter vann på 85 grader gi mer bruksvarmevann enn 6 liter varmevann på 60 grader.

200 w og 6 liter skulle gi bortimot 3 timers oppvarmingstids tid alt ettersom.

 

Ellers finnes det gassvarmere, da vil du få 'ubegrenset' med varmtvann i realtime. Begrensingen blir vanntankens størrelse.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

koh : Desverre - oppvarming og 12 volt hører ikke sammen.
Er nok enig her, men tross alt varmes vannet kun mens motor går hvis det skal varmes av motorens kjølevann. Om man bruker dynamoen i stedet til oppgaven går vel, men det røyner kanskje på den i det lange løp.

Sjøvann til oppvarming tror jeg nok går. Mange amerikanske båter har bare sjøvannskjøling, men likevel tror jeg nok mange har ordnet seg med vv bereder med varme fra motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt varmtvannsbereder på sjøvannskjølt BMW D50, gikk kjempefint det. Men fikk aldri mer enn 50 grader på varmtvannet. Men det var fint til en oppvask eller to, og det var verdt pengene og jobben. Tok sjø kjølevannet ut mellom eksosmanifoil og eksosbend. Brukte en rustfri bereder på 22 l fra maritim. Denne hadde 220 v kolbe og.

Link to post
Share on other sites

Farco : Man bør la berederen være en del av det "indre kretsløpet", d.v.s. før termostaten.
Ja, det må jo nesten bli slik, men hvordan og hvor dette gjøres er jeg ikke sikker på. På en måte blir det ikke noe indre kretsløp når det stadig kommer nytt kaldt sjøvann inn og det som har passert bereder må vel ut. Normalt blir vel sjøvannet stoppet av en lukket termostat inntil motor er varm nok. Nå får man jo gjennomstrømning hele tiden slik at motoren kan få problemer med å bli varm nok. Men at det finnes en løsning er jeg sikker på, men akkurat hvordan, tja si det.

Mulig det blir varmt nok hvis passasjen er litt trang.

Link to post
Share on other sites

Man bør la berederen være en del av det "indre kretsløpet", d.v.s. før termostaten. Da får varmtvannet samme temperatur som motoren, og man får sannsynligvis også hurtigere oppvarming av varmtvannet.

 

Da termostat på sjøvannskjølte motorer åpner på 48-55 grader, blir det vanskelig å oppnå noe stort mer enn 50 grader på vv bereder. Selv med fullt pådrag vil du nok ikke få mer enn 55-60 grader på kjølevannet før termostat. Grunnen til denne temperaturen er at sjøvannet "salter" av seg i betydelig grad over 57 grader.

Så å montere uttak til bereder mellom eksos manifoil og bend var likegreit på min bmw d50. Evt måtte termostat hus av for å borre opp og gjenge uttak for vann. Er det en plugg som kan fjernes for å ta ut varmt kjølevann under termostat på yanmaren til trådstarter, så kan jo selvsagt tilførsel til vv bereder tas her.

Link to post
Share on other sites

Gjør du som Kjapp33 er nok det en safe metode med tanke på kjøling av motoren. Spørsmålet er om du får varmt vann. Det blir jo en blanding av sjøvann fra motoren(varmt) og sjøvann mer direkte fra pumpa(kaldt) Er andelen direkte fra pumpa stor, risikerer du at vannet bare blir lunka. Selv om det funker på Kjapp 33 sin motor er det ikke sikkert det går greit på din, men det kan jo være verdt et forsøk.

 

Nå ser jeg termostat er direkte montert på manifoil og dermed blir det vanskelig og ta ut vannet etter denne, men det kan gå. Da tar du ut orginaltermostat og setter lokket på termostathuset igjen. Så kan du kjøpe en termostat(hus) for slangemontering. Termostaten monteres på slangen som kommer ut fra blokka med varmt sjøvann, fra termostaten og til bereder, og fra bereder til orginaltermostathuset som nå er tomt (uten termostat).

Da får du bare varmt sjøvann til bereder. Pass på at den nye termostaten og huset har samme egenskaper som den gamle. Trolig er den orginale utstyrt med en by-pas innretning. Det må den nesten ha siden det er en lang slange mellom huset og uttaket på blokka. Dette viser ikke på bildet du har lagt ut.

 

Tar du vannet ut før orginaltermostat, via bereder, og ut i eksosbend er jeg redd motor og vann aldri blir varmt nok da det stadig blir tilført kaldt sjøvann.

Gjør du som nevnt ovenfor, men kjører vannet fra bereder ut i termostat, går det trolig altfor lenge før termostat åpner siden sjøvannet har kjølt seg ned i bereder og motor blir for varm. Da må du til med et T-stykke slik at vannet fordeler seg til termostat og bereder, men så var det spørsmål igjen da hvor mye varmt vann det blir i springen av det.

 

Sikkert litt tungt og forstå alt dette, jeg forstår det knapt nok selv :lol:

Link to post
Share on other sites

Om du tenker å varme vann ved hjelp av motoren, ville jeg ikke vurdert dette engang uten å samtidig bygge motoren om til ferskvannskjøling! Du vil få så lite effekt på grunn av den stadige tilførselen av kaldt sjøvann, at det du eventuelt vil få ut av tanken kun er lunkent. I tillegg så vil du få korrosjonsproblemer, varmt sjøvann er svært agressivt overfor rustfrie materialer! Så min konklusjon er at dette blir dyrt, dårlig effekt og vil korrodere i stykker på kort tid. Legg heller noen kroner ekstra i en ombygging til skikkelig ferskvannskjøling, så kan du hente ut det du trenger av varme til både varmtvannstank og defroster uten problem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TMe

 

Veldig fornuftig tale av "Index". Alt annet blir kun jallamekk.

Ja, tror nok det er best å skrinlegge hele greia selv om jeg prøvde med noen litt uforståelige forslag til løsning. Jeg er redd det ville gått utover kjølingen på motoren og det er slett ingen vits i. Saltvann gir fort belegg på metall som igjen reduserer oppvarmingen av vannet. Og så må det hele dreneres hver gang det er fare for frost. Og bruke flere tusen på noe som kanskje(tror vi sier sikkert) bare blir problemer er veldig dumt.

 

Men denne 12 volt saken bør du nok og vurdere nøye. Har du dynamo til å drive noe slikt. Det var da en som nevnte at det tok 3 timer og varme opp 6 liter vann med 200 watt. 3 timer for ei halv bøtte varmt vann med en dynamo som sikkert har nok med å lade batteri. Hmm skeptisk. Hvor mange watt er denne 20 literen på?

Link to post
Share on other sites

Har du ikke kokeapparat i båten? Vi pleier å koke opp en stor gryte vann etter middagen, da har vi til oppvasken samt at vi fyller et par termoser for bruk utover kvelden. Så lenge man ikke har dusj ombord er det svært begrenset hvor mye varmtvann man har behov for....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...