cheetah Startet 8.Januar.2011 Del på Facebook Startet 8.Januar.2011 (redigert) Ser her at de har varmtvannsbereder på 12v. Kan de brukes i båt? Er det andre typer som dere anbefaler? Min motor er saltvannskjølt så kan ikke bruke oveskuddsvarmen til motoren Er det andre måter å gjøre dette på? Takker på forhånd for svar http://www.reimo.com/n/67009-elgena_boiler_varmtvannsbereder_12v_200w/ Redigert 8.Januar.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Min motor er saltvannskjølt så kan ikke bruke oveskuddsvarmen til motoren Hvorfor ikke? Eneste forskjellen er vel at du får 5 - 10 gradere lavere temperatur på varmtvannsberederen, men fremdeles varmt nok til å skolde seg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Hvorfor ikke? Tja, vet ikke om innmaten til en VV-bereder liker saltvann på litt lengre sikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Det er vel som regel kobber i varmevekslerspiralen, eller? Det burde i så tilfelle var en god stund. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) 6 liter var nå veldig lite. Og sjøl om det evt er mulig å bruke sjøvann som varmekilde så blir det rimelig lite bruksklart varmevann når varmevannet har så lav temp. Det skal jo i 90% av tidene blandes med kaldt vann før bruk. Altså vil 6 liter vann på 85 grader gi mer bruksvarmevann enn 6 liter varmevann på 60 grader. 200 w og 6 liter skulle gi bortimot 3 timers oppvarmingstids tid alt ettersom. Ellers finnes det gassvarmere, da vil du få 'ubegrenset' med varmtvann i realtime. Begrensingen blir vanntankens størrelse. Redigert 8.Januar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Tja - og så har du brukt drøye 16A i tre timer, og er du av de som ikke tapper batteriet under 50%, så har de 6 literne tappet ett forbruksbatteri. Desverre - oppvarming og 12 volt hører ikke sammen. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Som regel er både varmtvannstanken og varmespiralen fra motor i syrefast stål, så det er ikke noe problem med sjøvann gjennom varmespiralen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 koh : Desverre - oppvarming og 12 volt hører ikke sammen.Er nok enig her, men tross alt varmes vannet kun mens motor går hvis det skal varmes av motorens kjølevann. Om man bruker dynamoen i stedet til oppgaven går vel, men det røyner kanskje på den i det lange løp.Sjøvann til oppvarming tror jeg nok går. Mange amerikanske båter har bare sjøvannskjøling, men likevel tror jeg nok mange har ordnet seg med vv bereder med varme fra motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Da må du ta med i regnstykket at veldig mange båter 'over there' går i innsjøer og da kan en kjøre opp tempen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjapp33 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg har brukt varmtvannsbereder på sjøvannskjølt BMW D50, gikk kjempefint det. Men fikk aldri mer enn 50 grader på varmtvannet. Men det var fint til en oppvask eller to, og det var verdt pengene og jobben. Tok sjø kjølevannet ut mellom eksosmanifoil og eksosbend. Brukte en rustfri bereder på 22 l fra maritim. Denne hadde 220 v kolbe og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Tok sjø kjølevannet ut mellom eksosmanifoil og eksosbend. Det er nok årsaken til at du ikke fikk varmere vann. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Hei Farco Hvor skulle han ellers ta ut varmt vann? Det må da være varmest vann før eksosbend? Smaapala Redigert 8.Januar.2011 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Alt sjøvannet går ikkje runden igjennom motoren. En andel av det går rett i eksosen og dermed vil vannet ha lavere temp enn sjølve vannet i motoren. Dog vil det bli litt oppvarmet av sjølve manifolden om det tas imellom der og kne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Man bør la berederen være en del av det "indre kretsløpet", d.v.s. før termostaten. Da får varmtvannet samme temperatur som motoren, og man får sannsynligvis også hurtigere oppvarming av varmtvannet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Takk for svar allesammen Da blir det å bruke motoren til å varme berederen. Er ikke helt sikker på hvor på motoren jeg skal koble kretsløpet på tur og retur Noen som har en tegning av hvor på min yanmar 3qm30? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Farco : Man bør la berederen være en del av det "indre kretsløpet", d.v.s. før termostaten.Ja, det må jo nesten bli slik, men hvordan og hvor dette gjøres er jeg ikke sikker på. På en måte blir det ikke noe indre kretsløp når det stadig kommer nytt kaldt sjøvann inn og det som har passert bereder må vel ut. Normalt blir vel sjøvannet stoppet av en lukket termostat inntil motor er varm nok. Nå får man jo gjennomstrømning hele tiden slik at motoren kan få problemer med å bli varm nok. Men at det finnes en løsning er jeg sikker på, men akkurat hvordan, tja si det.Mulig det blir varmt nok hvis passasjen er litt trang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjapp33 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Man bør la berederen være en del av det "indre kretsløpet", d.v.s. før termostaten. Da får varmtvannet samme temperatur som motoren, og man får sannsynligvis også hurtigere oppvarming av varmtvannet. Da termostat på sjøvannskjølte motorer åpner på 48-55 grader, blir det vanskelig å oppnå noe stort mer enn 50 grader på vv bereder. Selv med fullt pådrag vil du nok ikke få mer enn 55-60 grader på kjølevannet før termostat. Grunnen til denne temperaturen er at sjøvannet "salter" av seg i betydelig grad over 57 grader. Så å montere uttak til bereder mellom eksos manifoil og bend var likegreit på min bmw d50. Evt måtte termostat hus av for å borre opp og gjenge uttak for vann. Er det en plugg som kan fjernes for å ta ut varmt kjølevann under termostat på yanmaren til trådstarter, så kan jo selvsagt tilførsel til vv bereder tas her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Hva med og ta ut sjøvannet etter termostat, så til bereder, og så til eksos. Bare forslag, men det høres mest logisk ut synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Har en anelse nå ja Her er bilde av motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Gjør du som Kjapp33 er nok det en safe metode med tanke på kjøling av motoren. Spørsmålet er om du får varmt vann. Det blir jo en blanding av sjøvann fra motoren(varmt) og sjøvann mer direkte fra pumpa(kaldt) Er andelen direkte fra pumpa stor, risikerer du at vannet bare blir lunka. Selv om det funker på Kjapp 33 sin motor er det ikke sikkert det går greit på din, men det kan jo være verdt et forsøk. Nå ser jeg termostat er direkte montert på manifoil og dermed blir det vanskelig og ta ut vannet etter denne, men det kan gå. Da tar du ut orginaltermostat og setter lokket på termostathuset igjen. Så kan du kjøpe en termostat(hus) for slangemontering. Termostaten monteres på slangen som kommer ut fra blokka med varmt sjøvann, fra termostaten og til bereder, og fra bereder til orginaltermostathuset som nå er tomt (uten termostat). Da får du bare varmt sjøvann til bereder. Pass på at den nye termostaten og huset har samme egenskaper som den gamle. Trolig er den orginale utstyrt med en by-pas innretning. Det må den nesten ha siden det er en lang slange mellom huset og uttaket på blokka. Dette viser ikke på bildet du har lagt ut. Tar du vannet ut før orginaltermostat, via bereder, og ut i eksosbend er jeg redd motor og vann aldri blir varmt nok da det stadig blir tilført kaldt sjøvann. Gjør du som nevnt ovenfor, men kjører vannet fra bereder ut i termostat, går det trolig altfor lenge før termostat åpner siden sjøvannet har kjølt seg ned i bereder og motor blir for varm. Da må du til med et T-stykke slik at vannet fordeler seg til termostat og bereder, men så var det spørsmål igjen da hvor mye varmt vann det blir i springen av det. Sikkert litt tungt og forstå alt dette, jeg forstår det knapt nok selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Om du tenker å varme vann ved hjelp av motoren, ville jeg ikke vurdert dette engang uten å samtidig bygge motoren om til ferskvannskjøling! Du vil få så lite effekt på grunn av den stadige tilførselen av kaldt sjøvann, at det du eventuelt vil få ut av tanken kun er lunkent. I tillegg så vil du få korrosjonsproblemer, varmt sjøvann er svært agressivt overfor rustfrie materialer! Så min konklusjon er at dette blir dyrt, dårlig effekt og vil korrodere i stykker på kort tid. Legg heller noen kroner ekstra i en ombygging til skikkelig ferskvannskjøling, så kan du hente ut det du trenger av varme til både varmtvannstank og defroster uten problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Takk for all info Blir for dyrt og gjøre motoren om til ferskvannskjølt tror jeg Eneste alternativ blir da denne 20L tanken på 12v http://www.reimo.com/n/67003-elgena_boiler_mit_thermostat_regelung_12v_20/ eller en større som går på gass Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Veldig fornuftig tale av "Index". Alt annet blir kun jallamekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 TMe Veldig fornuftig tale av "Index". Alt annet blir kun jallamekk. Ja, tror nok det er best å skrinlegge hele greia selv om jeg prøvde med noen litt uforståelige forslag til løsning. Jeg er redd det ville gått utover kjølingen på motoren og det er slett ingen vits i. Saltvann gir fort belegg på metall som igjen reduserer oppvarmingen av vannet. Og så må det hele dreneres hver gang det er fare for frost. Og bruke flere tusen på noe som kanskje(tror vi sier sikkert) bare blir problemer er veldig dumt. Men denne 12 volt saken bør du nok og vurdere nøye. Har du dynamo til å drive noe slikt. Det var da en som nevnte at det tok 3 timer og varme opp 6 liter vann med 200 watt. 3 timer for ei halv bøtte varmt vann med en dynamo som sikkert har nok med å lade batteri. Hmm skeptisk. Hvor mange watt er denne 20 literen på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Har du ikke kokeapparat i båten? Vi pleier å koke opp en stor gryte vann etter middagen, da har vi til oppvasken samt at vi fyller et par termoser for bruk utover kvelden. Så lenge man ikke har dusj ombord er det svært begrenset hvor mye varmtvann man har behov for.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.